נושא : הרקע הפיזיולוגי במטלת הנהיגה
שאלה 1 : עייפות ונטייה להירדם הם מהגורמים הנפוצים לתאונות בקרב הנהגים הנמצאים שעות רבות על הכביש . מהן הפעולות המומלצות כדי לא להירדם בזמן הנהיגה ?
תשובה 1 : להחנות בצד ולישון כ – 15 – 30 דקות .
שאלה 2 : כולם יודעים ששדה הראיה מצטמצם כאשר נוסעים מהר ( כמו מנהרה שהולכת וצרה עם העלייה במהירות ) . אילו גורמים נוספים משפיעים על התפיסה שלנו ( פרט לגיל , מין ושאר התכונות הפיזיולוגיות כמו רגישות לתנועה כושר הסתגלות לחשכה וכד' ) .
תשובה 2 : סינור , נהיגה ללא משקפיים מתאימים לזקוקים להם , תאורה לקויה בכבישים ומצב נפשי ובריאותי .
מטלת הנהיגה כתהליך מחשבתי
שאלה 3 : סף הרוויה של קליטת מסרים ( כמו מספר תמרורים ) קשור ל"עיקרון הקיבולת המוגבלת של הזיכרון המיידי " . בניסוי כמה עולה של תמרורים שהוצגו לנהגים במצבי לחץ ( מגבלת ) זמן משתנים נמצא :
תשובה 3 : בכל מגבלת זמן מספר התמרורים שנקלט היה קבוע וקטן יותר לזמן חשיפה קצר יותר .
בדיקות פסיכולוגיות
שאלה 4 : האם למערכת הממוחשבת ART 90 יש סיכוי לכבוש מקום בין מערכות המבחנים לנהגים ?
תשובה 4 : כן בתנאי שיתווספו לה פונקציות רחבות יותר , הנמצאות בסימולטורים , כדי שתוכל למדוד את הקשר בין ציוני הנבדק – ויישומם בנהיגה .
שאלה 5 : הקשר בין המבחנים הפסיכולוגיים ( אישיות ) והפסיכומוטוריים ובין מה שהם מנבאים בתחום הנהיגה הוא :
תשובה 5 : בינוני ומטה במבחנים הפסיכולוגיים ובינוני בתחום המבחנים הפסיכומוטוריים .
שאלה 6 : הבדיקות והמבחנים הפסיכומוטוריים כמו "זמן תגובה " , "ריכוז" , "קשר" וכד' הן בעלות :
תשובה 6 : " תקפות נראית " גבוהה ותקפות מעשית בינונית .
אישיות ואופי מועדות לתאונה
שאלה 7 : בנהג "המועד" היינו תופעה שעד היום לא נמצא לה פטרון . הסיבה העיקרית לכך היא :
תשובה 7 : הקשר בין האקראיות הקשורה בשילוב מספר רב כ"כ של גורמים ובין התאונות ( הרבות מעל הסביר ) שקורות לאדם כזה , אינה מאפשרת "לאפיינו" .
שאלה 8 : הגורמים לתאונות חוזרות הקשורים יותר באדם הם :
( טילמן והובס : " האדם נוהג כמו שהוא חי " )
תשובה 8 : גורמים חברתיים , מצב נפשי , לחץ , בעיות בעבודה , בעיות כספיות ואי התאמה חברתית .
שאלה 9 : " מיקוד שליטה פנימית " פירושו :
תשובה 9 : שהנהג מיחס את האחריות למעשיו לעצמו .
שאלה 10 : המחקר של פרופסור שוהם על נהגים "פחזנים" או "חרדים" מלמד :
תשובה 10 : שהפחזן אינו מפנים נורמות במידה מספקת והוא גם לוקח סיכונים ויש לו גם תיק במשטרה בד"כ .
שאלה 11 : מהי הבעיה הקשה ביותר בעריכת המבחן בנהיגה מעשית , לנהג המקצועי , ע"י קצין הבטיחות ?
תשובה 11 : בעיה של מהימנות ותקפות .
אישיות ואופי – מועדות לתאונה
שאלה 12 : הסיבה שחשוב שקצין הבטיחות יבין בתחום המבחנים נובעת מכך ש :
תשובה 12 : המבחנים הפסיכולוגיים אינם מדויקים והמבחנים המעשיים לא תמיד נבדקים ע"י מומחים .
הדרכה והכשרה
שאלה 13 : בניסיון לענות על השאלה מה צריך ללמוד כדי להיות נהג טוב ניתח ספולנצר 1983 את התנהגות הנהגים בשלבי הכשרתם . מה ההבדלים בין נהגים חסרי ניסיון ובעלי ניסיון בתחום הביטחון העצמי ?
תשובה 13 : לבעלי ניסיון הערכה עצמית שקולה .
שאלה 14 : הדמיין ( סימולטור ) טוב בעיקר עבור מצבים שאינם ניתנים לתרגול במצבי אמת ( כמו התהפכות הרכב או ניתוח תאונות ) . במה עוד מצטיין הדמיין ועדיף על רכב רגיל ?
תשובה 14 : במצב בו אנו נדרשים להשוות מספר רב של נהגים מול אותו גירוי התנהגותי בכביש .
אכיפה וענישה
שאלה 15 : כל גישת אכיפה של כללי התנהגות לנהגים נתקלת בהתנגדות כי איננו יודעים אם רק להעניש או גם להרתיע , באילו עברות תנועה בעלות משמעות נבחר כדי לאכוף וכדי אולם , מהי הבעיה הפסיכולוגית באכיפה .
תשובה 15 : באיזו עוצמת ענישה נבחר ?
שאלה 16 : מה הסיבה שנהג רגיל ממשיך לעשות עבירות תנועה ? ( או למה הפיל הצעיר בגן החיות נפל בסוף לתעלה ? )
תשובה 16 : כי אנחנו מקבלים שכר גבוה יותר על עשיית העברות ופחות עונשים .
תהליך הפיצוי
שאלה 17 : "תהליך הפיצוי "היינו תהליך בו הנהג מגדיל את סיכוניו כדי לחזור לרמת הסיכונים הישנה ( לפני השיפורים ברכב ובכבישים ) אליה הורגל והיא נחשבת על ידו כסבירה . לפי ד"ר מוקואס תיאוריה זו רומזת על :
תשובה 17 : קיומו של "סף סיכון אישי " בו קובע כל נהג לעצמו רמה מסוימת של סיכון .
פסיכולוגיה ונהיגה
שאלה 18 : הפסיכולוגיה מנסה להבין ולנבא ( ואף גם לשלוט ) את התנהגות הנהג בכביש בעזרת מחקרים וניסוים . אולם הנהג כ"נבדק" היינו בעל מערכת פנימית המוצגת כמעין " קופסא שחורה " לפי הפסיכולוגיה הניסנית בעיקר מה מוכנס ל " קופסא השחורה " ?
תשובה 18 : ההכרה , הדעות , הרגשות , המחשבות ואולי גם הלא מודע .
שאלה 19 : הנדסת אנוש היא ענף בפסיכולוגיה שפותח בין השאר , בתחום הרכב , כדי :
תשובה 19 : לקבוע מידות רצויות ל " תא הנהג " ברכב , לשפר את שדה הראיה , הנוחות הפיסית של הנהג , נגישות והתאמת המכשירים , להפעלת הרכב , כלומר התאמה בין אדם ומשנה .
שאלה 20 : ישנן "מערכות" בגוף האדם ( מוח , חושים , שרירים ובכד' ) שהשתנו והתאימו עצמן לעולם הממוכן המודרני וישנן כאלה שלא הסתגלו גם מבחינה פסיכולוגית המעבר מרכיבה על סוס או מהליכה לנהיגה ברכב מהיר או מטוס לימדה אותנו מספר דברים . אלו מערכות הן "מפגרות" יותר ואלו הסתגלו טוב יותר ?
תשובה 20 : המוח והחושים הסתגלו הגוף הרבה פחות .
שאלה 21 : זמן תגובה הוא " צוואר הבקבוק " בהתנהגות במצבי סיכון של הנהג בכביש . הטבע התגבר בחלקו על בעיה זו בכך שסיפק לנו אפשרות לעקוף חלק מהגורמים המשפיעים על ההאטה . עקיפה זו קשורה :
תשובה 21 : בתהליך "ההפעלה" של הרפלקס .
שאלה 22 : התגובות שלנו הן אלו העלולות לסכן אותנו במצבי חירום וסיכון קיצוניים כיצד האדם למד להקטין סיכונים אלו , במיוחד כאשר נדרשת תגובה הקשורה ב"זמן תגובה מורכב"
תשובה 22 : ע"י אימוץ הרגלים הקשורים במיומנות שרכש , העוזרים לסנן קליטת גירויים מיותרים .