שאלה 1 :
ארגון ומינהל הם מושגים הבאים להשלים אחד את השני ויכולים לשרת את קצין הבטיחות כדי להבחין בין :
תשובה 1 :
המבנה הארגוני לבין התהליכים שבו , כיוון ש …
שאלה 2 :
הבחנו בין ארגונים שונים . לכל ארגון יש " תפוקות " משלו אם כי יש להבחין בין סוגי התפוקות הנובעות מסוג הארגון . מה דעתך ?
תשובה 2 :
נכון . תפוקות של ארגון עסקי שונות מתפוקות של מינהל ציבורי .
שאלה 3 :
השאיפה היא שכל ארגון יהיה יעיל ותוצאתי . עבודתו של קצין הבטיחות בתעבורה נמדדת קודם כל בתוצאתיות שבה : המטרה לשמה קבל את מינויו .
תשובה 3 :
נכון . מניעת תאונות אינה נמדדת בערכים של עלות ותועלת , אלא בהשגת המטרה והיא הקטנת מספר התאונות .
שאלה 4 :
מיהו המנהל האפקטיבי ?
תשובה 4 :
המנהל העושה את הדברים הנכונים ומשיג את המטרות התפקיד ולא בהכרח תמיד מתחשב בהוצאות הכספיות .
שאלה 5 :
מיהו המנהל היעיל ?
תשובה 5 :
המנהל המנצל בצורה מיטבית את המשאבים שלרשותו ודואג שאנשים יעמדו בלוח זמנים מבלי לבזבז כסף וכוח אדם .
שאלה 6 :
מהו הרעיון המרכזי של "ניהול איכות כוללת" ?
תשובה 6 :
איכות פירושה לעשות את הדברים הנכונים בצורה הנכונה , ובכך גם לחסוך בכסף ובזמן וגם להשיג את המטרות .
שאלה 7 :
מה דעתך על ההיגד הבא : " כל ארגון הוא תשלובת של מערכת כוחות פורמליים . קצין התעבורה חייב להתמקד אך ורק בכוחות הפורמליים כדי לבצע את תפקידו ביעילות ותוצאתיות " .
תשובה 7 :
זו גישה בלתי מקצועית ההופכת את קצין הבטיחות בתעבורה למבצע הנחיות בלבד .
שאלה 8 :
לתפקיד של קצין בטיחות בתעבורה יש מקום רק בארגון גדול ומכך שנושא התפקיד שייך למטה הארגון ועליו למלא את כל התפקידים שממלא איש המטה . מקצועיותו נובעת מכך שיש לו העצומה להתמקד במטלותיו המקצועיות מה דעתך ?
תשובה 8 :
ההיגד נכון בהחלט : איש המטה החורג לתפקידי ביצוע עלול לגרום ל"ואקום ארגוני" ובעקבותיו ירידה ברמת החלטה .
שאלה 9 :
ככל שהארגון ישתכלל יותר , איזה תמורות יחולו במבנה הארגוני ?
תשובה 9 :
יהיו יותר ויותר אנשי שירותים לעומת אנשי קו , הואיל ותהיה יותר דרישה למומחים בארגון .
שאלה 10 :
כתוצאה מעלית רמת ההשכלה של העובדים , כיצד יאופיין המבנה הארגוני בעשור הקרוב ?
תשובה 10 :
תהיה שכבה מצומצמת של מנהלי ביניים ורחבה של עובדים מהשורה , שכן רמת השכלה של העובדים תהיה גבוהה יותר .
שאלה 11 :
מה פירוש המושג "ארגון גמיש" ?
תשובה 11 :
הארגונים יעסיקו אנשים לפי הצורך . הם יתרחבו ויצטמצמו לפי שיקולים כלכליים ויתכן מצב שהארגון יהיה כמעט ללא עובדים .
שאלה 12 :
אמנון , קצין בטיחות ותיק העובד באותו ארגון למעלה משש שנים סיפר לך : " האקלים הארגוני אצלנו הוא אקלים חדשני ותומך . אקלים זה הולם ביותר את דרך הפעולה שלי ולכן אני מצליח מאוד בעבודה " . מה דעתך האם אתה מאמין לאמנון ?
תשובה 12 :
כן , זהו אקלים בו נקל למקצוען להפעיל שינויים .
שאלה 13 :
מה דעתך על דבריה של ענבר , המנהלת הכללית של חברת עו"ס : " התרבות הארגונית נובעת מן התרבות הכללית . כמנהלת כללית אין זה מתפקידי לחנך את העובדים אני יודעת כי כל אחד מהם בא לעבודה "כאדם שלם" ולא עבר , הווה ועתיד "
תשובה 13 :
ענבר צודקת ודבריה צריכים להיות גם נר לרגלי קצין הבטיחות בתעבורה .
שאלה 14 :
איזה מהמשפטים הבאים מאפיין את : "עיקרון הפיגמליון" ?
תשובה 14 :
תאמין באנשים והם יעמדו בדרך כלל בציפיותיך ואם תתייחס אליהם כאל מוכשרים , יפתיעו אותך לטובה ויתנו יותר תפוקה .
שאלה 15 :
לפי גישת הצרכים של מסלאו , איזה מהמשפטים הבאים מתאר את סולם הצרכים לפי הסדר , מהנמוך לגבוה ?
תשובה 15 :
צרכים לביטחון , חברתיים , מעמד , מימוש עצמי , הואיל ובטחון כלכלי חשוב יותר ממעמד חברתי .
שאלה 16 :
לפי הגישה ההתנהגותית . מהי הדרך הרצויה לעיצוב התנהגות חדשה ?
תשובה 16 :
להשתמש בשכר יותר מאשר בעונש , הואיל ושכר מעודד התנהגות חדשה ובד"כ ניתן לבנות יותר על החיוב מאשר על השלילה .
שאלה 17 :
לפי גישתו של הרצברג , בנושא של מוטיבציה , ניתן לתמרץ עובד לפי שתי מערכות תמריצים : "הגיניים" ו"מוטיבציוניים" . איזה מהמצבים הבאים מאפיין מערכת תמריצים מוטיבציוניים ?
תשובה 17 :
המנהל שולח את העובד להשתלמות מקצועית , ניתן לו יותר אחריות וסמכות , ומאפשר לו להגיע להישגים גבוהים יותר בעבודה .
שאלה 18 :
לפי גישתו של אדיג'ס המתארת את מחזור החיים של הארגון , ככל שהארגון מזדקן , איזה סוג של מנהיגות יהיה דומיננטי יותר ?
תשובה 18 :
המנהל המדגיש סדר ומשמעת , וחשוב לו לעמוד בלוח זמנים ולעבוד לפי הספר ובד"כ מקבל החלטות באיטיות רבה .
שאלה 19 :
מדוע על קצין הבטיחות להכיר היטב את תרבות הארגון שבתוכו הוא פועל ?
תשובה 19 :
הכרת היסטוריה והמסורת של הארגון , תאפשר למנהל הבטיחות לפעול בתוך תהליך קיים , מבלי לחולל מהפכות , ובכך יוכל להשפיע יותר .
שאלה 20 :
מה דעתך על דבריו של אמנון , אשר קבע כי אין אקלים "טוב" כפי שאין אקלים "רע" האקלים הארגוני חייב להתאים למטרות הארגון ומהותו .
תשובה 20 :
אני מסכים לדעה זו : קצין הבטיחות בתעבורה שהוא מקצוען ידע להפיק את המרב מעצם זיהוי האקלים הארגוני .
שאלה 21 :
בארגון שבו האקלים בעבודה הוא בירוקרטי , איזה סוג עובד ירגיש את עצמו יותר נוח ?
תשובה 21 :
עובד המייחס חשיבות גבוהה לכוחניות ושליטה מרובה על אחרים ונהנה מפוליטיקה במסגרת הארגונית .
שאלה 22 :
עדי טוענת כי עקרון "יחידות הפיקוד" הוא מאבני היסוד של תורת הארגון ובשום פנים ואופן אין לחרוג מעקרון זה . כל חריגה יכולה לגרום לאסונות כיוון שהדרג המבצע יעשה ככל העולה על רוחו . מה דעתך ?
תשובה 22 :
טענתה של עדי צודקת ולכן מתחייב תיאום בין הדרגים המנחים .
שאלה 23 :
"טווח השליטה" מתייחס למספר העובדים אותם מפעיל מנהל אחד והוא נובע ממספר רב של גורמים ובניהם :
תשובה 23 :
כל התשובות נכונות .
- מקצועיות העובדים , ניסיונם ורמת המשמעת שלהם .
- רמת ההנעה של העובדים , גילם וותק במערכת .
- מהות העבודה המבוצעת , הטכנולוגיה התקשורתית והמשמעת .
שאלה 24 :
ככל שהמומחיות של העובדים , בביצוע עבודתם רבה יותר ניתן –
תשובה 24 :
להגדיל את טווח השליטה של המנהל .
שאלה 25 :
לפי העיקרון של ניהול זמן , לאיזה משימות על המנהל לתת עדיפות בתכנון זמנו בתבונה ?
תשובה 25 :
משימות חשובות על פני משימות דחופות , כדי שבעתיד יתעסק פחות עם משימות דחופות ויעסוק פחות בכיבוי שריפות .
שאלה 26 :
איזה משפט מהמשפטים הבאים מתאר את "חוק פארטו" , בהקשר לתכנון זמן ?
תשובה 26 :
לאנשים יש נטייה להיתקע בנקודה מסוימת ולעיתים מעצבנת , ולהזניח את שאר הדברים , שהם לא פחות חשובים .
שאלה 27 :
מה דעתך על דבריו של עוזי , קצין בטיחות בתעבורה : " אני קצין בטיחות מקצועי מאוד , עסקתי בתחום גם בשירות קבע בצה"ל , ואני אומר לך כי כל תפקידי הוא בתחום הביצוע " ?
תשובה 27 :
עוזי טועה , קצין בטיחות בתעבורה חייב להימנות על הצמרת הארגונית .
שאלה 28 :
התפקיד של הכפוף שלך נראה טוב , הוא בקיא בעבודתו ועמדותיו קרובות לעמדותיך במידה ותרצה לחולל שינוי במקום עבודתך , מהי הדרך הרצויה שעליך לנהוג ?
תשובה 28 :
הרשה מעורבות הכפוף בהגדרת היעדים ואל תאיץ בו .
שאלה 29 :
הכפוף שלך ברגע זה לא מסכים לכיוון החדש שאתה מציע . מהי הדרך שעליך לנקוט ?
תשובה 29 :
הגדר יעדים וכיוונים מחדש ופקח בקפידה על הביצוע .
שאלה 30 :
בכל ארגון קיימות שתי מערכות תקשורת המשתלבות האחת בשניה : מערכת התקשורת הפורמלית ומערכת התקשורת הבלתי פורמלית . כיצד משפיעה עובדה זו על תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה ?
תשובה 30 :
קצין הבטיחות בתעבורה חייב ללמוד את המערכת הפורמלית ולהיות גם מעורה במערכת הבלתי פורמלית כדי שיוכל לתפקד כראוי .
שאלה 31 :
יחסים אישיים בין עובדים , ברמת ארגוניות שונות , מעודדים ויוצרים מערכות בלתי פורמליות להחלפת מידע בין עובדים . על גישה זו הגיבו מספר קציני בטיחות בתעבורה , מי לדעתך צודק ?
תשובה 31 :
אילן : " קצין הבטיחות המודע למקורות העוצמה שלו מתייחס לשיחות ומנצל אותן לטובת הנושא עליו הוא אמון " הגברת הבטיחות " .
שאלה 32 :
אתה כמנהל בטיחות , מעוניין באפשרות לחולל שינוי במסגרת העבודה . העובד האחר נראה נכון ללכת בכיוון המוצע ואף מבטא את הצורך בשינוי בתהליכי העבודה . מה תהיה הדרך הרצויה להחזיר את השינוי ?
תשובה 32 :
השג את הסכמת העובד האחר לשינוי לפי הנחיותיך , כשאתה בכל שלב של השינוי מערב אותו בתהליך השינוי ואחריות לביצוע השינוי הוא עליך .
שאלה 33 :
כנס של קציני בטיחות נתקלת ביוסף , קצין בטיחות בחברת הובלה , אשר הרבה להתלונן על כך כי כולם מבינים בנושא הבטיחות , מתערבים בעבודתו ומרבים לתת לו עיצות , מה תאמר לו ?
תשובה 33 :
אחד ממאפייני המנהיג הוא הנכונות להקשיב לתיקונים והערות של אחרים .
שאלה 34 :
הבחנו בין "מנהל" לבין "מנהיג בעבודה" – האם אתה מסכים לדעת החוקרים כי קצין הבטיחות בתעבורה חייב להיות קודם כל "מנהיג בעבודה" ורק לאחר מכן "מנהל" ?
תשובה 34 :
בהחלט כן : קצין בטיחות בתעבורה מעצם תפקידו חייב קודם כל להניע אחרים ורק לאחר מכן להפעיל אותם .
שאלה 35 :
מה מאפיין התנהגות של צוות המונהג ע"י מנהיג סמכותי , לפי מחקרי ליפיט וויט ?
תשובה 35 :
רמת המשמעת של צוות תחת מנהיג סמכותי גבוהה יותר מאשר של צוות העובד תחת מנהיג דמוקרטי , למרות שאצל דמוקרטי התפוקה והיוזמה גבוהים יותר .
שאלה 36 :
התמנית כקצין בטיחות בארגון בו 80 נוהגים . זהו המינוי הראשון שלך כקצין בטיחות . בתום השבוע הראשון לעבודה נוכחת לדעת כי ציבור הנוהגים הם אנשים בוגרים , מקצוענים בתחומם ופועלים בהתאם להנחיות אך ידיעותיהם בתחום הרכב דלות . באיזה סגנון ניהול תנקוט ?
תשובה 36 :
גבוה ביחסים ונמוך במשימה .
שאלה 37 :
התמנית כקצין בטיחות בארגון בו 30 נהגים מקצועיים – כולם ותיקים מאוד ומעיון בתיקים אישיים התברר לך כי הם גם מנוסים וזכו כצוות פעמים רבות בציונים לשבח על נהיגתם הזהירה והמקצועית . אתה עומד להיפגש עם הנציגות המוסמכת שלהם – חמשה מבניהם . באיזה סגנון ניהול תנקוט ?
תשובה 37 :
נמוך במשימה ונמוך ביחסים .
שאלה 38 :
סגנון ניהול אינו יכול לנבוע אך ורק מרמתם של העובדים (הכפיפים ישירות או אחרים)
וקצין הבטיחות בתעבורה חייב להסתמך גם על גורמים נוספים והם :
תשובה 38 :
סגנון הניהול של הממונה עלי , האקלים הארגוני , התרבות הארגונית וערכיו האישיים .
שאלה 39 :
רמת המקצועיות ובשלות של הצוות שלך גבוה ביותר . באיזה סגנון ניהול תנקוט ?
תשובה 39 :
תשתמש בסגנון ניהולי שהוא נמוך לאנשים וגבוה למשימה ובכך תשמש לצוות כיועץ המעמיד את עצמו לרשות הצוות .