איך בונים מצגת

יום חמישי, 9 בספטמבר 2010

שאלות חזרה למבחן המנוע :

שאלה 1 : איזה תנועה אנו חייבים להפעלת גלגלי המכונית ?

תשובה 1 : תנועה סיבובית .

שאלה 2 : מה יחס הדחיסה המקובל במנועי בנזין ?

תשובה 2 : 9 ל 1 .

שאלה 3 : מהו המונח סל"ד המנוע ומה משמעותן ?

תשובה 3 : מספר סיבובי גל ארכובה בכל דקה .

שאלה 4 : מהו יחס הדחיסה המקובל במנועי דיזל ?

תשובה 4 : 20 ל 1 .

שאלה 5 : במהלך עבודה הבוכנה נעה לעבר

תשובה 5 : נקודה מתה תחתונה .

שאלה 6 : מה תפקיד הבוכנה במנוע ?

תשובה 6 : להעביר את כוחות הגזים השרופים דרך הטלטל לגל ארכובה .

שאלה 7 : במחזור של מנוע ארבע מהלכים מסתובב גל ארכובה ?

תשובה 7 : פעמיים .

שאלה 8 : במהלך מחזור פעולת מנוע בעל ארבע פעימות ימצאו הבוכנות ?

תשובה 8 : כל בוכנה תמצא בנקודה שונה .

שאלה 9 : גל ארכובה במנוע טורי בעל 6 בוכנות בנוי מ

תשובה 9 : 3 מישורים .

שאלה 10 : יחס משקלי דלק לבין אוויר לקרבורטור הוא ?

תשובה 10 : 1 ק"ג דלק 15 ק"ג אוויר .

שאלה 11 : אוויר זורם דרך מסנן אוויר בקרבורטור כאשר אחת הבוכנות ?

תשובה 11 : יורדת .

שאלה 12 : לחץ שמן במנוע נמוך מקורו ?

תשובה 12 : כל התשובות נכונות .

שאלה 13 : כדי לפתח את אותו הספק במנוע דיזל תצרוכת הדלק הסגולי תהיה ?

תשובה 13 : קטנה יותר .

שאלה 14 : באיזה מנוע גלגל התנופה כבד יותר ?

תשובה 14 : ארבע בוכנות . (ככל שהמנוע קטן יותר גלגל התנופה גדול יותר וכבד יותר)

שאלה 15 : מה היא התקלה הנפוצה ביותר במנוע דיזל ?

תשובה 15 : חדירת אוויר למערכת הדלק .

שאלה 16 : דימום מנוע דיזל מבוצע על ידי ?

תשובה 16 : הפסקת פעולת משאבת התזה או חניקת המנוע .

שאלה 17 : במנוע דיזל שינוי מהירות סיבובי המנוע מתבצע על ידי ?

תשובה 17 : משאבת הזרקה .

שאלה 18 : במהלך היניקה במה שונה מנוע דיזל ממנוע בנזין ?

תשובה 18 : מנוע דיזל ינק אוויר חם בלבד לעומת תערובת בנזין ואוויר במנוע בנזין .

שאלה 19 : תפקידו של הנקב במכסה מיכל הדלק ?

תשובה 19 : לשמש כנשם כדי לשמור לחץ אטמוספרי במיכל הדלק .

שאלה 20 : הצפה במאייד נגרמת כתוצאה מ

תשובה 20 : מצוף לא מכוון , מחט לא אוטמת , מצוף מחורר .

שאלה 21 : למה יגרום מסנן אוויר סתום במנוע בנזין ?

תשובה 21 : לתערובת עשירה ולצריכת דלק גדולה מהרגיל .

שאלה 22 : מהו השוני העיקרי בין מנוע בנזין למנוע דיזל ?

תשובה 22 : נקודת הצתה .

שאלה 23 : מהו מומנט פיתול ומהו הבדל שבין מומנט לעבודה ?

תשובה 23 : מומנט פיתול הוא עוצמת הסיבוב שנגרמת עקב הפעלת כוח על קצה

הזרוע עצמו .

שאלה 24 : מה עלול להיגרם עקב חוסר נוזל בתיבת הילוכים אוטומטית ?

תשובה 24 : נוזל בתיבת הילוכים יש לבדוק שהמנוע פועל במידת החום המתאימה .

מחסור בנוזל עלול לשבש את העיתוי של החלפת הילוכים ויגרום העדר

זרימת הכוח בהילוך כל שהוא . כמו כן עלול לגרום להחלקת הממיר של

הבלמים של המצמדים .

שאלה 25 : מהאי דרגת אי יציבות של מנוע דיזל בעומס מלא , מהאי דרגת אי יציבות

של הווסת ?

תשובה 25 : דרגת אי יציבות היא מספר הסיבובים שבין מהירות המנוע המרבי והספק

המרבי בין מהירות במומנט מרבי . אי יציבות של הווסת היא מספר

הסיבובים שבין מהירות המנוע המרבי במועמס שבין זאת ללא עומס .

שאלה 26 : מהאי פיגור הזרקה ומהאי התאמת בווסת דיזל ?

תשובה 26 : פיגור הזרקה הוא הזמן שעובר מרגע אספקת הדלק למזרק באמצעות

משאבת הזרקה עד שיוצא הדלק מהמרסס . המושג התאמה משמעו

התאמת כמות הדלק ממשאבת הזרקה במעמס מלא של המנוע לכמות

האוויר שיונק המנוע .

שאלה 27 : בכלי רכב מסוים הפועל במנוע דיזל והמצויד במגדש טורבו הרכב פועל

היטב בעומס נמוך ועד בינוני אולם אינו מפתח הספק גבוה .

תשובה 27 : מגדש הטורבו נכנס לפעולה רק מעל סל"ד מסוים , אינו פועל בעומס נמוך

ועד בינוני , ולכן ברור שהתקלה במגדש הטורבו שאינו נכנס לפעולה או

פעולתו לקויה .

שאלה 28 : מהו הטורבו במנוע דיזל ?

תשובה 28 : הטורבו הוא טורבינה המונעת על ידי ציר וטורבינה הנעה על ידי גזי

הפליטה ודוחסת אוויר למנוע מעל לחץ אטמוספרי ומעל הספק ומומנט

המנוע הופך לחסכוני יותר וניתן לנצלו בסל"ד נמוך .

שאלה 29 : מה הסיבה לפליטת עשן שחור במנוע דיזל ?

תשובה 29 : הסיבה מסנן אוויר סתום עלול לגרום לחוסר אוויר ומצב כזה המערכת

פועלת בעודף דלק ולכן המנוע בעודף דלק גורם לפליטת עשן שחור .

שאלה 30 : הסבר איך משאבת הזרקה סיבובית ( רטורית ) פועלת על ידי בוכנה אחת

המבצעת פעולת אורכית וסיבובית בעת ובעונה אחת ?

תשובה 30 : הלחץ במשאבת הזרקה סיבובית פעולת על ידי בוכנה קווית . הלחץ

הנמוך במשאבה נוצר על ידי פעולת משאבת עזר שהיא בדרך כלל

משאבת כנפיים .

שאלה 31 : במנועי דיזל החדשים מותקנים מגדש טורבו ומצנן ביניים ( אינטרקולר ) ,

תפקיד המגדש לדאוג שבמנוע יהיה מספיק אוויר על מנת שהשריפה תהיה

מושלמת יותר ?

תשובה 31 : האנחות שבשאלה אינם נכונות על מנת לעלות את הספק המומנט ולשפר

את ביצועי המנוע משתמשים במגדש אוויר ובמצנן ביניים , תפקיד מגדש

האוויר למלא את הצילינדר באוויר ולשפר את הנצילות הנפחית אשר תעלה

את ההספק והמומנט .

שאלה 32 : מעלותיה של מערכת הזרקת דלק בנזין ?

תשובה 32 : מערכת הזרקה דלק בנזין נותנת מילואי צילינדר טוב יותר , הרכב

תערובת אחיד מתאים למצב היחסי . על ידי כך גדלים הספק , הנפח

ומומנט המנוע וזאת בעיקר במהירות הנמוכות .

שאלה 33 : מה הסיבה לנקישות מנוע בנזין ?

תשובה 33 : סיבות הצלצול במנוע שימוש בדלק באוקטן נמוך מידי , ואם השתמשו

באוקטן גבוה יותר יפסיקו צלצולי המנוע , אולם מספר אוקטן הדלק הוא

התנגדות הדלק להצתה עצמית .

שאלה 34 : כידוע יצרניות הרכב מתחרות בניהם במשיכת הגבול העליון של יחס

הדחיסה ככל האפשר כלפי מעלה עד כמה שמגבלות הבנזין אפשרו זאת

במטרה להגדיל את מומנט הפיתול של המנוע ולהקטין את צריכת הדלק .

תשובה 34 : כלי הרכב החדשים מצוידים בממיר קטליטי להקטנת פליטת המזעמים , שאינו מאפשר שימוש בעופרת בדלק , שהוא מרכיב העיקרי אוקטן גבוה כנדרש במנועים בעלי יחס דחיסה גבוה ולכן יחס הדחיסה נמוך , כאשר המומנט גדול במנועים אלה הודות להזרקת הדלק הממוחשבת .

שאלה 35 : הנהגים והנהוגים ברכב נוהגים להאשים כגורם להפרעות המנוע בחיישן .

למה משמש החיישן והיכן הוא ממותקן ?

תשובה 35 : החיישן משמש במנועי הזרקה המחוברים למחשב לצורך מסירת החמצן על

כמות החמצן ותכולת הגזים השרופים במטרה לאפשר למחשב ביקורת

נוספת על הרכב התערובת ותיקון ושינוי כמות הדלק המסופקת לפי הצורך ,

החיישן מותקן בכניסה לממיר הקטליטי או בסעפת הפליטה .

שאלה 36 : מנהל מוסך א' טוען בעת ויכוח מקצועי עם מנהל מוסך ב' כי במערכת

הזרקת הדלק כמו בקרבורטור אוויר הנכנס למנוע במהלך יניקה יונק בדרכו

טיפת דלק נוצרת תערובת הנכנסת בשלמותה לצילינדר . מנהל מוסך ב' טוען

כי יניקת דלק תוך תנועת כניסת האוויר למנוע קיימת רק במערכות דלק עם

קרבורטור . מי משניהם צודק ?

תשובה 36 : מנהל מוסך ב' צודק , מאחר והזרקת הדלק בניגוד לקרבורטור נמדד במות

האוויר הנכנסת על ידי מד כמות אוויר באמצעות מערכת אלקטרונית .

המידע עובר ליחידת בקרה אשר היא קוצבת בהתאם לכך מידע נוסף .

שאלה 37 : מה זה יחס אוויר ואיך משפיע יחס אוויר של 1:1 לתצרוכת הדלק ?

תשובה 37 : יחס שבין כמות האוויר שנשרפה באופן מעשי לבין הצריכה תיאורטית

המזערית ביחס תיאורטי התערובת של בנזין לאוויר הוא 1:1 . ביחס כזה

כמות האוויר המסופקת גדולה מהצריכה התיאורטית והמנוע פועל בתערובת

עניה של 10% עודף אוויר ובצריכה מזערית של תערובת .

שאלה 38 : תאר את מערכת הצתה ?

תשובה 38 : מצבר , מתג הצתה , סליל הצתה , קבל , מפלג , חוד נתק , חוט חשמלי ,

מצתים .

שאלה 39 : מתי עובר הזרם בין חודי הנתק ?

תשובה 39 : הזרם עובר בין חודי הנתק כאשר ציר המפלג פתוח למרחק הנכון וכך

מתאפשר שינוי ממתח נמוך של 12 וולט למתח גבוה של 21,000 וולט .

שאלה 40 : לפניך מספר אנחות הקשורות זו לזו : הקבל נטען בעת פתיחת הפלטינות ,

הקבל מתפרק בזמן פתיחת הפלטינות , הניצוץ מופיע בזמן פתיחת

הפלטינות . עליך לקבוע מי מהתשובות משקף את המציעות .

תשובה 40 : כל האנחות נכונות כל הפעולות קוראות בעת פתיחת הפלטינות .

שאלה 41 : תאר את מתח סליל הצתה .

תשובה 41 : סליל הצתה מורכב מסליל ראשוני בעל 1000 כריכות עבות והוא קצר ,

מקבל את המתח ישירות מהמצבר . סליל המשני הוא דק וארוך בעל 10,000

כריכות ומעביר את מתח הגבוה למפלג .

שאלה 42 : שני מכונאים מתווכחים בניהם מכונאי א' טוען כי מערכת הצתה אלקטרונית

אין צורך בקבל מאחר והמיתוג נעשה על ידי טרנזיסטור . מיתוג כזה הוא

מהיר והוא מתבצע על ידי פיקוד חשמלי . מכונאי ב' טוען כי גם במערכת

אלקטרונית קיים קבל הממוקם בתוך מודל הצתה . מי משניהם צודק ?

תשובה 42 : מכונאי א' צדק הפיקוד החשמלי של הטרנזיסטור גורם לכך שפעולת מיתוג

המערכת תתבצע במהירות זרימת הזרם הדומה למהירות האור . מסיבה זו

הריסת השדה המגנטי מתבצע במהירות רבה מאוד ואין צורך בעזר נוסף .

שאלה 43 : מה הם הסוגים השונים של המצמדים ?

תשובה 43 : לפי הצורה והמבנה מבחינים בין מצמדי חיכוך חד דיסקים ורב דיסקים ,

יבשים ורטובים , מגנטים וחשמליים והידראוליים בעלי זרימה ומגברי מומנט .

שאלה 44 : מכונאי בדק בעיות דסקיות מצמד שנשבר לעיתים קרובות מה הסיבה

לשבירה והתופעה ?

תשובה 44 : כאשר אין קוויות בין המנוע ותיבת הילוכים כתוצאה ממיקום לא נכון של

התיבה קיימים כל הזמן מאמצים על הציר של הילוך ישיר בתיבת הילוכים

אשר גורם לבסוף לשבירת הדיסק העובד עקום .

שאלה 45 : במה נבדל מצמד קפיץ צלחת למצמד קפיציים בורגיים ?

תשובה 45 : במקום כמה קפיציים בורגיים מצויד מצמד הצלחת במספר רב של אצבעות

בדיסק הקפיצית הם מצמודות מהצד האחד וממלאות את התפקיד של

בהונות הפרדה מין הצד השני . הפעלה של קפיץ הדיאפרגמה הרבה יותר

רכה מזו של קפיצים בורגיים .

שאלה 46 : חלק מתפקידך כקצין בטיחות בתעבורה עלייך לייעץ להנהלת החברה שבה

את העובד לגבי רכישת רכב חדש , לשם כך עליך לבחור בין שני המנועים

הבאים :

א) מנוע שהספקו kW 70 , ב - 5,000 סל"ד בעל מומנט של 160 ב 4,500

סל"ד .

ב) מנוע שהספקו kW 60 , ב 4,500 סל"ד בעל מומנט של 140 ב 3,000

סל"ד .

תשובה 46 : המומנט הוא המשמעותי בין שני המאפיינים הנכונים מאחר והוא המציין את

כוח הפיתול של המנוע ורצוי שהתקבל במהירות מנוע נמוכה ככל שאפשר

מאחר והמנוע לא מגיע למהירות המקסימלית בנסיעה והפעלתו במהירות

הגבוהות גורמת לבלאי מהיר מסיבות אלה ברור שהבחירה תהיה במנוע ב'

למרות שביצועיו נמוכים יותר .

שאלה 47 : לשם מה מודדים תת לחץ שהמנוע פועל בסרק מהיר ?

תשובה 47 : בדיקת לחץ יניקה במהירות מהירה נותנת תמונה של סעפת פליטה ,

מעלים את המהירות עד 2,000 סל"ד ושומרים על מהירות קבועה כ 10 עד

20 שניות אם הלחץ יורד סימן שסעפת הפליטה סתומה .

שאלה 48 : מאלו חומרים מורכבים גזי הפליטה של מנוע בנזין ?

תשובה 48 : גזי פליטה של מנוע בנזין מורכבים בעיקר : בחנקן , אדי מים , דו תחמוצת

הפחמן וכן מחלקיקים רעילים של תחמוצת הפחמן עופרת ותחמוצת הפחמן .

שאלה 49 : כדי שגל הינע יוכל למלות את תפקידו , מהי זווית השיפוע שלו ?

תשובה 49 : עליו לשנות את זווית השיפוע בהתאם לשינוים הצדים המתרחשים בזמן

נסיעה בין מצבו של הסרן המניע לבין זה של תיבת הילוכים . דבר זה גורם

לתנועה סיבובית בלתי קצובה ולתנודות המערכת כולה ולשחיקה מהירה של

חלקי המכללים ולכן היצרנים משתדלים להקטין את הזווית והיא מקובלת

ל 15 מעלות .

שאלה 50 : איזה מרכיב הופך מצמד זרימה לממיר מומנט ומה הוא ההבדל שבניהם ?

תשובה 50 : ממיר מומנט משנה את המומנט הרציפות ומגביר את כוח המנוע פי 2.5

בערך מהמומנט המו :נע הוספה של גלגל הכוונה ( סטטור ) בין גלגל

המשאבה לטורבינה הופכים את מצמד הזרימה לממיר מומנט .

שאלה 51 : בעת פעולת הרכב בהילוך סרק נשמע רעש מכיוון המצמד . בעת לחיצת על

דוושת המצמד הרעש נבלם . מכונאי א' טוען שהבעיה בהילוך הישיר הלא

תקין בתיבת הילוכים . מכונאי ב' טען שהבעיה במיסב לחץ פגום מי משניהם

צודק ?

תשובה 51 : מכונאי א' צודק הבעיה היא בהילוך הישיר חופש מופרז במיסב הילוך

הישיר או חופש בשיני הילוך הישיר . הסיבה להפסקת הרעש בעת לחיצה על

המצמד היא כניסת הרכב לעומס .

שאלה 52 : מהו מתלה ?

תשובה 52 : מתלה המכנית היא מערכת רכיבים המחברת את הסרנים או האופנים

למסגרת המכונית .

שאלה 53 : מה הם תפקידי המסגרת ?

תשובה 53 : חיבור מכללי הינע , חיבור אביזרי מערכת הגה , מתקני מערכת הבלמים ,

ולכן היא עומדת בעומס סטטי ודינמי ללא היווצרות עיוותים ברכיבים השונים .

שאלה 54 : כחלק ממערך אחזקה והפיקוח של רכב החברה שאתה נוהג לבצע בדיקות

כשירות לכלי הרכב השונים , בנסיעת מבחן באחד מכלי הרכב התגלה הרכב

כלא יציב בנסיעה ישרה ונוטה לשינוי עצמי כיוון הנסיעה , הנסיעה ברכב זה

הייתה לא נוחה והתבצעה תוך ניתור אופנים ונדנוד מתמשך של הרכב אחרי

עליה על כל מכשול מה לדעתך הגורם לתופעה זו וכיצד ניתן לאמת אותה ?

תשובה 54 : סימנים אלה אופייניים למנחת זעזועים לא תקין ניתן לאמת זאת על ידי

בדיקה חזותית של המנחת לאיתור סימני של נזילת שמן ובדיקה על ידי

נדנוד הרכב .

שאלה 55 : את יעילות פעולת המנוע ניתן לבדוק במטרה לקבל מידע על ביצועי המנוע

ולוודא שהמנוע אומנם מספק את הביצועים הנדרשים , כמו כן גם לאבחן

תקלות אפשריות במנוע . הסבר את תהליך הבדיקה .

תשובה 55 : מתקינים את המנוע על דינמומטר המפעיל עומס מבוקר על המנוע , תוך

הפעלת המנוע במהירויות שונות , מתקבלת דיאגרמה המספקת את

המידע , את ביצועי המנוע ביחס למהירויות השונות , הספק מומנט וצריכת

דלק סגולית .

שאלה 56 : זווית שפיעת האופן מה היא ?

תשובה 56 : היא זווית נטייתו של השטח לפני הדרך האופקי ובמקביל לציר האורכי של

המכונית , לכן היא מונעת שחיקה מופרזת של הצמיגים וקשיים ניכרים

בפנית האופן .

שאלה 57 : מה משמעות תת היגוי באוטובוס ובכל רכב .

תשובה 57 : קשה להכניס את הרכב לסיבוב וקל להוציאו .

שאלה 58 : מכונאי א' טוען שבכדי לשפץ את מסרק ההגה חייבים להחליף אותו . מכונאי

ב' טוען במקרה ששיני המסרק נשחקו במרכז , ניתן למלא אותם באלקטרודת

חרום מיוחדות וזאת למעשה הדרך המקובלת לשפץ מסרק הגה , מי משניהם

צודק ?

תשובה 58 : מכונאי א' צודק אין לשפץ מסרק הגה ניתן רק להחליפו בהתאם להוראות

היצרן . ריתוך המסרק עלול לגרום במאמצים לשבר .

שאלה 59 : בערב נהגים שאותו אתה נוהג לערוך בחברה במסגרת תפקידך כקצין

בטיחות העלה אחד הנהגים טענה שרכב המצויד בהגה כוח הידראולי לא רק

נוח להיגוי אלה גם יציב יותר בנסיעה , האם צודק הנהג ? , הסבר .

תשובה 59 : הנהג צודק מאחר ובהגה כוח ניתן להגדיל את זווית קדם האופן ועל ידי כך

להגדיל את יציבות הרכב מבלי להקשות על פניות הגלגלים הודות להגה

כוח .

שאלה 60 : לפנייך חמש זוויות היגוי בחר בתשובות את חמשת הזוויות הנכונות .

תשובה 60 : זווית שפעת האופן , זווית קידום האופן , זווית נטיית יד הסרן , זווית אקרמן

, זווית התכנסות האופנים .

שאלה 61 : הלקוח טוען שבעת נסיעה ישרה נשמעת חריקת צמיגים הקדמיים של כלי

הרכב . מכונאי א' טוען כי הבעיה היא בלמים . מכונאי ב' טוען שהבעיה היא

במערכת היגוי כאשר הגורם הוא זווית התכנסות לא נכונה מי מהמכונאי צודק ?

תשובה 61 : מכונאי ב' צודק מאחר וזווית התכנסות גדולה מידי או קטנה מידי גורמת

לגרירת הגלגלים על הכביש ונשמע לכן שריקת צמיגים על הכביש .

שאלה 62 : מה משמעות היגוי יתר ברכב ?

תשובה 62 : קל להכניס את הרכב לסיבוב וקשה להוציאו .

שאלה 63 : אחד הנוהגים ברכב החברה שתחת אחריותך מתלונן על חריקת צמיגים

בפניות למרות שהפניות נעשות במהירות סבירה , כיצד תבדוק את הרכב

לאיתור התקלה ?

תשובה 63 : הגורמים העיקריים לתקלה זאת היא חוסר אויר בצמיגים הקדמיים או זווית

התבדרות ( התכנסות ) האופנים לא מכוונת כהלכה . לחץ האוויר ייבדק

במד לחץ מיוחד ואת זווית התבדרות נבדוק בציוד מיוחד כאשר הרכב על

משטח מיוחד .

שאלה 64 : נהג התלונן שהגה לא חוזר למרכז באופן עצמאי בגמר הפניה , בבדיקת

הרכב נמצא מערכת היגוי תקינה , הצמיגים תקינים ומנופחים היטב ולא

נמצא תקלה מכנית במתלה , מה הסיבה לתקלה ?

תשובה 64 : זוויות היגוי שתפקידם לגרום להחזרת הגה למרכז היא זווית קדם האופן

וזווית הצידוד . ואם לא נמצאה כל תקלה מכנית יש לבדוק זוויות אלה בציוד

מתאים .

שאלה 65 : אחד מכלי הרכב שבאחריותך היה מעורב כמעט בתאונה , כאשר בנסיעה

בעיקול סטה לפתע ממסלולו למסלול הרכב הבא ממול , רק תגובה מהירה

של שני הנהגים מנעה את התאונה . בחקירת המקרה טען הנהג שלצורך

הסטייה סיבב את הגה במידה סבירה לפי עקומה בדרך אלה שהגה הגיב

בצורה מופרזת . בבדיקת מערכות הרכב לא נמצאה כל תקלה שתאמת טענה

זאת אולם בנסיעת מבחן הגיב הגה בצורה מוגזמת תוך זריקת הזנב לשוליים

והחזית למרכז הדרך .

תשובה 65 : לרכב תכונה של על הגוי המכונה גם היגוי יתר תכונה מסוכנת הגורמת

לחוסר יציבות בנהיגה ולמשיכת הרכב לכיוון מרכז הדרך וסיבוב בזווית

גדולה ממידת סיבוב ההגה .

שאלה 66 : מהו מתלה מקפירסון ?

תשובה 66 : מתלה מקפירסון מבוסס על בולם זעזועים בנוסף קפיץ בחלקו התחתון

זרוע המתלה מצב זה נותן תנועה מעלה ומטה ולצדדים , מתלה פשוט ויעיל .

שאלה 67 : מכונאי א' טוען שעל מנת לבדוק את שסתום הגנה 4 מעגלים יש לביים

תקלה במערכת ולבדוק אם כאשר מתרוקן אוויר באחד המעגלים ממשיכים

לפעול שאר שלושת המעגלים . מכונאי ב' טוען שעל מנת לבדוק את שסתום

הגנה 4 מעגלים יש לחברו למכשיר בדיקה חיצוני המזרים לו אוויר .

מי משניהם צודק ?

תשובה 67 : מכונאי א' צודק על מנת לבדוק את תקינות שסתום הגנה 4 מעגלים יש

לביים בו תקלה של יציאת אוויר במערכת יציאת אוויר במערכת תגרום

לירידת לחץ במערכת ללחץ הגנה , המעגל הפגום מנותק ויתר המעגלים

פועלים בלחץ מופחת .

שאלה 68 : אחד הנושאים המדוברים ביותר בקרב הנהגים ואנשי המקצוע בענף הרכב

הוא מערכת למניעת נעילת הגלגלים בשעת בלימה , אחד המערכות אלה היא

מערכת A,B,S מהו עיקרון פעולה שלה ?

תשובה 68 : המערכת כוללת חישני מהירות בגלגלים המוסרים מידע רצוף ליחידת

הבקרה האלקטרונית על המהירות בגלגלים הבלמים מופעלים דרך מודלטור

הידראולי שאינו מתערב בהפעלת הבלמים כל זמן שאין הפרש מהירות בין

הגלגלים , באם כן תפעיל יחידת הבקרה שסתום שחרור או עצירת לחץ

במודלטור בקו של הגלגל שבסכנת נעילה .

שאלה 69 : מכונאי א' טוען במשאבת בלמים כפולה הבוכנה הפנימית נעה באופן

הידראולי . מכונאי ב' טוען במשאבה בלמים כפולה הבוכנה הפנמית נעה

באופן מכני . מי משניהם צודק ?

תשובה 69 : מכונאי א' צודק , כדי לאפשר עצירה מעודנת , מבוקרת ורגישה הלחץ נבנה

משני ציידי הבוכנה במשאבת בלמים הכפולה . במשאבה חיצונית נבנה מיד

אם תנועת הבוכנות לחץ הדוחף את הבוכנה הפנימית .

שאלה 70 : מהו לחץ נמוך במערכת בלמים הידראולי , מהו תהליך בדיקתו ומדוע

בודקים אותו ?

תשובה 70 : לחץ נמוך במערכת הידראולי הוא לחץ של 2 עד 5 בר . מכוונים אותו

בעזרת מוט בלימה שלוחץ על דוושה ומודדים אותו באמצעות מד לחץ באחד

משסתומי הניקוז . לחץ חייב להישמר ללא שינוי 5 דקות . מטרת הבדיקה

לגלות אי אטימות בגבעים או במקומות אחרים .

שאלה 71 : איך בודקים שסתום ויסות לחץ בלימה במערכת הידראולי ?

תשובה 71 : יש לבדוק את הלחץ בצנרת בשני המעגלים בו זמנית אך בנפרד . למטרה

זו דרושה מערכת של מדי לחץ גבוה ונמוך משולבים ועוד מד לחץ גבוה

בנפרד . מחברים לתבריגים של השסתומים שבו תהיה הפחתה של לחץ

ואת מד לחץ הגבוה למעגל שנקבל ממשאבה המרכזית , ולבדוק לפי מערכת

היצרן .

שאלה 72 : ממה מורכבת מערכת בלימה פנאומטית ?

תשובה 72 : מדחס , שסתום פורק לחץ שהוא גם מקום לניפוח אוויר , שסתום הגנה

ארבע מעגלים , פילטר , מכלי אוויר , שסתום ויסות בלימה כפול , שסתום

עומס יתר , שסתום לגורר , מנגנון מנברני לגלגלים הקדמיים , מנגנון

מנברני כפול לגלגליים אחוריים , ובלם חניה .

שאלה 73 : אחד הנהגים טוען כי נראה לו שמגבר הבלם במכונית שבה הוא נוהג אינו

תקין , והוא מנמק זו בדוושה קשה . האם יש צדק בטענתו , וכיצד תנחה אותו

לאימות התקלה ?

תשובה 73 : יש ממש בטענת הנהג מגבר הבלם משפיעה על כוח לחיצת הבלם .

לבדיקה מהירה של המגבר יש לדומם את המנוע , לדרוך מספר לחיצות על

הבלם לירקון תת לחץ של המגבר ואז לחיצת על דוושת הבלם והנעת המנוע

, הדוושה צריכה לרדת במידה נוספת ואז המגבר תקין .

שאלה 74 : לשם מה דרוש בלם האטה ברכב ? ואיזה סוגים קיימים ?

תשובה 74 : בלם האטה הוא בלם עצמאי שאינו קשור למערכת הבלמים הכללית , קרי

בלמי שירות וחניה . הוא פועל בעיקר במדרון כדי להאט מהירות הרכב . סוגי

בלמי האטה הם : בלם מנוע , בלם אלקטרו מגנטי , בלם האטה הידראולי

מסוג רטרדר .

שאלה 75 : בעל רכב נכנס למוסך בטענה שדוושת הבלמים במכוניתו נמוכה . מכונאי א'

טוען כי קיימת בעיה במנגנון הכוונון האוטומטי של טבור הגלגל . מכונאי ב'

טוען כי אחד ממעגלי הבלמים לא תקין , אין בו נוזל בלמים והמערכת פועלת

על מעגל אחד בלבד מי משניהם צודק ?

תשובה 75 : שני המכונאים צודקים דוושת בלמים נמוכה היא תוצאה של קריסת אחד

המעגלים קדמי או אחורי יחד אם זאת כיוון אוטומטי לקוי של סנדלי הבלום

עלול לגרום התרחקות הסנדל מתוך הבלם ולדוושת בלם נמוכה .

שאלה 76 : מכונאי א' טוען כי במערכת אוויר הפועלת על פי התקן האירופי , כאשר קורה

תקלה של איבוד אוויר למעגלי הבלמים , באופן אוטומטי התפס בלמי

הסרנים על ידי בלם הקפיץ מקסי . מכונאי ב' טוען כי רק הנהג יכול להפעיל

את בלימת הרכב במצב זה . מי ממשניהם צודק ?

תשובה 76 : רק מכונאי ב' צודק בהתאם לתקנה אירופית הנהג ברכב מעצורי אוויר הוא

נהג מקצועי שאמור לא להיבעל מיציאת אוויר משני מעגלי הבלמים ולעצור

את הרכב על ידי ידית הבלם .

שאלה 77 : מכונאי א' טוען כי מידת הצמיג 13R 155 משמעות המידה , 155 היקף

הצמיג בס"מ . מכונאי ב' טוען כי מידת קוטר הצמיג באניץ . מכונאי ג' טוען כי

המידה היא במ"מ . מי מהמכונאים צודק ?

תשובה 77 : מכונאי ג' צודק בהתאם השיטה המקובלת בעולם רוחב הצמיג נמדד במ"מ

ואילו קוטר האופן נמדד באניצים במקרה המופיע בשאלה 13 אניץ .

שאלה 78 : מהו סרן תמיכה ?

תשובה 78 : סרן תמיכה הוא סרן התומך במשקל המכונית הנופלת בחלקו של סרן זה

מהווה רכיב במערכת התנועה שעליו מחוברים אופני המכונית ללא הינע .

שאלה 79 : ברכב שברשותך מותקנים צמיגים דיאגונלים רגילים בבדיקה שגרתית של

הצמיגים התברר לך ששנים מהם שחוקים ברשותך רק שני צמיגים רדיאלי

חדשים , כיצד תנהג ?

תשובה 79 : את הצמיגים הרדיאלי החדשים יש להתקין בגלגלים אחוריים במטרה

למנוע היגוי יתר ולהקטין את הסכנה במקרה של נקב של גלגל אחורי יגרום

איבוד שליטה .

שאלה 80 : מנהל מוסך א' טוען כי חלונות מודבקים ברכב מהווים חלק אינטגרלי של

מבנה המרכב ולכן הם חשובים מבחינה בטיחותית . מנהל מוסך ב' טוען

למנוע חדירת שמש .

תשובה 80 : מנהל מוסך א' צודק החלונות המודבקים מהווים חלק מהמרכב .

שאלה 81 : אחד המושגים המדוברים ביותר על ידי בעלי מקצוע והנוהגים ברכב הם

המושגים הבאים : 1 . יחס דחיסה , 2 . אוקטן , הסבר מה משמעות מושגים

אלה והאם יש קשר בניהם ?

תשובה 81 : ביחס דחיסה הכוונה יחס הנפחים של הצילנדר כולו ( בסוף מהלך היניקה )

לבין נפח תא השריפה ( בסוף מהלך הדחיסה ) ואילו האוקטן מבטא את

עמידתו של הדלק לדיטונציה .

שאלה 82 : מכונאי א' טוען כי יחס דחסה מראה פי כמה קטן נפח התערובת בסוף

הדחיסה מנפח בסוף היניקה . מכונאי ב' טוען הפוך פי כמה גדול ?

תשובה 82 : מכונאי א' צודק .

שאלה 83 : בעת בדיקת יעילות פעולת מנוע נבדקים תחומי הפעולה שונים כאשר בין

הגורמים הנבדקים נמצא גם הספק הבלימה , הסבר למה מתכוונים למושג

זה , באיזה יחידות הוא נמדד ?

תשובה 83 : הספק הבלימה מתקבל בעת בדיקת המנוע על דינמומטר והוא מבטא את

כמות העבודה שבוצעה בפרק זמן מדוד תחת עומס מבוקר . הוא נמדד

ב kW (תקן חדש ) .

שאלה 84 : מדוע מומנט הפיתול אינו אחיד לאורך כל תחום מהירות המנוע ?

תשובה 84 : בתחום המהירות הקטנות יורד המומנט המרבי כתוצאה ממהירות הסרק

ואובדני חום , במהירות הגבוהות לעומת זו קטן המומנט המרבי בגלל מילוי

הצילנדר מופחת .

שאלה 85 : לפניך חמש זוויות היגוי בחר מהתשובה את חמשת הזוויות הגוי הנכונות ?

תשובה 85 : זווית שפעת האופן , זווית קדם האופן , זווית נטיית יד הסרן , זווית אקרמן ,

זווית התכנסות אופנים .

שאלה 86 : גל צף מלא ?

תשובה 86 : על גל מסוג זה פועל מומנט הסיבוב בלבד , כיוון שאין מעמיסים את הגל ,

כיוון שמועברים (הכוחות ) על ידי צינור הסרן . בגל צף מלא נוהגים

להשתמש במשאיות בנוני וכבדות .

שאלה 87 : במסגרת תפקידך כקצין בטיחות בחברה חקרת מקרה שבו רכב ניזוק בעת

טיפול במוסך החברה . מתברר שהרכב הורם על מגבה גלגלים באופן שאחד

הגלגלים מורם באוויר לצורך בדיקת רעש בגלגלים ואם הפעלת המנוע ושילוב

הילוך זינק הרכב לפנים ונגרם נזק לרכב . לטענת העובד הוא נוהג לבצע

פעולה זאת לעיתים מזומנות ותמיד הגלגל הסתובב באוויר מבלי שהרכב נסע

. האם העובד דיבר אמת ? ואם כן מה קרה הפעם ?

תשובה 87 : ברכב עם דיפרנציאל רגיל אומנם הרמת הגלגל המניע באוויר תגרום

לניתוק עברת התנועה לגלגל שעל הדרך הגלגל המורם יסתובב , לעומת

זאת ברכב עם דיפרנציאל חיכוך מוגבר עד עומס מסוים יפעלו 2 הגלגלים כך

שבהרמת אחד מהם תגרום לרכב לנוע .

שאלה 88 : שני מכונאים מתווכחים מכונאי א' טוען כי חופש בציר המצערת במאייד עלול

לגרום לתופעת כניסת אוויר וברכב לא תהיה אפשרות לכוון את סיבובי הסרק

של המנוע .

תשובה 88 : מכונאי א' צודק מאחר ונכנס אוויר לתוך המאייד .

שאלה 89 : מכונאי א' טוען כי במערכת הזרקה כל המזרקים פועלים בעת ובעונה אחת .

מכונאי ב' טוען כי כל מזרק מקבל דלק בזמן הקצוב שלו . מכונאי ג' טוען כי

קיימים מערכות שמזרקים מקבלים דלק לפי קבוצות .

תשובה 89 : כל המכונאים צודקים . כל המצבים וכל האפשריות המובאות להלן קימות .

במערכת הזרקה לאורך השנים שונו המערכות והתפתחו .

שאלה 90 : טרנזיסטור NPO או NPN הנם טרנזיסטור הפועלים כמתג בעל פיקוד חשמלי

זאת אומרת כאשר בסיס הטרנזיסטור מקבל מתח הוא הופך להיות מוליך

ומחבר את המעגל החשמלי ואילו כאשר מופסק המתח הטרנזיסטור מנותק .

השיטה הזאת מאפשרת ניתוק וחיבור המערכת במהירות רבה האם זה נכון ?

תשובה 90 : הנחה נכונה באמצעות שיטה זאת פועלות מערכות הצתה אלקטרונית

ומערכת הזרקה דלק הדורשות מיתוג אלקטרוני מהיר .

שאלה 91 : במערכת הפעלת בלמים הידראולית מגיע לחץ המערכת לערכים גבוהים

בהרבה מאשר מערכת בלמי אוויר דחוס המורכבים ברכב כבד ולכן כוח

בלימה גדול מזה של מערכת בלימה הידראולית , כיצד תסיר זאת ?

תשובה 91 : כוח הבלימה המתקבל בגלגלים הוא מכפלת הלחץ הקו בקוטר משאבת

האופן . במערכת אוויר קוטר תאי הבלימה גדול יותר ולכן די בלחץ נמוך

לקבלת כוח בלימה גדול .

שאלה 92 : אתה נוהג להיות נוכח בחניון בעת יציאת הרכב לעבודה כדי לוודא ביצוע

פעולות לפני הנעת הרכב ולפתור תקלות . מתברר שאחד מכלי הרכב מתניע

היטב עולם נכבה מיד אם שחרור לחץ התנעה מה יכול להיות הסיבה לכך ?

תשובה 92 : במערכת הצתה קיים נגד עומס טורי לסליל הצתה נגד זה נעקף על ידי

העברת המתג ממתג התנועה ומחובר מחדש עם שחרור המתג התקלה

מצביעה על נגד לא תקין .

שאלה : בעת שיפוץ המנוע יש לבדוק את הצילנדר בנקודה העליונה שם השחיקה הכי

גדולה .

שאלה : בשיחות של נהגים מוסבר המושג דיטונציה נזק במנוע עקב לחץ גבוה בצלינדר . שני מוקדי שריפה .

שאלה : איך נראית הדיאגרמה של לחצי דחיסה במנוע תקין ? . אסור שיהיה גדול מ

3 בר .

שאלה : רכב בעיית תצרוכת דלק גבוהה ? . מכונאי א' צודק החור בצינור תת לחץ

הפרש לחצים .

שאלה : משאבת בלמים כפולה נעה באופן הידראולי . מכונאי א' צודק .

שאלה : מוליך למחצה מהו ? . אלקטרונאי ב' צודק .

שאלה : דסקית לחץ במצמד . שני המכונאים צודקים .

שאלה : לחץ הזרקה במערכת בנזין . מכונאי ב' צודק תלוי בסעפת יניקה חייב להיות

הפרש לחץ בין בן לחץ הזרקה לחץ בסעפת היניקה .

שאלה : בעת החלפת משאבת דלק היה הצפה במנוע הסיבה לחץ חזק במשאבה יש

קשר ישיר בהחלפת המשאבה החלופית .

שאלה : תפקיד הלקטן ? . הקביעה נכונה בשיטת הטרנזיסטור חיתוך שדה המגנטי

המתחים נקלטים בטרנזיסטור .

שאלה : בדיקה שגרתית השמן מזועם מה הסיבות ? . תופעה ידועה ונורמלית השמן

צריך להיות מזועם יש לעשות אחד לתקופה שטיפת מנוע עם שמן W10 .

שאלה : טלטול הגה בנסיעה במהירות גבוהה . חוסר איזון דינמי , איזון גלגלים .

שאלה : השאלה עם למדה . התשובה שבה מופיע 10% .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש