איך בונים מצגת

יום שישי, 6 ביולי 2012

שאלות ותשובות בנושא צמיגים


שאלה יד - 36
מהם תפקידם של הצמיגים ואיזה סוגים מקובלים ברכב ? איזה סוגים של חישוקים מקובלים בכלי רכב ומהם מאפייניהם של צמיגים בלי אבוב ?
תשובה יד - 36
תפקידם של הצמיגים :
1. לרכך ולספוג תנודות הכביש .
2. אחיזה בכביש לאפשר נסיעה במהירות גבוהה .
3. לשמור על שלמות המרכב ונוחות המטען והנוסעים .
4. להיצמד לכביש כדי להעביר כוחות בלימה ותאוצה .
סוגי צמיגים המקובלים ברכב :
1. צמיגים בעלי יחס חתך נמוכים ורחבים .
2. צמיגים דיאגונליים בעלי רבדים צולבים .
3. צמיגים רדיאליים בעלי רבדים בהיקף החיצוני מבנה חגורה .
4. צמיגים עם ובלי אבוב .
סוגי חישוקים המקובלים ברכב :
1. חישוקים ממתכת קלה מקטין את המסה הלא מוקפצת , פחות רעידות עוברות למרכז ומאפשר מהירות גבוהה וקירור טוב יותר .
2. חישוקים משני חצאים וחישוק משלושה קטעים (טרילקס) המורכבים יחד על כוכב משותף . ומשמש לצמיגי רכב כבד קל לפירוק הצמיג .
3. חישוקים עם גבנון משמשים לצמיגים בלי אבוב טיובלס . הגבנון מונע החלקת הצמיג פנימה .
4. חישוק מחולק למספר יחידות מקובל לצמיגים גדולים מקל על הפירוק .
צמיג בלי אבוב גל לטיפול (הרכבה , הסרה , ותיקון) , מפתח פחות חום בגלל העדר החיכוך באבוב ומשפר את בטיחות הנסיעה , כי רק לעתים רחוקות הוא מתפוצץ ואבדן הלחץ ממנו הדרגתית ולא פתאומית .
שאלה יד - 37
איזה הבדלים קיימים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים ומהן התוצאות של קוטר צמיגים קטן יותר ורוחב גדול יותר ?
תשובה יד - 37
ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים הם :
1. בצמיגים רגילים הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה .
2. בצמיגים רגלים מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .
3. צמיגים רגילים עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .
4. צמיגים רגילים הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .
5. צמיגים רגילים יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .
6. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים .
7. ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .
8. בצמיגים רגילים מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .
שאלה יד- 38
מהם המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) , על מה יש להקפיד כאשר מחליפים צמיגים רגילים בצמיגי חגורה (רדיאלי) ולמה שינו את סימון הצמיגים ?
תשובה יד - 38
המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) הם :
1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .
2. בעלי אורך חיים גדול .
3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .
4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .
כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .במקרה של החלפת שני צמיגים בלבד יש להרכיבם על הסרן האחורי כי עם משאירים בציר אחורי צמיגים רגילים הרכב מקבל תכונות של על היגוי .
סימון הצמיגים שונה כדי להקל על זיהויו והשימוש בו ולכל העולם .


שאלה יד - 39
מה מסמל סימון הצמיגים החדש ואיך הוא מסמן את מהירות הנסיעה המרבית המותרת 
הסבר את הסימון : S 1384 R 185/70  
תשובה יד - 39
סימון הצמיגים החדש נותן מידע על רוחב הצמיג במ"מ , היחס בין הרוחב לגובה , צורת מבנהו , קוטר החישוק באינטשים , יכולת העמסה עליו ומהירות הנסיעה המרבית המותרת . ככל שהאות רחוקה יותר בסדר האלפבית המהירות גדולה יותר .
הסבר הסימון :
185 - צמיג ברוחב של 185 מ"מ .
70 - יחס גובה / רוחב הוא 70% .
R - מסמן צמיג רדיאלי .
13 - מתאים לחישוק של 13 אינץ .
84 - הצמיג יכול לשאת בהתאם ללוח העומסים עומס של 500 ק"ג .
S - לפי לוח המהירות מתאים לנסיעה במהירות עד 180 קמ"ש .
שאלה יד - 40
תאר את מבנה הצמיגים ותפקידי הסוליה ! למה יש להקפיד על לחץ אויר מדויק ?
תשובה יד - 40
צמיג עשוי בערך מ- 80% גומי , 15% בד והיתר חוטי פלדה . בצמיגים החדשים החליף בד כותנה בניילון ופרלון . חלקיו העיקריים של הצמיג הם : השלד, הסוליה והדופן .
תפקיד הסוליה להבטיח מגע טוב בין הצמיג לקרקע ולמנוע החלקה וסחרור .
צמיג מנופח מדי מאבד את גמישותו ונשחק במרכז . צמיג מנופח פחות נשחק בדפנות .
שאלה יד - 72
רשום מהם מעלותיו של חישוק ממתכת קלה , מה זה חישוק "טרילקס" ומהו חישוק עם גבנון ?
תשובה יד - 72
מעלותיו של חישוק ממתכת קלה הוא משקלו המועט המקטין את המסה הלא מוקפצת ומאפשר הגדלה מסוימת של מהירות הנסיעה .
חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .
חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .
שאלה יד - 73
מה מבדיל צמיג רדיאלי (חגורה) מצמיג דיאגונלי ומהו יתרונו של הראשון על פני השני ? מהם מעלותיו של צמיג בלי אבוב ?
תשובה יד - 73
ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים (דיאגונלי) הם :
1. בצמיגים רגילים (דיאגונלי) הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה 
2. בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .
3. צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .
4. צמיגים רגילים (דיאגונלי) הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .
5. צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .
6. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי).
7. ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .
8. בצמיגים רגילים (דיאגונלי) מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .
מעלותיו של הצמיג בלא אבוב הן התקנה ותיקון יותר פשוטים ,מתחמם פחות בגלל חוסך חיכוך בין הצמיג לאבוב ובטיחותי יותר , כי אובדן לחץ האוויר לרוב
האווירית ולא פתאומי .
שאלה יד - 74
תאר את מבנהו וכינויו של הצמיג שבתמונה . היכן אסור להרכיבו ומדוע ?
תשובה יד - 74
הצמיג בתמונה זהו צמיג חגורה בלא אבוב .
צמיג מסוג זה אסור להרכיבו על חישוק רגיל, אלא על חישוק עם גבנון בלבד , כי הוא עלול להחליק מן החישוק בזמן הנסיעה .
מבנה הצמיג : (1) שסתום . (2) הבאר .(3) העוגן (4)גוף הצמיג .(5) ציפוי פנימי (גומי אטום לאוויר) . (6) חגורת פלדה . (7) הסוליה .(8)סרגל חיכוך . (9) דופן . (10) סנפיר (תילי פלדה) . (11) מילוי גומי . (12) גבנון .
שאלה יד - 75
מהו גוף הצמיג , מה מסמנות האותיות PR ומהי משמעות הסימון Q 86 13 R 185/70 ?
תשובה יד - 75
גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .
PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .
משמעות הסימון הוא : רוחב הצמיג 185 מ"מ , גובהו 70% מרוחבו ,זהו צמיג רדיאלי , חישוק בקוטר של 13 אינץ , המספר 86 קובע את המשקל שמותר להעמיס על אותו צמיג . Q קובע את מהירות הנסיעה המרבית לצמיג זה . שני הנתונים האחרונים נלקחים מטבלה מיוחדת .
שאלה יד - 135
תאר את תפקידי הגלגל במכונית ואת ההבדלים בין צמיג דיאגונלי לצמיג חגורה !
תשובה יד - 135
תפקיד הגלגל להעביר לכביש את משקל הרכב , את כוח האצה ואת כוח הבלימה , לשמור את המכונית במסלול הנסיעה המבוקש , ולספוג חלק משיבושי הכביש .
ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים (דיאגונלי) הם :
1. בצמיגים רגילים (דיאגונלי) הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה 
2. בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .
3. צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .
4. צמיגים רגילים (דיאגונלי) הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .
5. צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .
6. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי).
7. ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .
8. בצמיגים רגילים (דיאגונלי) מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .
שאלה יד - 136
מהם היתרונות והחסרונות של צמיגים רדיאליים וצמיגים דיאגונליים ועל מה יש להקפיד כאשר מרכיבים צמיגי חגורה על מכונית , שנועדה לצמיגים רגילים ?
תשובה יד - 136
היתרונות והחסרנות של צמיגים רדיאליים :
1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .
2. בעלי אורך חיים גדול .
3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .
4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .
היתרונות והחסרונות של צמיגים דיאגונליים :
1. בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום .
2. צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן .
3. צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה . 
4. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי). 
כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .
שאלה יד - 137
למה הכוונה במושג רוחב החישוק ובאיזה יחידות הוא נמדד ? מה מוגדר כגוף הצמיג ומה זה     PR ? באיזה מצב נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה ? באיזה צמיג שטח המגע בקרקע גדול יותר - בצמיג בלון או בצמיג ביחס גובה/חתך מופחת ?
תשובה יד - 137
רוחב החישוק נמדד ביחידות של אינטש מדופן לדופן .
גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .
PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .
פחות מ - 1 מ"מ נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה .
שטח המגע בקרקע של צמיג בלון קטן יותר .
שאלה יד - 138
מה אומר לך סימון החישוק  CH 14 J 5.5 ? מה זה חישוק עם גבנון או חישוק ביטוחתי 
איך צריך להדק את בירגי החישוק מסוג "טרילקס" ?
תשובה יד - 138
סימון זה מצביע קודם כל על חישוק לא סימטרי . רוחב החישוק 5.5 אינטש וקוטרו 14 אינטש . הסימן J קוד מידע מראה על באר עמוקה . האות C מראה על צורת העוגן .האות H מראה חישוק עם גבנון .
 חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .
חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .חישוק טרילקס אסור לסגור בהצלבה . מתחילים מלמעלה וממשיכים לפי הסדר סביב סביב .
שאלה יד - 139
מה זה צמיג 70% ? ממה מורכב חוסר האיזון של צמיג ? באיזה כיוון פועל חוסר איזון סטטי ובאיזה כיוון חוסר איזון דינמי ? מה יש לבדוק לפני תהליך האיזון של הגלגל ?
תשובה יד - 139
צמיג 70% הוא צמיג שגובהו רק 70% מרוחבו . חוסר איזון של צמיג , מורכב מהחלק הדינמי והחלק הסטטי . חוסר האיזון הסטטי פועל בכיוון אנכי וחוסר האיזון הדינמי בכיוון אופקי .
לפני ביצוע איזון יש לבדוק לחץ האוויר בצמיג , ניקיון החישוק והצמיג ומצב מתלה הגלגל . רצוי לאזן את הצמיג לאחר נסיעת התחממות .
שאלה יד - 173
בעזרת התמונות תאר את צורת המבנה של הצמיגים השונים .
תשובה יד - 173
תמונה א' - זה צמיג הרדיאלי שבו רובדי פלדה וניילון נמצאים בהיקפו החיצוני של הצמיג בצורת חגורה שטח המגע עם הכביש גדול .
תמונה ב' - מראה צמיג לאופנאים גדולים . זהו למעשה צמיג דיאגונלי שמוקף בחגורה . 
ונקרא צמיג דיאגנולי - חגורתי .
תמונה ג' - מראה צמיג דיאגנולי עשוי משכבות בד שמצטלבות בצורה דיאגנולית הצמיג חזק יותר בצדדים אבל אינו שומר על כיוון נסיעה ישרה שטח המגע עם הכביש קטן .
שאלה יד - 174
בהתייחס לחצים שבתמונה , תאר את תפקידיו של הצמיג ותן דעתך על יכולתם של הצמיגים השונים למלא תפקידים אלה לפי תכונותיהם .
תשובה יד - 174
בתמונה מראים כוחות הפועלים על הצמיג בשלשה כיוונים .
במצב א' - פועלים על הצמיג כוחות צד שנגרמים עקב כוחות היגוי בסיבוב או כוח הרוח על המכונית וכוח כתוצאה מזווית השפיעה .
במצב ב' - פועלים על הצמיג כוחות בכיוון התקדמות כתוצאה מדחיפה של הגלגלים או כוחות העצירה .
במצב ג' - פועלים על הצמיג  כוחות אנכיים הבולמים את המכות מהכביש ותומכים במשקל הרכב .
מספר רובדי הבד שמרכיבים את גוף הצמיג , בנוסף למספר רובדי החגורה והזויות בהן חגורה זו מותקנת הם שמאפשרים לצמיג למלא את תפקידו . 
שאלה יד - 175
ציין את השפעת לחץ האוויר בצמיג על אורך חייו ועל נהיגת הרכב .
תשובה יד - 175
חשיבותו של לחץ ניפוח האוויר הוא כדי שהצמיג לא יוכשל בנסיעה , שיציבות הרכב תישמר , שתצרוכת הדלק לא תעלה , שבלאי הצמיג לא יעלה וכדי שהצמיג לא יחליק על כביש רטוב . לחץ אויר נמוך מידי מרכז הצמיג שוקע פנימה ונשחקים צידי סוליית הצמיג ויגרום להקטנת הספק ובטיחות הנסיעה . לחץ גדול מדי יגרום להתנפחות מרכז הסוליה והקטנת שטח המגע . הצמיג ישחק במרכז וכוח האחיזה ייחלש במיוחד בכביש רטוב . וכן להקטנת נוחות הנסיעה .
שאלה יד - 176
מה לדעתך גרם להתבלות הצמיגים , כפי שמתואר בתמונות ?
תשובה יד - 176
תמונה א' - התבלות חזקה במרכז הסוליה היא תוצאה של ניפוח צמיגים בלחץ גבוה מידי .הצמיג מתעגל ומקטין את שטח המגע שלו בקרקע לאמצע הסוליה בלבד .
תמונה ב' -התחדדות חריצי דחית המים בסוליית הצמיג לצד אחד מצביעה על כינוס אופנים מופרזת או כוונון זווית שונה בין גלגל לגלגל .
תמונה ג' - התבלות חזקה בכתפי הסוליה זהו סימן שחסר ניפוח , כי עקב חוסר אויר או לחץ הצמיג מתעגל כלפי פנים ונוגע בקרקע רק בכתפיים .
שאלה יד - 177
מה לדעתך גרם להתבלות הצמיגים , כפי שמתואר בתמונות ?
תשובה יד - 177
תמונה א' - בלאי של מחיקה בכתף החיצונית של סוליית הצמיג הוא סימן להתכנסות או להתרחבות לא נכונה .
תמונה ב' - בלאי על צד אחד על שטח יותר גדול וזו תוצאה של שפיעה לא נכונה .
תמונה ג' - התבלות מקומית ולא אחידה הגורם לכך הוא במערכת המתלה ,ובלמי זעזועים לא תקינים או חופש במיסבים .
שאלה יד - 178
 מה לדעתך גרם להתבלות הצמיגים , כפי שמתואר בתמונות ?
תשובה יד - 178
תמונה א' - סוליית צמיג מחוקה לרוחב גדול בצד אחד כתוצאה של שפיעה לא נכונה . 
תמונה ב' - שבר במבנה הסוליה והתפרקות לחלקים כתוצאה מנסיעה מתמשכת עם לחץ אויר קטן מדי .
תמונה ג' - השתפשפות סנפירי הצמיג בעוגן החישוק ולבלאי כתוצאה מעומס יתר או לחץ אויר נמוך מדי או שפשוף במדרכה . 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש