תפקיד הצמיג
1 . בידוד תנודות .
2 . גלגול שקט .
3 . הפחתת לחץ השטח .
בכביש – הגנה על הכביש .
בשטח – שיפור עבירות .
בחקלאות – הפחתת הידוק הקרקע .
4 . תאחיזה ( אחיזה בכביש ) .
תנאים הכרחיים לתאחיזה בחיכוך :
1 . מגע .
2 . החלקה – צד או האצה / בילום .
ככל שלחץ האוויר יותר גבוה יש פחות רגישות בין הכביש לגלגל במים .
מבנה הצמיג
מבנה | דופן | סוליה |
דיאגונלי (אלכסוני) | קשוחה | גמישה |
רדיאלי (מעגלי) | דקה גמישה | קשוחה |
גוף | חגורה | שימוש | סימון |
טכסטיל | טכסטיל | טרקטור | RADIAL |
טכסטיל | פלדה | רוב המכניות (משא) | STEEL BELTED RADIAL |
פלדה | פלדה | אוטובוסים משא כבד עבודות עפר | ALL STEEL RADIAL |
סימון לפי התקן האירופי החדש - לכל סוגי הרכב :
R 13 84 S 70 / 185
S | 84 | 13 | R | /70 | 185 |
קוד הגבלת המהירות | קוד לעומס המותר | קוטר תושבת האופן באינצ'ים | מבנה רדיאלי | יחס החתך | רוחב במ"מ |
קוד מהירות נפוץ :
S – 180
T – 190
H – 210
יחס החתך :
יחס התך הוא היחס בין גובה החתך לרוחבו באחוזים .
אם לא כתוב שום דבר יחס החתך הוא 82% .
סימון לצמיגים רדיאליים :
צמיגי משא 22 R 11.00
צמיגי נוסעים 13 R 165/70 , 13 R 155
סימון לצמיגים דיאגונלים :
13 – 5.60 , S+M 13 – 5.60
השפעת לחץ הניפוח על עלות הנסיעה :
סטייה מלחץ הנפוח המומלץ , גוררת אחריה הפסד ניכר באורך חיי הצמיג , בעיקר בצמיגי משא .
1 .לחץ נפוח נמוך מדי לשחיקה מזורזת של שתי הכתפיים לחץ נפוח גבוה מדי גורם לשחיקה מופרזת של מרכז הסוליה .
2 . שינוי בלחצי הנפוח של צמיגי הצמד גורם לשחיקה בלתי אחידה של הצמיגים ומגדיל משמעותית את עלות הנסיעה .גם הצמדות דפנות הצמיגים בשל לחץ נפוח נמוך מידי , מסוכנת יותר בצמיגים רדיאליים מאשר בצמיגים דיאגונליים .
3 . לחץ ניפוח נמוך מידי גורם להגדלת צריכת הדלק בכביש . זאת בשל הגדלת המעוותים הגורמת חמום מופרז של הצמיגים .
4 . בכל מכונית משפיע עודף לחץ נפוח על הגברת התנודות . אלה עלולות לגרום לנזקים ברכב , אך בודאי שאינן רצויות לנהג .
5 . בעבודות עפר יש לבחור בצמיג המבצע את העבודה בלחץ הנפוח הנמוך ביותר ובעלי בסיס רחב .
סימון היעוד :
מאחר ובמקרים רבים משתמשים באותו גודל צמיג למטרות שונות קיימת סכנת תאונה בשל שימוש בצמיג לא מתאים . לשם כך נוצר סימון המורכב מאותיות שונות המופיע בצמוד לסימון הגודל ואשר תפקידו לספק מידע על תפקיד הצמיג .
איזון ורעידות :
מאזנים את הצמיג בשתי צורות איזון סטטי ואיזון דינמי .
אחרי כל פירוק והרכבה של הצמיג מהג'נט דרוש איזון דינמי .
תיקון צמיגים :
אסור לתקן צמיג באזור העקב .
מתקנים צמיגים בשיטה הנקראת תיקון פטרייה .
חידוש צמיגים :
קימות שתי שיטות חידוש חם נעשה בדרך כלל בצמיגים למכוניות פרטיות . חידוש קר שהוא הפוץ ביותר והוא נעשה בעיקר בצמיגי משאיות ואוטובוסים .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה