איך בונים מצגת

יום שבת, 11 ביוני 2011

שאלות ותשובות בנושא צמיגים

שאלה יד - 36

מהם תפקידם של הצמיגים ואיזה סוגים מקובלים ברכב ? איזה סוגים של חישוקים מקובלים בכלי רכב ומהם מאפייניהם של צמיגים בלי אבוב ?

תשובה יד - 36

תפקידם של הצמיגים :

1. לרכך ולספוג תנודות הכביש .

2. אחיזה בכביש לאפשר נסיעה במהירות גבוהה .

3. לשמור על שלמות המרכב ונוחות המטען והנוסעים .

4. להיצמד לכביש כדי להעביר כוחות בלימה ותאוצה .

סוגי צמיגים המקובלים ברכב :

1. צמיגים בעלי יחס חתך נמוכים ורחבים .

2. צמיגים דיאגונליים בעלי רבדים צולבים .

3. צמיגים רדיאליים בעלי רבדים בהיקף החיצוני מבנה חגורה .

4. צמיגים עם ובלי אבוב .

סוגי חישוקים המקובלים ברכב :

1. חישוקים ממתכת קלה מקטין את המסה הלא מוקפצת , פחות רעידות עוברות למרכז ומאפשר מהירות גבוהה וקירור טוב יותר .

2. חישוקים משני חצאים וחישוק משלושה קטעים (טרילקס) המורכבים יחד על כוכב משותף . ומשמש לצמיגי רכב כבד קל לפירוק הצמיג .

3. חישוקים עם גבנון משמשים לצמיגים בלי אבוב טיובלס . הגבנון מונע החלקת הצמיג פנימה .

4. חישוק מחולק למספר יחידות מקובל לצמיגים גדולים מקל על הפירוק .

צמיג בלי אבוב גל לטיפול (הרכבה , הסרה , ותיקון) , מפתח פחות חום בגלל העדר החיכוך באבוב ומשפר את בטיחות הנסיעה , כי רק לעתים רחוקות הוא מתפוצץ ואבדן הלחץ ממנו הדרגתית ולא פתאומית .

שאלה יד - 37

איזה הבדלים קיימים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים ומהן התוצאות של קוטר צמיגים קטן יותר ורוחב גדול יותר ?

תשובה יד - 37

ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים הם :

1. בצמיגים רגילים הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה .

2. בצמיגים רגלים מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .

3. צמיגים רגילים עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .

4. צמיגים רגילים הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .

5. צמיגים רגילים יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .

6. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים .

7. ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .

8. בצמיגים רגילים מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .

שאלה יד- 38

מהם המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) , על מה יש להקפיד כאשר מחליפים צמיגים רגילים בצמיגי חגורה (רדיאלי) ולמה שינו את סימון הצמיגים ?

תשובה יד - 38

המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) הם :

1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .

2. בעלי אורך חיים גדול .

3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .

4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .

כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .במקרה של החלפת שני צמיגים בלבד יש להרכיבם על הסרן האחורי כי עם משאירים בציר אחורי צמיגים רגילים הרכב מקבל תכונות של על היגוי .

סימון הצמיגים שונה כדי להקל על זיהויו והשימוש בו ולכל העולם .

שאלה יד - 39

מה מסמל סימון הצמיגים החדש ואיך הוא מסמן את מהירות הנסיעה המרבית המותרת

הסבר את הסימון : S 1384 R 185/70

תשובה יד - 39

סימון הצמיגים החדש נותן מידע על רוחב הצמיג במ"מ , היחס בין הרוחב לגובה , צורת מבנהו , קוטר החישוק באינטשים , יכולת העמסה עליו ומהירות הנסיעה המרבית המותרת . ככל שהאות רחוקה יותר בסדר האלפבית המהירות גדולה יותר .

הסבר הסימון :

185 - צמיג ברוחב של 185 מ"מ .

70 - יחס גובה / רוחב הוא 70% .

R - מסמן צמיג רדיאלי .

13 - מתאים לחישוק של 13 אינץ .

84 - הצמיג יכול לשאת בהתאם ללוח העומסים עומס של 500 ק"ג .

S - לפי לוח המהירות מתאים לנסיעה במהירות עד 180 קמ"ש .

שאלה יד - 40

תאר את מבנה הצמיגים ותפקידי הסוליה ! למה יש להקפיד על לחץ אויר מדויק ?

תשובה יד - 40

צמיג עשוי בערך מ- 80% גומי , 15% בד והיתר חוטי פלדה . בצמיגים החדשים החליף בד כותנה בניילון ופרלון . חלקיו העיקריים של הצמיג הם : השלד, הסוליה והדופן .

תפקיד הסוליה להבטיח מגע טוב בין הצמיג לקרקע ולמנוע החלקה וסחרור .

צמיג מנופח מדי מאבד את גמישותו ונשחק במרכז . צמיג מנופח פחות נשחק בדפנות .

שאלה יד - 72

רשום מהם מעלותיו של חישוק ממתכת קלה , מה זה חישוק "טרילקס" ומהו חישוק עם גבנון ?

תשובה יד - 72

מעלותיו של חישוק ממתכת קלה הוא משקלו המועט המקטין את המסה הלא מוקפצת ומאפשר הגדלה מסוימת של מהירות הנסיעה .

חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .

חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .

שאלה יד - 75

מהו גוף הצמיג , מה מסמנות האותיות PR ומהי משמעות הסימון Q 86 13 R 185/70 ?

תשובה יד - 75

גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .

PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .

משמעות הסימון הוא : רוחב הצמיג 185 מ"מ , גובהו 70% מרוחבו ,זהו צמיג רדיאלי , חישוק בקוטר של 13 אינץ , המספר 86 קובע את המשקל שמותר להעמיס על אותו צמיג . Q קובע את מהירות הנסיעה המרבית לצמיג זה . שני הנתונים האחרונים נלקחים מטבלה מיוחדת .

שאלה יד - 136

מהם היתרונות והחסרונות של צמיגים רדיאליים וצמיגים דיאגונליים ועל מה יש להקפיד כאשר מרכיבים צמיגי חגורה על מכונית , שנועדה לצמיגים רגילים ?

תשובה יד - 136

היתרונות והחסרנות של צמיגים רדיאליים :

1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .

2. בעלי אורך חיים גדול .

3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .

4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .

היתרונות והחסרונות של צמיגים דיאגונליים :

1. בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום .

2. צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן .

3. צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה .

4. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי).

כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .

שאלה יד - 137

למה הכוונה במושג רוחב החישוק ובאיזה יחידות הוא נמדד ? מה מוגדר כגוף הצמיג ומה זה PR ? באיזה מצב נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה ? באיזה צמיג שטח המגע בקרקע גדול יותר - בצמיג בלון או בצמיג ביחס גובה/חתך מופחת ?

תשובה יד - 137

רוחב החישוק נמדד ביחידות של אינטש מדופן לדופן .

גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .

PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .

פחות מ - 1 מ"מ נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה .

שטח המגע בקרקע של צמיג בלון קטן יותר .

שאלה יד - 138

מה אומר לך סימון החישוק CH 14 J 5.5 ? מה זה חישוק עם גבנון או חישוק ביטוחתי

איך צריך להדק את בירגי החישוק מסוג "טרילקס" ?

תשובה יד - 138

סימון זה מצביע קודם כל על חישוק לא סימטרי . רוחב החישוק 5.5 אינטש וקוטרו 14 אינטש . הסימן J קוד מידע מראה על באר עמוקה . האות C מראה על צורת העוגן .האות H מראה חישוק עם גבנון .

חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .

חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .חישוק טרילקס אסור לסגור בהצלבה . מתחילים מלמעלה וממשיכים לפי הסדר סביב סביב .

שאלה יד - 139

מה זה צמיג 70% ? ממה מורכב חוסר האיזון של צמיג ? באיזה כיוון פועל חוסר איזון סטטי ובאיזה כיוון חוסר איזון דינמי ? מה יש לבדוק לפני תהליך האיזון של הגלגל ?

תשובה יד - 139

צמיג 70% הוא צמיג שגובהו רק 70% מרוחבו . חוסר איזון של צמיג , מורכב מהחלק הדינמי והחלק הסטטי . חוסר האיזון הסטטי פועל בכיוון אנכי וחוסר האיזון הדינמי בכיוון אופקי .

לפני ביצוע איזון יש לבדוק לחץ האוויר בצמיג , ניקיון החישוק והצמיג ומצב מתלה הגלגל . רצוי לאזן את הצמיג לאחר נסיעת התחממות .

שאלה יד - 175

ציין את השפעת לחץ האוויר בצמיג על אורך חייו ועל נהיגת הרכב .

תשובה יד - 175

חשיבותו של לחץ ניפוח האוויר הוא כדי שהצמיג לא יוכשל בנסיעה , שיציבות הרכב תישמר , שתצרוכת הדלק לא תעלה , שבלאי הצמיג לא יעלה וכדי שהצמיג לא יחליק על כביש רטוב . לחץ אויר נמוך מידי מרכז הצמיג שוקע פנימה ונשחקים צידי סוליית הצמיג ויגרום להקטנת הספק ובטיחות הנסיעה . לחץ גדול מדי יגרום להתנפחות מרכז הסוליה והקטנת שטח המגע . הצמיג ישחק במרכז וכוח האחיזה ייחלש במיוחד בכביש רטוב . וכן להקטנת נוחות הנסיעה .

תגובה 1:

  1. תודה למדתי הרבה , חיפשתי תשובה ומצאתי, אולי הצעת ייעול קטנה, כדאי להוסיף את הטבלאות שמהם אפשר להסיק לגבי העומס והמהירות עפ"י הסימול למשל

    מה מציין 86T - עומס 86 , מהירות T
    אבל איזה עומס / איזו מהירות

    תודה

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש