שאלה יד - 36
מהם תפקידם של הצמיגים ואיזה סוגים מקובלים ברכב ? איזה סוגים של חישוקים מקובלים בכלי רכב ומהם מאפייניהם של צמיגים בלי אבוב ?
תשובה יד - 36
תפקידם של הצמיגים :
 1.  לרכך ולספוג תנודות הכביש .
 2.  אחיזה בכביש לאפשר נסיעה במהירות גבוהה .
 3.  לשמור על שלמות המרכב ונוחות המטען והנוסעים .
 4.  להיצמד לכביש כדי להעביר כוחות בלימה ותאוצה .
סוגי צמיגים המקובלים ברכב :
 1.  צמיגים בעלי יחס חתך נמוכים ורחבים .
 2.  צמיגים דיאגונליים בעלי רבדים צולבים .
 3.  צמיגים רדיאליים בעלי רבדים בהיקף החיצוני מבנה חגורה .
 4.  צמיגים עם ובלי אבוב .
סוגי חישוקים המקובלים ברכב :
 1.  חישוקים ממתכת קלה מקטין את המסה הלא מוקפצת , פחות רעידות עוברות למרכז ומאפשר מהירות גבוהה וקירור טוב יותר .
 2.  חישוקים משני חצאים וחישוק משלושה קטעים (טרילקס) המורכבים יחד על כוכב משותף . ומשמש לצמיגי רכב כבד קל לפירוק הצמיג .
 3.  חישוקים עם גבנון משמשים לצמיגים בלי אבוב טיובלס . הגבנון מונע החלקת הצמיג פנימה .
 4.  חישוק מחולק למספר יחידות מקובל לצמיגים גדולים מקל על הפירוק .
צמיג בלי אבוב גל לטיפול (הרכבה , הסרה , ותיקון) , מפתח פחות חום בגלל העדר החיכוך באבוב ומשפר את בטיחות הנסיעה , כי רק לעתים רחוקות הוא מתפוצץ ואבדן הלחץ ממנו הדרגתית ולא פתאומית .
שאלה יד - 37
איזה הבדלים קיימים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים ומהן התוצאות של קוטר צמיגים קטן יותר ורוחב גדול יותר ?
תשובה יד - 37
ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים הם :
1. בצמיגים רגילים הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה .
 2.  בצמיגים רגלים מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .
 3.  צמיגים רגילים עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .
 4.  צמיגים רגילים הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .
 5.  צמיגים רגילים יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .
 6.  שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים .
 7.  ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .
 8.  בצמיגים רגילים מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .
שאלה יד- 38
מהם המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) , על מה יש להקפיד כאשר מחליפים צמיגים רגילים בצמיגי חגורה (רדיאלי) ולמה שינו את סימון הצמיגים ?
תשובה יד - 38
המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) הם :
 1.  בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .
 2.  בעלי אורך חיים גדול .
 3.  מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .
 4.  גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .
כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .במקרה של החלפת שני צמיגים בלבד יש להרכיבם על הסרן האחורי כי עם משאירים בציר אחורי צמיגים רגילים הרכב מקבל תכונות של על היגוי .
סימון הצמיגים שונה כדי להקל על זיהויו והשימוש בו ולכל העולם .
שאלה יד - 39
מה מסמל סימון הצמיגים החדש ואיך הוא מסמן את מהירות הנסיעה המרבית המותרת 
הסבר את הסימון : S 1384 R 185/70  
תשובה יד - 39
סימון הצמיגים החדש נותן מידע על רוחב הצמיג במ"מ , היחס בין הרוחב לגובה , צורת מבנהו , קוטר החישוק באינטשים , יכולת העמסה עליו ומהירות הנסיעה המרבית המותרת . ככל שהאות רחוקה יותר בסדר האלפבית המהירות גדולה יותר .
הסבר הסימון :
185 - צמיג ברוחב של 185 מ"מ .
70 - יחס גובה / רוחב הוא 70% .
R - מסמן צמיג רדיאלי .
13 - מתאים לחישוק של 13 אינץ .
84 - הצמיג יכול לשאת בהתאם ללוח העומסים עומס של 500 ק"ג .
S - לפי לוח המהירות מתאים לנסיעה במהירות עד 180 קמ"ש .
שאלה יד - 40
תאר את מבנה הצמיגים ותפקידי הסוליה ! למה יש להקפיד על לחץ אויר מדויק ?
תשובה יד - 40
צמיג עשוי בערך מ- 80% גומי , 15% בד והיתר חוטי פלדה . בצמיגים החדשים החליף בד כותנה בניילון ופרלון . חלקיו העיקריים של הצמיג הם : השלד, הסוליה והדופן .
תפקיד הסוליה להבטיח מגע טוב בין הצמיג לקרקע ולמנוע החלקה וסחרור .
צמיג מנופח מדי מאבד את גמישותו ונשחק במרכז . צמיג מנופח פחות נשחק בדפנות .
שאלה יד - 72
רשום מהם מעלותיו של חישוק ממתכת קלה , מה זה חישוק "טרילקס" ומהו חישוק עם גבנון ?
תשובה יד - 72
מעלותיו של חישוק ממתכת קלה הוא משקלו המועט המקטין את המסה הלא מוקפצת ומאפשר הגדלה מסוימת של מהירות הנסיעה .
חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .
חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .
שאלה יד - 75
מהו גוף הצמיג , מה מסמנות האותיות PR ומהי משמעות הסימון Q 86 13 R 185/70 ?
תשובה יד - 75
גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .
PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .
משמעות הסימון הוא : רוחב הצמיג 185 מ"מ , גובהו 70% מרוחבו ,זהו צמיג רדיאלי , חישוק בקוטר של 13 אינץ , המספר 86 קובע את המשקל שמותר להעמיס על אותו צמיג . Q קובע את מהירות הנסיעה המרבית לצמיג זה . שני הנתונים האחרונים נלקחים מטבלה מיוחדת .
שאלה יד - 136
מהם היתרונות והחסרונות של צמיגים רדיאליים וצמיגים דיאגונליים ועל מה יש להקפיד כאשר מרכיבים צמיגי חגורה על מכונית , שנועדה לצמיגים רגילים ?
תשובה יד - 136
היתרונות והחסרנות של צמיגים רדיאליים :
 1.  בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .
 2.  בעלי אורך חיים גדול .
 3.  מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .
 4.  גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .
היתרונות והחסרונות של צמיגים דיאגונליים :
 1.  בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום .
 2.  צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן .
 3.  צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה . 
 4.  שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי). 
כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .
שאלה יד - 137
למה הכוונה במושג רוחב החישוק ובאיזה יחידות הוא נמדד ? מה מוגדר כגוף הצמיג ומה זה     PR ? באיזה מצב נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה ? באיזה צמיג שטח המגע בקרקע גדול יותר - בצמיג בלון או בצמיג ביחס גובה/חתך מופחת ?
תשובה יד - 137
רוחב החישוק נמדד ביחידות של אינטש מדופן לדופן .
גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .
PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .
פחות מ - 1 מ"מ נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה .
שטח המגע בקרקע של צמיג בלון קטן יותר .
שאלה יד - 138
מה אומר לך סימון החישוק  CH 14 J 5.5 ? מה זה חישוק עם גבנון או חישוק ביטוחתי 
איך צריך להדק את בירגי החישוק מסוג "טרילקס" ?
תשובה יד - 138
סימון זה מצביע קודם כל על חישוק לא סימטרי . רוחב החישוק 5.5 אינטש וקוטרו 14 אינטש . הסימן J קוד מידע מראה על באר עמוקה . האות C מראה על צורת העוגן .האות H מראה חישוק עם גבנון .
 חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .
חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .חישוק טרילקס אסור לסגור בהצלבה . מתחילים מלמעלה וממשיכים לפי הסדר סביב סביב .
שאלה יד - 139
מה זה צמיג 70% ? ממה מורכב חוסר האיזון של צמיג ? באיזה כיוון פועל חוסר איזון סטטי ובאיזה כיוון חוסר איזון דינמי ? מה יש לבדוק לפני תהליך האיזון של הגלגל ?
תשובה יד - 139
צמיג 70% הוא צמיג שגובהו רק 70% מרוחבו . חוסר איזון של צמיג , מורכב מהחלק הדינמי והחלק הסטטי . חוסר האיזון הסטטי פועל בכיוון אנכי וחוסר האיזון הדינמי בכיוון אופקי .
לפני ביצוע איזון יש לבדוק לחץ האוויר בצמיג , ניקיון החישוק והצמיג ומצב מתלה הגלגל . רצוי לאזן את הצמיג לאחר נסיעת התחממות .
 
שאלה יד - 175
ציין את השפעת לחץ האוויר בצמיג על אורך חייו ועל נהיגת הרכב .
תשובה יד - 175
חשיבותו של לחץ ניפוח האוויר הוא כדי שהצמיג לא יוכשל בנסיעה , שיציבות הרכב תישמר , שתצרוכת הדלק לא תעלה , שבלאי הצמיג לא יעלה וכדי שהצמיג לא יחליק על כביש רטוב . לחץ אויר נמוך מידי מרכז הצמיג שוקע פנימה ונשחקים צידי סוליית הצמיג ויגרום להקטנת הספק ובטיחות הנסיעה . לחץ גדול מדי יגרום להתנפחות מרכז הסוליה והקטנת שטח המגע . הצמיג ישחק במרכז וכוח האחיזה ייחלש במיוחד בכביש רטוב . וכן להקטנת נוחות הנסיעה .
תודה למדתי הרבה , חיפשתי תשובה ומצאתי, אולי הצעת ייעול קטנה, כדאי להוסיף את הטבלאות שמהם אפשר להסיק לגבי העומס והמהירות עפ"י הסימול למשל
השבמחקמה מציין 86T - עומס 86 , מהירות T
אבל איזה עומס / איזו מהירות
תודה