איך בונים מצגת

יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

שאלות ותשובות בנושא מנוע

שאלה ב - 55

מה הסיבות לחפיפת שסתומים ?

תשובה ב - 55

תפקיד חפיפת שסתומים לעזור בניקוי תא השריפה מגזים שרופים מהירות הגזים הנפלטים בצינור הפליטה גורם למשיכת תערובת חדשה מסעפת יניקה .

שאלה ב - 87 *

למה ניפתח שסתום יניקה לפני נמ"ע וניסגר הרבה אחרי נמ"ת ?

תשובה ב - 87

שסתום יניקה ניפתח לפני נמ"ע כדי לאפשר כניסת תערובת מוקדמת על מנת לעזור בהוצאת גזים שרופים מתא שריפה ולשפר מילוי הצילנדר . שסתום היניקה ניסגר לאחר נמ"ת כדי לשפר מילואי הצילנדר היות והתערובת מפגרת אחרי תנועת הבוכנה .

שאלה ב - 54

מה מיתרחש בצילנדר המנוע בזמן מהלך הפליטה ?

תשובה ב - 54

שסתום פליטה ניפתח לפני נמ"ת כדי להספיק לשחרר את הלחץ עד שהבוכנה תגיעה לנמ"ת לא יהיה מעליה לחץ ובעלית הבוכנה יפלטו הגזים בחופשיות .

שאלה ב -71

תאר את הלחצים המשתנים בכל מהלך במהלך של ארבעה מחזורי הפעולה במנוע . התיחס למנוע בנזין ולמנוע דיזל של 4 מהלכים והשווה בניהם ?

תשובה ב - 71

במהלך יניקה הלחץ בצילנדר נמוך במידה קטנה מהחיצוני 0.8 בר .

במהלך הדחיסה עולה הלהץ במנוע בנזין ל - 12 בר ובמנוע דיזל ל - 20 בר . במנוע בנזין מציתים את התערובת על ידי מצת ובמנוע דיזל דוחסים אויר ומתיזים את הסולר לתוך אויר חם ודחוס . השריפה ניגמרת כ - 10 מעלות אחרי נמ"ע ואז הלחץ במנוע בנזין 40 בר ובמנוע דיזל 60 בר .

בירידת הבוכנה מתקבלת פעימת עבודה והלחץ יורד בצילנדר בסוף הירידה שסתום פליטה ניפתח והגזים השרופים יוצאים מלחצם העצמי . ומהמשך הבוכנה עולה ומגרשת את שארית הגזים מלחץ נמוך מעל לחץ אטמוספרי 1.2 בר .

שאלה ב - 51

מדוע יש לדחוס את התערובת לפני בעירתה , ומדוע אי אפשר לדחוס את התערובת בלי הגבלה ?

תשובה ב - 51

דוחסים את התערובת לתא השריפה כדי לרכז את התערובת ולצור כמות גדולה של חומר דלק שתיהיה בתא קטן ואז השריפה תהיה חזקה ואז עלית הלחץ מהירה , ככל שיחס הדחיסה גבוה יותר המנוע יעיל יותר .

לא ניתן לעלות יחס דחיסה של תערובת בגלל התפוצצות עצמית שגורם לעלית לחץ פתואמית ללא שליטה וזה יגרום הרס של הבוכנה , טבעות ומיסבי הטלטלים .

שאלה ב - 44

מהו הקשר בין לחץ לנפח של גז בטמפרטורה קבועה , ובאיזה נוסחה משתמשים לחישוב קשר מסוג זה ?

תשובה ב - 44

לפי חוקי הגזים כאשר הטמפרטורה קבועה הקטנת הנפח פי 2 תגרום לעלית הלחץ פי 2 ולהיפך . הנוסחה היא : לחץ כפול נפח שווה גורם קבוע .

שאלה ב - 46

איך משתנים הלחץ והטפרטורה של הגז במהלך הדחיסה במנוע ?

תשובה ב - 46

בתהליך הדחיסה הלחץ והחום בצילנדר עולים במהירות במנוע בנזין הלחץ עולה ל-12 בר והחום 500 -600 מעלות צלסיוס . במנוע דיזל הלחץ עולה 25 בר והחום 700 מעלות

שאלה ב -58

מדוע מומנט הפיתול אינו אחיד לאורך כל תחום מהירות המנוע ?

תשובה ב -58

במהירות סיבובי מנוע גבוהים לא מספיק הצילנדר להתמלא בתערובת בגלל הפרעות בשסתומים , סעפת יניקה , קרבורטור , מסנן אויר . ואז לחץ השריפה קטן והמומנט קטן. בתחום המהיריות הקטנות יורד המומנט המירבי כתוצאה מאובדני מהירות הסרק ואובדני חום .

שאלה ב - 14

הסבר את הקשר בין עקומת הלחץ לעקומת המומנט ולתצרוכת הדלק .

תשובה ב -14

הלחץ בתא שריפה תלוי במיבנה התא ביחס הדחיסה וכמות התערובת שבתוכו .

בתערובת עשירה של 12 גרם אויר לגרם אחד דלק מקבלים את הלחץ הגבוה ביותר . וזה קורה בסיבובים בינונים של המנוע . בסיבובים מהירים הלחץ נופל בגלל הקושי למלא את הצילנדר בתערובת .

מומנט המנוע תלוי בלחץ שנוצר בזמן השריפה כפול מהלך הבוכנה . ולכן צורת עקומת הלחץ דומה לעקומת המומנט .

תצרוכת הדלק גדלה עם הסיבובים וגדלה גם בסיבובים נמוכים .

תיצרוכת הנמוכה ביותר נמצאת בסיבובים בינונים . בין הסיבובים שמקבלים בו את המומנט המקסמלי לסיבובים שבו מקבלים את ההספק המקסמלי .

שאלה ב - 48

אילו אובדנים אפשריים בפועלת המנוע ?

תשובה ב - 48

סוגי האובדנים הם :

1. אנרגיה מכנית כתוצאה מחיכוך .

2. איבוד חום שריפה למערכת הקירור שנעשית על ידי רדיאטור .

3. איבוד חום שריפה דרך צינור פליטה .

4. איבוד חום בתא שריפה כתוצאה משריפה לא מושלמת .

5. איבוד אינרגיה חשמלית כתוצאה מהתנגדות לזרימת זרם .

שאלה ב - 62

מהן הסיבות לשימוש במגדש טורבו ?

שאלה ב - 76

הסבר את הקשר בין גידוש מיטען להגדלת ההספק .

תשובה ב - 62 , ב - 76

המגדש מאפשר מילוי טוב יותר של הצילנדר בתערובת במיוחד בסיבובים מהירים וזה יכול להגדיל את הספק המנוע מעל %40 .

שאלה ב - 98

איך מווסתים את לחץ הכניסה של המטען החדש במנוע מוגדש ולמה מקררים לרוב מטען זה ?

תשובה ב - 98

מגדש טורבו נמצא בסעפת הפליטה ומכיל שסתום עקיפה כאשר הלחץ בסעפת הפליטה עולה ל -0.4 עד 0.8 בר בערך במנוע בנזין שסתום העקיפה ניפתח ולחץ הגזים הנפלטים מהמנוע עוקפים את הטורבו .

האויר היוצא מהמגדש חם מאוד בגלל הדחיסה ומקררים אותו בעזרת מי קירור כדי להגדיל את מישקל האויר הנכנס למנוע .

שאלה ב - 90

מהם הגורמים שקובעים את צורת תא השריפה ?

תשובה ב - 90

הגורמים שקובעים את צורת תא השריפה :

1. עירבוב טוב של תערובת .

2. ניקוי טוב של תא שריפה מגזים שרופים מהמחזור הקודם .

3. הקטנת איבוד חום למים למינמום דרך דפנות תא השריפה .

4. מיבנה שימנע הופעת צילצולים .

כדי לקבל תכונות טובות של תא שריפה התא צריך להיות בעל מיבנה של חצי כדור והשסתומים נמצאים לרוחב הראש והמצת נמצא קרוב לשסתום פליטה כדי שיתנקה מהגזים הנפלטים .

שאלה ב - 61

אפיין את הבדלים בין מנוע בנזין למנוע דיזל .

שאלה ב - 100

רשום בקצרה את ההבדלים בין מנוע בנזין למנוע דיזל , וזאת בהתייחס לנקודות הרשמות להלן :

תשובה ב - 61 , ב -100

1. הכנת תערובת במנוע בנזין חיצוני , נעשית בקרברטור . במנוע דיזל פנימי,תא שריפה

2. ההצתה במנוע בנזין ניצוץ חשמלי . במנוע דיזל הצתה עצמית מחום הדחיסה .

3. מבנה במנוע בנזין קל . במנוע דיזל גדול וכבד .

4. דחיסה במנוע בנזין נמוך יחס דחיסה 1/8 . במנוע דיזל גבוה יחס דחיסה 1/22.

5. חום דחיסה במנוע בנזין 500 מעלות צלסיוס . במנוע דיזל 700 מעלות צלסיוס .

6. שינוי סיבובי מנוע במנוע בנזין מצערת . במנוע דיזל שינוי אספקת הדלק על ידי המשאבה .

7. מהירת סיבובי המנוע במנוע בנזין גבוהה . במנוע דיזל נמוכה .

8. יעילות במנוע בנזין %28 . במנוע דיזל %40 .

9. לחץ דחיסה במנוע בנזין 12 בר . במנוע דיזל 25 בר .

10. לחץ בהפעלת פעימת עבודה במנוע בנזין 40 בר במנוע דיזל 70 בר .

11. עודף אויר במנוע בנזין אין , התערובת מתאימה לפעולת המנוע . במנוע דיזל %40 יותר אויר מהדרוש לשריפה מושלמת של הדלק בגלל סיבות עישון .

12. יחס קוטר / למהלך בוכנה במנוע בנזין קצר , מהלך קצר . במנוע דיזל גדול , מהלך ארוך .

13. טמפרטורה גזי פליטה במנוע בנזין גבוהה . במנוע דיזל נמוך יותר .

14. מאזן חום במנוע בנזין %28 . במנוע דיזל %40 .

15. עד %4.5 CO בגז הפליטה במנוע בנזין . עד %3 CO בגז הפליטה במנוע דיזל .

שאלה ב - 99

תאר את ההבדלים בין מנוע דיזל למנוע הזרקת בנזין .

תשובה ב - 99

במנוע בנזין לחץ הזרקה נמוך ביותר 1 -5 בר והדלק מותז במרכז סעפת היניקה או לפני שסתום היניקה והניצוץ מדליק את התערובת .

במנוע דיזל התזת הדלק לתוך תא השריפה בלחץ 200 בר בערך והדלק נידלק מחום הדחיסה .

שאלה ב - 77

הסבר מהי השפעתו של היחס קוטר / מהלך בוכנה על מהירות המנוע ועל הספקו .

תשובה ב - 77

במנועי בנזין מהירים מקטנים מהלך בוכנה ומגדלים את קוטר הבכונה כדי למנוע מהירות יתר המסוכנת לבוכנה . הקטנת מהלך הבוכנה תקטין את מהירותה וניתן להגדיל את סיבובי המנוע ולקבל יותר הספק .

שאלה ב - 85

אילו מנועים נחשבים כבעלי מהלך ארוך , ואילו כבעלי מהלך קצר ?

תשובה ב - 85

במנועים שלהם מהלך ארוך מהלך הבוכנה שלהם גדול מהקוטר ולהיפך מנוע שלא מהלך בוכנה קטן מהקוטר נקרא מהלך קצר . המיוחד במנועים אלה שהם מנועים מהירים .

שאלה ב - 86

מהו מנוע מרובע , על מרובע ומנוע תת מרובע ?

תשובה ב - 86

מנוע מרובע זה מנוע שמהלך הבוכנה שווה לקוטר הבוכנה .

מנוע על מרובע זה מנוע שמהלך הבוכנה גדול מהקוטר הבוכנה .

מנוע תת מרובע זה מנוע שמהלך הבוכנה קטן מקוטר הבוכנה .

שאלה ב - 59

מדוע צריך לאוורר את בית הארכובה ואיך נעשה הדבר ?

תשובה ב - 59

צריך לאוורר את בית ארכובה כדי למנוע לחץ שיפרוץ אטמים ומחזירי שמן , הלחץ נוצר מדליפה דרך טבעות בוכנה . הדבר נעשה דרך נש"ם וצינורות מבית ארכובה לסעפת יניקה לשריפה מחדש כדי למנוע זיהום אויר .

תגובה 1:

  1. אריה תודה רבה על מגוון התשובות שהצגת פה. הכל מפורט ומוסבר בשפה קלה.

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש