איך בונים מצגת

יום שבת, 6 באוגוסט 2011

שאלות ותשובות בנושא בוכנה

שאלה ג - 93

השווה בין בוכנה בעלת ראש שטוח לבוכנה עם בליטה ולבוכנה בעלת שקע ,מבחינת שריפת הדלק ויחס הדחיסה באיזה סוג מנוע נוהגים להרכיב בוכנה זו או אחרת ?

תשובה ג - 93

ראש שטוח מבנה זול ופשוט עירבול התערובת איטי השריפה איטית יחס דחיסה בינוני מקובל במנועי בנזין .

בוכנה עם בליטה מבנה זה משפר את העירבול השריפה מהירה ניתן בעזרתה לשפר את יחס הדחיסה מתאים למנועים מהירים .

בוכנה בעלת שקע למבנה תא שריפה צורה כדורית וזה משפר את העירבוב והשריפה . סכנת הדיטונציה קטנה יותר ומתאים למנועים מהירים .

שאלה ג - 41

מהן צורות הבוכנה המקובלות , מדוע מצפים אותה בשכבת מגן , ממה מורכבת שכבה זו ?

תשובה ג - 41

מבנה הבוכנה קוני ראש הבוכנה קטן יותר כדי לאפשר מרווח התפשטות ולמנוע התפרקות ראש הבוכנה בגלל חום גבוה כ - 400 מעלות לחצאית הבוכנה 100 מעלות .

לבוכנה מבנה סגלגל (אובלי) בעיקר בחצאית הבוכנה . צד הלחץ בעל קוטר גדול יותר כדי להקטין טילטול וכדי לאפשר לבוכנה להתפשט בכיון פין הבוכנה נעזרים בפסי פלדה שנמצאים באיזור פין הבוכנה .

מצפים את פני הבוכנה בשיטות שונות כדי להגדיל עמידה בפני שחיקה . שיטות הציפוי שכבת אוקסיד של אלמניום , בציפוי עופרת בדיל או גופרית .

שאלה ג -55

כיצד מנסים למנוע את טלטולה של הבוכנה מצד אל צד , ובפני אלו מאמצים עומדת הבוכנה בפעולתה ?

תשובה ג -55

מונעים טילטול הבוכנה מצד לצד בעברת הפין 0.5 עד 2 מ"מ בכיוון הסיבוב .

על הבוכנה לעמוד בפני מאמץ מכני של הלחצים שבתא השריפה ועל הכוחות המתחלפים בחצאית הבוכנה . עליה לעמוד במעמס גבוה של חום . ועל כוחות הלחץ והשחיקה בחריצי טבעת הבוכנה .

שאלה ג - 56

איזה מעמס טרמי פועל על בוכנת המנוע , ומדוע צורת הבוכנה סגלגלית וחרוטית ?

תשובה ג - 56

חום בראש הבוכנה מגיע עד 400 מעלות צלסיוס וחצאית הבוכנה קרה יותר 100 מעלות צלסיוס לכן התפשטות מחום מישתנה לאורך הבכונה ולכן עושים אותה בצורה קונית , קוטר ראש הבכונה קטן יותר .

צורה סגלגלית - הבכונה באזור פין הבכונה קטן יותר וזה כדי שבאיזור הלחץ הבוכנה תתאים לדופן הצילנדר ולא טיטלטל ובאיזור פין הבכונה ששם יש רוח יותר גדול מכניסים גופי פלדה כדי לשנות את כיון התפשטות וכך הבוכנה לא תיתפס .

שאלה ג - 57

מהן מידות הבוכנה החשובות (מקומות המדידה) והיכן מודדים את המידה שניתנה כתקנית על ידי היצרן .

תשובה ג - 57

מידות הבוכנה החשובות הם : קוטרה , הגובה , והמרחק בין פין הבכונה והראש .

הקוטר של הבוכנה רשום על ראש הבוכנה והיא נמדדת בחצאית הבוכנה וניצב לפין הבוכנה ובמרחק נתון מתחתית הבוכנה .

שאלה ג - 6

תאר בוכנות מנוע בעלת טבעת חיזוק (אל-פין) .

תשובה ג - 6

בוכנה מסוג אל-פין חריץ טבעת הדחיסה העליונה נמצא בתוך סוג מסוים של יציקת ברזל שמקדם התפשטות שלו דומה לאלמניום של הבוכנה הטבעת מוכנסת בזמן יציקת הבוכנה זה משפר עמידות חריץ הטבעת בפני שחיקה כאשר הלחץ והחום הגבוה ואין שימון מספיק שימון לטבעת עליונה .

שאלה ג - 97

מתי גורם מגע הבוכנה בדופן הצילנדר לבלאי חזק יותר , האם כאשר המרווח בין הבוכנה לדופן קטן כמו במנוע חדש או משופץ וכמובן מחומם כראוי או כאשר המרווח גדול כמו במנוע בלוי או במנוע קר . נמק תשובתך .

תשובה ג - 97

במנוע חדש ומחומם המירווח בין הבוכנה לצילנדר קטן והבוכנה אינה מטלטלת הגזים השרופים מתא השריפה אינם יכולים לעבור דרך טבעות . מוצרי שריפה כמו פיח , מים , חומצה הנפלטים מהמנוע אינם פוגעים בדפנות הצילנדר וטיב השמן נשמר והבלאי קטן .

במנוע לקוי וקר הרווח בין דפנות הצילנדר והבכונה גדול גזים שרופים וחמים עוברים דרך טבעות וביחד עם מוצרי שריפה כמו חומצה גופרתית , פיח , מים נשארים על דפנות הצילנדר שיכבת השמן נהרסת השמן בעצמו מתקלקל הבוכנה מטלטלת מצד לצד השחיקה מתחזקת והבלאי גדל .

שאלה ג - 117

תאר בעזרת התמונה את צורת התנהגות ופעולת טבעות הבוכנה במהלכי הבוכנה השונים , זאת בהתייחס לתנועתן בחריץ , גריפת השמן והאטימה .

תשובה ג -117

תמונה C אטימה טובה מתקבלת כאשר הטבעת נלחצת לדופן הצילנדר ולחלק התחתון של חריץ הטבעת . הלחיצה נוצרת מקפציות הטבעת ומלחץ הגזים שמצמדים את הטבעת לדופן הצילנדר ולשטח התחתון של חריץ הטבעת .

תמונה A הטבעת מורכבת כך שחלקה התחתון מתרחקת מהצילנדר בירידת הבוכנה ואז הטבעת גורפת שמן לתוך תא השריפה על ידי השפה העליונה .

תמונה B הטבעת מורכבת כך שהשפה התחתונה מוצמדת לצילנדר והיא גורפת את השמן מהדופן לבית הארכובה וזה הרכבה נכונה .

שאלה ג - 114

לפניך שורת דוגמאות של טבעות בוכנה . עליך לציין את התכונות המיוחדות של כל טבעת וטבעת , את מקום ההרכבה בבכונה ואת כיוון הרכבה .

תשובה ג - 114

1. טבעת מלבנית אטימות טובה מורכבת בחריץ עליון פשוטה ביצור ונפוצה מאוד .

2. - 3. טבעות מלבניות בעלות תכונות דומות לטבעת 1. לטבעות אלו חריצים עדנים בשטח המגע לדופן הצילנדר לשימון עצמי והתאמה מהירה .

4. טבעת מושפעת מתאימה עצמה במהירות יש סימון על הטבעת להרכבה נכונה לכיוון הראש הטבעת נצמדת לצילנדר בשטח צר מורכבת בעיקר בחריץ השני .

5. - 6. טבעות קוניות משמשות במנועי דיזל היות ואינם נתפסות בגלל פיח מתא השריפה . מורכבות בחריץ הראשון והשני .

7. טבעת בעלת חריץ פנימי נצמדת טוב לצילנדר בעזרת גזי פליטה שטח המגע צר וזה מאפשר התאמה מהירה על טבעת סימון הרכבה בכיוון הראש מורכבת בעיקר בחריץ הראשון והשני .

8. - 9. טבעות בעלות חריץ חיצוני בחלק התחתון מורכבת בחריץ השני נצמדת לצילנדר בשטח צר ביותר ולכן מתאימה עצמה במהירות השפה התחתונה גורפת את השמן וגם שומרת שמן לשימון עצמי . על הטבעת סימון הרכבה בכיוון הראש .

10. עד 14. טבעות שמן מיציקה . מתאימות עצמם במהירות מבטיחות החזרת עודפי שמן דרך חריצים בטבעת וחורים בבכונה ומשאירים שיכבה דקה לשימון עצמי .

15. - 16. טבעות פלדה מורכבות משלושה חלקים שתי טבעות פלדה צדדיות שנלחצות לחריצי הטבעות בבכונה ולדופן הצילנדר על ידי טבעת שלישית מרחיבה מתחתיהם . הטבעת מתאימה עצמה במהירות וגורפת שמן ביעלות .

שאלה ג - 44

מהו תפקיד טבעת הסיכה , היכן מקומה ואיזה תקלה עלולה להיגרם מהרכבה לא נכונה של טבעת סיכה ומסתימת הקדחים בבכונה בתוך חריצי טבעות אלה ?

תשובה ג -44

טבעת השמן מורכבת מתחת לשני טבעות לחץ תפקיד טבעת השמן לגרוף את השמן מדופן הצילנדר ולהשאיר שיכבה שמן דקה על הדופן .השמן חוזר לאגן השמן דרך חריצי טבעות השמן והחורים בבכונה . במידה והחורים נסתמים עודף השמן לא יחזור ויחדור לתא השריפה . הרכבה לא נכונה של טבעות שמן יגדיל צירכת השמן .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש