איך בונים מצגת

יום שבת, 25 באפריל 2009

מבוא לכימיה.

כל החומרים בטבע מורכבים ממולקולות שהן חיבור בין שני אטומים או יותר.
האטום הבודד הוא יסוד. האטום עצמו מורכב מגרעין בעל מטען חשמלי חיובי ואלקטרונים בעלי מטען חשמלי שלילי הנעים סביב האטום במסלולים קבועים.
היסודות בטבע הולכים מהקל (מימן) ועד הכבד ביותר בצורה מחזורית .
את המחזוריות הזאת גילה מנדלייב והוא שערך את טבלת היסודות המחזורית שבה מסודרים היסודות לפי מספר אטומי עולה. המספר האטומי הוא סכום הניטרונים והפרוטונים בגרעין.
הגרעין עצמו מורכב משני סוגי חלקיקים הניטרונים שהם חסרי מטען חשמלי והפרוטונים שמטענם החשמלי חיובי. המשקל של הפרוטון והניטרון דומה וכבד בהרבה ממשקל האלקטרון.סכום משקל שני חלקיקים אלה קובע את המשקל האטומי של החומר.
גם חלקיקים אלה מתחלקים לחלקיקים קטנים יותר.
בטבע אנו מכירים גם איזוטופים של יסודות שהם למעשה אותו יסוד אך בעל משקל אטומי שונה עקב תוספת או חוסר של ניטרונים בגרעין. יש איזוטופים טבעיים ויש כאלה הנוצרים בידי אדם בכורים גרעיניים או במאיצי ניטרונים.
הנטיה של אטום להגיב עם אטום אחר (מאותו סוג או מסוג שונה) נובעת מהשאיפה של האטום להגיע למצב שבמסלול החיצוני ביותר (הקליפה החיצונית) בו נעים האלקטרונים יהיה מספרם 8 (קליפה מושלמת). ככל שנטיה זאת חזקה יותר נחשב היסוד פעיל יותר.
הצורה בה האטום מגיע להשלמת הקליפה החיצונית יכולה להיות ע"י קבלת אלקטרונים מאטום אחר או מסירת אלקטרונים לאטום אחר במקרים אלה נקבל יון חיובי כאשר האטום מסר אלקטרונים ויון שלילי כאשר קיבל אלקטרונים.
דרך אחרת להשלמת הקליפה היא שיתוף פעולה עם אטום אחר כלומר האלקטרונים של שני האטומים נעים כעט במסלול משותף סביב שני האטומים.
נוהגים לחלק את כל החומרים לחומרים אורגניים וחומרים אן- אורגניים.
החומרים האורגניים מכילים שלד של אטומי פחמן מחוברים ביניהם ומחוברים לאטומי מימן ואטומים נוספים. יתר החומרים שאינם מכילים את הפחמן הם אן-אורגניים.
החומרים האן- אורגניים מתחלקים ליסודות, חומצות, בסיסים, מלחים.
החומרים האורגניים מתחלקים לכוהלים, אסתרים, אתרים, חומצות, מלחים ועוד.
חלקם של החומרים האורגניים ואן- אורגניים, בתנאי הסביבה, גזים אחרים נוזלים והיתר מוצקים. יש לזכור כי ע"י שינוי טמפרטורה ו/או לחץ ניתן לעבור ממצב צבירה אחד לאחר.
חלוקה אחרת היא למתכות ואל מתכות כאשר הגדרתה הקלסית של מתכת היא חומר מוצק מוליך חום וחשמל בעל ברק וצליל מתכתי. ( אנו מכירים מתכת נוזלית, כספית, מתכות חסרות ברק וחסרות צליל מתכתי אבץ ועופרת. כיום יש גם חומרים אל- מתכתיים מוליכי חשמל או מוליכים למחצה ).
מהאמור ברור כי למעשה כל חומר בטבע הוא חומר כימי או בשפת הכימאים כימיקל.
בכל חומר כמעט קיים פוטנציאל של סיכון בין אם הוא עצמו מסוכן לדוגמה דליק, מאכל וכו' או שבבואו במגע עם חומר אחר יגרום לפיצוץ לדוגמה חמצן עם שמן או שהוא מתפרק בגלל חום או ראקציה כימית ומשחרר חומרים מסוכנים לדוגמה פי, וי, סי משחרר בטמפרטורה גבוהה חומצת מלח ופוסגן , תגובה בין חומצת מלח מרוכזת למתכות מסוימות משחררת מימן .או שתגובה שלו עם חומר אחר משחררת אנרגיה רבה לדוגמה הוספת מים לחומצה גופריתנית משחררת חום גבוה עד כדי הרתחת התמיסה והתזת טיפות חומצה רותחות והדוגמאות עוד רבות ומגוונות.
על ממונה הבטיחות מוטלת עם כך חובה לבדוק חומרים חדשים, בכל ענף שהוא, ולוודא את פוטנציאל הסיכון שבהם.
כאן בה לעזרתו גליון הבטיחות של החומר עליו נעמוד בהמשך.
במידה וממונה הבטיחות אינו בקיא או אינו מבין את גליון הבטיחות או שאין בידיו גליון בטיחות חובה עליו להתיעץ עם מומחה.
ניתן לפנות לכל כימאי או מהנדס כימיה וכן למרכז המידע של המוסד לבטיחות (הבעיה שם היא שקבלת תשובה מהם לוקחת מספר ימים ).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש