1)שאלה הוראה יעילה :
הוראה מוגדרת כתהליך מונחה להשגת שינוי יציב בהתנהגות בהתאם למטרות מוגדרות .
תשובה הוראה יעילה :
הוראה יעילה היא זו הגורמת ליצירת השינוי בהתנהגות תוך ניצול יעיל של זמן ואמצעים ובהוצאות כספיות המועטות ביותר .
2)שאלה הוראה יעילה :
הוראה מוגדרת כתהליך מונחה להשגת שינוי יציב בהתנהגות בהתאם למטרות מוגדרות .
השיטה שבאמצעותה ניתן להשיג הוראה יעילה ?
תשובה הוראה יעילה :
על מנת לגרום לשינוי הרצוי בהתנהגות המשתלמים יש להפעילם ביעילות בתהליך ההוראה . התנסות היעילה ביותר היא זו שבמסגרתה המשתלמים מופעלים בדיון ובשאלות ובתשובות באמצעות המחשה ועשייה בפועל .
3)שאלה בהשיטה הפרונטאלית :
שיטת ההוראה ממוינת בהתאם לאופי הפעילות הלימודית ולשילוב הנוצר בין המדריך , המשתלם וחומר הלימוד .
השיטות העיקריות הן : השיטה הפרונטאלית , השיטה הפעלתנית .
מאפייני השיטה הפרונטאלית .
תשובה בהשיטה הפרונטאלית :
המשתלם מתאים עצמו לסביבת הלימודית , קצב הוראה אחיד מוכתב ע"י המדריך . רמת הלימוד מותאמת לממוצע המשתלמים ללא רגישות לקצוות .
4)שאלה בהשיטה הפרונטאלית :
שיטת ההוראה ממוינת בהתאם לאופי הפעילות הלימודית ולשילוב הנוצר בין המדריך , המשתלם וחומר הלימוד .
השיטות העיקריות הן : השיטה הפרונטאלית , השיטה הפעלתנית .
מאפייני השיטה הפרונטאלית .
תשובה בהשיטה הפרונטאלית :
המשתלם מתאים עצמו לסביבת הלימודית ,רמת הלימוד מותאמת לממוצע המשתלמים ללא רגישות לקצוות .ההישג הלימודי הנדרש קבוע ואחיד ונבדק בסיום התהליך .
5)שאלה בהשיטה הפעלתנית :
שיטת ההוראה ממוינת בהתאם לאופי הפעילות הלימודית ולשילוב הנוצר בין המדריך , המשתלם וחומר הלימוד .
השיטות העיקריות הן : השיטה הפרונטאלית , השיטה הפעלתנית .
מאפייני השיטה הפעלתנית .
תשובה בהשיטה הפעלתנית :
הסביבה הלימודית מותאמת למשתלם , קצב ההוראה נקבע על פי קצב קליטה אישי של כל משתלם , רמת הלימוד גמישה ומשתנה בהתאם למשתלם , הלימוד הוא ברמת ההבנה
6)שאלה בפתיחה בהרצאה :
הרצאה – היא שיטת הדרכה שבה מתבצעת העברת התכנים בצורה חד –סטרית מהמדריך למשתלם . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים – פתיחה , גוף , סיום .
תפקיד הפתיחה ? .
תשובה בפתיחה בהרצאה :
הפתיחה מיועדת ליצור עניין והנעה ללמידה , לפיכך עליה לכלול מספר נקודות : מטרת הרצאה , הנמקת חשיבות הנושא , הגדרת התחומים שבהם תעסוק הרצאה .
7)שאלה בפתיחה בהרצאה :
הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים – פתיחה , גוף , סיום .
הנושאים הנכללים בפתיחה ? .
תשובה בפתיחה בהרצאה :
הפתיחה מיועדת ליצור עניין והנעה ללמידה , לפיכך עליה לכלול מספר נקודות : מטרת הרצאה , הנמקת חשיבות הנושא , הגדרת התחומים שבהם תעסוק הרצאה .
8)שאלה להוראה בהרצאה :
הרצאה – היא שיטת הדרכה שבה מתבצעת העברת התכנים בצורה חד –סטרית מהמדריך למשתלם .
השימושים האפשריים להוראה בהרצאה ? .
תשובה להוראה בהרצאה :
הרצאה הינה כלי שימושי לצורך העברה חומר לימוד שאינו דורש רמה של הבנה או של יישום אלא מתאים יותר לרמה של זכירה .
9)שאלה בגוף הרצאה :
הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים – פתיחה , גוף , סיום .
הנקודות עליהן מבוסס גוף ההרצאה .
תשובה לגוף ההרצאה :
גוף הרצאה מבוסס על ארגון החומר הלימודי בצורה הגיונית ופיתוח הרעיונות בשלבים מתן דוגמא מציאותית המתאימות לעולמם של המשתלמים .
10)שאלה בסיום הרצאה :
הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים – פתיחה , גוף , סיום .
עקרונות עליהם מושתת סיום הרצאה ?
תשובה בסיום הרצאה :
סיום הרצאה חייב להיות מושתת על :
סיכום נקודות עיקריות .
קישור בין הנושא לפעילויות לימודית בהמשך .
הפניה למקורות לצורך הרחבה , הדגשת מטרות הרצאה .
11)שאלה למנחי הדיון :
הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך .
עצות שימושיות למנחי הדיון שמטרתן להביא להצלחת הדיון .
תשובה למנחי הדיון :
שכנע את המשתתפים בדיון שהנושא בעל חשיבות , שמור על דיון ענייני , היה מאזין טוב הקשב לחוות הדעת המשתתפים , הבטח שלכל משתתף תהיה אפשרות להשתתף באופן פעיל בדיון .
12)שאלה במאפייני הדיון :
הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך . מאפייני הדיון ?
תשובה במאפייני הדיון :
הדיון מאפשר מתן הזדמנות למשתלם להביע השקפות אישיות ולשמוע דעות של אחרים בנושא – הדיון דורש מעורבות ערה של המשתלמים וע"י כך השגת תהליך למידה יעיל וארוך טווח ברמת הבנה .
13)שאלה במאפייני הדיון :
הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך . מאפייני הדיון ?
תשובה במאפייני הדיון :
הדיון דורש מעורבות ערה של המשתלמים כתוצאה מכך מושג תהליך של למידה יעיל ארוך טווח ברמת הבנה , מספר המשתתפים הפעילים מוגבל ומנת הלמידה קטנה .
14)שאלה בתנאים המקדימים לניהול דיון :
הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך . התנאים המקדים לניהול דיון ?
תשובה בתנאים המקדימים לניהול דיון :
תנאי מוקדם לקידום דיון הוא ידע קודם מנמלי של המשתמשים בנושא הדיון ידע קודם מאפשר העלאת רעיונות מתן תשובות והעמקות בנושא , רצון ועניין מצד החניכים להשתתף בדיון .
15)שאלה בטכניקות העשויות לשבור את השגרה :
ידוע כי קיימת נטייה טבעית לירידה ברמת הקשב במהלך פעילות הדרכתית כדי לשבור את הירידה בקשב מומלץ לעשות תפנית מדי מספר דקות . התפנית נוצרת על ידי שבירה של שגרת ההדרכה .
הטכניקות העשויות לשבור את השגרה ?
תשובה בטכניקות העשויות לשבור את השגרה :
סיפור הקשור לעניין , שאלה למשתלמים , משחקי קול – הרמת או הנמכת הקול , כיבוי מקרן השקפים ופנייה אל הקהל ללא אמצעי חוצץ , שינוי מקום העמידה , כתיבה על הלוח .
16)שאלה בגורמים הקשורים למדריך :
הגורמים המשפיעים על הצלחת ההוראה קשורים במשתלם , במדריך ובסביבת הלימוד . הגורמים הקשורים למדריך ?
תשובה בגורמים הקשורים למדריך :
תכנים מתאימים לרמת המשתלמים , שיטת הוראה מתאימות לחומר הנלמד ולרמת המשתלמים יכולת וניסיון בהדרכה .
17)שאלה בנושא שאלת מלכודת :
במהלך פעילות הדרכתית נשאלת שאלת "מלכודת" שאלה שבה מתכוון המשתלם להכשלתך בפני הכיתה . דרך טיפולך בשאלה ?
תשובה בשאלת מלכודת :
תן למשתלם חיזוק על כך שמצא לנכון להשתתף , שקף את דברי המשתלם כדי לוודא שהשאלה הובנה כהלכה נסה להפנות את השאלה לכיתה ולבקש מכלל המשתלמים לענות עליה ודא כי השואל מרוצה מהתשובה שניתנה .
18)שאלה בגורמים הקשורים למשתלם :
הגורמים המשפיעים על הצלחת ההוראה קשורים במשתלם , במדריך ובסביבת הלימוד . הגורמים הקשורים למשתלם ?
תשובה בגורמים הקשורים למשתלם :
מוטיבציה וצפיות מהפעולה הדרכתית , יכולת אישית , ידע קודם .
19)שאלה בהכשרת נהגים :
בהתאם לטוכסונומיה של בלום קיימות 6 רמות חשיבה והן : ידע , הבנה , יישום , אנליזה , סינתזה , מדידה והערכה . כקצין בטיחות בתעבורה באיזה רמת חשיבה תשאף להכשיר ולהדריך את הנהגים המקצועיים בחברתך ?
תשובה בהכשרת נהגים :
רמת החשיבה שאשאף להכשיר את הנהגים המקצועיים בחברתי היא רמת החשיבה הגבוהה ביותר והיא מדידה והערכה . ברמה זו הנהג מסוגל לנתח מצבים ולקבל החלטות ברמה הגבוהה ביותר .
20)שאלה לסביבת הלימוד :
הגורמים המשפעים על הצלחת ההוראה הקשורים במשתלם , במדריך ובסביבת הלימוד . הגורמים הקשורים לסביבת הלימוד ?
תשובה לסביבת הלימוד :
תנאים פיזיים , אקלים חברתי , גודל הקבוצה , אמצעי המחשה .
21)שאלה באמצעי המחשה :
ידוע כי כל אמצעי פיזי שבו משתמש המדריך על מנת להקל על תהליך הלמידה ולייעלו הוא אמצעי המחשה .
עיקר תפקידי אמצעי המחשה ?
תשובה באמצעי המחשה :
אמצעי הפעלה מפעילים למשתלמים חושים נוספים , מייעלים את תהליך הלמידה ומעלים את רמת הקשב . גיוון ההוראה גורם למשתלמים לליבון הסקרנות ליצירת מעורבות וכתוצאה מכך לקליטת המסר ברמת הבנה .
22)שאלה בפתיחה בהרצאה :
הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים – פתיחה , גוף , סיום .
הנושאים הנכללים בפתיחה ? .
תשובה בפתיחה בהרצאה :
הפתיחה מיועדת ליצור עניין והנעה ללמידה , לפיכך עליה לכלול מספר נקודות : מטרת הרצאה , הנמקת חשיבות הנושא , חשיבות הרצאה למשתלמים , הגדרת התחומים שבהם תעסוק הרצאה .
23)שאלה בנושא שכנוע :
שכנוע היא פעולה שכוונתה לגרום לשנוי עמדות ואו התנהגות בקרב הקהל היעד , ידוע כי מאמצי המשכנע צריכים להיות מופנים כלפי 3 יעדים .
שינוי בדעה , שינוי בעמדה , שינוי בהתנהגות .
תשובה בנושא שכנוע :
דעה – מה שהאדם חושב לנכון מבחינה עובדתית .
עמדה – דעה שיש בה מרכיב הערכתי – טוב , רע או רגשי אוהב , שונא .
התנהגות – מה אנו עושים כפועל יוצא מעמדותינו ודעתנו או לעיתים ללא תלות בהן .
24)שאלה בדרך הטיפול בנושא :
בתחילת החורף אירעו במפעל שבו אתה משמש כקצין בטיחות בתעבורה מספר תאונות דרכים . מנהל המפעל פנה אליך בדרישה לטפל בנושא לשם מניעת תאונות דרכים .
דרך הטיפול הרצויה בנושא .
תשובה בדרך הטיפול בנושא :
אתחקר את הנהגים המעורבים בתאונה ואבקש שאחד מהם יתנדב לצורך הצגת התאונה שבה היה מעורב בפני כלל נהגי החברה , אאסוף את נהגי החברה ואנחה דיון וניתוח התאונה שמטרתו המוגדרת כללי התנהגות בנהיגה בחורף .
25)שאלה בתכנון קורס :
כקצין בטיחות בתעבורה עליך לתכנן ולהעביר קורס מלגזות לעובדי המפעל . את השלבים בתכנון הקורס .
תשובה בתכנון קורס :
הגדרות מטרות במונחי ביצוע לשלב העיוני והמעשי , בניית מבחן מסכם לשלב העיוני והמעשי , בחירת שיטות הוראה . הגדרת התרגילים המעשיים כהכנה למבחן . הגדרת האמצעים הדרושים לביצוע הקורס .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה