איך בונים מצגת

יום שישי, 11 במאי 2012

שאלות ותשובות בנושא בולמים


שאלה יד - 134 , יד - 23
לאיזה מטרה משמשים מיצבים רוחביים ומשככי תנודות ? איך מרגישים שבולם זעזועים לא תקין ואיך ניתן לבדוק אותו ?
מהו תפקידם שלמנתחי הזעזועים , למה יגרום מנחת זעזועים לא תקין , איך מזהים מנחת לא תקין ?
תשובה יד - 134 , יד - 23
מיצב רוחבי מתקנים כדי למנוע נידנוד הרכב מצד לצד ,בנסיעה בכביש משובש או נסיעה בסיבוב .
תפקיד משכך תנודות(בולם זעזעוים) :
1. לבלום את התנודות הנגרמות מגמישות הצמיגים והקפיצים .
2. להצמיד את הגלגל לכביש כדי להגדיל יציבות הרכב .
3. להקטין בלאי המרכב והמתלה .
4. לשפר נוחיות הנסיעה .
מנחת זעזועים לא תקין יקטין בטיחות הנסיעה , בלימה חלשה , תאוצה קשה , חוסר נוחיות לנוסעים .
מזהים מנחת פגום לפי קפיצות האופן בנסיעה , נזילות שמן ועל ידי נידנוד המרכב .
לבדיקה מושלמת דרוש ציוד מיוחד המודד את תגובת הבלם . בולם תקין מתחמם בזמן פעולתו וזה אפשרות נוספת לבדיקה .
שאלה יד - 156 
תאר את תפקידו , פעולתו ומבנהו של מנחת הזעזועים הדו - צינורי .
תשובה יד - 156
תפקיד משכך תנודות(בולם זעזעוים) :
1. לבלום את התנודות הנגרמות מגמישות הצמיגים והקפיצים .
2. להצמיד את הגלגל לכביש כדי להגדיל יציבות הרכב .
3. להקטין בלאי המרכב והמתלה .
4. לשפר נוחיות הנסיעה .
מנחת זעזעוים דו - צינורית  פועל עם שמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני של הבוכנה דרך שסתומים צרים . לשמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני חסר מקום בגלל כניסת מוט הבוכנה ואז עודף השמן עובר לצינור החיצוני דרך שסתום צר . בפעולה זאת השמן מתחמם הצינור החיצוני מלא בחציו בשמן .אסור להרכיב בולם בשיפוע חזק .כדי שהשמן לא יעבור לצינור חיצוני .
שאלה יד - 157
תאר את תפקידו ואת מבנהו ופעולתו של מנחת הזע זועים החד - צינורי .
תשובה יד - 157
תפקיד משכך תנודות(בולם זעזעוים) :
1. לבלום את התנודות הנגרמות מגמישות הצמיגים והקפיצים .
2. להצמיד את הגלגל לכביש כדי להגדיל יציבות הרכב .
3. להקטין בלאי המרכב והמתלה .
4. שפר נוחיות הנסיעה .
בולם זעזועים חד - צינור נקרא גם בלם גז . הבולם מלא בשמן בחלל שבין הבוכנות ומעל השמן נמצאת בוכנה נוספת צפה המפרידה בין השמן לגז חנקן בלחץ 25 בר .
הבולם קל יותר מתחמם פחות והשמן בו אינו מקציף הגז מוסט בין הנפחים כך שלא צריך צינור נוסף ניתן להרכבה בכל מצב .
אופן פעולה :
השמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני דרך שסתומים לשמן העובר מצד אחד של הבוכנה לצידה השני חסר מקום בגלל כניסת מוט הבוכנה עודף השמן דוחף את הבוכנה הצפה והגז נדחס .בפעולת זו השמן מתחמם .
שאלה יד - 154
תאר את ההבדלים העקרוניים שבין משכך תנודות טלסקופי לעמוד קפיצי(עמוד מק - פרסון) . איזה שני סוגים של עמוד מק - פרסון מקובלים מבחינה  מבנית ?
תשובה יד  - 154
בולם זעזועים טלסקופי בולם את התנודות בלבד כאשר בולם זעזועים מק - פרסון משמש גם כציר הצידוד ונושא את מישקל הרכב ומעביר כוחות תאוצה ובלימה ולכן חייב להיות חזק יותר . 
סוגי עמודי מק - פרסון :
1. הבולם מהווה חלק אחד יחד עם חלקי המתלה .
2. מיבנה המאפשר החלפה של הבולם בלבד .
שאלה יד - 96
איך בנוי בולם זעזועיםשל צינור אחד ומהן מעלותיו ?
תשובה יד - 96
הבולם בנוי מצינור אחד שתוכו נע הבוכנה בתוך שמן בבכונה נמצאים שני שסתומים על חוזרים צרים .צד אחד של הצינור מחולק בבכונה צפה המפרידה בין השמן לגז בלחץ של 25 בר . יתרונות :
בזמן שהצינור כלפי מעלה בעומס שהקפיץ מתכווץ בוכנת הגז הצפה משווה את הנפחים ואין צורך בצינור נוסף השמן אינו מקציף הבולם פשוט יותר וניתן להרכיבו בכל מצב .   
שאלה יד - 150
תאר את בולם הזעזועים שבתמונה תוך התיחסות מיוחדת לחלק מספר(1) לאיזו מטרה הופכים  את הבולם כפי שנראה בתמונה (ב) ?
תשובה יד - 150
זה בולם חד צינורי עם שמן חלקו העליון מלא עם גז שמופרד על ידי בוכנה מ"ס(1) חלל(14)מלא בגז שתפקידו לספוג את עודף השמן בזמן שהבוכנה נכנסת ומוט(9) חודר פנימה ותופס מקום של שמן שעובר מצד העליון של הבוכנה .
הופכים את הבולם כדי שהגז יעלה למעלה ואז ניתן לדעת אם לא חסר שמן בבולם על ידי דחיפה מוט .
שאלה יד - 158
השסתום שבתמונה משמש בבולם זעזועים חד - צינורי . תאר פעולתו !
תשובה יד - 158
זה בוכנה של בולם זעזועים שבתוכה נמצאים שני קדחים צרים המצוידים בשסתומי דיסקיות ודרכן עובר השמן שהבוכנה נעה מצד לצד .
בתמונה א' - מראים מצב כניסת הבולם השמן עוברמצד עליון לתחתון .
בתמונה ב' - מראים יציאת הבולם והשמן עובר מצד תחתון לעליון .
שאלה יד - 159
השסתום שבתמונה משמש במנחת זעזועים דו - צינורי . תאר את מבנהו ודרך פעולתו .
תשובה יד - 159
החלק משמש כבוכנה בתוך בולם זעזועים מסוג מק - פרסון . בוכנה(1) מחוברת למוט הבולם(2) על ידי אום(3) כאשר החלק נכנס זורם השמן מצד התחתון של הבוכנה דרך מעבר צר S4  ודרך מעבר B2  הלחץ מרים שסתום על חוזר (9) נגד קפיץ(10) .
כאשר הבולם יוצא עובר השמן מהחלק העליון לחלק התחתון דרך מעבר B1  וצריך להתגבר על שסתום(6) כנגד קפיץ(7) שאותו ניתן לחזק באום(8) .
שאלה יד - 198
בתמונה מנחת זעזועים של מערכת הגה . תאר את מבנהו , פעולתו ותפקידו .
תשובה יד - 198
בתמונה מראים בולם זעזעוים של מערכת היגוי שתפקידה לבלום מכות מהכביש ויחד עם זה לאפשר הפעלה קלה של הגה .
אופן פעולה :
בהפעלה רגילה של הגה עובר שמן בקלות מצד אחד של הבוכנה(10) לצידה השני דרך קדחים שבבכונה .
כאשר הגלגלים מקבלים מכה חזקה לא מספיק השמן לעבור במהירות דרך הקדחים והשסתומים שבבכונה(10) והמכה נבלמת . בזמן כניסת מוט(17) פנימה חסר מקום לשמן שעובר דרך הבוכנה עודף השמן עובר דרך קדח (4) בשסתום הפרדה(5) ואז נפתח שסתום צלחת(6) נגד קפיץ(7) והשמן ממלא את חלל(9) שסגור על ידי שרוול גומי(1) שמתפח .כאשר מוט(17) יוצא חוזר השמן דרך שסתום הפרדה(5) .




               

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש