איך בונים מצגת

יום שבת, 19 במאי 2012

שאלות ותשובות בנושא קפיצים


שאלה יד - 18 
מה תפקיד הקפיצים ברכב ועל מה משפיעים הקפיצים ?
תשובה יד - 18
תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשילדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
שאלה יד - 145
תאר את עקרונות המבנה ופעולת קפיצי העלים .
תשובה יד - 145
קפיצי עלים בנויים במספר פסי פלדה אחד כלפי השני . הקפיץ מסוגל להעביר את כול הכוחות : בלימה , תאוצה , כוח צד ןכוחות הנגרמים עקב מצב הכביש ומשקל הרכב.
החיסרון החיכוך שנוצר בין פסי הפלדה מקשה את הקפיץ . ניתן להקטין את החיכוך בעזרת חומר פלסטי או שימון .
העלים מחוזקים ביחד בבורג מרכזי ובעזרת חובקים שמחברים את העלה הראשי עם העלים המישניים כדי למנוע שבירתו של עלה הראשי במיוחד בעצירות .
מעגלים את העלים המישנים סביב העלה הראשי כדי לחזקו במידה שנשבר .
שאלה יד - 19
איזה קפיצים מקובלים ברכב , בפני איזה הטרחות עליהם לעמוד וממה הם מיוצרים ?
תשובה יד - 19
תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשילדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
קפיצי עלים מעבירים את כל סוגי הכוחות תאוצה , עצירה , כוחת צד , כוחות משקל הרכב .
סוגי קפיצים :
1. קפיץ עלים .
2. קפיץ בורגי .
3. מוט פיתול .
4. קפיץ אויר .
5. קפיץ הידרופניאומטי .
על הקפיצים לעמוד בפני כוחות כיפוף , לחץ , גזירה ופיתול .
מיצרים קפיצים מפלדה בתוספת מנגן כרום מנדיום .
שאלה יד - 89
מה זה מקדם הקפיץ או קבוע הקפיץ ? מה זה קפיץ פרוגרסיבי ואיזה סוגים של קפיצי פלדה מותקנים ברכב ?
תשובה יד - 89
 תפקיד הקפיצים לקלוט את המכות מהכביש ולהחלישם עד כמה שאפשר . כדי למנוע נזק לשילדה ולשמור על הצמיג ולשפר את העמסת הרכב ולשפר את הבטיחות ונחיות הנסיעה ולגרום לכך שהמשקל יתחלק שווה בין הגלגלים בכביש משובש .
קפיצי עלים מעבירים את כל סוגי הכוחות תאוצה , עצירה , כוחת צד , כוחות משקל הרכב .
קבוע קפיץ זה היחס שבין הכוח הפועל על קפיץ לגודל השקיעה . ככל שהקבוע גדול יותר הקפיץ קשה יותר .
קפיץ פרוגרסיבי זה קפיץ שהקבוע שלו נעשה גדול יותר שהשקיעה גדלה . במילים אחרות הקפיץ נעשה קשה יותר כאשר הקפיץ שוקע כמו בקפיצי עלים כפולים .
סוגי קפיצים :
1. קפיץ עלים .
2. קפיץ בורגי .
3. מוט פיתול .
4. קפיץ אויר .
5. קפיץ הידרופניאומטי .
על הקפיצים לעמודבפני כוחות כיפוף , לחץ , גזירה ופיתול .
שאלה יד - 90
איזה סוגים של קפיצים דפופים משמשים ברכב ומהו יתרונו של קפיץ העלים על קפיץ הבורגי ? איזה טיפול נדרש לקפיץ עלים ?
תשובה יד - 90
קפיץ דפוף בנוי משכבות עלי קפיצים אחד על גבי השני האורכים שונים הקפיץ השלם נראה בצורה ישרה או חצי אליפטי . פסי הפלדה מרופדים במישחת סיכה ובחומר סנטטי כדי להקטין חיכוך ולשפר את הגמישות . קפיץ עלים סופג את זעזועי הדרך ומעביר כוחות אורכיים של עצירת הרכב ותאוצה . הקפיץ תופס הרבה מקום אינו גמיש מספיק ומרים את מרכז הכובד . ובציר קידמיאינו מאפשר סיבוב שלם של הגלגל .
קפיץ בורגי גמיש יותר תופס פחות מקום אבל אינו מסוגל להעביר כוחות תאוצה ועצירה ולכן צריך להקטין מוטות רדיוס מיצבים .
בטיפול בקפיצי עלים יש לבדוק שלמותם ובמיוחד את העלה הראשי יש להקפיד שבין השכבות יש מישחה סיכה או חומר פלסטיק את מישחת הסיכה ניתן להחדיר רק כאשר הקפיץ אינו עמוס .
שאלה יד 148
תאר את הקפיצים השונים שבתמונה (א-ח) . הקפיצים המסומנים באות ח' שונים בצורתם , איך יתכן ששלושתם מתאימים לאותו רכב ?
תשובה יד - 148
תמונה א' - קפיץ בעל שני עלים המופרדים בחומר סינטטי למניעת חיכוך בין העלים מתאים לרכב נוסעים .
תמונה ב' - קפיץ עלים פורגסיבי הקפיץ העליון נכנס  לפעולה כאשר הרכב עמוס סידור זה מאפשר רכות ברכב לא עמוס הקפיץ שייך לרכב משא כבד . הקפיץ העליון תומך ומונע ריכון בפניות חדות .
תמונה ג' - קפיץ פורגסיבי דו - דרגתי של משאית עלה השני שבקפיץ התחתון מעוגל מעל הקצוות של עלה הראשון כדי לתמוך בו כאשר הקצוות שלו נשברות .
תמונה ד' - קפיץ בעל שלש עלים לסרן אחורי של מכונית נוסעים הסרן האחורי אינו מחובר למרכז הקפיץ זה מאפשר חלקוה טובה של העומס .
תמונה ה' - קפיץ פורגסיבי של שני עלים עובי העלים משתנה , במרכז עבה יותר מהקצוות כדי שהעומס יתחלק שווה לאורך העלה .
תמונה ו' - קפיץ פורגסיבי בעל ארבע עליםשהקצוות מרופדות כדי להפריד בין העלים .
תמונה ז' - קפיצים בורגיים פורגסיבים כאשר קוטר החוט ממנו עושים את הקפיץ נעשה דק יותר לקראת הקצה .
תמונה ח' - הקפיץ העליון עשוי ממספר עלים בעלי עובי שווה .
הקפיץ המרכזי בעל פחות עלים כאשר הקצוות מעוגלים .
הקפיץ התחתון בעל שלושה עלים בלבד . כאשר העלים עבים יותר במרכז ונעשים דקים בכיוון הקצוות . לכל הקפיצים נתונים שוים ולכן מתאים לאותו רכב .
שאלה יד - 149
הסבר בדוע מעגלים גם את קצה העלה השני בקפיץ דפוף , כפי שנראה בתמונה ומדוע מתקינים בין עלי הקפיץ פיסות או אפילו כריות של חומר סינטטי .
תשובה יד - 149
קפיץ עלים עשוי מפסי פלדה כאשר בניהם חומר סינטטי או חומר סיכה כדי לשפר את הגמישות הפסים מחוברים יחד בעזרת בורג מרכזי . עלה הראשי מעוגל בקצותיו בשל חיבור לשילדה . הקפיץ מעביר כל סוגי הכוחות , בלימה , תאוצה וכוחות צד.
מעגלים את העלה השני כדי לתמוך בעלה הראשי במידה ונשבר .
שאלה יד - 132 , יד - 91
מהו קפיץ יחיד פרבולי ? באיזה סוגי סרנים משתמשים בקפיץ בורגי ומה יתרונו ? מהם היתרונות והחסרונות של מוטות פיתול ?
באיזה סוגים של סרנים ניתן להשתמש בקפיצים בורגיים ? מה זה קפיץ פיתול ואיך הוא מותקן ברכב ?
תשובה יד - 132 , יד - 91
קפיץ פרבולי עשוי מעלה מרכזי אחד עבה במרכזו ונעשה דק יותר בקצוות .
קפיץ בורגי מורכב במיתלים בלתי תלויים יתרונו מישקל נמוך ואינו תופס מקום רב וקל באחזקה . חסרונו אינו מסוגל לעביר כוחות עצירה , תאוצה וכוח צד . וצריך לייצב את המיתלה בעזרת משולשים או מוטות מיצבים .
מוט פיתול עשוי מוט פלדה בחתך עגול או מרובע או חבילת עלים שיוצרים מרובע הוא מורכב לאורך או לרוחב המכונית ואינו תופס מקום רב . מוט הפיתול יקר יותר מסובך באחזקה .
שאלה יד - 153
תאר את התנהגות הקפיץ בזמן בלימה . מהו ההבדל בין תמונה א' ל-ב' ואיזה שינוי גורם  חלק (1) ?
תשובה יד - 153
בתמונה א' - מראים כיצד בזמן הבלימה הקפיץ נפתח בעזרת מניפה בכוח הפיתול שמפעיל הגלגל הבולם על הסרן ואז עלה הראשי מאבד את התמיכה ועלול להישבר .
בתמונה ב' - מראים את אותו המצב בבלימה . העלה הראשי מחוזק לשאר העלים שלידו בעזרת חובק(1) העלים נשארים צמודים ותומכים בעלה הראשי וזה ימנע שבירתו .
שאלה יד - 221
הסבר מה מיוצג בתמונה ותאר את פעולת המערכת .
תשובה יד - 221
זה סרן אחורי כפול כאשר הקידמי מניע היחידה האחורית  מתרוממת לפי רצון הנהג במיוחד כאשר הרכב אינו עמוס כדי להקטין בלאי , צריכת דלק  וחריקה בפניות .
תמונה ב' - מראים את גלגל האחורי שהוא מורד על ידי מפעיל פיניאומטי ירידת הגלגל נעשית אוטומטית כאשר מעמסים את המשאית זרוע הנידנוד של הגלגל האחורי נשען על נזם הקפיץ של הגלגל הקידמי .
שאלה יד - 70 , יד - 88
מהי מסה מוקפצת ומה מסה לא מוקפצת ? תן תאור עניני !
איזו היא המסה המוקפצת של המכונית ואיזה המסה הלא - מוקפצת ? למה על המסה הלא - מוקפצת להיות קטנה במידת האפשר ?
תשובה יד - 70 , יד - 88
מסה מוקפצת זה המסה מעל הקפיצים וכוללת את המרכב .
המסה הלא מוקפצת נמצאת מתחת לקפיצים וכוללת את המתלה ככל שהמסה הזאת יותר קטנה תנודות הכביש שעובורות למרכב יותר חלשות .
חשוב שהיחס בין מישקל המרכב למישקל המיתלה יהיה כמה שאפשר יותר גדול .
שאלה יד - 170
תאר את מבנה כרית האויר שבתמונה והסבר מהם תפקידי חלקיה . מהו היתרון הגדול בשימוש במערכת קפיצים מסוג זה באוטובוסים ?
תשובה יד - 170
כריות אויר משמשות כקפיצים ובעזרת וסת ניתן לשמור על גובה קבוע ונמוך של ריצפת האוטובוס מהכביש בעומסים שונים וזה מקל על כניסת הנוסעים . גם בסיבובים ריצפת האוטובוס נשארת ישרה .
תפקיד החלקים :
1. כרית גומי שמאפשרת נסיעה גם בחוסר אויר בכריות (1) .
2. פתח ניקוז מים (4) .
3. כניסת לחץ אויר (5) .
4. מכסה עליון (6) .
5. שרוול גומי (7) .
6. בסיס (8) .
7. דיסקת הצמדה פנימית (2) .
8. דיסקת הצמדה חיצונית (3) .
שאלה יד - 147
תאר את המערכת שבתמונה והסבר את יתרונם של כריות אויר בעלות נפח גדול יותר .
תשובה יד - 147
רואים מתלה קשיח בעל ארבע כריות אויר הסרן נתמך לאורך ולרחוב בעזרת מוטות רדיוס(1) ומשולש עליון (2) מוט פיתול מורכב (3) מקטין נידנוד לצדדים ומונע ריכון .
שני בולמי זעזועים (5) בולמים את תנודות הדרך .
כריות אויר גדולות משפרות את הגמישות , משפרות נוחיות הנסיעה ונושאות עומס רב .
שאלה יד - 155
מהם מאפיני המתלה שבתמונה , מהו חלק (1) ולאיזה מטרה הוא משמש ? איזה סוג של כריות אויר רואים בתמונה ומהו תפקידו של חלק (3) ?
תשובה יד - 155
רואים מיתלה קשיח בעל כריות אויר (2) מסוג מפוח כפול . המיתלה שומר גובה קבוע בעזרת וסת גובה קבוע (1) בשל כך גם אין משתנות השפיעה והתכנסות של הגלגלים אפילו במתלה נפרד. 
חלק 3 זה בולם גומי חלול שמונע שקיעת המרכב ואין אויר בכריות .
שאלה יד - 78
מהם היתרונות של קפיצי האויר במיוחד באוטובוסים ? במה עדיף קפיץ העלים על הקפיץ הבורגי  ולמה משתדלים להקטין את המסה הלא מוקפצת במידת האפשר ?
תשובה יד - 78
כריות אויר משמשות כקפיצים ובעזרת וסת ניתן לשמור על גובה קבוע נמוך האוטובוס מהכביש בעומסים שונים וזה מקל על כניסת הנוסעים .
קפיצי עלים בנויים ממספר פסי פלדה אחד מעל השני הקפיץ מסוגל להעביר את כל הכוחות ,כוח הבלימה , תאוצה , כוח צד וכוחות הנגרמים עקב מצב הכביש ומשקל הרכב .
קפיצים בורגיים דורשים מוטות מיצבים , כדי לשאת את אותם הכוחות .
מסה מוקפצת זו המסה שמעל הקפיצים וכוללת המרכב .
המסה הלא מוקפצת נמצאת מתחת לקפיצים וכוללת את המיתלה ככל שהמסה הלא מוקפצת יותר קטנה תנודות הכביש שעוברות למתלה יותר חלשות .
שאלה יד - 169
בעזרת התמונה תאר את המבנה ואופן הפעולה של מערכת קפיצי אויר דחוס .
תשובה יד - 169
בתמונה השמאלית מראים יחידת קפיצי אויר קידמי הסרן מחובר בקשיחות למשולשים(6) לכרית אויר(3) מחובר יחידה (1,2,4) כאשר העומס עולה וכדי שהמרכב לא ירד וסת (5) מגביר את הלחץ בתוך כרית האויר .
בתמונה הימנית מראים יחידת קפיצי אויר של סרן אחורי הסרן נתמך על ידי זרוע הנידנוד(8) ובקצה השני כרית אויר (13,14,15) הכרית מקבלת אויר ממיכלים(7,9) וסת(5) זה וסת גובה קבוע של המרכב לפי המישקל הוסת מחובר למרכב ומוט(10) מחבר את הוסת לסרן . חלק(16) בולם זעזועים .
שאלה יד - 162
התמונה מראה חתך בשסתום ויסות הגובה של מערכת קפיצי אויר . תאר את תפקידו , מיקומו ועקרון פעולתו . מהם שלושת חלקיו העקריים ? רשום שמות החלקים המסומנים במספרים .
תשובה יד - 162
השסתום וסת לחץ אויר כדי לשמור גובה מרכב קבוע לפי המישקל על הרכב . השסתום מחובר למרכב ומוט מקשר אותו לסרן .
חלקיו העיקריים :
 א'. יחידת הפעלה שכוללת את החלקים הבאים :
1. גל הפעלה .
2. בית הקפיץ .
3. גביע הקפיץ .
4. קפיץ .
5. מוט הפעלה .
ב'. שסתום בקרת גובה מכניס או מוציא אויר .
ג'. יחידת השהיה ובלימה מונעת הפעלה בתנודות קטנות . 
שאלה יד - 163
בתמונה רואים את פעולתו של שסתום ויסות הגובה של מערכת קפיצי אויר . תאר את פעולתו במצב מאוזן , בזמן שקיעת המרכב , ובזמן שקיעת גלגל המכונית .
תשובה יד - 163
בתמונה מראים שלושה מצבי הפעלה של שסתום ויסות גובה המרכב במערכת קפיצי אויר .
תמונה א' - מוט הפעלה(5) מחובר לסרן ובמצב הניראה מחובר לשסתום . בתמונה העליונה  המרכב מאוזן ובתמונה התחתונה המנוף יתרומם כאשר הרכב מעומס . מצב זה מסובב את גל הפעלה(1) כדי להפעיל שסתום אויר .
תמונה ב'  - יחידית שסתומי אויר מפקחת על גובה מרכב .שסתום(8)מרים את המרכב ושסתום(6) מוריד את המרכב .
תמונה ג' - יחידת השהייה המכילה שמן הבולם תנועת המנוף(9) שמחובר לגל הפעלה(1) . הבלימה נעזרת בבכונה בתוך שמן .
אופן פעולה :
כאשר המרכב מאוזן מוט הפעלה(5)המחובר לסרן מצד אחד ולשסתום מצד שני מאוזן ושסתומים (6,8) סגורים .
כאשר המרכב שוקע מעומס יחידת השסתומים המחוברת למרכב יורדת ומוט הפעלה(5) מתרומם ואז בוכנה(3) בעזרת קפיץ חזק(4) לוחצת חזק על הפינה בחצי עיגול של גל הפעלה(1)ורוצה לסובב אותו . ונוצרת השהיה בבכונת השהיה(12) שבה הנוזל צריך לעבור מצד לצד במעברים צרים (10,11) ובהמשך השקיעה מוט הפעלה(9) מסובב את גל הפעלה(1)שבו מוט(7) הפותח שסתום(8) ואז אויר דחוס שנכנס דרך פתח(1) יוצא דרך פתחים (1-2)להפעלת כריות אויר שמרימים את המרכב . ואז מוט האיזון(5) מתיישר .
כאשר המרכב מתרומם גבוה מידי מוט הפעלה(5) יורד ואז שסתום אויר(6) נפתח והאויר מכריות יוצא דרך פתח(3) המרכב יורד ומוט הפעלה(5) מתאזן .
שאלה יד - 87
איזה כחות משפיעים על המכונית מלבד הלמות הכביש ? איך קובעים את מקדם התהודות של המרכב ובאיזה תחום עליו להימצא ?
תשובה יד - 87
הלמות הכביש גורמת לתנודות מעלה מטה . בנוסף פועלים על המרכב כוחות עצירה ותאוצה וכוחות רוח צד וכוח צינטפוגלי .
מקדם התהודה זה מספר התנודות המחזוריות של המרכב בדקה . גודל זה תלוי במבנה הקפיצים  במישקל הרכב . ונבדק לגבי כל סרן בנפרד הגודל הרצוי נמצא בתחום 60 עד 100 תנודות בדקה . תנודות פחותות מצביע על קפיצים רכים מידי שגורמים להרגשה כמחלת ים .
שאלה יד - 85
איך בנוי מרכב נושא של מכונית פרטית ולמה הוא מועדף לרכב זה ? מה זה מרכב בטיחותי ?
תשובה יד - 85
מרכב נושא זה מרכב ללא שילדה המרכב בנוי בצורה סגורה הכוללת את תא הנוסעים , את תא המטען ואת תא המנוע . המרכב בנוי מקורות פלדה חלולים והם מרותחים . המבנה קשיח ועומד בעומסים . תא הנוסעים צריך להישאר שלם בתאונה . והחלקים הקידמי או אחורי סופגים את מכת התאונה . בזמן התאונה אסור לדלתות להיפתח מעצמם אבל המיבנה צריך להיות בנוי כך שניתן יהיה לפתוח את הדלתות .
שאלה יד - 203
בשעת נסיעת מבחן במהירות גבוהה , יחסית , נמצא שגלגל ההגה נע מצד אל צד . האם זו תוצאה של חוסר איזון סטטי או שלן חוסר איזון דינמי ? פרט ונמק תשובתך .
תשובה יד - 203
כל חוסר איזון גורם לנידנוד גלגל הגה . חוסר איזון סטטי  גורם לניתור וחוסר איזון דינמי גורם לשיוט ולנדנוד לצדדים .
באיזון הגלגל תמיד עושים איזון דינמי ומתקבל אוטומטית גם איזון סטטי .

תגובה 1:

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש