איך בונים מצגת

יום שישי, 1 ביוני 2012

שאלות ותשובות בנושא הגה


שאלה יד - 187
תאר את מבנה ממסרת ההגה שבתמונה ואת מאפיניה . היכן משמש התקן זה בדרך כלל ואיך מכונים את המרוחים השונים בממסרה זו ?
תשובה יד - 187
זוהי ממסרה בעלת חילזון גולבואידי וארכובה עם גלילון מבנה חזק מתאים לרכב כבד. את החילזון מכוונים בדסקיות מרוח אחרי המיסבים (2),(3). את המרווח בין הגלילון והחילזון מכוונים ומבטיחים בעזרת בורג (1).
שאלה יד - 188
תאר את מבנה ממסרת ההגה שבתמונה . התיחס במיוחד לחלקים(14) ו - (16) ולדרכי הכיונון .
תשובה יד - 188
הגה מסוג סבבת ופס שיניים(מסרק) גוף תומך(15) לוחץ את פס השיניים(3)לסבבת (21)בעזרת קפיץ(14)שאת כוח הלחיצה שלו מכוונים באום(16)ויוצרים את מרווח הספיגה (s) מבנה זה מונע חופש בין שיני הסבבת לשני פס השיניים ובולם תנודות, רעידות ומכות המעוברות מהכביש לסבבת מיסב כדורי מ"ס(20) ומיסב מחטי(23) את הסבבת מכוונים בעזרת אום(43) .
שאלה יד - 41
מאיזה חלקים עיקריים מורכבת מערכת היגוי ואיזה סוגים של מימסרת מקובלים ? מהם התקני הבטיחות בגלגל ההגה ?
תשובה יד - 41
סוגי מימסרות הגה הם :
1. בורג ואום עם כדורים .
2. בורג וארכובה דגם רוס .
3. חילזון וגזרה .
4. הגה מסרק מקובל במיוחד בהינע קידמי . 
חלקי מערכת ההגה :
1. גלגל הגה .
2. צינור הגה .
3. ממסרת הגה .
4. זרוע הגה .
5. מוט קישור .
6. מיפרקים כידוריים .
בתאונה כדי למנוע פגיעה בנהג מוט ההגה יחד עם גלגל הגה יורד למטה או מתקצר כיום משתמשים בהגנה נוספת בכריות אויר .
שאלה יד - 42
מהם תפקידי טרפצית ההגה וממה היא מורכבת ? איזה חלקים לוקחים חלק בהפנית האופנים ואיזה סוגים של מוטות קישור מקובלים ברכב ?
תשובה יד - 42
תפקיד טרפצית ההגה לגרום לכך שבזמן שמפנים את הגה לכל גלגל יהיה מרכז פניה משותף עם הגלגלים אחרים כדי שהגלגלים יתגלגלו בחופשיות ללא חריקות וליצור יציבות בפניות .בהתבדרות לא נכונה  תיצור שחיקת צמיגים חזקה וחוסר יציבות בפניות  הטרפציה נמדדת מהמרחק שבין צירי הפניה של הגלגל לבין המרחק שבין מפרקי התפוחים שעל זרועות היגוי של כל גלגל המחוברות במוט קישור וזה בהגה לא מחולק .
החלקים המשתתפים בפניה :
1. גלגל הגה .
2. ממסרת הגה .
3. זרועות הגה .
4. מוט קישור לגלגלים .
5. תפוחי קצות הגה .
מוטות קישור מקובלים : מוט שלם ומוטות מחולקים של שניים או יותר חלקים .
שאלה יד - 43
תאר את ההבדלים שבין מימסרת הגה מדגם "רוס" לבין מימסרת  הגה חילזונית ! מהם יתרונותיה של מימסרת הגה מדגם "רוס" ואיך מכוונים את המרוח בין הבורג לארכובה 
תשובה יד - 43
תיבת הגה "רוס" מורכבת משני חלקים :
1. בורג בעל תבריג טרפזית שפסיעתו גדלה מהמרכז לקצוות .
2. ארכובה עם פין קוני הנכנס לחיץ תבריגי .
הגה קל יותר וחוזר מהר למרכז בגלל חיכוך קטן .
את המידות מכוונים בעזרת בורג חיצוני שלוחץ את הארכובה לחילזון .
הגה חילזון גלובאידי קוטרו קטן יותר במרכז וגדל לקצוות , מעל נמצא ארכובה עם גלילון . יתרונו בחוזק רב ושמירה על יציבות הנהיגה .
בכיוון מכונים לראשונה את החופש בחילזון שיסתובב קל ולא חופשי ואחר כך מכוונים את הגזירה שתנוע חופשי ללא רווח .
שאלה יד - 125
תאר את מבנה ודרך הפעולה של ממסרת הגה סבבת ומוט משונן , וכן את סדר כוונון ממסרות ההיגוי , מלבד ממסרת של סבבת ומוט משונן .
תשובה יד - 125
סבבת בעלת 7 עד 9 שיניים ישרות או מפותלות משתלבות במסרק שיניים הצמדה ביניהם נעשית על ידי תמיכה אחורית רפידות של חומר סינטטי . בקצות המסרק מותקנים מוטות ותפוחי הגה המתחברים לגלגלים דרך זרועות .
בהגה מסרק מכוונים את חופש הציר של הסבבת ואת הלחץ של המסרק על הסבבת.
בתיבת הגה מכונים לראשונה את הסבבת ולאחר מכוונים את המגע בין שני הסבבת לשני הגזירה .
שאלה יד - 51
מה יכולות להיות הסיבות להיגוי קשה ומה להעברת הלמות הדרך לגלגל הגה ? איזה תקלות עלולות להיגרם  בתיבת הגה חילזונית ?
תשובה יד - 51
היגוי קשה :
1. חוסר שימון .
2. צירים או תפוחים תפוסים .
3. זויות היגוי אינם מכוונים .
4. לחץ אויר נמוך בצמיגים .
הלמות הכביש :
1. בולמי זעזועים פגומים .
2. לחץ אויר גבוה מדי בצמיגים .
3. מיסבים חופשיים .
4. חיבורי הגה חופשיים .
תקלות בתיבה הגה חילזונית :
1. חופש בין החילזון לגזירת ההגה .
2. חילזון חופשי .
3. הגיזרה חופשית .
4. תותבים שחוקים .  
שאלה יד - 209
רשום את דרך פעולת ההגה שבתמונה בפניה לימין ולשמאל , ובשעת שמערכת ההגברה מאכזבת .
תשובה יד - 209
ההגה הוא מסוג הגה כוח מסרק כאשר מסובבים גלגל ההגה ימינה נפתח שסתום בקרה על ידי פיתול מוט תגובה שמתפתל בגלל התנגדות לסיבוב של הגלגלים אז שמן בלחץ ממשאבת השמן זורם לצד שמאלי של בוכנת המסרק והגלגלים מופנים ימינה . השמן מהצד  הימני של הבוכנה חוזר למיכל דרך שסתום בקרה . 
בנסיעה ישרה שסתום הבקרה ממורכז והשמן זורם מהמשאבה לשסתום בקרה וחזרה למיכל .
בנסיעה בסיבוב מתמשך השמן זורם מהמשאבה לשסתום בקרה וממנו לאחד מצדי הבוכנה שמעל המסרק כדי לעזור בסיבוב . בגמר תהליך סיבוב ההגה חוזר השסתום בקרה למרכז . אותו דבר קורה אבל בצורה הפוכה כאשר מסובבים את ההגה שמאלה .
כאשר מערכת ההגברה הידראולית אינה פועלת גלגל ההגה מסובב את הסבבת שמזיזה את פס השיניים באופן מכני הגה נעשה קשה ויש חופש רב בגלגל הגה .
שאלה יד - 160
רשום שמות חלקי ההגה ההידראולי שבתמונה וציין איך מכוונים את המרווח הצירי של חזון ההגה .
תשובה יד - 160
 חלקי ההגה הם :
1. בית ממסרת ההגה .
2. ממסר הגה .
3. תבריג חילזוני .
4. מיסב לחץ .
5. מכסה מתברג .
6. תותב מייצב .
7. ממקם מיסבים .
8. מחזיר שמן .
9. פקק  ריקון .
10. ציר למחבר זרוע הגה .
11. מכלל שסתום בקרה .
12. אום חילזון הגה .
13. שסתום פורק לחץ .
14. אום הבטחה בידית הפעלה .
15. בית המיסב .
את החופש הצירי בחילזון מכוונים בעזרת אום מחזק מיסבים(7)ומבטיחים באום ניגדי נוסף .
שאלה יד - 161
תאר את פעולת ההגה שבתמונה בפניה לימין .
תשובה יד - 161
כאשר מסובבים גלגל ההגה לימין נדחף האום חילזון ההגה(12)במקצת נגד קפיצי תגובה וזה גורם להפעלת שסתום הפעלה(11)ואז נפתח מעבר שמן בלחץ המשאבה לצד  שמאלי של בוכנה(2)הלחץ פועל על הבוכנה לעזרה בסיבוב ההגה . השמן מהצד השני של הבוכנה חוזר דרך שסתום הבקרה בחזרה למיכל השמן .
שאלה יד - 201
מהו ההתקן המסומן(X ), מהו תפקידו , איך הוא משפיע על ההיגוי ?
תשובה יד - 201
ההיתקן שייך להגה הידרואלי של רכב כבד שפועל בלחצים גבוהים והוא כולל שני שסתומים שבאמצעות מנופים נפתחים . השסתומים קשורים לגיזרה משוננת המפנה את הגלגלים , כאשר הגלגלים מגעים לפני קצה פניתם הלחץ ההידראלי בצילנדר המפעיל גבוה ביותר אז המנוף הקשור לגיזרה המשוננת פותח את השסתום והלחץ משתחרר למיכל . סידור זה בא למנוע נזק למוטות מערכת היגוי , לבורג עצר הגלגל , לציר הפניה ולמערכת ההידרואלית .
שאלה יד - 172
רשום שמות חלקי מימסרת ההגה שבתמונה ותאר פעולתה בשעת סיבוב גלגל ההגה לשמאל . איך מכוונים את המרוח הצירי של חלזון ומהו תפקידו של חלק(10) ?
תשובה יד - 172
כאשר מוסבבים את גלגל הגה שמאלה מסתובב גם התבריג החילזוני(3)ודוחף את אום הגה(12). בין חריצי האום וחריצי החילזון ישנם כדורים להקטנת החיכוך והתנועה עוברת למסרק שיניים (8)שמחובר לבוכנה(2). כאשר קימת התנגדות לסיבוב זז אום ההיגוי(12)נגד קפיצי תגובה ומפעיל את שסתום הבקרה(11)שיזרים שמן בלחץ כדי לדחוף את הבוכנה ולעזור בסיבוב. התנועה עוברת למסרק השיניים שעל הבוכנה והמסרק מניע גזירה משננת המסובבת את זרוע ההגה . כאשר הגלגלים מגעים לקצה פניתם שוקע שסתום(10)בשקע שבציר  קטע משונן(9)ואז נפתח שסתום הידרואלי בצילנדר המפעיל והלחץ משתחרר למיכל . סידור זה בה למנוע נזק למוטות מערכת היגוי , לעצר הגלגל ,לציר הפניה ולמערכת ההידראלית.
את המרוח הצירי של החילזון מכוונים על ידי האומים המחזקים מיסב(5).
שמות החלקים הנוספים : 
(1) בית המימסרה .
(4) מיסב כדורי .
(6) אטם .
(7) סגר .
(13)אום הבטחה .
(14) פקק ניכוז.
(15) מכסה בית הממסרה .
שאלה יד - 215
תאר  את תהליך הבדיקה של משאבת הגה כח לפני פירוקה עקב תקלה כלשהי .
תשובה יד - 215
מחברים מד לחץ המצויד בברז בקו הלחץ של המשאבה להגה כוח ומחברים גם מד ספיקה לקו החזרה של השמן מהגה למיכל . מניעים מנוע מוצאים אויר מחממים את השמן לטמפרטורה עבודה בערך 75 מעלות צלסיוס תוך כדי פעולהזאת מתנקז אויר . כאשר המנוע בסרק סוגרים את ברז מד הלחץ למספר שניות (בזמן הזה השמן מתחמם חזק ועלול להיגרם נזק למשאבה). קוראים את מד הלחץ הוא צריך לראות לחץ כפי שרשום בסביבות 60 עד 90 בר .פותחים את הברז ובודקים חופשים ונזילות במכלל ההגה .
שאלה יד  - 214
תאר איזה בדיקות רצוי לערוך במערכת הגה כח , לפני שניגשים לפירוקה  עקב תקלה כלשהי .
תשובה יד - 214
יש לבדוק את הגורמים הבאים : 
1. חוסר שמן .
2. שלמות רצועה והמתיחות שלה .
3. נזילות שמן או חדירת אויר מהחיבורים .
4. בדיקת משאבת הלחץ .
5. בדיקת מירכוז גלגל הגה .
6. בדיקת שלמות וחופשים במוטות מערכת.
7. לבדוק שלמות הצמיגים ולחץ אויר בצמיגים .
8. מהירות סיבובי מנוע בסרק .
שאלה יד -  205
בהגה כח הידראולי אינטגרלי לא מורגשת הגברה בפניה לימין . איזה מן הגורמים המפורטים להלן יהיה הכי פחות אחראי לתקלה זו ? נזילות פנימית בממסרת ההגה , המשאבה , כיונון כוש הגה שגוי , או אולי שסתום הבקרה מאכזב . נמק ופרט תשובתך .
תשובה יד - 205
המשאבה בלויה יכולה לגרום להגה קשה רק לצד אחד .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש