איך בונים מצגת

יום שבת, 16 ביוני 2012

שאלות ותשובות במערכת בלמים - המשך


תשובה טו - 116
הכוח בין הנעל לתוף הבלימה גורם לכך שהנעל הניפתחת לתוך הסיבוב של תוף הבלימה מקבלת המרצה עצמית ונלחצת חזק יותר .
תמונה א' - בלם סימפלקס , לחץ המגיע למשאבה גלגל כפולה (5) פותח את הנעלים  הנעל השמאלית נפתחת לתוך הסיבובים ונצמדת יותר חזק בהמרצה עצמית . הנעל הימנית ניגררת מהסיבוב ונצמדת פחות .
תמונה ב' - בלם דופלקס , לכל נעל משאבת בלימה ניפרדת (4) ונקודת מישען בשיטה זאת שני הנעלים נפתחים לתוך הסיבוב ונצמדים חזק יותר בהמרצה עצמית .
תמונה ג' - בלם דו סרבו , משאבה גלגל כפולה (4) לוחצת את הנעלים שהם מחוברים אחד לשני במכוון בלמים (7) הנעל הקידמית (5) בגלל החיכוך לוחצת יותר חזק את הנעל השניה (6) והיא נצמדת בהמרצה עצמית .
תמונה ד' - בלמי דיסק , המיבנה פתוח מתקרר מהר הבלימה אחידה אין המרצה עצמית ולכן כוח הבלימה צריך להיות יותר חזק ונעשה בעזרת בוכנת משאבת גלגלים יותר גדולה .
שאלה טו - 127
איך נוצרת פעולת ההמרצה העצמית בבלם התוף ומה זה "תפוגת בלמים" ?
תשובה טו - 127
המרצה העצמית נוצרת כתוצאה מחיכוך שבין הנעל והתוף וזה גורם להצמדה חזקה של הנעל הנלחצת לתוך סיבוב התוף . הנעל נשחקת יותר מהר מאשר הנעל הנגדית .
"תפוגת בלמים" נוצרת כאשר בבלימה ממושכת וחזקה הבלמים מתחממים חזק הרפידה נישרפת ועצירה נעשית חלשה .
שאלה טו - 137
מנה שמות חלקי הבלם שבתמונה . מהי שיטת הכיוונון של בלם זה ? איזה סוג בלם הוא ומאיזה צד של הרכב הוא מורכב ? מה גורם לך לחשוב כך ? מנה שלושה סימנים לכך !
תשובה טו - 137
(1) משאבת גלגל . (3) קפיץ מחזיר נעלים . (8) מכוון מעצור אוטומטי ופועל רק בנסיעה לאחור . (9) מנוף בלם חניה . (10) מחבר בלם חניה לנעלים .
הבלם מסוג דו סרבו בעל המרצה עצמית הנעל הקידמית (4) בזמן הבלימה גורמת להגדלת הלחץ על הנעל האחורית (5) .
בתמונה השמאלית הבלם מורכב בצד אחורי ימני מנוף בלם יד מאחור והחור המרכזי הגדול בגלל הסרן שעובר דרכו .
בתמונה הימנית הבלם מורכב בצד קידמי ימני החור המרכזי קטן .
שאלה טו - 73
תאר את אופן פעולת הבלם שבתמונה .
תשובה טו - 73
הבלם אחורי ימני מסוג דו - סרבו בעל כיוון אוטומטי למערכת זו המרצת בלימה עצמית כאשר מפעילים בלמים בוכניות משאבת הגלגל (1) לוחצות על הנעלים הנעל הקדימית (4) נצמדת לתוף וכתוצאה מכוח החיכוך הנעל דוחפת דרך מכיון הבלמים (8) את הנעל השניה (5) והיא נלחצת יותר חזק לתוף הבלימה . ולכן נעל זאת עבה וגדולה יותר . כיוון האוטומטי נעשה על ידי מנוף (12) וכאשר בולמים בנסיעה לאחור .
שאלה טו - 126
מאיזו סיבה ממשיכים להשתמש בסרן האחורי של מוכניות קלות בבלמי תוף , מהם חלקיו העיקריים ? מהם מאפייניו של בלם תוף ?
תשובה טו - 126
תלקיו של בלם תוף הם : תוף בלמים , נעלים , משאבת בלמים , קפיצים מחזירים . מנגנון כיוון בלמים .
מתקינים בלמי תוף בגלגלים אחורים בגלל היתרונות הבאים :
1. אורך חיי רפידה רב .
2. הגברה עצמית של כוח עצירה , בעזרת כוח החיכוך .
3. התחברות פשוטה למעצור יד .
4. זול יותר .
חסרונות בלם תוף :
1. כבד ותופס מקום רב .
2. דורש טיפול וכיווני מעצורים .
שאלה טו - 138
תאר את הבלמים בתמונה .
תשובה טו - 138
בתמונה א' - קליפר בעל 2 בוכנות ומשולב בו בלם יד המופעל באופן מכני .
בתמונה ב' - קליפר קבוע בעל 4 בוכנות לשני מעגלי בלימה נפרדים כדי להבטיח בלימה גם כאשר אחד המעגלים נפרץ .
שאלה טו - 78
בתמונה שלפניך יחידת בלם דיסק של מכונית פולקסוואגן כלשהי . מנה תפקידי החלקים המפורטים . כמה בוכנות יש במערכת זו ? בהוראות היצרן מצויין לא לפרק החלקים 13 - 17 . מה לדעתך הסיבה לכך ?
תשובה טו - 78
(1) גומית אבק שנמצא על מנכז אויר .
(2) פתח ניקוז אויר .
(3) חריץ לגומיה .
(4) גומית אטימה שגם עוזרת להחזרת הבוכנה בשיחרור בלימה .
(5) בוכנה .
(6) גומית אבק .
(7) טבעת סגר לגומית אבק .
(8) פחית לחדירת אויר לקירור ומניעת רעשים .
(9) רפידת בלימה .
(10) קפיץ ממקם את הרפידות מרחיק אותם מהדופן ומניעת רעשים .
(11) פינים מובילים לרפידות וקובעים אותם למקום .
(16) בירגי חיזוק לקליפר .
(17) גומית אטימה בין שני תצאי הקליפר .
לא רצוי לפרק את שני החצאים כדי שמיקומם לא ישתנה על מנת שלא יוצר נזילה .
דיסקת הבלימה עשויה מיצקת פלדה ומתקררת בעזרת צלעות קירור .
שאלה טו -86
בתמונה חלקי מערכת הבלימה של בלם דיסק . מהו סוג הבלם וכיצד הוא פועל ? מנה שמות חלקיו .
תשובה טו - 86
בתמונה רואים קליפר אוכף צף בעל בוכנה אחת , בלחיצת על דוושת הבלם מגיע לחץ לפתח (13) והלחץ דוחף את בוכנה (11) ומצמיד רפידות בלימה לדיסקה , בהפעלת בלם יד מסובב מנוף (2) שמסובב ציר הפעלה (17) וכתוצאה כדריות (6) מטפסות מהשקעים ודוחפות את בורג לחיצה (15) והוא דוחף מכנית את הבוכנה (11) שלוחצת את הרפידות לדיסקה .
שמות החלקים : (1) בורג חיזוק . (2) מנוף הפעלה בעזרת כבל בלם יד . (3),(4),(7) אטמים .(5) מיסב לחץ . (6) כדורים . (8) קליפר .(9) בורג ניקוז אויר . (10) גומית אטימה של הבוכנה . (12) גומית מניעת אבק . (15) בורג לחיצה . (16) פין ממרכז . (17) ציר הפעלה . (18) פקק מכסה .
שאלה טו - 141
מה גורם להחזרה של בוכנת משאבת בלם האופן בבלמי דיסק בגמר הבלימה ,מהי בערך מידת חזרת הבוכנה ? כיצד ובאיזה אמצעים ניתן לשמור את דיסקת הבלימה בטמפרטורה נמוכה ומאיזה חומרים מייצרים דיסקה זו ?
תשובה טו - 141
טבעת אטימה מגומי בעלת חתך מרובע נמצאת בתוך חריץ בצילנדר המשאבה בהפעלת הבלמים היא נימתחת 0.1 מ"מ ובשיחרור המעצור המתיחות מחזירה את הבוכנה ובנוסף זריקה קטנה מותרת של 0.1 מ"מ במיסב הגלגל .
טמפרטורה נמוכה של הדיסקה שומרים בעזרת צלעות קירור ואויר שזורם בתעלות במרכז הדיסקה . את הדיסקה מיצרים מפלדה יצוקה .
שאלה טו - 142 
איך מתבצע הכיוונון האוטומטי בבלמי דיסק , איך בנוי סנדל הבלימה של בלמים אלה ? מהן תכונות נוזל בלמים , מה נדרש ממנו ועל מה יש לשים לב בשעת השימוש בו ?
תשובה טו - 142
החזרת הבוכנה נעשית בעזרת טבעת אטימה מגומי בעלת חתך מרובע הנמצאת בתוך חריץ צילנדר המשאבה , בהפעלת הבלמים תזוזת הבוכנה מותחת את הגומיה 0.1 מ"מ ובהמשך הגומיה מחליקה בתוך הבוכנה , בשיחרור המעצור המתיחות מחזירה את הבוכנה ובנוסף זריקה קטנה מותרת של 0.1 מ"מ במיסב הגלגל . סנדל הבלימה עשוי מפלדה שעליו מודבקות רפידת הבלימה .
תכונות נוזל בלמים :
1. נקודת רתיחה גבוהה מעל 205 מעלות צלסיוס לפי תקן ישראלי .
2. נקודת קיפאון נמוכה .
3. שמירה על רכות הגומיות .
4. תכונות שימון טובות .
נוזל הבלמים עשוי מאלכהול ומגליקול הנוזל מרעיל וממיס צבע הנוזל סופג רטיבות שמוריד נקודת הרתיחה ולכן יש להחליפו תקופתית .
שאלה טו - 143
מדוע חשוב לחדש את נוזל הבלמים לפחות אחת לשנה ? איך , באמצעות איזה בדיקה מוודאים את אטימות מערכת הבלימה ההידראולית ואיך מנקזים מערכת זו מאויר ? באיזה מקרים יש לחדש את רפידות הבלמים ? מה מידת הזריקה המותרת של דיסקת בלימה ?
תשובה טו - 143 
נוזל הבלמים סופג רטיבות ואז נקודת הרתיחה יורדת ויש סיכוי לאיבוד בלמים כתוצאה מאידי מים במערכת שנהפכים אידים שהבלמים מתחממים .
מבצעים 2 בדיקות : אחד בלחץ נמוך עד 5 בר והשניה בלחץ גבוה 100 בר ואסור ללחץ ליפול .
ניקוז אויר עושים בחיבורים מיוחדים במערכת : בתהליך ניפוח או בעזרת מיתקן מלוי נוזל בלמים בלחץ .
רפידות בלמים מחלפים כאשר נישחקו לעובי 2 מ"מ זריקה מקסמלית מותרת 0.2 מ"מ .
שאלה טו - 135 
מהן מעלותיו של בלם הדיסקה לעומת בלם התוף ומה חסרונותיו ?
תשובה טו - 135 
יתרונות בלם דיסק :
1. קל במישקל פשוט בטיפול .
2. אפשרות ליצרת כוחות לחיצה חזקים בעזרת בוכנות גדולות .
3. אין צורך בכיוון בלמים , הוא נעשה אוטומטי .
4. כושר ניקוי עצמי .
5. הפעלה מידית בגלל מירוח קטן בין הרפידה לדיסקה .
6. בפעלת הבלימה אין הגברה עצמית ולכן אין סכנה משיכה בהגה בזמן הבלימה .
חסרונות בלם דיסק :
1. גורם להתחממות הרפידה ונוזל הבלמים .
2. קשיים בחיבור לבלם יד .
3. יקר יותר .
יתרונות בלם תוף :
1. אורך חיי רפידה רב .
2. הגברה עצמית בעזרת כוח החיכוך .
3. התחברות פשוטה לבלם יד .
4. זול יותר .
חסרונות בלם תוף :
1. כבד ותופס מקום רב .
2. דורש טיפול וכיוון מעצורים .
שאלה טו - 180
כאשר מחזיקים את הרגל על דוושת הבלם ,היא שוקעת מעט כלפי מטה בעת התנעת המנוע . דעה אחת אומרת שהגורם לכך הוא מגבר בלם תת-לחץ פגום , הדעה השניה אומרת שזוהי תופעה רגילה במשאבת בלם מרכזית כפולה ללא הגברה . מה דעתך ? נמק תשובתך !
תשובה טו - 180 
שתי התשובות שגויות זאת תופעה נכונה של מגבר הידרואלי תקין ועושים בדיקה זאת כדי לבדוק את המגבר .
שאלה טו - 84
מדוע יש למנוע את נעילת הגלגלים בשעת הבלימה ? באיזה סוגים של בלמים משתמשים כבלמי שירות ?
תשובה טו - 84
נעילת גלגלים במיוחד שהכביש רטוב תגרום :
1. חוסר יציבות בבלימה ,והחלקה לצדדים .
2. הגדלת מרחק בלימה .
סוגי בלמי שירות :
1. בלמים הידרואלים המוגברים בעזרת תת לחץ .
2. בלמי אויר דחוס .
3. בלמים הידרואלים מוגברים באויר דחוס .
שאלה טו - 186
תאר את תפקידו ואופן פעולתו של מגביל לחץ הבלימה שבתמונה .
תשובה טו - 186
תפקיד מגביל הבלימה לגלגלים אחורים :
1. למנוע חוסר יציבות והחלקה לצדדים בזמן בלימה .
2. הקטנת מרחק בלימה .
3. הקטנת שחיקת צמיגים .
בזמן הבלימה הלחץ ממשאבת הבלימה עובר דרך הטובלנית למשאבת גלגלים אחורים וכאשר לחץ הבלימה גבוה ויכול לגרום לנעילת הגלגל נסגר המעבר לגלגלים אחורים על ידי הטובלנית שזזה קדימה כנגד קפיץ והלחץ במשאבות הגלגלים אחורים נשאר נמוך יותר בהמשך הלחיצה מוגבר הלחץ רק בגלגלים קידמיים .
שאלה טו - 187
תאר את תפקידו ואופן פעולתו של שסתום ויסות לחץ הבלימה לפי כוח הכובד שבתמונה .
תשובה טו - 187
תפקיד מגביל הבלימה לגלגלים אחורים :
1. למנוע חוסר יציבות והחלקה לצדדים בזמן בלימה .
2. הקטנת מרחק בלימה .
3. הקטנת שחיקת צמיגים .
בשעת בלימה ובכוח התמדה נע הכדור קדימה וחוסם את מעבר נוזל הבלמים והמשאבות בגלגלים אחוריים , שינוי הזוית לכיוון למעלה יגרום לאיחור בסגירה , להיפך בהקטנת הזוית כוח הבלימה של גלגלים אחורים יהיה קטן מידי .
שאלה טו - 70 
הסבר חיכוך ואיך מחשבים את גודלו . איזה סוגים של חיכוך מוכרים ומה קובע את גודל מקדם החיכוך ?
תשובה טו - 70
חיכוך זה כוח שמתנגד להזיז גוף על גבי שטח את כוח החיכוך מחשבים כאשר מכפלים את הכוח הלוחץ את הגוף לשטח במקדם החיכוך , המקדם תלוי בטיב פני השטח והשימון בניהם . מבחינים בחיכוך החלקה וחיכוך גילגול במיסבים .
שאלה טו - 71
מה זאת מהירות ? בין איזה סוגים של תנועה לא קצובה מקובל להבחין ? מה קובע את גודל כוח ההתמדה הצנטרפוגלי ולמה כוח כזה יכול להיות מסוכן ?
תשובה טו - 71
מהירות מגדרים כדרך במיטרים או קילומטרים שעוברים ביחדת זמן . מהירות נמדדת במטר לשניה או ק"מ לשעה .
תנועה לא קצובה מוגדרת בשם תאוצה או תאוטה שזה שינוי במהירות ביחדת זמן .
כוח צנטרפוגלי מוגדר ככוח שפועל מהמרכז החוצה בסיבובים וגודלו תלוי במישקלו רדיוס הסיבוב ובמהירות התנועה בריבוע . הסכנה מכוח זה בעיקר בסיבוב הרכב , דבר שיכול  לגרום להתפכות הרכב כאשר נוסעים במהירות .
שאלה טו - 55
מה זאת "מידת בלימה" (%) , איך מוצאים ערך זה ומהו הקשר בינה לבין "ההאטה" ?
תשובה טו - 55
"מידת הבלימה" נמדדת על מיתקן בלימה גלילית את מידת אחוזי הבלימה מחשבים לפי היחס שבין כוח הבלימה העיקרי שנמדד חלקי משקל הרכב . האטה בבלימה גדלה ביחס ישר לחוזק הבלימה .
שאלה טו - 159
איזה ערכי בלימה ניתן למדוד באמצעות מתקן גלגלים , מה זאת בלימה , איך היא נקבעת ומה צריכה להיות עוצמתה ?
תשובה טו - 159
במיתקן לבדיקת הבלימה ניתן לבדוק :
1. חוזק הבלימה המקסמלי של כל גלגל בנפרד .
2. רגישות הבלימה בעצירה כגון : התחלת הבלימה , בדיקה שתופי הבלימה עגולים ועוצרים יפה ושהבלמים לא נתפסים .
בלימה זו הפיכה של אנרגיה תנועה לחום על ידי חיכוך . בלימה מבטעת את טיב העצירה ומחושבת ביחס שבין סכום כל כוחות העצירה של כל הגלגלים ביחס למישקל הרכב ומכופל ב -100 כדי לקבל יעילות הבלימה באחוזים . עוצמת הבלימה צריכה להיות לא פחות מ - %50 מהמשקל שעל הציר ושהבדל בין הגלגלים לא יעלה על %20 .
שאלה טו - 81
איזה שינויים של אנרגיה מתרחשים בשעת הבלימה ? מהו הקשר בין כוח המישקל של המכונית לבין הבלימה המרבית האפשרית ? מדוע עוצמת הבלימה גדולה יותר בגלגלים הקדמיים מאשר באחוריים , למרות מידות הבלמים השוות ?
תשובה טו - 81
בשעת הבלימה וכתוצאה מחיכוך נהפכת אנרגיה נתנועה לחום גבוה כאשר כוח החיכוך בין הגלגל לכביש מקסמלי יכול להגיע כוח הבלימה קרוב למישקל הרכב . בשעת הבלימה הרכב צולל וחלק מהמישקל עובר לגלגלים קידמיים והרכב מתרומם מאחורנית ולכן כוח הבלימה בגלגלים קידמיים צריך להיות גדול יותר . בנוסף המנוע במערכת העברת הכוח מוסיפים מישקל על ציר קידמי .
שאלה טו - 102
תאפיין את ארבעת הדיאגרמות של רושם כוח הבלימה שלפניך .
תשובה טו - 102
הדיאגרמות מראות מצב עצירה של ארבע גלגלי הרכב :
תמונה א' - הבלימה טובה של גלגל שמאל בהפעלה ושחירור של הגלגל . בלחץ הפעלה על דוושת הבלם בכוח 300 ניוטון מקבלים כוח עצירה של 3.5 קילו ניוטון .
תמונה ב' - הבלימה אינה אחידה בגלגל ימין ונעשית בקפיצות רצופות . הגלגלים משוחררים , רפידה שחוקה , צלחות מחורצים או הובלים .
תמונה ג' - הבלמים בגלגל אחורי שמאלי נתפסים כתוצאה מחוסר כיוון בלמים או בוכנות משאבות גלגלים תפוסות .
תמונה ד' - הבלימה בגלגל אחורי ימיני מתאחרת כתוצאה מכיוון לקוי של בלמים או קפיצי נעלים חזקים מידי או צינור בלמים מתנפח .
שאלה טו - 100
בעזרת התמונה תאר את דרך פעולתו של המתקן לבדיקת בלמים .
תשובה טו - 100
המתקן לבדיקת בלמים בנוי משני זוגות של גלילים בגובה הרציפה . בשעת בדיקה מסיעים את גלגלי הרכב , פעם סרן זה ופעם האחר , על אותם גלילים (3) . מנוע חשמלי (4) מניע את הגלילים ואתם את גלגלי הרכב . כתוצאה מהפעלת הבלמים מפעילים גלגלי הרכב מומנט בלימה (1) כנגד מומנט הנע (2) של המנוע החשמלי . כתוצאה מכך מפתח המנוע החשמלי הספק גדול יותר בלי שמהירותו תשתנה והספק זה מתגבר על מומנט הבלימה . המנוע החשמלי ממוסב בהנע הגלילים ונתמך על ידי זרוע (5) על תיבת מדידה (6) . ככל שמומנט הבלימה גדל , כך גדל הכוח שבו הזרוע לוחץ על התיבה . כוח זה ,הוא יחסי לכוח הבלימה ועובר הידראולית (7) ללוח מכוונים (8) .גליל הבקרה (9) מונע את הנעת הגלילים כל עוד הרכב אינו נמצא על גבי המתקן .


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש