איך בונים מצגת

יום שבת, 9 ביוני 2012

שאלות ותשובות במערכת בלמים


שאלה טו - 122 , טו - 123
מהו תפקידו של שסתום המוצא במשאבת בלמים מרכזית ואיך הוא בנוי ?
מדוע אסור שימצא לחץ שיורי במערכת בלמי דיסק , איך מקבלים העלמות לחץ מוחלטת במערכת בלמים כזו , למה מציידים בלמי דיסק בשסתום מוצא מיוחד ומה מיוחד בו ?
תשובה טו - 122 , טו - 123
שסתום שארית לחץ שומר לחץ נמוך במערכת בלמים בין 0.5 -1 בר . השסתום נמצא ביציאה מהמשאבה ומאפשר מעבר למשאבות הגלגלים בשיחרור בלמים הנוזל ממשאבות הגלגלים חוזר מהלחץ קפיצי הנעלים לגלגלים השסתום כפול , אחד כדורי בעל קפיץ חלש מאפשר מעבר למשאבות הגלגלים , והשסתום השני בעל גומיה ודרכו חוזר הנוזל ממשאבות הגלגלים לשסתום זה קפיץ חזק יותר שמשאיר במערכת לחץ .
תפקיד השסתום :
1.הצמיד בוכניות משאבות גלגלים לנעלים כדי לקבל מהלך סרק קצר .
2.לשמור מערכת מלאה בנוזל בלמים כדי לקבל מהלך סרק קצר .
3.הלחץ מונע חדירת אויר מגומיות משאבות גלגלים .
 4.מקל על הוצאת אויר על ידי פיפמום ניפוח .
אסור להרכיב שסתום כזה לבלמי דיסק אז הלחץ הנשאר יגרום לתפיסת בלמים היות ונעלי בלמי דיסק אין קפיצים מחזירים החזרת הדיסקיות מתאפשר על ידי מבנה גומיה בצורה מרובעת וחופש קטן מותר עד 0.1 מ"מ במיסבי הגלגל . 
בדגמים מסוימים של בלמי דיסק ישנו שסתום שארית אבל בו נקב מיוחד הגורם להורדת הלחץ כדי למנוע תפיסת ושחיקת הבלמים . השסתום קיים כדי לאפשר ניקוז אויר מהיר על ידי פיפמום ניפוח .
שאלה טו - 178
כידוע אין להרכיב שסתומי לחץ שיורי במשאבות בלם מרכזיות שמשרתות בלמי דיסק . הסבר לאיזה מן התופעות להן תגרום הרכבת שסתום כזה : דוושת בלימה נמוכה , אבדן בלימה מהמערכת , התבלות מהירה של הרפידות או חוסר איזון של הדיסקה .
תשובה טו - 178
הלחץ השיורי שיצמיד רפידות בלמי דיסק לצלחות גם אחרי שיחרור בלמים  היות ונעלי בלמי דיסק אין קפיצים מחזירים והם יתפסו וישתחקו במהירות .
שאלה טו - 61
מהו "לחץ שיורי" במערכת בילום הידראולית ואיך בודקים אותו ?
תשובה טו - 61
לחץ שיורי נשאר במערכת לאחר שיחרור בלמים בעזרת שסתום שארית לחץ וגודלו 0.5 -1 בר . מחברים מד לחץ למערכת לוחצים על דוושת המעצור ומרפים צריך להשאר לחץ נמוך ויציב של 0.5 - 1 בר , במידה והלחץ גבוה מעל 1 בר יש לבדוק תפיסת בלמים .
שאלה טו - 60
מהו "לחץ גבוה" במערכת הבילום ההידראולית ומהו תהליך בדיקתו ?
תשובה טו - 60
"לחץ גבוה" הוא 100 בר בערך שנוצר בלחיצה חזקה במצב זה בודקים אם אין נזילות ולבדיקתו נדרש מד לחץ גבוה אסור שהלחץ ירד במהלך הבדיקה יותר מ - %10 . יש לבדוק כל מעגל בלימה בנפרד זה אחר זה ולא את כולם יחד .
שאלה טו - 59
מהו "לחץ נמוך" במערכת בילום הידראולית , מהו תהליך בדיקתו ומדוע בודקים אותו ?
תשובה טו - 59
מחברים מד לחץ למערכת הבלימה לוחצים על הדוושה עד לקבלת הלחץ שהוא 5 בר ובודקים נזילות למערכת במיוחד בגומיות משאבה מרכזית וגומיות משאבות גלגלים .
שאלה טו - 79
בעזרת המספרים תאר את מבנהו של מגבר הבלם (היחידה הפנאומטית בלבד) .
תשובה טו - 79
במצב משוחרר שסתום תת לחץ (13) פתוח ואז תת לחץ שבסעפת היניקה נמצא משני הדיאפרגמה . איזון הלחצים גורם לכך שקפיץ (4) מחזיר את הבוכנה עם הדיאפרגמה ימינה והבלמים משתחררים .
בבלימה מלאה הנהג לוחץ חזק על הבלם לראשונה נסגר שסתום תת לחץ (13) ובהמשך נפתח שסתום אויר (12) ובהשפעת הפרש הלחצים זזה בוכנת המגבר שמאלה ומפעילה בכוח את משאבת הבלמים הכפולה ומתקבלת עצירה חזקה .
בבלימה חלקית שלוחצים חלש על דוושת המעצור לראשונה נסגר שסתום תת לחץ (13)
ובהמשך ניפתח שסתום האויר (12) ובהשפעת הפרש הלחצים זזה בוכנת המגבר ומפעילה את משאבת הבלמים . תוך כדי כך נוצרת תגובה על מנגנון תגובה (7) , (8) שגורם לסגירה חוזרת של שסתום האויר ומתקבלת בלימה חלקית .
שאלה טו - 82
מהי הסיבה שמשתמשים במגבר בלם כפול של תת לחץ ? בעזרת התמונה תאר את מבנהו והתיחס למבדיל אותו ממגבר יחיד .
תשובה טו - 82
מגבר כפול משמש להגברה כפולה של כוח הבלימה בעזרת תת לחץ ויש לו שני בוכנות (14),(22) במקום בוכנה אחד במגבר יחיד , תת הלחץ מסעפת יניקה מגיע לפתח (61) לחלל (52) ודרך מעבר (60) מגיע לחלל(51) , חלק (18) משמש כגומיה תגובה שמונעת בלימות חריפות שסתום אויר אטמוספרי (7) מפעיל את המגבר בלחיצה על הדוושה .
שאלה טו - 145
מהם היתרונות של מגבר בלם של תת לחץ ומהו עקרון המבנה שלו ? מהן מעלותיו של מגבר הבלם ההידופנוימטי לעומת המגבר של תת לחץ ?
תשובה טו 145
מגבר בלם של תת לחץ מנצל ואקום שבסעפת היניקה לקבל בלימה חזקה , המגבר בנוי מתא שמחולק על ידי דיאפרגמה לצד אחד מגיע ואקום מסעפת היניקה ולצד השני נכנס לחץ אטמוספרי דרך שסתום הפעלת הבלמים . בהשפעת הפרש הלחצים מקבלים הגברה .
מגבר הידופנוימטי משתמשים בלחץ אויר דחוס בלחץ של 8 בר בערך היתרונו לקדם כוח בלם חזק עבור רכב כבד לחץ האויר מפעיל מגבר הלוחץ על משאבת בלימה הידראולית כפולה בשיטה זו מקבלים בלימה מהירה וחזקה יותר .
שאלה טו - 64
תאר תהליך בדיקת " מגבר תת לחץ" ואת השסתום החד כיווני של מערכת זו .
תשובה טו - 64
מחברים מד תת לחץ למגבר מפעילים את המנוע בסרק וצריך לקבל תת לחץ בערך 500 מ"מ כסית או 20 אינץ כספית . לוחצים על דוושת הבלם למקסימום כאשר התת לחץ מתיצב מחכים בערך חצי דקה התת לחץ צריך להישאר 500 מ"מ כספית משחררים את המעצור מכבים את המנוע ומחכים כחצי דקה התת לחץ צריך להישאר .
בדיקה נוספת :
כשהמנוע כבוי לוחצים על הדוושה מספר פעמים ומשאירים לחץ על הדוושה כ - 15 קילו 
מניעים את המנוע והדוושה צריכה לרדת מכבים את המנוע לוחצים עוד חצי דקה עוזבים ולוחצים מיד שנית צריך לקבל הגברה אחת או שניים .
שאלה טו - 67
הסבר את פעולתו של השסתום שבתמונה . מהו החלק שמוסמן באות T ואיך הוא פועל 
מהו תפקידו של חלק P ?
תשובה טו - 67
השסתום מכיל טובלן שזז ומפעיל מחשב חשמלי שמדליק נורית אזהרה כאשר הלחץ נופל באחד המעגלים כאשר הלחץ נופל בגלגלים קידמיים תקלה נעקף מגביל הבלימה בגלגלים אחוריים והלחץ בהם עולה גבוה יותר .
חלק P משמש לניקוז אויר וחלק T משמש מתג אזהרה .    
שאלה טו - 77
מהםתפקידי מערכת בלמי השירות ,החניה ובלמי האטה ?
תשובה טו - 77
1. תפקיד בלמי שירות להפחית מהירות נסיעה ועצירת הרכב ללא סטיה לצדדים .
2. בלם חניה צריך לבלום את הרכב בחניה ולעצור את הרכב בחרום .
3. תפקיד בלם האטה להאט את מהירות הנסיעה בירידות כדי למנוע שריפת בלמים (תפוגת בלמים) . נמצא במכניות משא מעל 8 טון .
שאלה טו - 96
תאר את המבנה ואת אופן פעולתה של המשאבה המרכזית שבתמונה .
תשובה טו - 96
משאבת בלמים כפולה מתחילה לפעול כאשר בלחיצה על דוושת המעצור גומיות הלחץ של שני הבוכנות עוברות את חורי השואה הקטנים . בשחרור הבלמים הלחץ משתחרר כאשר גומיות הבוכנות מגלות את חורי השואה הקטנים ועדף הלחץ משתחרר למיכלים .
לתאי המשאבות מגיע נוזל בלמים מהמיכל ועובר דרך החורים שבבכנות ודרך דיסקיות נחושת וגומיות לשחרור הבלמים . כאשר בתא משאבה פנימית אין נוזל בלמים תקלה הבוכנה הפנמית נעצרת בדופן והלחץ עולה רק בתא המשאבה האחורית .
כאשר בתא המשאבה האחורית אין נוזל בלמים תקלה הבוכנה הראשונה נוגעת בבכונה שלפניה דרך שרוול והלחיצה עוברת מכנית לבוכנה הפנמית ונבנה לחץ במשאבה הפנמית . בצורה ז ו מבטיחה משאבה כפולה עצירה שני גלגלים בחרום .
כאשר באחד המעגלים חסר נוזל בלמים זז התובלן התחתון של המשאבה ומדליק אור אזהרה בתא הנהג .(נוצר הפרש לחצים) .
לבוכנה הראשונה קפיץ כלוא כדי להקטין מהלך סרק של הדוושה בתחילת הלחיצה .
שאלה טו - 120
איך משפיע הקפיץ הכלוא במשאבת בלמים כפולה ומהי תועלתו ?
תשובה טו - 120
הקפיץ הכלוא של הבוכנה הראשונה חזק יותר מהקפיץ של הבוכנה הפנימית ושומר מרחק קבוע בין הבוכנות כך שהבוכנה הפנימית אינה חוסמת את קדח השוואה הקטן בשחרור בלמים . סיבוב זה מקצר מהלך סרק של הדוושה כאשר הזזת שני הבוכנות נעשית יחד עד אשר חורי השוואה הקטנים נסגרים ,ובהמשך הלחיצה הלחץ הידראולי עולה בשני המשאבות .
שאלה טו - 95
תאר את המבנה ואת אופן פעולתה של המשאבה המרכזית שבתמונה .
תשובה טו - 95
משאבה כפולה ומדורגת פועלת כמו משאבה כפולה רגילה ההבדל בקטרים קיים כדי ליצור לחץ גבוה יותר במעצורי דיסק לגלגלים קידמיים . הבוכנה במרכז בנויה כבוכנה כפולה כדי להפריד בין התאים . תפקיד קידחי השואה הקטנים לשחרר את הלחץ בשחרור בלמים , קדח סתום יגרום לתפיסת בלמים .
כאשר חסר נוזל בלמים בתא הפנימי תקלההבוכנה הפנמית נוגעת בדופן ואז נבנה לחץ בתא הראשון . כאשר חסר נוזל בלמים בתא הראשון תקלה הבוכנה הראשונה נוגעת בבכונה שלפניה והיא נדחפת מכנית ואז נבנה לחץ בתא הפנימי .
ביציאה מתא הפנימי לכיוון גלגלים אחוריים ישנו שסתום שארית לחץ  שתפקידו :
1. להצמיד בוכניות משאבות גלגלים לנעלים כדי לקבל מהלך סרק קצר .
2. לשמור מערכת מלאה בנוזל בלמים בלחץ 0.5 עד 1 בר כדי להבטיח הפעלה מהירה .
3. הלחץ מונע חדירת אויר מגומיות משאבות הגלגלים .
4. השסתום מקל על הוצאת אויר בפימפום (ניפוח) .
שאלה טו - 93
 תאר את המבנה ואת אופן פעולתה של המשאבה המרכזית שבתמונה .
תשובה טו - 93
המשאבה פועלת כמשאבת בלמים כפולה מדורגת בתא הקידמי הלחץ גבוה יותר בהפעלת בלמים הבוכנה הראשונה מפעילה את הבוכנה הפנימית בלחץ הידראולי כאשר חסר נוזל בלמים בתא האחורי תקלה הבוכנה הראשונה נוגעת בשניה והכוח עובר מכנית לבוכנה שלפניה ונוצר לחץ בצילנדר הפנימי . וכאשר חסר נוזל בלמים בצילנדר הפנימי בלחיצה החלק הקידמי נוגע בדופן ונבנה לחץ בצילנדר האחורי .
בבכונה הפנימית נמצא שסתום (28) המשחרר את הלחץ בשיחרור בלמים על ידי מגע בפין (27) כפי שמשתרר הלחץ במשאבה רגילה על ידי חור השואה קטן .
שאלה טו - 198
תאר את פעולתה של משאבת הבלם המרכזית בתמונה .
תשובה טו - 198
המשאבה פועלת כמשאבת בלמים כפולה רגילה אבל בתוספת של בוכנית בוכנית המרצה בעלת קוטר גדול יותר ושסתום המרצה שמקצר מהלך סרק של הדוושה ומתקבל דוושה גבוהה . בשעת הדריכה על הדוושה נשלח נפח גדול של נוזל אל צנרת הבלימה . מתא הלחץ הנמוך בעל הקוטר הגדול של הבוכנה הראשונית עובר נוזל רב דרך הגביע הראשי הראשוני להגדלת כמות הנוזל בתא הלחץ הגבוה של הבוכנה הראשונית . תוספת נוזל זו גורמת לתגובה מהירה של הבלמים במעגל הראשוני ופועלת להנעה מהירה של הבוכנה המשנית למילוי המעגל המשני . לאחר הפעלת הבלמים , כתוצאה הלחץ הנמוך , הלחץ בתא הגדול של הבוכנה הראשונית הולך וגדל עד שהשסתום הממריץ נפתח . דבר זה מאפשר לנוזל מהתא הגדול לחזור למכל .המשאבה מצוידת בטובלניות אזהרה לנפילת הלחץ באחת המערכות ושסתום מגביל לחץ בלימה לגלגלים אחוריים כדי למנוע נעילת בלמים  למניעת החלקה 
שאלה טו - 68
איך מחוברת המשאבה שבתמונה במערכת הבלמים , איזה הם החלקים שמספריהם :17 , 19 , 23 ומה תפקידם של אלה ? הסבר דרך פעולתו של חלק 23 .
תשובה טו - 68
הפתחים העליונים מחוברים לבלמי דיסק בגלגלים קידמיים והפתחים התחתונים מחוברים לבלמי נעלים גלגלים אחורים . חלק (19) משמש מגביל בלימה למניעת נעילה והחלקה של גלגלים אחוריים . חלק (17) משמש מתג למנורת אזהרה בתא הנהג . כאשר מאבדים נוזל בלמים באחד המעגלים יורד הלחץ מאחד מצדדי טובלן(23) והוא זז ומפעיל את מתג (17) . חלק(3) זה גומיה למניעת כניסת רטיבות לנוזל הבלמים .
שאלה טו - 69
תאר את דרך ניקוז האוויר ממערכת הבלמים שמצוידת במשאבה מרכזית הנראת בתמונה . תאר את שתי שיטות הניקוז - הידנית וזו שבלחץ .
תשובה טו - 69
ניקוז אויר ידני נעשה בניפוח בעזרת שני אנשים אחד מפעיל את משאבת הבלימה והשני מנקז אויר למשאבות הגלגלים בהצלבה לפי הוראות .
ניקוז אויר בלחץ נעשית בעזרת לחץ של 1 בר לפתח מילוי נוזל בלמים למשאבה ופותחים פיתחי ניקוז במשאבת גלגלים בהדרגה . בשני השיטות יש לאסוף את הניקוז לכלי שקוף כדי להבחין טוב יותר ביציאת אויר ולמנוע ליכלוך .
שאלה טו - 72
תאר את הרכבת המשאבה שבתמונה . לאיזה סוג של בלם משאבה זו מתאימה ומה מצביע על כך ? מה תפקידו של חלק 3 ?
תשובה טו - 72
בהרכבת המשאבה  משתמשים במישחה מיוחדת מרכיבים את הגומיות בזהירות על הבוכנות (13) ו - (14) מכניסים את הבוכנה צפה (13) עם הקפיץ בעדינות לצילנדר וסוגרים בורג עצר (4) מרכיבים הבוכנה החיצונית יחד עם קפיץ ונועלים עם טבעת סגר (16) וגומית אבק (17) ומשלמים להרכיב שאר החלקים והשסתומים .
המשאבה מיועדת לבלמי הנעלים בכל הגלגלים שלהם יש שסתומי שארית לחץ (7),(8),(9) . גומיה(3) מונעת חדירת מים לנוזל הבלמים . חלק (6) משמש פתח ניקוז אויר . חלק (4) משמש בורג עצר לבוכנה .
שאלה טו - 124
מהם ההתקנים להזהרת הנהג בפני חוסר נוזל במיכל הנוזל של המשאבה המרכזית , ומהו תפקידו של מתג האזהרה במערכת הבלמים ? באיזה סוגים של מתגי אזהרה נהוג להשתמש ובאיזה צורה מחולקים מעגלי הבלימה הכפולים ?
תשובה טו - 124
1. מצוף הנמצא במיכל נוזל בלמים מפעיל מפסק חשמלי שמדליק נורית אזהרה בתא הנהג כאשר חסר נוזל בלמים .
2. טובלן נוסף מיוחד במשאבה מרכזית מדליק נורית אזהרה בתא הנהג כאשר תא אחד במשאבה אינו פועל .
תפקיד מתג אזהרה להדליק פנס אור עצירה בחלק אחורי של הרכב , ישנם שני סוגים האחד מופעל מכנית וקשור לדוושה והשני מופעל הידרואלית להפעלת הבלמים .
מעגלי הבלימה של משאבת בלמים כפולה :
1. עצירה גלגלים קידמיים בנפרד מאחוריים נמצא בעיקר ברכב עם הניע אחורי.
2. מערכת מצולבת גלגל קידמי אחד ביחד עם גלגל אחורי ניגדי נמצא ברכב עם הינע קידמי .
3. מערכת כפולה כל תא במשאבה מפעיל את כל מעצורי הגלגלים .
שאלה טו - 83 ,
בתמונה שלפניך שסתום משולב של מערכת בלמים הידראולית . תאר את פעולתו .
תשובה טו - 83
השסתום המשלוב מכיל שלושה שסתומים .
שסתום שמאלי מונע הפעלת בילמי דיסק קידמיים לפני בלמי תוף אחורי וכך כל הבלמים פועלים יחד במיוחד בעצירות חלשות .
שסתום מרכזי מיכיל טובלנית הפעיל מפסק חשמלי המדליק נורית אזהרה כאשר הלחץ נופל באחד המעגלים .
שסתום ימני מונע נעילת גלגלים אחורים ומאפשר הגדלת הלחץ בגלגלים קידמיים . לפי מידת הלחיצה על דוושת הבלמים כאשר הבלמים הקידמיים לא פועלים נעקף מגביל הבלימה של גלגלים אחוריים .
שאלה טו - 116
אפיין את הבלמים המיוצגים בתמנות ומנה שמות חלקיהם .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש