איך בונים מצגת

יום שישי, 4 במאי 2012

שאלות ותשובות בנושא זויות היגוי


שאלה יד - 26
הסבר מה זאת "שפיעת אופנים " ואיך מקבלים אותה . מה זאת זוית הצידוד ?
תשובה יד - 26
שפיעה (קםבר) זה מצב שהגלגל אינו עומד ניצב לאדמה . 
השפיעה נקראת חיובית כאשר חלקו העליון של הגלגל פונה החוצה מהרכב .
השפיעה נקראת שלילית כאשר חלקו העליון של הגלגל נוטה פנימה .
זוית השפיעה המקובלת בערך פלוס מינוס אחד מעלה .
תכונות הזוית :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההגוי .
2. ליצב את הניהגה ביצירת מתיחות במערכת ההגוי ולמנוע רפרוף .
3. להוריד את הלחץ מהמיסב החיצוני בשפיעה חיובית .
שפיעה חיובית חזקה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה החיצוני .
שפיעה שלילית קטנה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה הפנימי .
שפיעה לא שווה בשני הגלגלים תגרום למשיכה בהגה לצד בו השפיעה חיובית חזקה יותר .
זוית הצידוד זה נטיה של ציר הצידוד לכיוון הגלגל ותפקידו :
1. להקל על היגוי .
2. לעזור בהחזרת הגלגלים לכיוון נסיעה ישרה בעזרת מישל הרכב .
במצב זה הרכב נמצא בנקודה הנמוכה ביותר . והפנית הרכב מרימים את המרכב .
זוית הצידוד המקובלת 5 עד 8 מעלות .
שאלה יד - 181
לשם מה ניתנת שפיעת אופנים ומה תהיה התוצאה של שפיעה חזקה או חלשה מדי ? למה תגרום שפיעה לא שווה בשני הגלגלים ?
תשובה יד - 181
שפיעה (קםבר) זה מצב שהגלגל אינו עומד ניצב לאדמה . 
השפיעה נקראת חיובית כאשר חלקו העליון של הגלגל פונה החוצה מהרכב .
השפיעה נקראת שלילית כאשר חלקו העליון של הגלגל נוטה פנימה .
זוית השפיעה המקובלת בערך פלוס מינוס אחד מעלה .
תכונות הזוית :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההגוי .
2. ליצב את הניהגה ביצירת מתיחות במערכת ההגוי ולמנוע רפרוף .
3. להוריד את הלחץ מהמיסב החיצוני בשפיעה חיובית .
שפיעה חיובית חזקה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה החיצוני .
שפיעה שלילית קטנה מידי תגרום לשחיקת סולית הצמיג בחלקה הפנימי .
שפיעה לא שווה בשני הגלגלים תגרום למשיכה בהגה לצד בו השפיעה חיובית חזקה יותר .
שאלה יד - 102
מה זה טרפצית ההיגוי ומה זה שפיעה ? איזו היא זוית השפיעה , מתי היא שלילית ומתי חיובית ?
תשובה יד - 102
טרפצית ההיגוי נוצרת כאשר המרחק בין צירי צידוד הגלגלים גדול יותר מהמרחק שבין זרועות ההיגוי המצוידות בתפוחים (בהגה לא מחולק זה המוט המקשר בין הגלגלים) תפקידה לגרום לכך שבזמן פניה לכל הגלגלים תהיה מרכז פניה משותף .
 שפיעה (קםבר) זה מצב שהגלגל אינו עומד ניצב לאדמה . 
השפיעה נקראת חיובית כאשר חלקו העליון של הגלגל פונה החוצה מהרכב .
השפיעה נקראת שלילית כאשר חלקו העליון של הגלגל נוטה פנימה .
זוית השפיעה המקובלת בערך פלוס מינוס אחד מעלה .
שאלה יד - 27 , יד - 103
הסבר למה נותנים לאופנים הקדמיים שפיעה וגם מצדדים את ציר ההיגוי , למה השפיעה לא צריכה להיות חזקה מדי ?
למה גורמת שפיעה חיובית ומדוע מותקנים לעיתים הגלגלים האחוריים בשפיעה שלילית ? מה זה צידוד ומה הקשר בין שפיעה לצידוד ?
תשובה יד - 27 , יד - 103
שפיעה שלילית מקטינה סטיה לצדדים ומשפרת וציבות הרכב בסיבובים המרחק בין הגלגלים גדול יותר ונשאר קבוע והצמיגים אינם נשחקים ולכן מקובל בציר אחורי .
זוית השפיעה וזוית הצידוד קשורות בניהם והם ניגדיות ואין אפשרות לשנות בניהם , הקטנה האחת תגרום להגדלת השניה הקשר בניהם מקל על היגוי .
זוית שפיעה גורמת לשחיקת צידי הסוליה ולכן עושים אותה קטנה .
שאלה יד - 104
מהי זוית הצידוד ומה זה רדיוס ההיגוי או הפניה ? איך משפיע רדיוס ההיגוי על הנהיגה 
תשובה יד - 104
 זוית הצידוד זוהי הזוית שבין הקו הניצב לכביש לציר הצידוד חלקו העליון של הציר פונה למרכז הרכב .
רדיוס ההיגוי זה המרחק שבין מרכז סולית הצמיג וציר הצידוד .
תפקיד ציר הצידוד :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההיגוי.
2. להחזיר את הגלגלים לכיוון נסיעה ישרה לאחר הפניה .
3. לשמור כיוון נסיעה  ישרה בעזרת משקל הרכב .
4. בעזרתו אפשר להקטיו את זוית השפיעה זוית הגורמת לשחיקת צמיגים .
זוית השפיעה והצידוד קשורות בניהם ואין אפשרות לשנות בניהם הזויות ניגדיות הגדלה האחת תגרום להקטנת השניה .
שאלה יד - 105
איך יש להפנות את הגלגלים בנסיעה במהירות בינונית , כדי שיתגלגלו בצורה מושלמת ואיך בנויה מערכת היגוי בעלת התנהגות סיבוב טובה ?
תשובה יד - 105
יש להפנות את הגלגלים הקידמים כך שמרכז הפניה שלהם יפגש עם המשך מרכז הפניה של הגלגלים האחוריים . כך שלכל הגלגלים יהיה מרכז פניה משותף . לגלגל הפניה לתוך הסיבוב יש זוית גדולה יותר . ברדיוס סיבוב גדול מעל 20 מטר הגלגלים כמעט מקבלים .
שאלה יד - 28 , יד - 29
מה זאת "התכנסות או התרחבות" האופנים הקדמיים , למה מתקינים אותה ומהי מידתה (בערך) ?
מה זאת זוית התבדרות האופנים ואיך  מכוונים את התכנסות או התרחבות האופנים ?
תשובה יד - 28 , יד - 29
התכנסות קיימת כאשר המרחק בין הגלגלים  בחלק הקידמי קטן יותר מאשר בחלק האחורי.
התרחבות קיימת כאשר המרחק בין הגלגלים בחלק הקידמי גדול יותר מאשר המרחק בחלק האחורי .
תפקיד ההתכנסות למנוע שחיקת סולית הצמיג ולייצב את ההיגוי .
לגלגלים רצון להיפתח בהשפעת שפיעה חיובית ובהשפעת הינע אחורי . למכוניות בעלות הינע קידמי ושפיעה שלילית לגלגלים רצון להיסגר .
התכנסות נמדדת במ"מ או מעלות והמידה המקובלת שהפרש 0-3 מ"מ . כיוון התכנסות נעשה אחרון בתהליך המדידה .
התבדרות זה הפרש בין הזיות של הגלגלים הנוצרת בזמן הפנית הגלגלים והמדידה נעשית כאשר מפנים אחד הגלגלים בזוית 20 מעלות ואז זוית הפניה של גלגל אחד שונה מהשני.
את התכנסות או את התבדרות מכוונים על ידי שינוי אורך מוט הקישור . כאשר יש שוני בזוית התבדרות בין המצב שמפנים את אחד הגלגלים ימינה 20 מעלות לגבי הזוית שמפנים את הגלגל השני שמאלה 20 מעלות זה מראה שזרועות ההיגוי כפופות .
התבדרות אופנים עושים כדי לגרום לכך שבפניה לכל הגלגלים יהיה נקודת פניה משותפת הכיוון נעשה בעזרת תפוחי קצות הגה מסרק .
שאלה יד - 120
איך מכונים את ההתכנסות בכלי רכב עם שני מוטות קישור מתכונים ולמה דרוש מכשיר בדיקה אופטי לכוונון הנכון והמדויק של ההתכנסות ? מהו הסדר הנכון של כונון התכנסות והשפיעה ?
תשובה יד - 120
מעמידים שני הגלגלים ישר קדימה וגלגל הגה נמצא במרכז ולא מסתיר את לוח המכונים . מכונים כל מוט קישור בנפרד כאשר בכל גלגל מקבלים מחצית התכנסות .
במכשיר אופטי ניתן לדייק יותר בכיוון כל גלגל וקבלת התכנסות כוללת  דבר שמכשיר המכני אינו מסוגל .
את התכנסות מודדים ומכונים לאחר כיוון השפיעה כי שינוי בזוית השפיעה תגרום לשינוי בהתכנסות . כאשר התכנסות אינה נכונה הצמיגים נשחקים בצורה שיני מסור .
שאלה יד - 114
מהו תפקידם המשותף של השפיעה והצידוד ? הסבר את המושגים צידוד וקדם - אופן ברכב בו ציר ההיגוי ממוסב באופן חופשי בשני מיפרקים כדוריים(תפוחים)!
תשובה יד - 114
שפיעה קם - בר זה מצב שהגלגל אינו ניצב לכביש .
צידוד זה נטיה של הציר שעובר דרך שני מיפרקים כדוריים .
כאשר הכדור העליון פונה פנימה לכיוון מרכז הרכב ,זוית השפיעה המקובלת בערך 1 מעלה , זוית הצידוד המקובלת בערך 5-8 מעלות .
   תפקיד זוית השפיעה :
1. להקל על היגוי על ידי הקטנת רדיוס היגוי .
2. לעזור בהחזרת הגלגלים לנסיעה ישרה בעזרת מישקל הרכב .
שתי הזויות ביחד מיצבות את הנהיגה , מקלות על היגוי על ידי הקטנת רדיוס ההיגוי ומחזירות את ההגה לכיון נסיעה ישרה . זוית השפיעה והצידוד קשורות בניהם ואין אפשרות לשנותם .
זוית הקידום עובר דרך כדורים  כאשר הכדור העליון מוטה אחורה זוית הקידום חיובית .
תפקיד זוית הקידום להחזיר את הגלגלים לכיוון נסיעה ישרה לאחר פניה ולמנוע רפרופף .
שאלה יד - 115
איך משפיע קדם-אופן ? לאיזה כלי רכב יש מעט קדם אופן או אין קדם-אופן בכלל ולאיזה כלי רכב הרבה קדם-אופן ? מה זו התכנסות או התרחבות ?
תשובה יד - 115
קדם אופן זו הזוית שבין ציר הצידוד לבין הניצב לכביש כאשר הציר נוטה אחורה הזוית חיובית .
תפקיד קדם אופן : 
1. לשמור על נסיעה ישרה היות והקדם גורם למשיכת הגלגל במקום דחיפתו .
2. להוביל את הגלגל בנקודה שלפני מגע של הצמיג והכביש .
3. לעזור בהחזרת ההגה לאחר פניה .
למכוניות עם הינע קידמי אין קדם אופן או הקדם שלילי .
למכוניות בעלות הינע אחורי או למכוניות  בעלות הגה כוח ומכוניות הנוסעות במהירות רבה קדם אופן חיובי יותר.
קדם אופן חיובי גדול יגרום להגה קשה אבל יציב יותר ותמנע ריפרוף .
קדם אופן שלילי יגרום לשיוט הרכב במיוחד בנסיעה מהירה אבל ההגה קל יותר . (הסיבה שהינע קידמי אין קדם אופן הוא שהגלגליםמניעים ומושכים תמיד את הגלגל קדימה ) .
התכנסות קימת כאשר המרחק בין הגלגלים בחלק הקידמי קטן יותר מאשר המרחק בחלק האחורי .
התרחבות קימת כאשר המרחק בין הגלגלים בחלק הקדמי יותר גדול מאשר המרחק בחלק האחורי .
את התכנסות או התרחבות מודדים בעזרת מוט טלסקופי בין החישוקים של הגלגלים ובגובה שווה מהשטח . המידה ניתנת במ"מ .
שאלה יד - 82
מהו רדיוס ההיגוי , מהי מעלתו של רדיוס ההיגוי השלילי ומה מעלתו של רדיוס היגוי "אפס" ?
תשובה יד - 82
רדיוס ההיגוי זה המרחק שבין מרכז המגע של הצמיג והכביש והקו העובר דרך ציר הצידוד .
רדיוס היגוי אפס אינו גורם להפעלת מומנטים על זרועות ההיגוי ואינו גורם לשחיקת צמיגים .
כאשר רדיוס היגוי שללי נוצר מומנט בתחתית מערכת היגוי והגה יציב יותר במיוחד בעצירות .
שאלה יד - 116
איך מודדים את התכנסות במכשיר אופטי ואיך במכשיר מכני ? באיזה מקרים מידת התכנסות גדולה מאוד יחסית ?
תשובה יד - 116
במכשיר בדיקה אופטי מצמידים לגלגלים פנסים המקרינים קרן אור על לוח הניצב במרחק מסוים מן הרכב מעמידים גלגל אחד מכוון ישר לנקודת אפס על הלוח והגלגל השני מראה את מידת התכנסות במעלות או דקות .
בצורה מכנית מודדים את המרחק בין הגלגלים בגובה שווה מהכביש ומידת התכנסות נקבעת על ידי ההפרש בין המידות כאשר השפיעה חזקה יש צורך להגדיל את התכנסות 
שאלה יד - 30 , יד - 179
מה זה "קדם-אופן" , איך מכונים אותו , מה תפקידו ומהי מידתו ?
מהי המטרה של מתן קדם-אופן חיובי ומה תהיה התוצאה של קדם- אופן  חיובי חזק או קטו מידי ? למה יגרום קדם-אופן חיובי לא שווה בשני האופנים ?
תשובה  יד - 30 , יד - 179
קדם אופן זו הזוית שבין ציר הצידוד לבין הניצב לכביש כאשר הציר נוטה אחורה הזוית חיובית .
תפקידי הקדם :
1. לשמור על נסיעה ישרה הקדם גורם למשיכת הגלגל אחרי ציר הצידוד .
2. לעזור בהחזרת הגלגל לאחר פניה .
הזוית נמדדת בעזרת פלס מים מיוחד המוצמד לגלגל . מפנים את הגלגל 20 מעלות החוצה ומאפסים את בועת האויר בפלס של הקידום(קסטר) לאפס .ומפנים את הגלגל לצד הנגדי 20 מעלות וישר ועוד 20 מעלות בגוית אנפה 40 מעלות ורואים על השכלה כמה מעלות יש לזוית הקידום גודל הזוית בין 0 ל- 2 מעלות.
הכיוון נעשה על ידי הטיית ציר הצידוד .
קדם אופן חיובי גדול יגרום להגה קשה אבל יציב יותר וימנע ריפרוף .
קדם אופן שלילי מידי יגרום לשיוט הרכב במיוחד בנסיעה מהירה אבל ההגה קל יותר .
קדם אופן לא שווה בין הגלגלים יגרום למשיכה לצד בו הקדם חיובי קטן יותר .
במכוניות מהירות בעלות הינע אחורי קדם גדול יותר . למוכניות בהינע קידמי אין קידום או הקידום שלילי .
שאלה יד - 206
קדם-אופן תקין בגלגל הימיני וקדם-אופן יותר מדי שלילי בצד שמאל עלול לגרום למשיכת הרכב שמאלה , או דוקא להתבלות הצד החיצוני של הצמיג השמאלי - מה דעתך ? נמק ופרט תשובתך .
תשובה יד - 206
הרכב ימשוך שמאלה לצד בו הקדם קטן ואפילו שלילי ביחס לצד הימני אין השפעה על שחיקת הצמיגים היות והגלגל נשאר ניצב לכביש .
שאלה יד - 32
מה יכול לגרום לרפרוף האופנים הקדמיים ?
תשובה יד - 32
זוית היגוי שפיעה וקידום שגויות . חופש בממסרת ההגה . חופש במפריקים כדוריים . וצירי . חופש בצירי הפניה במיסבים . גלגלים לא מאוזנים . צמיגים בלויים . לחץ אויר לא מספיק ולא אחיד . חישוקים עקומים .
שאלה יד - 118
מהו עקרון אקרמן ומהי טרפצית ההיגוי ואיזה תפקיד עליה למלא ? ממה מורכבת טרפצית ההיגוי ומה עלול לגרום לשינויה ? מהי זוית התבדרות ומה בערך גדולה ? למה מודדים זוית זו ?
תשובה יד - 118
תפקיד טרפצית ההיגוי שעקרון אקרמן מבוסס עליו לגרום לכך שמזמן שמפנים את הרכב לכל גלגל יהיה מרכז פניה משותף עם הגלגלים האחרים כדי למנוע שחיקת צמיגים וליצב את הנהיגה בפניות . כאשר מפנים את הרכב הגלגל הפנימי מקבל זוית יותר גדולה מהחיצוני . הטרפציה נוצרת מהמרחק שבין צירי הפנית הגלגל לבין המרחק שבין מפרקי התפוחים שעל זרועות ההיגוי של כל גלגל והמחוברות במוט קישור .
בהגה לא מחולק כאשר זרועות היגוי כפופות או התכנסות איננה נכונה וגם טרפציה היגוי איננה נכונה .
זוית התבדרות זה הפרש בזויות שבה גלגל אחד פונה בזוית שונה מאשר השני . המדידה נעשית כדי לבדוק תקינות הטרפציה . את המדידה עושים על ידי הפנית גלגל אחד בזוית בסיסית 20 מעלות ורואים כמה מעלות הסתובב הגלגל הנגדי ההפרש בין הזויות בדרך כלל בערך 0 עד 3 מעלות .
התבדרות הגלגלים נגרמת מטרפציה היגוי לפי עקרון אקרמן ככל שהתכנסות קטנה יותר התבדרות גם כן קטנה . ולהיפך כאשר התכנסות גדולה .
כאשר התבדרות שונה במצב של סיבוב הגה ימינה בזוית בסיסית 20 מעלות למצב של סיבוב הגה שמאלה ב - 20 מעלות הסיבה שזרועות היגוי כפופות .
שאלה יד - 183
מהי התבדרות גלגלים ומה תפקידה ? למה תגרום התבדרות גדולה או קטנה מידי ?מה גודלה של זוית הכיון הבסיסית לבדיקת התבדרות ?
תשובה יד - 183
תפקיד התבדרות בגלגלים לגרום לכך שבזמן שמפנים את הגלגלים לכל גלגל יהיה מרכז פניה משותף עם הגלגלים האחרים . כאשר התבדרות אינה נכונה נוצרת שחיקת צמיגים חזקה והרכב אינו יציב בפניות כאשר מפנים את הרכב הגלגל נפנימי מקבל זוית יותר גדולה מהחיצוני . 
זוית התבדרות זה הפרש בזויות שבה גלגל אחד פונה בזוית שונה מאשר השני . המדידה נעשית כדי לבדוק תקינות הטרפציה . את המדידה עושים על ידי הפנית גלגל אחד בזוית בסיסית 20 מעלות ורואים כמה מעלות הסתובב הגלגל הנגדי ההפרש בין הזויות בדרך כלל בערך 0 עד 3 מעלות . ככל שהתכנסות קטנה יותר ההתבדרות יותר קטנה ולהיפך . כאשר התבדרות אינה נכונה נוצרת שחיקת צמיגים חזקה והרכב אינו יציב בפניות כאשר מפנים את הרכב הגלגל נפנימי מקבל זוית יותר גדולה מהחיצוני . 
במצב של סיבוב הגה ימינה בזוית בסיסית 20 מעלות למצב של סיבוב הגה שמאלה 20 מעלות זה מראה שזרועות ההיגוי כפופות .
שאלה יד - 119
מתי חייבים בכל מקרה לבדוק את זוית ההתבדרות ואיך מודדים אותה במכשיר בדיקה אופטי ?
תשובה יד - 119
את הבדיקה עושים כאשר צמיגי הרכב חורקים בפניות וחוסר יציבות בפניות .בבדיקה מפנים את הגלגל הפנימי לסיבוב 20 מעלות והגלגל החיצוני צריך להסתובב פחות 17 מעלות הפרש עד 3 מעלות אותו דבר עושים בגלגל הנגדי וצריך לקבל אותו הפרש  כדי לדעת שהזרועות ישרות .
במכשיר בדיקה אופטי ניתן לקבל תוצאות מדויקות יותר .
שאלה יד - 165
השרטוט מראה מדידה של טרפצית היגוי במצב כלשהו . היצרן דורש התכנסות כוללת של '20 + . האם התכנסות מכוונת לפי דרישת היצרן ? במידה ולא תאר דרך פעולתך ! גלגל ההגה מכוון ישר קדימה .
תשובה יד - 165
יש לכוון את מוט המקשר של הגלגל בצד ימין עד שהגלגל יגיע למצב '10 + מצד '30 + .
ואת הגלגל השמאלי יש לכוון כך שנקבל '10 + ממצב '30 - ואז התכנסות הכוללת תהיה '20 + .
שאלה יד - 166
גלגל הגה מכוון ישר קדימה וההתכנסות כפי שנראה בשרטוט . היצרן קבע התכנסות של '30 + (התכנסות כוללת) . תאר את דרך פעולתך !
תשובה יד - 166
יש לכוון את המוט המקשר בין הגלגל בצד שמאל עד שיגיע למצב של '15 + ממצב '20 - 
ואת הגלגל הימיני לא צריך לכוון כי הוא מחובר נכון ואז תתקבל התכנסות כוללת של '30 + .
שאלה יד - 71
הסבר בצורה מפורטת את המושג מרכז ריכון .
תשובה יד - 71
מרכז הריכון זו הנקודה שסביבה הרכב מתנדנד מצד לצד .בהשפעת כוח צטפורגלי בסיבובים או שיבושים בכביש . בסרן קשיח מרכז הריכון קבוע ,במתלה בלתי תלוי מרכז הריכון משתנה . חשוב שמרכז הריכון יהיה קרוב למרכז הכובד כדי לייצב את הרכב במיוחד בסיבובים . מימבים מקטנים את הריכון .(כאשר השיפוע ציר הריכון פונה לציר קידמי לרכב תכונות של תת היגוי . כאשר שיפוע ציר הריכון פונה אחורה לציר אחורי לרכב תכונות של על היגוי . כאשר ציר הריכון מקביל למרכב לרכב התנהגות ניטרלית ) 
שאלה יד - 121 
הסבר בקצרה את המושגים תת - היגוי , על - היגוי , היגוי ניטרלי . איזה סוגים של כלי רכב נוטים להתנהג בכל אחת מצורות היגוי אלה ?
תשובה יד - 121
כאשר לרכב תכונות של תת היגוי בזמן פניה הכוח הציטנפוגלי פועל על כל הרכב בכיוון החוצה וגורם לכך שבגלגלים קידמיים נוצרת החלקה החוצה גדולה יותר מאשר גלגלים אחוריים ואז הרכב פונה לסיבוב פחות מאשר הנהג סובב את גלגל הגה . המכונית מתנגדת לכניסה לסיבוב . תכונה זו חיובית ומגדילה את יציבות הרכב ושליטה בנסיעה בקו ישר . תכונה זאת תימצא ברכב שלו שפיעה חיובית , מישקל גבוה על הציר הקידמי 
לחץ אויר נמוך יותר בגלגלים קידמיים והניע קידמי .
כאשר לרכב תכונה של על היגוי בזמן הפנית הרכב הכוח הצינטפוגלי פועל על הרכב בכיוון התוצה וגורם לכך שבגלגלים אחוריים נוצרת  החלקה החוצה יותר מאשר בגלגלים הקידמיים .והרכב ניכנס חזק בסיבוב יותר מאשר הנהג סובב את ההגה  ואפילו יש צורך במקרים מסוימים לסובב את הגה חזרה . תופעה זו מסוכנת והרכב אינו שומר על כיוון נסיעה ישרה . תופעה זו תימצא בכלי רכב שלהם : עודף מישקל בחלק האחורי , מנוע אחורי , הינע אחורי , לחץ אויר נמוך בגלגלים אחוריים , מיתלה חופשי , מיתלה חופשי ,בולמי זעזעוים פגומים וצמיגים דיאגונלים .
תכונה של היגוי ניטרלי תימצא ברכב שאין בו תכונות של על היגוי ותכונות של תת היגוי והיגוי מתבצע כפי שהנהג סובב את גלגל הגה והרכב יסטה במידה שווה בשני הצירים בהשפעת רוח צד .
שאלה יד - 52
מה זה "תת - היגוי" ומה יכול לגרום לתת - היגוי  מוגזם ?
תשובה יד - 52
    כאשר לרכב תכונות של תת היגוי בזמן פניה הכוח הציטנפוגלי פועל על כל הרכב בכיוון החוצה וגורם לכך שבגלגלים קידמיים נוצרת החלקה החוצה גדולה יותר מאשר גלגלים אחוריים ואז הרכב פונה לסיבוב פחות מאשר הנהג סובב את גלגל הגה . המכונית מתנגדת לכניסה לסיבוב . תכונה זו חיובית ומגדילה את יציבות הרכב ושליטה בנסיעה בקו ישר . תכונה זאת תימצא ברכב שלו שפיעה חיובית , מישקל גבוה על הציר הקידמי , לחץ אויר נמוך יותר בגלגלים קידמיים והניע קידמי .
שאלה יד - 53
מה זה "על - היגוי" ומה יכול לגרום לעל - היגוי מוגזם ?
תשובה יד - 53
כאשר לרכב תכונה של על היגוי בזמן הפנית הרכב הכוח הצינטפוגלי פועל על הרכב בכיוון התוצה וגורם לכך שבגלגלים אחוריים נוצרת  החלקה החוצה יותר מאשר בגלגלים הקידמיים .והרכב ניכנס חזק בסיבוב יותר מאשר הנהג סובב את ההגה  ואפילו יש צורך במקרים מסוימים לסובב את הגה חזרה . תופעה זו מסוכנת והרכב אינו שומר על כיוון נסיעה ישרה . תופעה זו תימצא בכלי רכב שלהם : עודף מישקל בחלק האחורי , מנוע אחורי , הינע אחורי , לחץ אויר נמוך בגלגלים אחוריים , מיתלה חופשי , מיתלה חופשי ,בולמי זעזעוים פגומים וצמיגים דיאגונלים .

תגובה 1:

  1. תודה רבה לאריה גורן על ההסברים המפורטים במדויק.
    הכל מפורט ומוסבר באופן מקצועי מאוד וברור..

    תודה .

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש