איך בונים מצגת

יום שבת, 26 ביולי 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מנוע

השווה בין בוכנה בעלת ראש שטוח לבוכנה עם בליטה ולבוכנה בעלת שקע ,מבחינת שרפת הדלק ויחס הדחיסה באיזה סוג מנוע נוהגים להרכיב בוכנה זו או אחרת ?

ראש שטוח מבנה זול ופשוט ערבול התערובת איטי השריפה איטית יחס דחיסה בינוני מקובל במנועי בנזין .
בוכנה עם בליטה מבנה זה משפר את הערבול השריפה מהירה ניתן בעזרתה לשפר את יחס הדחיסה מתאים למנועים מהירים .
בוכנה בעלת שקע למבנה תא שריפה צורה כדורית וזה משפר את הערבוב והשריפה . סכנת הדיטונציה קטנה יותר ומתאים למנועים מהירים .

כיצד מנסים למנוע את טלטולה של הבוכנה מצד אל צד , ובפני אלו מאמצים עומדת הבוכנה בפעולתה ?

מונעים טלטול הבוכנה מצד לצד בעברת הפין 0.5 עד 2 מ"מ בכיוון הסיבוב . על הבוכנה לעמוד בפני מאמץ מכני של הלחצים שבתא השריפה ועל הכוחות המתחלפים בחצאית הבוכנה . עליה לעמוד במעמס גבוה של חום . ועל כוחות הלחץ והשחיקה בחריצי טבעת הבוכנה .

מהן מידות הבוכנה החשובות (מקומות המדידה) והיכן מודדים את המידה שניתנה כתקנית על ידי היצרן .

מידות הבוכנה החשובות הם : קוטרה , הגובה , והמרחק בין פין הבוכנה והראש . הקוטר של הבוכנה רשום על ראש הבוכנה והיא נמדדת בחצאית הבוכנה וניצב לפין הבוכנה ובמרחק נתון מתחתית הבוכנה .

מתי גורם מגע הבוכנה בדופן הצילנדר לבלאי חזק יותר , האם כאשר המרווח בין הבוכנה לדופן קטן כמו במנוע חדש או משופץ וכמובן מחומם כראוי או כאשר המרווח גדול כמו במנוע בלוי או במנוע קר . נמק תשובתך .

במנוע חדש ומחומם המרווח בין הבוכנה לצילנדר קטן והבוכנה אינה מטלטלת הגזים השרופים מתא השריפה אינם יכולים לעבור דרך טבעות . מוצרי שריפה כמו פיח , מים , חומצה הנפלטים מהמנוע אינם פוגעים בדפנות הצילנדר וטיב השמן נשמר והבלאי קטן .
במנוע לקוי וקר הרווח בין דפנות הצילנדר והבוכנה גדול גזים שרופים וחמים עוברים דרך טבעות וביחד עם מוצרי שריפה כמו חומצה גופרתית , פיח , מים נשארים על דפנות הצילנדר שכבת השמן נהרסת השמן בעצמו מתקלקל הבוכנה מטלטלת מצד לצד השחיקה מתחזקת והבלאי גדל .
תאר את המקומות שבהם מופיע הבלאי העיקרי בצילנדר . כיצד נגרם בלאי זה בזמן פעולת מנוע תקינה ? איזה צורת פעולה לא תקינה עלולה להגביר בלאי זה וכיצד ?

הבלאי העיקרי נוצר ליד נמ"ע בצורת מדרגה בגלל שבמקום זה הבוכנה מחליפה כיוון תנועה נוצר טלטול. החום הגבוה , לחץ גבוה ומוצרי שריפה פיח , מים וחומצות פוגעים בשכבת השמן . הלחץ הגבוה דוחף את הבוכנה לדופן הצילנדר כתוצאה מהזווית שבין גל ארכובה לטלטל .
כאשר המנוע קר גדל הרווח שבין הבוכנה לצילנדר הטלטול מתחזק והבלאי גדל .
במהלך הדחיסה הבוכנה נלחצת לדופן הנגדית אבל הלחץ והחום בצילנדר נמוך יותר והבלאי קטן .

אילו איזונים יש לבצע בגל ארכובה ומהי הסיבה לכך ? כיצד מבצעים אותם ?

בגל ארכובה עושים איזון דינמי כאשר גל ארכובה מאוזן דינמי הוא מאוזן גם סטטי . את האיזון עושים במיתקן מיוחד שמראה את המקום שיש להוריד חומר וכמה יש להוריד . האיזון בא למנוע רעידות ועומס מתחלף בגל ארכובה . כדי למנוע שבירתו ונזק למיסבי ארכובה .
איזון סטטי - זה מצב שאם נעמיד חלק מסתובב בכל מצב כל שהוא הוא יישאר בו . אם אין איזון המקום הכבד יורד לנקודה הנמוכה ביותר
איזון דינמי - זה איזון שמתקבל כאשר מסובבים את החלק המכונה המאזנת קובעת את גודל הכוח שגורם לחוסר איזון בגרמים ואת המיקום שלו בחלק המסתובב כאשר עושים איזון דינמי יתקבל גם איזון הסטטי .

מאילו חומרים מייצרים גלי ארכובה , מה תפקיד משכך התנודות ובאיזה סוג מנועים מקובל להרכיבו ?

גלי ארכובה למנועי דיזל עושים מפלדה מחושלת המכילה כרום וניקל הגל מחוסם לקושי רב. גלי ארכובה למנועי בנזין עושים מיציקת ברזל ברוב המקרים .
תפקיד משכך התנודות למנוע תנודות פיתול הגורמות לעייפות החומר ולשבירת גל הארכובה במנועים ארוכים שבהם גל ארכובה ארוך תנודות הפיתול חזקות יותר ודרוש משכך תנודות .
אילו סוגים של "מנחת תנודות גל הארכובה " הנך מכיר וכיצד הם פועלים ? אילו רעידות בולם מנחת כזה ואיך הן נגרמות ? מדוע במנועים מסוימים אין בהם צורך ?

על גל ארכובה פועלים רעידות ותנודות פיתול עקב כוחות מתחלפים שנוצרים מפעימות עבודה . תנודות הפיתול מעיפות את החומר שממנו עשוי הגל והגל עלול להישבר .ככל שהגל ארוך ודק יותר התנודה חזקה יותר וכדי לבלום את תנודות פיתול הגל מרכיבים מנחת וקיימים שלושה סוגים עיקריים :
1. גלגל תנופה קטן המחובר דרך גומי לחלק הקדימי של גל ארכובה .
2. גלגל תנופה קטן הנלחץ בעזרת קפיצים ודרך דסקיות חיכוך לגל ארכובה .
3. משקולת עגולה וכבדה הנמצאת בתוך קופסה שמן סילקוני צמיג .

עד לאיזה מידת גירום מותר לחרוט גל ארכובה "מחונקן" ומדוע ?מה ניתן לעשות עם אותו גל לאחר זאת ? האם קיימת דרך לחדשו , אם כן מהי ?

גל ארכובה מחונקן מקבל קושי רב עד לעומק 0.020 אינץ ולכן יש לחנקו מחדש כל השחזה שניה במידות גירם 0.020 ובמידת 0.040 ולאחר מכן פוסלים את הגל .

על מה יש להקפיד במיוחד בעת החלפת טלטל במנועים רב בוכנתיים ?

לבוכנה ולטלטל תנועות הלוך ושוב שהם מפתחים כוחות התמדה מתחלפים ושיש צורך לאזן אותם . לכן יש להקפיד על משקל שווה ומדויק של כל הטלטלים והבוכנות . כאשר המשקל שונה המנוע יפתח רעידות שיגרמו לנזק לגל ארכובה ובמסבים .

אילו בדיקות יש לבצע בגל הארכובה לפני הרכבתו , ואיך עושים זאת ? מנה את המרווחים שיש למדוד ואת הבדיקות שיש לערוך בעת הרכבת גל ארכובה !

יש לבצע בגל ארכובה את הבדיקות הבאות :
1. יש לבדוק עם תעלות השימון נקיות .
2. יש לבדוק עם גל ארכובה לא סדוק .
3. יש לבדוק עם גל ארכובה מאוזן איזון סטטי ודינמי .
4.יש לבדוק בעזרת מיקרומטר את מידות הגל .
5. יש לבדוק את מרווח הסיכה .
6. יש לבדוק את מרווח הצירי שלו .

אילו בדיקות ומדידות יש לערוך בעת החלפת מיסבי הטלטל ומיסבים ראשיים , ומהי הסיבה לכך שקצוות מחצית המסב חייבים לבלוט מתוך ביתו לפני הידוקו ?

בעת החלפת מיסבי הטלטל ומיסבים ראשיים יש לבדוק את מצב בתי המסב , צריך לבדוק ולמדוד את פיני גל הארכובה ואת התאמה של המיסבים למידות אלה . תוך כדי הרכבת המיסבים בודקים באמצעות מד מרווח פלסטי את מרווח הסיכה . בעזרת חוגן בודקים המרווח הצירי של גל הארכובה . המסב מובטח נגד סיבוב בעזרת אף בולט וכל חצי מיסב במידה קטנה גדול מבית המסב ובזמן הסגירה המסב נילחץ חזק לבית .

מה יכול לגרום להתחממות יתרה של מיסבי החלקה ?

הגורמים להתחממות יתרה של מיסבי החלקה הם : חוסר שמן , לחץ שמן נמוך , סתימה ליכלוך , מרווח סיכה קטן מאוד , עומס יתר , סיבובי מנוע מהירים וצמיגות שמן גבוהה מאוד .

מה הסיבה לכך שאטם ראש נשרף מפעם לפעם ומהי השפעת עוביו על יחס הדחיסה ?

האטם ניפגע ממימי הקירור שחודרים את האטם ושטח הראש במיוחד עם הוא עשוי אלמניום . חימום יתר , לחצים גבוהים , שטח לא ישר של הראש והבלוק . אטם יותר עבה יחס דחיסה נמוך יותר .

מהו תפקידה של מערכת העמעם ובאילו צורות מבנה מבחינים ?

תפקיד העמעם להקטין רעש גזי הפליטה העמעם עשוי מפח בצורה קופסה מעוגלת ומחולק לתאים בתוך הקופסה עובר צינור מחובר המאפשר התפשטות הגזים כדי לבלום רעש . בחלק מעמעמים יש מילואי של חומר ספוגי מצמר סלעים או צמר זכוכית שסופג רעש .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש