איך בונים מצגת

יום שישי, 3 ביולי 2009

ועדות בטיחות משותפות להנהלה ולעובדים :

הקמתה של ועדת בטיחות בכל מפעל המעסיק יותר מ – 25 עובדים :
בכל מפעל המעסיק לפחות 25 עובדים יש להקים ועדת בטיחות המורכבת מנציגי העובדים ונציגי המעביד באורח שווה . מדרכי המוסד לבטיחות ולגיהות מסייעים למפעלים להקים ועדות כאלו ומדריכים את החברים בהם כיצד לבצע את תפקידם בוועדה , וכיצד לנהל את ישיבותיה . נציגי העובדים בוועדה הם גם – באופן אוטומטי – נאמני בטיחות במפעל .

מינוי נציגי העובדים בוועדת הבטיחות :
נציגי העובדים ימונו על ידי ועד העובדים , ומקום שאין ועד עובדים , הם ייבחרו על-ידי העובדים באסיפה מיוחדת שתוכנס לצורך זה בסיוע מדריך המוסד לבטיחות . לפחות אחד מנציגי העובדים בוועדת הבטיחות יהיה חבר ועד העובדים , ואם יש במפעל מועצת יצור , יהיה בוועדה חבר שהינו גם נציג העובדים במועצה .
בעת מינוי או בחירת חברים לוועדת הבטיחות יש להתחשב בוותק שלהם במפעל , ובמידת העירנות וההבנה שהם מגלים לנושא בטיחות בעבודה . הנציגים ייבחרו או ימונו לתקופה של שלוש שנים ואפשר למנותם או לבחרם מחדש לאחר מועד זה . חברותו של חבר בוועדה , שהינו נציג ועד העובדים או נציג העובדים במועצת היצור , תפוג אם חדל להיות חבר ועד עובדים או נציג העובדים במועצת היצור .
מינוי נציגי עובדים לוועדת הבטיחות על-ידי מפקח עבודה אזורי :
אם לא מונו נציגים כנדרש לוועדת הבטיחות , יכול מפקח עבודה אזורי לדרוש בכתב מינוי נציגים כאלו , ואם אינו נענה – יכול הוא למנות נציגים כראות עיניו הן מבין עובדי המפעל והן שלא מבין עובדי המפעל .
בחירת יו"ר לוועדת הבטיחות :
עם הקמתה , על חברי ועדת הבטיחות לבחור יו"ר ברוב קולות , באין רוב , יכהנו שני יושבי ראש בוועדה . אחד שימונה על ידי המעביד , ואחד שייבחר לכך על ידי נציג העובדים . שני יושבי הראש ינהלו את הוועדה על פי תורנות שהוועדה תקבע , וכל אחד מהם רשאי לכנסה .

מינוי מזכיר ועדת הבטיחות :
ועדת הבטיחות תמנה "מזכיר ועדה" שחובתו – בין היתר – לדווח במכתב רשום למפקח עבודה אזורי (עם העתק למוסד לבטיחות ולגיהות) על הקמת הוועדה , שמות חבריה , היו"ר והמזכיר . המזכיר חייב להודיע בדיווח כנ"ל על כל שינוי שחל בהרכב הוועדה ותפקידי החברים בה , ולשלוח למפקח עבודה אזורי פרוטוקול של ישיבות הוועדה .

כללי ההצבעה בוועדת הבטיחות :
בעת הצבעה על החלטה בוועדת בטיחות , יהיו לנציגי כל צד (הנהלה או עובדים) , בהצביעם פה אחד , מספר קולות שקול כקולות נציגי הצד השני . הוראה זו מגינה על נציגי הצדדים ממצב בו ההכרעה תלויה רק במספר הנציגים מכל צד הנוכחים בישיבה .
מפקח עבודה ונציג המוסד לבטיחות ולגיהות רשאים להשתתף בישיבות ועדת הבטיחות (לפי דרישתם או בהזמנת הוועדה או בהזמנת אחד מחבריה) , אך אין להם זכות הצבעה .

חובותיה וסמכויותיה של ועדת הבטיחות :
חובותיה וסמכויותיה של ועדת הבטיחות , המוגדרות בתקנון ארגון הפיקוח על העבודה (ועדת בטיחות ונאמני בטיחות) הינן :
1. לברר סיבות ונסיבות של תאונות עבודה במפעל ולהמליץ על אמצעים למניעתן .
2. להמליץ על שיפורים בבטיחות ולייעץ בקביעת כללי בטיחות .
3. לקבל דין וחשבון מנאמני הבטיחות , לבקר ולתאם את פעולותיהם .
4. להילוות למפקח עבודה בעת סיורו במפעל .
5. לקבל עתק של תכנית בטיחות .
6. על ועדת הבטיחות לוודא (יחד עם המעביד) כי העובדים מבצעים את כל ההוראות והנהלים שנקבעו לגבי עבודה עם החומרים הבאים : איזיציאנטים כגון טולואון , בנזן , ויניל כלוריד , ארסן , כספית , פחמימנים הלוגניים , מתכות מסויימות ועופרת . ועדת בטיחות צריכה גם לקחת חלק בארגון הדרכה לעובדים על הסיכונים בחומרים אלה .

צו למעביד שאיננו מקיים את המלצות ועדת הבטיחות :
אם מעביד אינו מקיים את המלצות ועדת הבטיחות , רשאי מפקח עבודה אזורי להורות לו בצו לקיים את ההמלצות . דין צו כזה כדין "צו שיפור" , ועל אי מילויו יהיה צפוי לעונשי קנס ומאסר .

אמצעים משמעתיים שהוועדה יכולה להטיל על עובדים :
ועדת הבטיחות רשאית להמליץ בפני המעביד על אמצעים משמעתיים נגד עובד שאינו מקיים כללי בטיחות . אמצעים אלו יכולים להיות ניכוי שכר (עד שבוע ימים) , הפסקת עבודה (עד שבועיים) , העברה לתפקיד מתאים אחר , ואף פיטורי עובד שלא ניתן למצוא לו תפקיד אחר .
המעביד רשאי (אך לא חייב) לנקוט אמצעים שהוועדה המליצה עליהם . כל סכום שנוכה מעובד על פי המלצת הוועדה ימסר לה על מנת שתשתמש בו לקידום הבטיחות במפעל בנושאים שאין המעביד חייב בהם על פי החוק .
חובת המעביד להקל על הוועדה במילוי תפקידה :

המעביד חייב להקל על ועדת הבטיחות במילוי תפקידה , ואסור לה לפטר או לפגוע בתנאי עבודתו ומעמדו של חבר ועדה בשל פעולותיו כחבר ועדה . במקרה של חילוקי דעות על רקע זה , רשאי חבר ועדה לפנות לשר עבודה (או מי שהוסמך לכך על ידו) אשר יחליט בענין לאחר שנתן לשני הצדדים הזדמנות להשמעת טענותיהם . במקרה של פניה לשר עבודה בגין פיטורין , יש לבצע את הפניה תוך 30 יום ממועד הפיטורין .

חוק ארגון הפיקוח על העבודה, תשי"ד-1954
פרק שני : נאמנים, ועדות וממונים על בטיחות
9. הגדרות

לענין פרק זה -
"מפעל" - מקום שחלה עליו פקודת הבטיחות בעבודה (נוסח חדש), התש"ל1970- כולה או חלקה;
"המעביד" - המחזיק במפעל;
"נאמן-בטיחות" - מי שנאמן לעניני בטיחות או גיהות מכוח הסעיפים 19 או 20.

10. הקמת ועדות בטיחות

(א) מפעל שמעבידים בו 25 עובדים לפחות תהיה בו ועדת-בטיחות המורכבת מנציגי העובדים ומנציגי המעביד שווה בשווה; מפעל שמספר העובדים בו פחות מ25- רשאים העובדים והמעביד להקים ועדת-בטיחות לפי הסכם, ואולם רשאי שר העבודה והרווחה, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, לקבוע בתקנות הוראות בדבר החובה להקים ועדת בטיחות אף במפעל שמספר העובדים בו פחות מ25-, ובלבד שמספר חברי ועדת הבטיחות במפעל כאמור, לא יעלה על ארבעה; תקנות כאמור יכול שיהיו לפי סוגי מפעלים, ענפי עבודה, מקצועות או אזורים;
(ב) לא קבעו שני הצדדים את אחד מהם את נציגיהם לועדת הבטיחות או את מקצתם, רשאי מפקח עבודה אזורי לדרוש בכתב מהצד הנוגע בדבר לקבוע את הנציגים תוך המועד שקבע לכך, ומשעשה כן, ישלח העתק מדרישתו לארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה או לארגון מעבידים שלדעת השר הוא נוגע בדבר, הכל לפי הענין; לא קוימה הדרישה, רשאי המפקח למנות חברים בועדת הבטיחות לפי ראות עיניו, הן מבין עובדי המפעל והן שלא מבין עובדי המפעל, אשר יכהנו עד שייקבעו הנציגים במקומם; שר העבודה והרווחה רשאי לקבוע בתקנות שיעורי שכר בטלה והוצאו שישלם המעביד למי שאינו עובד המפעל ומונה כאמור כחבר בועדת הבטיחות.
(ג) לא קבע אחד הצדדים את נציגיו לועדת הבטיחות או את מקצתם, לא יהא בכך כדי לפגוע בכשרה של הועדה לפעול ובתוקף החלטותיה.

11. הרכבת ועדת בטיחות
(א) נציגי העובדים בועדת-בטיחות יהיו מעובדי המפעל שייבחרו או יתמנו על ידי העובדים בו או על ידי ועד העובדים, הכל כפי שייקבע בתקנות.
(ב) נציגי המעביד בועדת-בטיחות יתמנו על ידי המעביד, וככל האפשר יהיו ביניהם מנהלי-עבודה ואחראים מטעם המעביד לעניני הבטיחות.
(ג) תקופת-כהונתם של חברי ועדת-בטיחות והסגולות שיש להתחשב בהן בבחירתם או במינויים ייקבעו בתקנות.

12. הודעה על ועדת בטיחות
(א) הוקמה ועדת-בטיחות, ישלח מזכיר הועדה, בהקדם האפשרי ובמכתב רשום הודעה על כך למפקח-עבודה אזורי ויפרש בה שמות חברי הועדה, היושב ראש והמזכיר; באותה דרך יודיע המזכיר למפקח עבודה אזורי על כל שינוי שחל בפרטים שנמסרו בהודעה על הקמת הועדה.
(ב) העתקי הודעות לפי סעיף זה ישלח מזכיר ועדת הבטיחות למוסד המוקם לפי סעיף 26.

13. סדרי עבודה של ועדת בטיחות

(א) ועדת בטיחות תבחר מבין חבריה ברוב קולות יושב ראש הועדה. באין רוב כאמור יהיו לועדת בטיחות שני יושבי ראש, אחד מנציגי המעביד בוועדה שנתמנה על ידיו לכך, והשני מנציגי העובדים בוועדה שייבחר על ידי הנציגים; יושבי ראש הועדה ינהלו את ישיבותיה בתורנות שתקבענה הועדה, וכל אחד מהם רשאי לכנסה. ועדת הבטיחות תמנה את מזכיר הועדה.
(ב) בכל הצבעה בועדת בטיחות יהיו לנציגי כל צד, בהצביעם פה אחד, מספר קולות שקול נגד קולות נציגי הצד השני.
(ג) מפקח עבודה ונציג המוסד לבטיחות ולגיהות כאמור בפרק השלישי רשאים להשתתף בישיבות ועדת בטיחות ללא זכות הצבעה, בין מיזמתם ובין לפי הזמנת הועדה או חבר בה.
(ד) הועדה תקבע את סדרי דיוניה ועבודתה במידה שלא נקבעו בחוק זה או בתקנות.

14. חובות וסמכויות של ועדת בטיחות
(א) אלה חובותיה וסמכויותיה של ועדת בטיחות:
(1) לברר סיבותיהן ונסיבותיהן של תאונות העבודה במפעל ולהמליץ על אמצעים למניעתן;
(2) לעמוד על תנאי הבטיחות והגיהות, להמליץ על שיפורים ולייעץ בקביעת כללי בטיחות;
(3) לקבל דין וחשבון מנאמני הבטיחות, לבקר ולתאם את פעולותיהם;
(4) להילוות למפקח עבודה בביקוריו במפעל.
(ב) לא קיים מעביד את המלצותיה של ועדת בטיחות כאמור בפסקאות (1) או (2) לסעיף קטן (א), רשאי מפקח עבודה אזורי להורות לו בצו לעשות כן, לאחר שנתן לו הזדמנות להשמיע את דבריו; צו כאמור יעמוד בתקפו כל עוד לא ביטלו מפקח העבודה האזורי, מפקח העבודה הראשי, או בית דין אזורי לעבודה על פי בקשה שהגיש המעביד.
(ג) מי שלא קיים צו לפי סעיף קטן (ב), דינו כדין מי שלא קיים צו שיפור, והוראות סעיף 8ג יחולו בשינויים המחויבים.

15. קשר בין ועדת הבטיחות לבין מפקח עבודה

(א) מפקח עבודה ישלח לועדת הבטיחות ולוועד העובדים במפעל העתק של כל כתב ששלח למעביד בעניני בטיחות וגיהות העלול לסייע לוועדה במילוי תפקידיה.
(ב) מזכיר ועדת הבטיחות ישלח למפקח עבודה אזורי פרוטוקול מישיבות הועדה או תמצית ממנו.

16. פגיעה בכלל בטיחות
(א) ועדת בטיחות רשאית להמליץ לפני המעביד על אמצעים משמעתיים נגד עובד שאינו מקיים כללי בטיחות, מפורשים או מקובלים ומעביד רשאי לנקוט באמצעים שהומלץ עליהם ובכללם אמצעים אלה:
(1) ניכוי משכרו - אך לא יותר משכר שבוע;
(2) הפסקת עבודתו עד שבועיים ימים;
(3) במקרים מיוחדים המצדיקים זאת - העברה לתפקיד מתאים אחר שמידת הסיכון בו קטנה יותר, ובאין אפשרות של העברה - פיטורין.
(ב) סכום שניכה מעביד משכרו של עובד לפי סעיף קטן (א) יעמידו המעביד לרשות ועדת הבטיחות. על מנת שתשתמש בו לקידום תנאי הבטיחות או לשיפור הגיהות או הרווחה במפעל, שאין המעביד חייב בהם על פי חיקוק.

17. חובות המעביד כלפי ועדת בטיחות
(א) המעביד -
(1) יקל על ועדת בטיחות במילוי תפקידה;
(2) לא יפגע בתנאי עבודתו ובמעמדו בעבודה של חבר ועדת בטיחות בשל פעולותיו כחבר הועדה, ולא יפטרו בשל כך; התעוררו חילוקי דעות בין חבר הועדה ובין מעביד בקשר למעשה של המעביד כאמור, רשאי חבר הועדה לפנות לשר העבודה והוא יחליט בענין לאחר שנתן הזדמנות לצדדים להשמיע טענותיהם, והחלטתו תהיה סופית; לא ייזקק שר העבודה לפנייה של חבר ועדת בטיחות שפוטר כאמור שנעשתה כתום שלושים יום מיום הפיטורין.
(ב) שר העבודה והרווחה רשאי, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, לקבוע בתקנות הוראות בדבר דרכי סיוע של המעביד לועדת בטיחות במילוי תפקידיה; תקנות כאמור יכול שיהיו כלליות או לפי סוגי מפעלים, ענפי עבודה, מקצועות או אזורים.

18. העברת סמכויות
שר העבודה רשאי להעביר סמכויותיו לפי סעיף 17(א), והודעה על כך תפורסם ברשומות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש