איך בונים מצגת

יום שבת, 6 בפברואר 2010

בטיחות בהפעלת כלי רכב - אמצעי הבטחת המטען

1 . רפד – תפקידו של הרפד לחצוץ בין מטענים העלולים להזיק זה לזה , או להגדיל את כוח החיכוך .
סוג הרפד בו נשתמש יהיה תלוי בסוג המטען .למטענים כבדים נשתמש ברפד קשיח , אבל לריפוד בין שכבות הצינורות נשתמש ברפד רך .כגון : חבלים ישנים סמרטוטים למיניהם ,שמיכות שהתבלו ורצועות גומי .
חתיכות עץ מתחת למטען יגדילו את מקדם החיכוך .

2 . תמיכות – ישנם שני סוגי תמיכות והן :

1. התמיכות ההיקפיות הן אלו המותקנות סביב משטח הטעינה אם כתמיכות קבועות או זמניות הניתנות להחלפה בהתאם לסוג המטען .כמובן שהם יכולות להועיל רק לסוגי מטענים הממלאים את מלוא משטח הטעינה .
2. התמיכות הצמודות הן למעשה תמיכות ארעיות שנהג טוב בונה למטענים בלתי יציבים .
התמיכות המקובלות הן אותן דפנות וסולמות של הרכב למטען כללי .

3 . אמצעי קשירה ,הידוק ואבטחה –

שלושת האמצעים הנ"ל כוללים את הפריטים הבאים :
1. חבל – למטען קל יחסית שאינו ארוז ביחידות גדולות אחרי העמסה אנו משליכים את החבל מעל המטען לעברו השני של הרכב כשקצהו האחד מורכב על אחד מווי הקשירה בהמשכו של החבל אנו יוצרים קשר מיוחד "בלוק נהגים" כדי שנוכל למתוח אותו .יש להתחשב בשני גורמים בשעת הידוק החבל כדי למנוע קריעתו :
1. החומר ממנו עשוי : חבל צמחי כמו "סיזל" או "מנילה" או חבל עשוי מחומרים סינתטיים כמו ניילון או פוליפרופילן .
2. עובי החבל .

מושגים :

חוזק לקריעה – הכוח שבו החבל או הכבל נקרע .
מקדם ביטחון – מספר הקובע עד כמה ניתן להתקרב לחוזק לקריעה .
עומס מותר – העומס שמותר להעמיס בביטחון .

עומס מותר = חוזק לקריעה / מקדם ביטחון .
לשם השוואה ניקח 2 חבלים סיזל ופוליפרופילן שניהם באותו עובי ½ אינטש (12-13 מ"מ) .חבל סיזל יקרע בעומס של כ- 800 ק"ג .חבל פוליפרופילן יקרע בעומס של כ- 1600 ק"ג .כלומר חבל פוליפרופילן חזק פי 2 לערך מחבל הסיזל .
על חבלים משפיעים תנאי מזג אויר .חבלים מחומרים צמחיים כסיזל מתכווצים ברטיבות ומתרפים כשהם מתייבשים .חבל סינתטי מגיב הפוך מרכך ומתרפה ברטיבות , מתקשח ומתכווץ כשיבש . חבל סינתטי עמיד יותר בתנאי מזג אויר , חומצות , שחיקה וכו' ועל כן הבלאי שלו נמוך משל חבל צמחי .היחס שנקבע לחבלים ברכב הוא 1:4 .זאת אומרת שהעומס המותר הוא ¼ מעומס הקריעה של אותו חבל .לתבל סיזל הוא יהי כ- 200 ק"ג ולחבל פוליפרופילן כ- 400 ק"ג . קפל חד או קשר יקטינו את העומס המותר ב – 30% - 50% .

2. כבל – הכבל המקובל הוא בעובי 5/16 אינטש (כ- 8 מ"מ ) .הוא מגולל על מיתקן מיוחד הנקרא "מותחן גלילה" וצורתו דומיית סליל חוטי תפירה . אם נמצא בכבל 10% או יותר תילים קרועים על אורך שהוא פי 8 מקוטרו הוא אסור לשימוש . עומס הקריעה של כבל פלדה בעובי 5/16 אינטש (8 מ"מ) הוא 3000 ק"ג . מקדם הביטחון לכבל זה הוא 1:3 מכאן שעומס העבודה הבטוח לכבל הוא 1000 ק"ג . בשום אופן אין להאריך את ידית המנוף על ידי צינור המולבש עליה .
דוגמאות :

1. חבל סיזל : מכפיל 1.4 (מקדם בטחון : 1:4) עובי החבל 12 מ"מ נכפיל ברבוע (12*12=144) את התוצאה 144 נכפיל ב- ¼ ונקבל כ- 200 ק"ג .
2. חבל פוליפרופילן : מכפיל 2.8 (מקדם ביטחון: 1:4)עובי החבל 12 מ"מ לפי הנוסחה יהיה עומס העבודה כ – 400 ק"ג .
3. חבל ניילון : מכפיל 4.9 (מקדם בטחון :1:4) עובי החבל 12 מ"מ לפי אותה נוסחה תהיה התוצאה : כ- 700 ק"ג .
4. כבל פלדה : מכפיל 16 (מקדם בטחון : 1:3) עובי הכבל 8 מ"מ .עפ"י הנוסחה נמצא עומס עבודה בטוח של כ – 1024 ק"ג .
5. שרשרת : מכפיל 40 (מקדם בטחון : 1:2) הנתון למכפלה ברבוע הוא עובי חוט הפלדה שממנו עשויה חוליית השרשרת מקובל 6 מ"מ .עומס המותר הוא 1440 ק"ג .

3. חבק – החבק הוא מעין סרט בד עבה דמוי חגורה שלאורכו תפורים חוטי פוליאסטר הנותנים לו את חוזקו . מתיחתו נעשית ע"י מותחן "אישי" הצמוד אליו באופן קבוע . החבק מיועד לעומס עבודה בטוח של 1000 ק"ג רוחבו 5 ס"מ ובאורך של כ – 10 מ' (כולל המותחן) . יתרונו של החבק הוא בכך שאינו גורם נזק למטען גם אם לא הנחנו תחתיו רפד . חסרון אורך חיים קצר .
4. שרשרת – משמש להידוק מטענים כבדים במיוחד . שני התפקידים של השרשראות הם : הידוק – מתיחתה של שרשרת שתיכרך מעל המטען תגרום להידוקו . תמיכה – מטרתה למנוע את התחלת תזוזתו של המטען .את השרשרת מותחים באמצעות מותחן (בומר) .יש שני סוגים : מותחן מנוף מהיר יותר לשימוש אך חסרונו בכך שלא ניתן לכוון את מידת לחצו . מותחן הברגה ניתן לכיוון ע"י ידית המפעילה אותו . לשרשרת יתרון חוזק לעומת אמצעי הקשירה האחרים אבל יש בה גם חסרונות : היא כבדה ומתפתלת ולכן לא נוחה לתפעול .
5. סגר סובב – אלו הם אמצעי ריתום מיוחדים למכולות .כיוון שמידותיהן אחידות ממותקנים הסגרים הסובבים ברכב במקומות קבועים . לסגר שלושה מצבים : שקוע ברצפת משטח הטעינה , מובלט , מסובב .
6. ברזנט – יש שלושה תפקידים : להגן מגשם ומשמש , לכסות תפזורת – לפי דרישת החוק , לקשור מטען קל שלא יעוף ברוח . בשעת פרישת הברזנט על הנהג להקפיד : שיכסה את המטען כולו , שלא יסתיר את פנסי הרכב מחזרי האור ואמצעי אזהרה אחרים , שלא יסתיר לנהג את שדה הראייה לאחור , שלא יינזק .
7. רשת – תפקידה של הרשת :אבטחת מטען חופשי ללא תמיכת דפנות הרכב .היא תהיה יעילה גם באבטחת מטענים ממשוטחים ,חביות ריקות וכל מטען אחר שאמצעי הקשירה המקובלים לא מתאימים לו .

4 . הידוק ואמצעי עזר

הידוק – על ידי הידוקו של המטען לרכב נשיג שתי מטרות : ראשית הוא יאבד את עצמאותו וישאר צמוד לרכב . שנית הגברת ההידוק תצמידו ביתר שאת .לעיתים יש צורך להדק את המטען בנקודה שאינה בדיוק מעל מותחן הכבל ואז נוצרת משיכה אלכסונית . למשיכה אלכסונית שתי תוצאות : המטען עלול לנטות לכיוונה , כוח ההידוק קטן . אם נמשוך את הכבל בזווית של 45 מעלות יתקבל בדיוק חצי מכוח ההידוק ,כי כיוון המשיכה הוא כיוון ביניים ,בין האנכי לבין האופקי .בזווית של 30 מעלות יופחת הלחץ בשליש .בזווית 60 מעלות יופחת הלחץ ב – 2/3 .

אמצעי עזר להידוק והשימוש בהם .

לאמצעי העזר להידוק חמישה תפקידים עיקריים :
1. נקודות עיגון – נקודות העיגון לאמצעים אלו הם ווים המרותכים סביב מסגרת ארגז הרכב במרווחים קטנים .ברכב להובלת צמ"כ נמצא טבעות במקום ווים .ברכב למטען כללי מוסיפים טבעות עיגון בינות לווי הקשירה .
2. אמצעי תלייה ושינוי כיוון לכבל – אבטחת מטען חביות המוטענות בעמידה קשה במיוחד לחביות יש "קנטים" שאפשר לתלות עליהם אונקל כפול (דמוי S)עשוי מפס ברזל שטוח .כשהמטענים מרובעים לא יחליקו הכבלים מעליהם אך חייבים להצליבם מאחור לשם כך נבנו זוויתני פינה .אל פינות זוויתנים אלה מולחמים ווים המאפשרים את העברת הכבלים לשינוי כיוונם .
3. אמצעי הידוק למספר שורות יחד ע"י כבל יחיד – על שורות שגובהן אחיד ,מניחים משני עבריהן זוויתני אורך .הם יכולים להיות עשויים מברזל זווית במדות אורך שונות כאורך השורות שברצוננו לקשור יחדיו . להאחדת ארגזים קטנים עליונים או מכלים כדי שלא יתרחקו זה מזה ויישמטו נשתמש ב"רוכבי צלב" הם עשויים מוטות ברזל עגולים המולחמים כצלב ומכופפים לצורת האות "ח" .
4. אמצעי מגן למטען – זוויתני אורך המשמשים להדוק מספר שורות ע"י כבל יחיד ימלאו גם תפקיד של מפזרי לחץ .אפשר לבנות זוויתני עץ .
5. הגנה על אמצעי ההידוק – שבירת חבלים וכבלים הנכרכים מעל פינות חדות של מטען גורמת להפחתת עומס העבודה הבטוח שלהם עד – 50% .גם החיכוך מזיק להם ולכן יש לרפד ביניהם לבין המטען .זוויתני עץ עדיפים כרפד בין כבל למטען ברזל .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש