עבירות – יעוד הדרך להזרמת תנועה עוברת מחייב מתן אפיונים לדרך , כדי שתאפשר נסיעה בלתי מופרעת , ומהירה ככל האפשר , למספרים גדולים ככל האפשר של כלי רכב .
נגישות – יעוד הנגישות מחייב ליצור דרך שתאפשר גישה נוחה וקלה לכל הפעילויות הסמוכות אליה , כולל האטה , עצירה , חנייה וגישה אל יעד הפעילות .
מבחינה תפעולית – בניית כל הדרכים העירוניות לנסיעה מהירה , עם איסורי עצירה לאורכן , תשלול את אחד היתרונות העיקריים של הרכב הפרטי : שירות מדלת לדלת , אפשרות פריקה וטעינה , נוחות ובטחון אישי . מאידך מתן אפשריות פריקה בלתי מוגבלת לעצירה , חנייה וגישה למתקנים הגובלים בדרך ישבש לחלוטין את הזרימה בעורקים , יאט אותה ויקטין את יכולת העורקים להעביר תנועה .
מדרג-דרכים – החלוקה הפונקציונלית של הדרכים יוצרת מעין סולם שראשו עבירות מעולה ותחתיתו נגישות מעולה . דרכים מסוגים שונים יופיעו בסולם במקומות שונים . הדרך המהירה בראשו , והדרך ללא מוצא בצידו השני .
מטרות למדרג-דרכים :
1. יוצר בסיס לתכנון ולתפעול של מערכת דרכים .
2. כלי עזר לקבלת החלטות בתחומי התחבורה ושימושי הקרקע .
3. מתכנני ערים מנצלים אותו להשפעה על שימושי הקרקע .
4. מתכנני התנועה מנצלים אותו להשפעה על זמן הנסיעה , אורך הנסיעה , מהירות , קיבולת הדרך , בקרת תנועה .
5. מהנדס תנועה מעוניין כדי להתאים את התנאים הגיאומטריים של הדרך ככל האפשר ליעוד הדרך .
סוגי דרכים במערכת העירונית :
1. דרך פרברית מהירה – זוהי דרך העוברת מחוץ לשכונות ולרובעים , מעבירה תנועה רבה של כלי רכב למרחקים ארוכים בתוך העיר , ומשרתת גם תנועה העוברת דרך העיר אל צירי התנועה הבין עירוניים .דרך פרברית מהירה מתחברת לרחובות עורקיים או לדרך פרברית מהירה אחרת . דוגמא – נתיבי איילון בת"א .
2. דרך עורקית – זהו רחוב הנמצא בשולי השכונות והרובעים , מחבר בין הרובעים , משרת תנועה עוברת ומפזר את התנועה מהדרך הפרברית המהירה או מן הדרכים הבין עירוניות אל רשת הרחובות המאספים .
3. רחוב מאסף – זהו רחוב מרכזי בשכונה , אשר יכול גם לחבר שכונות ברובע . הוא מפזר תנועה מהרחוב העורקי אל רחובות מקומיים . הנגישות והעבירות הן בעלות חשיבות שווה פחות או יותר .
4. רחוב מקומי – זהו רחוב העובר בתוך שכונה , משרת כמות קטנה של תנועה אשר ברובה היא תנועה נגישת , ומשמש לגישה ישירה אל המבנים ושימושי הקרקע השונים בהם קיימת פעילות
5. רחוב ללא מוצא – עבירותו אפסית , אך הנגישות (חנייה , טעינה ופריקה , תמרון) הניתנת בו היא מצוינת .
סוגי דרכים לא-עירוניות (בינעירונית) :
1. דרך מהירה – דרך המשמשת לחיבורן של ערים גדולות . הגישה אליה מסוייגת ונעשית באמצעות מחלפים בלבד . הדרך כוללת לפחות שני כבישים , התנועה בה חד-סטרית , אסורה ההמצאות בה להולכי רגל , לבעלי חיים ולרכב איטי והעצירה בה אסורה . רוחבה המזערי
2. דרך ראשית – דרך המחברת שתי נקודות יישוב עירוניות . הגישה אליה מוגבלת (צמתים במפלס אחד או מחלפים) , מותרות עצירות לאורכה ומותר השימוש בה להולכי רגל . רוחבה המזערי
3. דרך אזורית – דרך המחברת יישוב עירוני או דרך ראשית עם שורת יישובים בעלי אופי לא עירוני . לרוב גם הגישה אליה מוגבלת והמרחק בין הצמתים גדול מ-
4. דרך מקומית – הדרך המקומית מסתעפת מדרך אזורית או ראשית ומשמשת לרוב כדרך גישה ליישוב אחד או שניים . הגישה אליה לא מוגבלת ומותר אף לחנות בשוליה ללא הגבלה . רוחבה המזערי
עקרונות למספור דרכים בישראל :
1. לדרך שכיוונה הכללי צפון/דרום ניתן מספר זוגי – למשל : דרך מס' 90 בין אילת למטולה , דרך מס' 2 שבין ת"א לחיפה או דרך מס' 444 שבין בן-שמן וטול-כרם .
2. לדרכים שכיוונן הכללי מזרח/מערב ניתן מספר בלתי זוגי – דוגמאות : דרך מס' 1 בין ירושלים ות"א דרך מס' 85 בין צומת עמיעד ועכו , או דרך מס' 805 בין אחיהוד ודיר חנא בגליל התחתון .
3. לדרכים מקומיות יש מספר בן 4 ספרות – למשל : דרך 3415 בין לכיש לאמציה .
4. לדרכים אזוריות יש מספר בן 3 ספרות – למשל : דרך 232 שבין צומת אבשלום לניצנים .
5. לדרכים ראשיות יש מספר בן 2 ספרות – למשל : דרך 25 בין עזה וצומת הערבה , דרך באר שבע ודימונה .
6. לדרכים מהירות יש מספר בן סיפרה אחת או שתי ספרות – למשל : דרך מס' 4 בין מחלף גן רווה ומחלף אשדוד , דרך מס' 20 (נתיבי אילון) בת"א .
7. מספרי הדרכים גדלים ממערב למזרח – בכל סוג דרך , מספרי הדרכים המכוונות צפון/דרום גדלים ככל שהדרך נמצאת יותר מזרחה . למשל : דרך מס' 2 היא לאורך החוף , דרך מס' 4 (כביש גהה) נמצאת מזרחה ממנה ודרך מס' 6 (כביש חוצה ישראל) מזרחה מכביש גהה .
8. מספרי הדרכים גדלים מדרום לצפון – בדרכים המשתרעות בכיוון מערב/מזרח מספרי הדרכים עולים בכל סוג דרך ככל שהדרך צפונית יותר . למשל : דרך 25 בדרום היא בין עזה ודימונה , דרך 57 במרכז היא בין נתניה וטול כרם ודרך 89 בצפון היא בין נהריה וראש פינה , דרך מעלות וצפת .
9. צבע השלט של מספרי הדרך מעיד על סוג הדרך – לדרכים מהירות השלט כחול ומספר בין ספרה אחת או שתיים . לדרכים ראשיות השלט אדום ומספר בן סיפרה אחת או שתיים . לדרכים אזוריות השלט ירוק ומספר בן שלוש ספרות . לדרכים מקומיות השלט חום ומספר בן ארבע ספרות .
10. מספור הקילומטרים בדרך גדל מדרום לצפון , או ממערב למזרח : בכל הדרכים הלא עירוניות מסומן כל קילומטר שלם בשלט מלבני ובו מספר . כמוכן מסומן חץ קטן כשכיונו למעלה אות הוא כי המספרים הבאים גדולים יותר . כשכיוונו למטה אות הוא כי הקילומטר הבא מספרו נמוך יותר .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה