איך בונים מצגת

יום שבת, 29 במאי 2010

היבטים פסיכולוגיים ורפואיים בנהיגה

נושא : הרקע הפיזיולוגי במטלת הנהיגה

שאלה 1 : עייפות ונטייה להירדם הם מהגורמים הנפוצים לתאונות בקרב הנהגים הנמצאים שעות רבות על הכביש . מהן הפעולות המומלצות כדי לא להירדם בזמן הנהיגה ?

תשובה 1 : להחנות בצד ולישון כ 15 30 דקות .

שאלה 2 : כולם יודעים ששדה הראיה מצטמצם כאשר נוסעים מהר ( כמו מנהרה שהולכת וצרה עם העלייה במהירות ) . אילו גורמים נוספים משפיעים על התפיסה שלנו ( פרט לגיל , מין ושאר התכונות הפיזיולוגיות כמו רגישות לתנועה כושר הסתגלות לחשכה וכד' ) .

תשובה 2 : סינור , נהיגה ללא משקפיים מתאימים לזקוקים להם , תאורה לקויה בכבישים ומצב נפשי ובריאותי .

מטלת הנהיגה כתהליך מחשבתי

שאלה 3 : סף הרוויה של קליטת מסרים ( כמו מספר תמרורים ) קשור ל"עיקרון הקיבולת המוגבלת של הזיכרון המיידי " . בניסוי כמה עולה של תמרורים שהוצגו לנהגים במצבי לחץ ( מגבלת ) זמן משתנים נמצא :

תשובה 3 : בכל מגבלת זמן מספר התמרורים שנקלט היה קבוע וקטן יותר לזמן חשיפה קצר יותר .

בדיקות פסיכולוגיות

שאלה 4 : האם למערכת הממוחשבת ART 90 יש סיכוי לכבוש מקום בין מערכות המבחנים לנהגים ?

תשובה 4 : כן בתנאי שיתווספו לה פונקציות רחבות יותר , הנמצאות בסימולטורים , כדי שתוכל למדוד את הקשר בין ציוני הנבדק ויישומם בנהיגה .

שאלה 5 : הקשר בין המבחנים הפסיכולוגיים ( אישיות ) והפסיכומוטוריים ובין מה שהם מנבאים בתחום הנהיגה הוא :

תשובה 5 : בינוני ומטה במבחנים הפסיכולוגיים ובינוני בתחום המבחנים הפסיכומוטוריים .

שאלה 6 : הבדיקות והמבחנים הפסיכומוטוריים כמו "זמן תגובה " , "ריכוז" , "קשר" וכד' הן בעלות :

תשובה 6 : " תקפות נראית " גבוהה ותקפות מעשית בינונית .

אישיות ואופי מועדות לתאונה

שאלה 7 : בנהג "המועד" היינו תופעה שעד היום לא נמצא לה פטרון . הסיבה העיקרית לכך היא :

תשובה 7 : הקשר בין האקראיות הקשורה בשילוב מספר רב כ"כ של גורמים ובין התאונות ( הרבות מעל הסביר ) שקורות לאדם כזה , אינה מאפשרת "לאפיינו" .

שאלה 8 : הגורמים לתאונות חוזרות הקשורים יותר באדם הם :

( טילמן והובס : " האדם נוהג כמו שהוא חי " )

תשובה 8 : גורמים חברתיים , מצב נפשי , לחץ , בעיות בעבודה , בעיות כספיות ואי התאמה חברתית .

שאלה 9 : " מיקוד שליטה פנימית " פירושו :

תשובה 9 : שהנהג מיחס את האחריות למעשיו לעצמו .

שאלה 10 : המחקר של פרופסור שוהם על נהגים "פחזנים" או "חרדים" מלמד :

תשובה 10 : שהפחזן אינו מפנים נורמות במידה מספקת והוא גם לוקח סיכונים ויש לו גם תיק במשטרה בד"כ .

שאלה 11 : מהי הבעיה הקשה ביותר בעריכת המבחן בנהיגה מעשית , לנהג המקצועי , ע"י קצין הבטיחות ?

תשובה 11 : בעיה של מהימנות ותקפות .

אישיות ואופי מועדות לתאונה

שאלה 12 : הסיבה שחשוב שקצין הבטיחות יבין בתחום המבחנים נובעת מכך ש :

תשובה 12 : המבחנים הפסיכולוגיים אינם מדויקים והמבחנים המעשיים לא תמיד נבדקים ע"י מומחים .

הדרכה והכשרה

שאלה 13 : בניסיון לענות על השאלה מה צריך ללמוד כדי להיות נהג טוב ניתח ספולנצר 1983 את התנהגות הנהגים בשלבי הכשרתם . מה ההבדלים בין נהגים חסרי ניסיון ובעלי ניסיון בתחום הביטחון העצמי ?

תשובה 13 : לבעלי ניסיון הערכה עצמית שקולה .

שאלה 14 : הדמיין ( סימולטור ) טוב בעיקר עבור מצבים שאינם ניתנים לתרגול במצבי אמת ( כמו התהפכות הרכב או ניתוח תאונות ) . במה עוד מצטיין הדמיין ועדיף על רכב רגיל ?

תשובה 14 : במצב בו אנו נדרשים להשוות מספר רב של נהגים מול אותו גירוי התנהגותי בכביש .

אכיפה וענישה

שאלה 15 : כל גישת אכיפה של כללי התנהגות לנהגים נתקלת בהתנגדות כי איננו יודעים אם רק להעניש או גם להרתיע , באילו עברות תנועה בעלות משמעות נבחר כדי לאכוף וכדי אולם , מהי הבעיה הפסיכולוגית באכיפה .

תשובה 15 : באיזו עוצמת ענישה נבחר ?

שאלה 16 : מה הסיבה שנהג רגיל ממשיך לעשות עבירות תנועה ? ( או למה הפיל הצעיר בגן החיות נפל בסוף לתעלה ? )

תשובה 16 : כי אנחנו מקבלים שכר גבוה יותר על עשיית העברות ופחות עונשים .

תהליך הפיצוי

שאלה 17 : "תהליך הפיצוי "היינו תהליך בו הנהג מגדיל את סיכוניו כדי לחזור לרמת הסיכונים הישנה ( לפני השיפורים ברכב ובכבישים ) אליה הורגל והיא נחשבת על ידו כסבירה . לפי ד"ר מוקואס תיאוריה זו רומזת על :

תשובה 17 : קיומו של "סף סיכון אישי " בו קובע כל נהג לעצמו רמה מסוימת של סיכון .

פסיכולוגיה ונהיגה

שאלה 18 : הפסיכולוגיה מנסה להבין ולנבא ( ואף גם לשלוט ) את התנהגות הנהג בכביש בעזרת מחקרים וניסוים . אולם הנהג כ"נבדק" היינו בעל מערכת פנימית המוצגת כמעין " קופסא שחורה " לפי הפסיכולוגיה הניסנית בעיקר מה מוכנס ל " קופסא השחורה " ?

תשובה 18 : ההכרה , הדעות , הרגשות , המחשבות ואולי גם הלא מודע .

שאלה 19 : הנדסת אנוש היא ענף בפסיכולוגיה שפותח בין השאר , בתחום הרכב , כדי :

תשובה 19 : לקבוע מידות רצויות ל " תא הנהג " ברכב , לשפר את שדה הראיה , הנוחות הפיסית של הנהג , נגישות והתאמת המכשירים , להפעלת הרכב , כלומר התאמה בין אדם ומשנה .

שאלה 20 : ישנן "מערכות" בגוף האדם ( מוח , חושים , שרירים ובכד' ) שהשתנו והתאימו עצמן לעולם הממוכן המודרני וישנן כאלה שלא הסתגלו גם מבחינה פסיכולוגית המעבר מרכיבה על סוס או מהליכה לנהיגה ברכב מהיר או מטוס לימדה אותנו מספר דברים . אלו מערכות הן "מפגרות" יותר ואלו הסתגלו טוב יותר ?

תשובה 20 : המוח והחושים הסתגלו הגוף הרבה פחות .

שאלה 21 : זמן תגובה הוא " צוואר הבקבוק " בהתנהגות במצבי סיכון של הנהג בכביש . הטבע התגבר בחלקו על בעיה זו בכך שסיפק לנו אפשרות לעקוף חלק מהגורמים המשפיעים על ההאטה . עקיפה זו קשורה :

תשובה 21 : בתהליך "ההפעלה" של הרפלקס .

שאלה 22 : התגובות שלנו הן אלו העלולות לסכן אותנו במצבי חירום וסיכון קיצוניים כיצד האדם למד להקטין סיכונים אלו , במיוחד כאשר נדרשת תגובה הקשורה ב"זמן תגובה מורכב"

תשובה 22 : ע"י אימוץ הרגלים הקשורים במיומנות שרכש , העוזרים לסנן קליטת גירויים מיותרים .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש