איך בונים מצגת

יום שישי, 6 באוגוסט 2010

הרכב המנועי - קביעת תזמון השסתומים

" תזמון השסתומים " פירושו : זמני פתיחת השסתום וסגירתו ביחס למצב הבוכנה .

" תזמון ההצתה " פירושו : זמן הצתת תערובת הדלק והאוויר ביחס למצב הבוכנה באותו הזמן .

פתיחת שסתום היניקה - זמן פתיחתו של השסתום הוא קצר מאוד . זמן זה הולך וקצר עם עליית סיבובי המנוע . כדי להבטיח את זרימת האוויר אל השסתום מקדימים את זמן פתיחתו . אולם אי אפשר להקדים את זמן פתיחת השסתום מעל המידה בגלל הלחץ השורר בצילינדר מהמהלך הקודם .

זמן פתיחת השסתום נקבע בנקודה בה אין לגזים השרופים כל השפעה מזיקה על התערובת הטרייה . כוח ההתמדה של זרימת הגזים השרופים בסעפת הפליטה גורמת ליצירת "ריק" בחלל הצילינדר ( עקב האטת מהירות הבוכנה בחצי השני של המהלך ) . תת-לחץ זה הכרחי כדי ליצור יניקה התחלתית .

כך נקבע זמן פתיחת השסתום מ 0 מעלות ועד 20 מעלות לפני נמ"ע .

סגירת שסתום היניקה יש לדאוג לכך , שהצילינדר יתמלא ככל האפשר על ידי התערובת הטרייה , כדי שהנצילות וההספק יהיו מכסימליים . משקלו של גז תלוי בלחץ שלו , לכן יש להשהות את סגירת השסתום עד לאחר שהבוכנה עברה את הנמ"ת . דבר זה יבטיח , שהתערובת תספיק לזרום תוך תנופה , ותמלא את הצילינדר מילוי מכסימלי . תנועת הבוכנה איטית ביותר בסביבות ה"נקודות המתות" , לכן אפשר להשהות את סגירת השסתום עד לאחר שהבוכנה עברה כבר את הנמ"ת .

זוויות סגירת השסתום אינן קבועות ומשתנות בין 30 מעלות 70 מעלות בערך לאחר הנמ"ת ( הכל לפי סוג המנוע ) .

תזמון ההצתה תהליך שרפת התערובת במנוע "אוטו" הוא מהיר ביותר . גם שריפה זו דורשת זמן מתאים , אם כי קצר עד כדי אלפיות שנייה , אולם ביחס למשך הזמן הקצר של מהלך אחד יש לו ערך ניכר .

הניסיון הוכיח , כי הקדמת ההצתה משפרת במידה ניכרת את נצילות המנוע ואת הספקו . גודל זווית הקדמת ההצתה תלוי בהרבה גורמים : בסוג הדלק ( מהירות שרפתו ) , צורת תא השריפה , טיב הקירור ועוד . אולם בעיקר קובעת מהירות סיבובי המנוע . במנוע בעל סיבובים מהירים יש להקדים את זמן ההצתה , כדי למנוע מהבוכנה התרחקות יתרה מהנמ"ע .

הזוויות המקובלות לקידום ההצתה במנועים הן מ 0 מעלות ועד 30 מעלות לפני הנמ"ע

פתיחת שסתום הפליטה יש לפתוח את שסתום הפליטה לפני הנמ"ת , כדי להוריד את שארית הלחץ אשר עדיין קיים בתוך הצילינדר וכדי לגרום לזרימת גזים לעבר הסעפת וצינור הפליטה . אילו נפתח שסתום הפליטה בנמ"ת , לא היה ביכולתו של הלחץ לרדת מייד . במצב זה הייתה הבוכנה דוחפת את הגזים החוצה בכוח , דבר שהיה גורע מהספק המנוע . גודל זווית ההקדמה של פתיחת שסתום הפליטה תלוי בעיקר בסוג המנוע , מבחינת מהירות פעולתו . במנוע בעל סיבובים איטיים מספיקה זווית קטנה , ואילו במנועים בעלי סיבובים גבוהים יש להקדים את פתיחת השסתום בזווית גדולה ביותר , כדי להרוויח זמן לתנועת שסתום הפליטה ולירידת לחץ הגזים . זוויות הפתיחה במנועי בנזין בשיטת "אוטו" מגיעות ל 70 מעלות בערך , לפני הנמ"ת.

סגירת שסתום הפליטה סגירת שסתום הפליטה בנמ"ע תגרום לכך , שהבוכנה תתרחק מרחק רב מהנמ"ע עד שהלחץ יפחת , והיניקה תהיה אפשרית . מן הכרח , אפוא , להשהות את סגירת שסתום הפליטה , כדי שהלחץ יפחת , ככל האפשר , בטרם תתרחק הבוכנה מהנמ"ע . עקב השהייתה של סגירת שסתום הפליטה מתאפשרת הרקה מכסימלית של הגזים השרופים מתוך הצילנדר .

זווית השהייתה של סגירת השסתום תלויה בעיקר בסוג המנוע ( מהיר/איטי ) . במנועי בנזין בשיטת "אוטו" תגיע עד 30 מעלות בערך לאחר הנמ"ע .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש