לשמן הסיכה של המנוע ארבעה תפקידים :
1 . למנוע מגע בין חלקי המתכת
2 . לעזור בהולכת חום מן המנוע .
3 . לנקות את חלקי המנוע תוך סיכתם .
4 . ליצור אטימה בין טבעות הבוכנה ובין דופן הצילינדר , כדי למנוע את מעבר גזי השריפה לבית ארכובה .
החלקים שצריכים שימון הם : כל החלקים הנעים , הצילינדרים , הבוכנות והטבעות , מיסבי גל הארכובה , הטלטל , פין הבוכנה , קנה השסתום , הפיקות , הגלגילונים וכל גלגלי השיניים .
חומרי הסיכה מופקים משני סוגי חומרי גלם :
1 . מינרליים .
2 . אורגניים .
לחומרי הסיכה סוגים שונים , בהתאם לתפקידי הסיכה השונים .
השמן צריך להיות נקי מכל גוף זר ומנוזלים מזיקים , העלולים לשנות את איכות השמן ואת תכונותיו .
יש להקפיד על החלפת שמן תדירה , לפי הוראות יצרן .
השמן מתחלק לכמה דרגות בהתאם לצמיגות . מנוע הפועל בטמפרטורה גבוהה יש לסוך אותו בשמן סיכה צמיג יותר מאשר מנוע הפועל בטמפרטורה נמוכה יותר .
שיעור הצמיגות נמדד ביחידות מידה , שנקבעו על ידי איגוד מהנדסי המכוניות באמריקה ( S.A.E) . ככל שהמספר ליד S.A.E גדול יותר , הוא מציין שמן סיכה סמיך יותר ( צמיגות גדולה יותר ) .
נקודת הקיפאון של שמני סיכה היא הטמפרטורה בה השמן מתחיל להפך למוצק .
נקודת התלקחות של שמני סיכה היא הטמפרטורה בה מגיעה התאדות השמן לדרגה שגפרור מודלק שמקרבים אותו לשמן יגרום ללהבה רגעית .
נקודת הבעירה של שמני סיכה היא הטמפרטורה שתגרום לבעירה בלתי פוסקת של אדי השמן אם יודלק .
השמן אינו בלה , אך במשך הזמן נעשה דליל יותר והוא עלול להתלכלך .
הסיבות שהשמן מתלכלך :
1 . אבק נכנס דרך הקרבורטור וחלק קטן מהאבק עובר גם את טבעות הבוכנה ומגיעה לבית ארכובה . לכלוך זה יחד עם הלכלוך אשר נכנס דרך צינור האוויר של בית הארכובה מתערב בשמן .
2 . פירורי המתכת של החלקים הנעים מתקלפים ומתערבבים בשמן הסיכה .
3 . המים , הנוצרים בעת השריפה , עוברים דרך אטימת הטבעות בצורת קיטור ומתעבים בבית הארכובה . מים אלה מתערבבים בשמן ובלכלוך ויוצרים עיסה סמיכה הסותמת את מעברי הסיכה .
4 . שימוש מוגזם במשנק הקרבורטור גורמת לכך שתערובת דלק עשירה מדי נכנסת לתוך הצילינדר . עודף בנזין נשאר במצב נוזלי , ועובר דרך הטבעות אל בית הארכובה ומתערבב שם עם השמן והשמן מאבד מצמיגותו .
מבנה מערכות הסיכה :
משאבות השמן :
משאבות השמן קבועות מחוץ או בתוך בית ארכובה והן מופעלות על ידי גלגל חלזוני או תשלובת קונית- בורגית באופן ישיר מגל הפיקות . למשאבות השמן שלושה סוגים עיקריים : משאבות שיננית , משאבות כפות ומשאבות בוכנה .
במשאבת השיננים מניע גל הפיקות גלגל שיניים , עמו נמצא בתשלובת גלגל שיניים דומה לו . השמן נדחף אל החלל , שמסביב לגלגלי השיניים , ומשם אל צינור ההזנה . השיניים המשולבות מונעות את חזירת השמן בין השיננים ובין נקודת המוצא , ודוחפות את השמן לפתח ההזנה . כמו בכל משאבה , נחוץ גם כאן ליצור ריק , כדי לינוק את השמן מאמבט השמן . ריק זה נוצר תוך סיבוב גלגלי השיניים כאשר הנפח , שבין השן של שינן אחד ובין השקע המתאים בגלגל התיאום , הולך וגדל בזמן הסיבוב .
למשאבה יש שסתום ביטחון , המוחזק סגור על ידי קפיץ . כאשר הלחץ בצד ההזנה של המשאבה עולה מעל המותר נפתח השסתום , וצד ההזנה מתחבר לצד היניקה . השמן עובר אז במעגל סגור בתוך המשאבה עד שהלחץ יורד .
מחווני השמן :
במערכת השמן של המנוע נמצאים שני מחווני שמן . מחוון אחד מורה על לחץ שמן במערכת , והשני על מפלס השמן באמבט השמן .
מחוון לחץ השמן מורכב על לוח המחוונים והוא מורה על הלחץ השורר במערכת הסיכה . המחוון מחובר לצינור שמן , והצינור מחובר לקדחי הספקת השמן בחטיבת הצילינדרים . לחץ השמן במערכת פועל על דיאפרגמה שבתוך המחוון , ומניע את המחוון על גבי מד הלחץ .
סיבות ללחץ גבוה : 1 . אם ייסתם המעבר באחד המקומות . 2 . אם נוסיף שמן חדש למערכת .
סיבות ללחץ נמוך : 1 . אם יהיה חופש גדול מידי במיסבים .
קנה טבילת השמן הוא מוט פשוט , החודר לבית הארכובה דרך חור קטן בצד בית הארכובה , ליד פתח מילוי השמן . יש סימנים על המוט , המורים על כמות השמן .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה