· בצומת-קמץ שבו מותרות כל הפניות יש בסך הכל : 6 תנועות ו – 9 קונפליקטים (3 ניגודי חיתוך , 3 ניגודי התמזגות 3 ניגודי התפרדות) .
· בצומת-צלב שבו נחתכים שני כבישים חד-סטריים יש בסה"כ : ניגוד-חיתוך אחד .
· ע"י המרת מרבית ניגודי-החיתוך לניגודי התמזגות/היפרדות מתקבל צומת מדורג שיש לו 18 ניגודים במקום 32 ניגודים ומהם רק 6 ניגודי חיתוך במקום 16 במקור .
· ביטול צומת בא בחשבון אם יש בו שדה-ראיה מוגבל שאי אפשר להגדילו .
· תאונות צד-צד נגרמות בגלל ניגוד התמזגות .
· רצוי שמסלולי-התנועה בצומת יתמזגו בזווית קרובה ככל האפשר ל – 0 מעלות .
· רצוי שמסלולי-התנועה בצומת ייחתכו בזווית ישרה , פחות או יותר .
· האטת רכב לפני צומת מתאפשרת על ידי הטיית קו הדרך , הצרת המיסעה .
· אם מקטינים את מספר הצמתים בקטע-דרך מ – 6 ל – 2 גורמים בכך : פחות נגישות ויותר תנועה ויותר סיבוך בכל אחד מהצמתים הנשארים .אין שינוי במספר התנועות בצמתים הנותרים
· בקטע דרך נתון הוגדל מספר הצמתים מ – 5 ל – 7 . בעקבות שינוי זה : גדלה הנגישות , אבל קטנה העבירות .
· מהנדס התנועה שואף להדגיש את הכוון הראשי ולמתן את המשני בצומת .
· איי תנועה בצומת מוטב לתת איים גדולים , אפילו מעטים .
· הוספת איי תנועה בצומת מאפשרת חציה בטוחה יותר של הולכי רגל .
· איי תנועה בצומת עשויים לסייע בהקטנת מספר הקונפליקטים והתנעות בצומת . בהקטנת שטח הקונפליקטים . בהמרת קונפליקטים מחיתוך להיפרדות ולהתמזגות .
· לפי "הכלל הגדול" בתכנון צומת : יש להגדיל את הרדיוס ולהרחיב את הנתיב ביציאה מהכביש הראשי למשני בצומת .
· להקטנת חומרת ניגודי ההיפרדות מתקינים בדרך : נתיבי האטה
· שטח הצומת הוא : צוואר הבקבוק של קיבולת מערכת התעבורה .
· "מיפרד הוא : שני כבישים העוברים זה מעל זה ללא חיבור ביניהם .
· הצבת תמרורים ותחזוקתם הם תפקידה של רשות תימרור מקומית .
· ייעודו העיקרי של הרימזור הוא : צמצום העיכובים והגברת ניצול קיבולת הצומת .
· רמזור המתוכנן כהלכה : מקטין לרוב את מספר תאונות חזית/צד
· הצבת תמרורים ותחזוקתם הם תפקידה של רשות תימרור מקומית .
· ייעודו העיקרי של הרימזור הוא : צמצום העיכובים והגברת ניצול קיבולת הצומת .
· רמזור המתוכנן כהלכה : מקטין לרוב את מספר תאונות חזית/צד
· בצומת נספרו ב – 8 השעות העמוסות ביותר 12,000 יר"מ , מהם 3,000 יר"מ בפניות חופשיות ימינה , 2,000 יר"מ בתנועות המשניות והיתר בתנועות ראשיות . הצומת עומד בהצדק לרימזור רק אם היו הרבה (לפחות 5 תאונות אשתקד , 7 תאונות בשנתיים האחרונות , ו – 9 תאונות בשלוש השנים האחרונות) תאונות חזית/צד .
· ההצדק להתקנת רמזור בצומת קמץ שווה להצדק בצומת צלב .
· ההצדק לרמזור בצומת שבו אירעו הרבה תאונות חזית-אחור שווה להצדק הרגיל בצומת .
· רמזורים שהותקנו לאחרונה בארץ הקטינו לרוב את מספר התאונות חזית/צד .
· המשותף בין מחלף-Y ומחלף חצוצרה הוא :ששניהם מחברים במחלף 3 זרועות דרך .
· מחלף Y הוא תחליף לצומת בין 3 זרועות .
· במחלף עלה-תלתן מלא : אין צמתים בפלס אחד .
· אחד החסרונות שבמחלף עלה-תלתן הוא ששטחו גדול .
· בנתיבי איילון בת"א רוב המחלפים הם מסוג מעויין .
· אם יש דרך מאספת/מחלקת במחלף , אז היא מבטלת את ניגודי ההשתזרות לאורכה , אם יש בה נתיב אחד בלבד .
· אחד היתרונות שמחלף יהלום הוא ששטחו קטן .
· אם מחלף כולל צמתים במפלס אחד אזי הוא נקרא "מחלף חלקי" .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה