איך בונים מצגת

יום שני, 5 ביולי 2010

הנדסת תנועה - תנוחת הדרך

הצופה הרואה את מלמעלה הוא מקבל תמונה דו מימדית של הדרך . התמונה הזאת היא מבחינתו אופקית בלבד ועל כן היא נקראת התנוחה של הדרך .

מבחינת הנדסית רואה הצופה שהדרך מורכבת משני סוגים של קטעים : קטעים ישרים , קטעים עקומים .

הקטעים הישרים נקראים מישרים הכוונה היא שהנהג בקטע זה אינו נדרש לסובב את הגה כדי לשמור על נתיבו .

הקטעים העקומים של הדרך הם כולם קשתות מעגליות . כל קשת הנקראת עקום אופקי מתחברת כמשיק לקצה קטע ישר בכל צד שלה . עקום אופקי מחבר בין שני מישרים בדרך .

ככל קשת מעגלית , גם לעקום האופקי יש רדיוס והוא נקרא רדיוס אופקי . ככל שהרדיוס קטן יותר אורך העקום האופקי קצר יותר . משמעות שלנהג פניה חדה יותר . ככל שהרדיוס גדול יותר הפנייה מתונה ונוחה יותר .הרדיוס האופקי הוא גודל חשוב מאוד מבחינת השפעתו על הנהג .

בעת פנייה בעקום האופקי פועל על הרכב כוח צנטריפוגלי המנסה להחזיר את הרכב לתנועה בקו ישר . בפועל הכוח הזה מנסה לדחוף את הרכב אל מחוץ לקשת שבה הוא נוסע . עוצמת הכוח הצנטריפוגלי הפועל על הרכב מושפעת משלושה גורמים :

1. המסה של הרכב (M)

2. מהירות הרכב בעקום האופקי (V)

3. רדיוס העקום האופקי (R)

נוסחת הכוח הצנטריפוגלי היא : F=m*v2/r

הכוח הצנטריפוגלי עומד ביחס ישר למסת הגוף ולכן יפעל בכוח כפול על רכב שמשקלו כפול .

הכוח הצנטריפוגלי יחסי לריבוע המהירות , כלומר הכפלת המהירות גורמת כוח צנטריפוגלי גדול פי 4 .

הכוח הצנטריפוגלי עומד ביחס הפוך לרדיוס האופקי , ועל כן ככל שהרדיוס גדול יותר הכוח קטן יותר וקל יותר להתנגד לו . ברדיוס כפול הכוח הצנטריפוגלי יורד לחצי במהירות קבועה .

הנהג כדי להקטין את הכוח הצנטיפוגלי , ובכך להקטין סכנת החלקה בעקום יכול לפעול בשני המישורים : גם לנסוע לאט יותר וגם להימנע ככל האפשר מפניה חדה .

המהנדס יכול לשפר את הדרך ע"י הגדלת הרדיוס ויצירת עקום ארוך יותר ומתון יותר . ויכול גם להזהיר מפני מהירות מסוכנת בעקום ע"י הגבלת מהירות בתמרור .

בעקומים אופקיים נוהג לפעמים הנהג להגדיל בעצמו את רדיוס הפנייה של רכבו כדי שנסיעתו תהיה נוחה יותר בעקום על ידי חיתוך העקום , כלומר חריגה מהנתיב לנתיבים סמוכים בכיוון מרכז המעגל ויצירת מסלול נסיעה בפועל ברדיוס גדול ביותר .

תגובה 1:

  1. כאשר מחובר נגרר לרכב, בסיבוב הנגרר עלול לחדור לנתיב סמוך גם בעת שהגורר נשאר בנתיבו! הסיבה היא הרדיוס הקטן יותר של הנגרר.
    רדיוס הסיבוב של גורר נקבע ע"י המשיק לעיגול הנוצר ע"י שני סרניו. אולם, רדיוס הסיבוב של הניגרר קטן מרדיוס הגורר בגלל המרחק הקצר שבין גלגלי הנגרר לסרן האחורי של הגורר.

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש