איך בונים מצגת

יום חמישי, 13 באוקטובר 2011

שאלות ותשובות בנושא צילנדר מיסבים וגל ארכובה

שאלה ג - 87

תאר את המקומות שבהם מופיע הבלאי העיקרי בצילנדר . כיצד ניגרם בלאי זה בזמן פעולת מנוע תקינה ? איזה צורת פעולה לא תקינה עלולה להגביר בלאי זה וכיצד ?

תשובה ג - 87

הבלאי העיקרי נוצר ליד נמ"ע בצורת מדרגה בגלל שבמקום זה הבוכנה מחליפה כיוון תנועה נוצר טילטול. החום הגבוה , לחץ גבוה ומוצרי שריפה פיח , מים וחומצות פוגעים בשיכבת השמן . הלחץ הגבוה דוחף את הבוכנה לדופן הצילנדר כתוצאה מהזוית שבין גל ארכובה לטלטל .

כאשר המנוע קר גדל הרווח שבין הבכונה לצילנדר הטילטול מתחזק והבלאי גדל .

במהלך הדחיסה הבוכנה נלחצת לדופן הנגידית אבל הלחץ והחום בצילנדר נמוך יותר והבלאי קטן .

שאלה ג - 94

אילו איזונים יש לבצע בגל ארכובה ומהי הסיבה לכך ? כיצד מבצעים אותם ?

תשובה ג - 94

בגל ארכובה עושים איזון דינמי כאשר גל ארכובה מאוזן דינמי הוא מאוזן גם סטטי . את האיזון עושים במיתקן מיוחד שמראה את המקום שיש להוריד חומר וכמה יש להוריד . האיזון בא למנוע רעידות ועומס מתחלף בגל ארכובה . כדי למנוע שבירתו ונזק למיסבי ארכובה .

איזון סטטי - זה מצב שאם נעמיד חלק מסתובב בכל מצב כל שהוא הוא ישאר בו . אם אין איזון המקום הכבד יורד לנקודה הנמוכה ביותר .

איזון דינמי - זה איזון שמתקבל כאשר מוסבבים את החלק המכונה המאזנת קובעת את גודל הכוח שגורם לחוסר איזון בגרמים ואת המיקום שלו בחלק המסתובב כאשר עושים איזון דינמי יתקבל גם איזון הסטטי .

שאלה ג - 35

מאילו חומרים מייצרים גלי ארכובה , מה תפקיד משכך התנודות ובאיזה סוג מנועים מקובל להרכיבו ?

תשובה ג - 35

גלי ארכובה למנועי דיזל עושים מפלדה מחושלת המכילה כרום וניקל הגל מחוסם לקושי רב. גלי ארכובה למנועי בנזין עושים מיציקת ברזל ברוב המקרים .

תפקיד משכך התנודות למנוע תנודות פיתול הגורמות לעיפות החומר ולשבירת גל הארכובה במנועים ארוכים שבהם גל ארכובה ארוך תנודות הפיתול חזקות יותר ודרוש משכך תנודות .

שאלה ג - 99

אילו סוגים של "מנחת תנודות גל הארכובה " הנך מכיר וכיצד הם פועלים ? אילו רעידות בולם מנחת כזה ואיך הן נגרמות ? מדוע במנועים מסוימים אין בהם צורך ?

תשובה ג - 99

על גל ארכובה פועלים רעידות ותנודות פיתול עקב כוחות מתחלפים שנוצרים מפעימות עבודה . תנודות הפיתול מעיפות את החומר שממנו עשוי הגל והגל עלול להישבר .ככל שהגל ארוך ודק יותר התנודה חזקה יותר וכדי לבלום את תנודות פיתול הגל מרכיבים מנחת וקימים שלושה סוגים עיקריים :

1. גלגל תנופה קטן המחובר דרך גומי לחלק הקידמי של גל ארכובה .

2. גלגל תנופה קטן הנלחץ בעזרת קפיצים ודרך דיסקיות חיכוך לגל ארכובה .

3. מישקולת עגולה וכבדה הנמצאת בתוך קופסה שמן סילקוני צמיג .

שאלה ג - 101

עד לאיזה מידת גירום מותר לחרוט גל ארכובה "מחונקן" ומדוע ?מה ניתן לעשות עם אותו גל לאחר זאת ? האם קיימת דרך לחדשו , אם כן מהי ?

תשובה ג -101

גל ארכובה מחונקן מקבל קושי רב עד לעומק 0.020 אינץ ולכן יש לחנקו מחדש כל השחזה שניה במידות גירם 0.020 ובמידת 0.040 ולאחר מכן פוסלים את הגל .

שאלה ג - 37

באילו מינועים משתמשים במיסבים תלת שכבתיים , ומאילו חומרים הם עשויים . כיצד מבטיחים מיסבי החלקה בפני תזוזה ממקומם ?

תשובה ג -37

במיסבים תלת שכבתיים משתמשים במנועים מעומסים . המיסב בנוי מגב מפלדה ועליו שלש שכבות .

1. ציפוי של נחושת עופרת (ברונזה) .

2. ציפוי דק של ניקל או כסף . לחסימת מעבר של מתכת לבנה שנקראת בעץ מלעבור לשיכבת הברונזה .

3. שיכבה מתכת לבנה בשם בעץ שמשמת כשיכבת מיסב טובה . המיסכ מובטח נגד סיבוב בעזרת אף בולט וכל חצי מיסב במידה קטנה גדול מבית המיסב ובזמן הסגירה המיסב נילחץ חזק לבית .

שאלה ג - 39

מה אתה מבין כאשר מדברים על בליטת קצוות מיסב החלקה , מהי מידת הבליטה ומדוע היא נחוצה ?

תשובה ג - 39

כל חצי מיסב החלקה בולט מעל בית המיסב בסביבות 0.1 כדי להבטיח הצמדה חזקה שימנע סיבוב המיסב ויעביר חום טוב .

שאלה ג - 38

מדוע יש צורך במרווח בין מיסב ההחלקה לבין הציר , כיצד מוגדר מרווח זה , איך הוא מתבטא במיציאות ומהו גודלו ?

תשובה ג - 38

המירווח נקרא מירווח סיכה והוא דרוש כדי לאפשר מעבר שמן בשפע כדי לקרר את המיסב וגודלו בין 0.02 עד 0.04 מ"מ .

שאלה ג -68

מדוע יש צורך במרווח צירי של מיסב הטלטל , ומדוע יש לבדוק ולהבטיח ניצבות של ציר הטלטל עם מיסביו ?

שאלה ג - 70

מהן תפקידם של מגבילי המרווח הצירי ומתי במיוחד הם ניחוצים ?

איך נמנעת בריחת שמן הסיכה בין גל ארכובה לבית ארכובה ?

תשובה ג -68 , ג -70

מירווח צירי של מיסב הטלטל צריך כדי למנוע לחיצת צירי על דופן הצילנדר כתוצאה מתזוזת גל ארכובה לאורכו במיוחד לחיצה על דוושת המצמד נציבות הטלטל חשובה כדי למנוע בלאי בבכונה ובמיסבים עד כדי תפיסת הבוכנה .

תפקיד מקביל מרווח צירים בגל ארכובה למנוע תזוזת הגל בזמן הפעלת מצמד . כדי לאפשר הפרדה במצמד ולהקטין בלאי בבכונה ובדופן הצילנדר .

שאלה - ג - 9

על מה יש להקפיד במיוחד בעת החלפת טלטל במנועים רב בוכנתיים ?

תשובה ג - 9

לבוכנה ולטלטל תנועות הלוך ושוב שהם מפתחים כוחות התמדה מתחלפים ושיש צורך לאזן אותם . לכן יש להקפיד על מישקל שווה ומדויק של כל הטלטלים והבוכנות . כאשר המישקל שונה המנוע יפתח רעידות שיגרמו לנזק לגל ארכובה ובמיסבים .

שאלה ג - 12

אילו בדיקות יש לבצע בגל הארכובה לפני הרכבתו , ואיך עושים זאת ?

שאלה ג - 20

מנה את המרווחים שיש למדוד ואת הבדיקות שיש לערוך בעת הרכבת גל ארכובה !

תשובה ג - 12 , ג - 20

יש לבצע בגל ארכובה את הבדיקות הבאות :

1. יש לבדוק עם תעלות השימון נקיות .

2. יש לבדוק עם גל ארכובה לא סדוק .

3. יש לבדוק עם גל ארכובה מאוזן איזון סטטי ודינמי .

4.יש לבדוק בעזרת מיקרומיטר את מידות הגל .

5. יש לבדוק את מירווח הסיכה .

6. יש לבדוק את מירווח הצירי שלו .

שאלה ג - 23

אילו בדיקות ומדידות יש לערוך בעת החלפת מיסבי הטלטל ומיסבים ראשיים , ומהי הסיבה לכך שקצוות מחצית המיסב חייבים לבלוט מתוך ביתו לפני הידוקו ?

תשובה ג - 23

בעת החלפת מיסבי הטלטל ומיסבים ראשיים יש לבדוק את מצב בתי המיסב , צריך לבדוק ולמדוד את פיני גל הארכובה ואת התאמה של המיסבים למידות אלה . תוך כדי הרכבת המיסבים בודקים באמצעות מד מרווח פלסטי את מרווח הסיכה . בעזרת חוגן בודקים המרווח הצירי של גל הארכובה . המיסכ מובטח נגד סיבוב בעזרת אף בולט וכל חצי מיסב במידה קטנה גדול מבית המיסב ובזמן הסגירה המיסב נילחץ חזק לבית .

שאלות ג - 28 , ג - 29 , ג - 30

מהן תכונות הארד והיכן משתמשים בו במנוע ?

מהן תכונותיה של נחושת עופרת והיכן משתמשים בה במנוע ?

מהן תכונותיה של מתכת לבנה והיכן משתמשים בה במנוע ?

תשובה ג - 28 , ג - 29 , ג - 30

ארד זה חומר על בסיס נחושת עם בדיל או נחושת עם עופרת . החומר בעל תכונות טובות למיסב ועומד טוב בלחצים טוב למנועי בנזין ודיזל .תערובת נחושת עופרת משמשת למיסב החלקה . לחומר זה כושר התאמה נמוך ואינו סופג בתוכו חלקקים קשים ודרוש דיוק בהרכבה ומירווח סיכה גדול .

מתכת לבנה בשם בעץ אשר עשויה מבדיל ועופרת נמצאת בשיכבה דקה על המיסב לשיכבה כושר ספיגה טוב של חלקקים קשים וכושר טוב להתאמה ביו המיסב לציר .

שאלה ג - 54

מה יכול לגרום להתחממות יתרה של מיסבי החלקה ?

תשובה ג - 54

הגורמים להתחממות יתרה של מיסבי החלקה הם : חוסר שמן , לחץ שמן נמוך , סתימה ליכלוך , מירווח סיכה קטן מאוד , עומס יתר , סיבובי מנוע מהירים וצמיגות שמן גבוהה מאוד .

שאלה ג - 16

מה הסיבה לכך שאטם ראש נשרף מפעם לפעם ומהי השפעת עוביו על יחס הדחיסה ?

תשובה ג - 16

האטם ניפגע ממימי הקירור שחודרים את האטם ושטח הראש במיוחד עם הוא עשוי אלמניום . חימום יתר , לחצים גבוהים , שטח לא ישר של הראש והבלוק . אטם יותר עבה יחס דחיסה נמוך יותר .

שאלה ג - 17

מהו תפקידה של מערכת העמעם ובאילו צורות מבנה מבחינים ?

תשובה ג - 17

תפקיד העמעם להקטין רעש גזי הפליטה העמעם עשוי מפח בצורה קופסה מעוגלת ומחולק לתאים בתוך הקופסה עובר צינור מחובר המאפשר התפשטות הגזים כדי לבלום רעש . בחלק מעמעמים יש מילואי של חומר ספוגי מצמר סלעים או צמר זכוכית שסופג רעש .

שאלה ג - 75

מהי צורת המבנה של חטיבת צילנדרים במנוע מקורר אוויר , מאיזה חומר היא מיוצרת לרוב ומהן תכונותיה של חטיבה ממתכת כזו ?

תשובה ג - 75

למנוע קורור אויר ישנם צלעות קירור רבות והוא עשוי מייצקה אפורה . המתכת הזו טובה גם עבור תנועת הבוכנה . המיבנה פשוט וזול קל במישקל נוח לאחזקה אבל המנוע רועש יותר .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש