שאלה ה - 14
הסבר לשם מה יש לשמן מיסב החלקה !
תשובה ה - 14
על השמן להבטיח שימצא רפד הפרדה בין קליפת המיסב לבין הפין , כך שבין שניים אלה לא יהיה מגע מתכתי .
שאלה ה- 17
מהי משמעותו של המושג "תוספות" לשמן סיכה ואיזו השפעה יש לטמפרטורה על צמיגות השמן ?
תשובה ה - 17
"תוספות" הן חומרים שמוסיפים לשמן הבסיסי כדי להקנות לו או לשפר בו תכונות מסוימות , כמו למשל , עמידה בשיתוך , הארכת החיים וכו' . ככל שחום השמן עולה , קטנה צמיגותו , כלומר , הוא הולך ונהיה יותר דליל .
שאלה ה - 18
מהן הדרישות משמן סיכה טוב ומה אומר לך הסימון שלהלן על מכל השמן :
30 -W10 SAE - HD ?
תשובה ה - 18
על שמן הסיכה לקרר , לנקות , לאטום ובעיקר להקטין את החיכוך . הסימון משמעו שמן למאמץ גדול (כלומר משופר מאד) , רב-דרגתי מתאים לחורף מדרגה 10 עד לדרגת צמיגות 30 וזאת לפי תקן בין לאומי המבוסס על הגדרת איגוד מהנדסי רכב של ארצות הברית .
שאלה ה - 20
מהם תפקידי סיכת המנוע ואילו סוגי שיטות סיכה קיימות ?
תשובה ה - 20
תפקידה העיקרי של סיכת המנוע הוא למנוע חיכוך בנקודות המיסוב או לפחות להקטינו
להרחיק חום ולאטום בין הבוכנה לגליל . מבחינים בין סיכת טבילה , סיכת התזה וסיכה בלחץ , ובמנועים דו - מהלכים בסיכה מעורבת .
שאלה ה - 21
אילו סוגי משאבות שמן מקובלים במנועי רכב וכיצד מקבל נהג את המידע הדרוש על לחץ שמן במחזור ?
תשובה ה - 21
נהוג להשתמש במשאבות גלגלי שיניים , משאבות מאיץ , משאבות גלגלי שיניים בעלות תשלובת פנימית וגם במשאבות שבשבת . על מצב לחץ השמן ניתן לדעת על ידי נורת אזהרה או מד לחץ שמותקנים בלוח המחוונים .
שאלה ה - 24
לשם מה יש לספק למנוע שמן ?
תשובה ה - 24
יש לספק שמן למנוע לסיכת המיסבים והבוכנות , להרחקת חום החיכוך , לאטימת הבוכנות כלפי דופן הצילינדר , להגנה בפני שיתוך ולשטיפת לכלוך בצורת גושים קטנטנים והרחפתם לתוך המסנן .
שאלה ה - 26
מהם הגורמים ליצירת חום במיסבי ההחלקה וכיצד מורחק חום זה ? כיצד משתמנים הבוכנה ופין הבוכנה ?
תשובה ה - 26
החום במיסבים נוצר כתוצאה מחיכוך פין הבוכנה בעת סיבובו בתוך קליפת המיסב . חום זה נספג בשמן הסיכה , מורחק על ידו לאגן השמן ועובר ממנו לאוויר החיצוני . דופן הצילינדר וחצאית הבוכנה מקבלים התזת שמן מכתפי גל ארכובה בעת סיבובו . יש מנועים שבהם קיים נחיר התזה מיוחד למטרה זו .
שאלה ה -27
הכיצד מספיק לחץ הסיכה הנמוך שמספקת משאבת הסיכה , למרות שמיסבי הטלטל נתונים ללחץ הבעירה הגדול ?
תשובה ה - 27
הלחץ הדרוש ליצירת חיכוך רטוב כנגד לחץ הבעירה הגדול שלוחץ על הטלטל נוצר על ידי מיסב ההחלקה עצמו . זאת מפני שבעת סיבובו נוצר טריז שמן לפי העיקרון ההידרודינמי .
שאלה ה - 32
מהו ההבדל בין אובדן שמן לצריכת שמן ? מהו לחץ השמן המקובל ומהי טמפרטורת השמן הנורמלית במנועי רכב ?
תשובה ה - 32
אובדן שמן הוא תקלה מכנית , לרוב מחוסר אטימה חיצונית . צריכת שמן משמעה ששמן חודר לתא השריפה ונשרף שם או נפלט דרך המפלט . חום השמן המקובל הוא מ- 100 מעלות צלסיוס בחצאית מנוע בנזין מקורר במים ועד 400 מעלות צלסיוס בראש הבוכנה של מנוע דיזל דו-מהלכי מקורר באוויר .
שאלה ה - 33
כיצד מייצרים שמני סיכה ומה זה צמיגות של שמן סיכה ?
תשובה ה - 33
שמני סיכה מיוצרים בשיטת הזיקוק בריק ולאחר מכן זיכוך בחומרי ניקוי , כגון חומצות . צמיגות מציינת את ההתנגדות לזרימה הנגרמת על ידי חיכוך פנימי ומשתנה בטמפרטורות השונות .
שאלה ה - 39
מה יכול לגרום להתעבות של שמן , מה לדילולו ומהם משקעי רפש של טמפרטורה נמוכה ?
תשובה ה - 39
שמן יכול להתעבות כתוצאה מיצירת פיח וחמצון ומשריפת החלקים הקלים שבשמן , הדלילים במיוחד . דילול השמן עלול להיווצר מחימום יתר , מהפעלת ממושכת מדי של המתנע , משימוש מיותר בדוושת הדלק כאשר המנוע דומם ומהפעלת מנוע למרחקים קצרים , כך שהוא אינו מגיע לחום הפעולה .
משקעי רפש כאלה הם תחליבי שמן - מים אפרפרים הנוצרים לרוב כתוצאה משינויים חריפים בתנאי הפעלת המנוע .
שאלה ה - 41
מה הם הגורמים להתיישנות שמן ומהם הגורמים לדילולו ?
תשובה ה - 41
השמן עלול להתיישן בגלל היווצרות חומצות כתוצאה מחדירת אוויר וגזי פליטה (התחמצנות) . כמו כן הוא עלול להתעבות בגלל חדירת זפת שעוה , תהליך שחדירת מים מעובים יכולים עוד לזרז אותו . גם איחסון ממשוך יכול לגרום להתיישנות . הוא עלול להידלל כתוצאה מחדירת חומרים בעלי נקודת רתיחה גבוהה כמו למשל בנזין , וזה בעיקר עקב התנעת מנוע קר .
שאלה ה - 43
תאר בפרוטרוט מערכת סיכה בלחץ של מנוע רכב .
תשובה ה - 43
מאגן השמן מוזרם השמן על ידי משאבה דרך המסנן אל הנקודות השונות במנוע הדורשות סיכה או קירור . שסתום פורק לחץ מונע לחץ רב מדי בעיקר בעת ההתנעה עם שמן קר וצמיג . כתפי גל הארכובה ומקומות שבהם השמן נלחץ , זורקות שמן אל דופן הצילינדר לסיכתו של זה , החוזר מכאן לקירור ולסינון . לבקרת הלחץ מותקן מחוון לחץ או נורת אזהרה .
שאלה ה - 44
תאר בפרוטרוט מערכת סינון של מלוא הזרימה .
תשובה ה - 44
כל השמן זורם קודם כל למסנן ומשם לנקודות הדורשות סיכה או קירור . שסתום מיצד מבטיח שגם במקרה שהמסנן נסתם יגיע שמן למקומות הדורשים שימון , אם כי שמן לא מסונן . שסתום פורק לחץ מונע התפרקות קרב הסינון גם במקרה שהוא סתום ולחץ השמן עליו גובר מאוד .
שאלה ה - 45
תאר בפרוטרוט מערכת סינון של מיצד (סינון חלקי) .
תשובה ה - 45
רק חלק מן השמן שעובר את המשאבה (לא יותר מ - %30) עובר דרך המסנן , בעוד שיתר השמן מגיע אל נקודות הסיכה לא מסונן . מאחר שהמסנן עדין מאוד , יכולת הסינון שלו גדולה מאוד , כך שאותו שמן העובר דרכו מסונן היטב . אין צורך בשסתום עוקף .
שאלה ה - 46
כיצד אפשר להגיע לסינון מושלם , מהו תפקידו של מגנט במערכת סינון והיכן הוא מורכב ?
תשובה ה - 46
התקנת מסנן מלוא הזרימה וגם מסנן מיצד מאפשרים להגיע לסינון מושלם ומלא . במקרה של מסנן משולב כזה הם מותקנים בבית משותף . יש צורך בשסתום עוקף בבית מסנן מלוא הזרימה .
תפקידו של המגנט שמותקן לרוב במגופת ריקון האגן הוא ,לקלוט שאריות מתכת מגנטיות .
שאלה ה - 47
מהו ההבדל בין צריכת שמן לתצרוכת שמן סגולית ומהן יחידות המידה המקובלות ?
תשובה ה - 47
"תצרוכת שמן" משמעה כמות השמן שנצרכת בפרק זמן מסוים , בלי להתחשב בכמות שבאגן . "תצרוכת שמן סגולית" לעומת זאת מצביעה על כמות השמן שצורך מנוע ביחידת הספק או ביחידת זמן תקנית , ומתייחסת בדרך כלל להספק הקבוע של המנוע . יחידת המידה לתצרוכת שמן היא ק"ג/שעה ויחידת המידה לתצרוכת שמן סגולית היא גרם/קילווט שעה .
שאלה ה - 48
תאר את ההבדל בין סיכת לחץ לסיכת טבילה והיכן הם משמשים במנוע !
תשובה ה - 48
סיכת לחץ היא השיטה הנהוגה בכל המנועים המודרניים ובה משאבה , שנמצאת באגן השמן , לוחצת את השמן דרך מסנן אל כל המקומות שצריכים הפחתת חיכוך או קירור . זאת לעומת סיכת טבילה , שבה הרכיב טובל בשמן ונסוך בצורה זו . שיטה זו למעשה אינה קיימת במנועים , אלה באופן חלקי , לדוגמה : לסיכת דופן הצילינדר . כל פעם שכתפי גל הארכובה יוצאות מטבילתן בשמן שבאגן הן גורפות איתן כמות של שמן וזורקות אותו אל דופן הגליל .
שאלה ה - 52
מהם הגורמים שמשפיעים על תצרוכת שמן במנוע ?
תשובה ה - 52
כאשר המנוע במצב תקין כמעט ואין תצרוכת שמן . נצרכת רק אותה כמות מעטה של שמן אשר בהכרח מגיעה לתא השריפה ונשרפת שם . ככל שהמנוע הפועל יותר חם או פועל במהירות רבה יותר , עולה גם תצרוכת השמן . כאשר השמן מתחמם באגן , האדים שלו נפלטים דרך נשם המנוע החוצה או לתא השריפה . כאשר המנוע פועל במהירות גבוהה יותר , שמן נזרק על ידי כתפי גל הארכובה לדופן הצילינדר והטבעות אינן מצליחות להתיישר , ובמקום להחזיר את עודפי השמן לאגן הן שואבות אותו כלפי מעלה לתא השריפה , שם הוא נשרף או נפלט החוצה . גם דרך מובילי השסתומים יש כניסת שמן לתא השריפה וגם כאן הכמות שעוברת גדלה ככל שהמנוע פועל יותר מהר .
שאלה ה- 53
מהן התוספות שמוסיפים לשמן הבסיסי ומהו תפקידן ?
תשובה ה - 53
ניתן לחלק את התוספות לשתי קבוצות .הראשונה מורכבת ממייצבי צמיגות , מונעי הקצפה וממשפרי נקודת הנזילות . בקבוצה השניה נמצים כל המשפרים שמוסיפים בהתאם לתנאי העבודה שבהם אותו שמן או אותו מנוע צריכים לפעול , והם : חומרי ניקוי , מונעי חימצון , משפרי רפד הסיכה ותוספות לעמידה בלחץ גבוה .
שאלה ה - 54
הסבר מהו חיכוך ומה הקשר בינו לבין סיכת המנוע .
תשובה ה- 54
חיכוך הוא ההתנגדות לתנועה בין שני גופים . התוצאה של חיכוך היא חום . אם אין מונעים את החיכוך או לפחות מפחיתים אותו עד למינימום , גורמים להרס הרכיבים המתחככים . תפקידו של השמן במנוע הוא למנוע או להפחית את אותו חיכוך על ידי הפרדה בין הריכיבים המתחככים באמצעות השמן הנכנס ביניהם .
שאלה ה- 56
תאר את פועלתו של מנגנון נורת האזהרה במערכת הסיכה .
תשובה ה - 56
נורת האזהרה של מערכת הסיכה מחוברת לאלמנט הלחץ דרך מעגל מפתח הצתה . אלמנט הלחץ כולל דיאפרגמה וזוג מגעים . כאשר סוגרים את מעגל ההצתה באמצעות המפתח נסגר גם מעגל האזהרה , המגעים סגורים והנורה דולקת . הדיאפרגמה דרוכה על קפיץ המכויל ללחץ מסוים . כאשר המנוע מתחיל לפעול ולבנות לחץ שמן , נוצר לחץ על הדיאפרגמה אשר פותחת את המגעים ומנתקת את המעגל החשמלי והנורה נכבית .
שאלה ה - 62
תאר בפרוטרוט את פעולתו של מד לחץ שמן .
תשובה ה - 62
מד לחץ שמן מכני מורכב מצינורית בורדון מותקנת כקשת , המחוברת בצד אחד וחופשית בצד האחר . השמן מגיע מן המנוע דרך צינור הספקה , ןכתוצאה מבניית לחץ , כיאין הוא יכול לעבור , הוא גורם להתיישרות מסוימת של הצינוריות . ככל שהלחץ רב יותר נוטה הצינורית להתיישר יותר . קצה הצינורית מחוברת למערכת מנופים וממסרת גלגלי שיניים אשר אליהם מחובר מחוג , המראה , על לוח המחוון את הלחץ המתאים .
שאלה ה - 70
מהו ההבדל העיקרוני ומהו המיוחד בשמן מנוע רב דרגתי לשמן מנוע רגיל ?
תשובה ה - 70
השמן סמיך יותר ככל שהוא קר יותר , ולהיפך , הוא הופך דליל ככל שהוא מתחמם . תכונה זו מקשה על התנעת מנוע קר בגלל התנגדות השמן הסמיך לזרימה , והוא אף עלול לא לעבור דרך חרירי המסנן . כמו כן השמן המדולל מתנגד פחות למגע חלקי המתכת האתד באחר . ידועים לנו שמנים בעלי דרגות צמיגות שונות , בהתאם לדרישות המנוע או המכלל המסוים . בשנים האחרונות הוכנסו לשימוש שמנים רב דרגתיים , אשר שומרים על צמיגות אחידה פחות או יותר בכל התנאים , כלומר , שמן חם נשאר יותר צמיג ושמן קר נהיה יותר דליל . כך השמן אינו מכביד על ההתנעה ומובטחת מניעת חיכוך מירבית בכל תנאי חום המנוע .
שאלה ה - 73
מה ידוע לך על קירור שמן מנוע ?
תשובה ה - 73
כתוצאה מחיכוך מיסבי ההחלקה וקליטת עודפי החום של השריפה מדופן הצילינדר וראש הבוכנה , השמן מתחמם . חום זה יש להרחיק אל האוויר החיצון , דבר שנעשה באמצעות אגן השמן . כדי להבטיח טמפרטורת שמן יחסית נמוכה באגן מייצרים את האמבט לרוב מנתך חמרני , חומר שיש לו מוליכות חום טובה , ומציידים אותו לעיתים בצלעות קירור . מנועים בעלי הספק גבוה מצוידים לרוב גם במקרר שמן מיוחד , בעיקר מנועים עם קירור אוויר , כי בהם משמש השמן לרוב גם לקליטת עודפי חום מפנים ראש הבוכנה .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה