איך בונים מצגת

יום שישי, 18 בנובמבר 2011

שאלות ותשובות בנושא שסתומים

שאלה ג - 51

מהו ההבדל בין קפיץ שסתום בורגי רגיל , קפיץ שסתום בעל מרווח לוליני משתנה וקפיץ בורגי מתאים למהיריות מנוע גבוהות ?

שאלה ג - 109

מהו ההבדל בין הקפיצים שנראים בתמונה ומהי משמעות ההבדלים לגבי מערכת השסתומים ?

תשובה ג - 51 , ג - 109

קפיץ 1 . רגיל בעל 6 כריכות מקובל מאוד מנועים רבים .

קפיץ 2 , 3 . קפיץ קוני וקפיץ קוני כפול תפקידם להקטין רעידות הכריחות ולמנוע רחיפת שסתומים ושיסגרו בזמן .

קפיץ 4 . המרחק בין הקריחות מישתנה ומתחזק עם הלחיצה טוב למנועים מהירים תפקידו להקטין רעידות בין הכריכות ועל ידי כך השסתום ניסגר בזמן . הכריכות הצפופות מורכבות על שטח הראש .

שאלה ג - 98

הסבר מה תהיה ההשפעה על חלקי המנוע ועל פועלתו , במקרה שכח קפיצי השסתומים יהיה גדול או קטן מהוראות היצרן !

תשובה ג - 98

כאשר כוח הקפיצים גדול מידי נוצרת שחיקה חזקה בגל הזיזים , נדנדים , שסתומים , ותושבות .

כאשר כוח קפיצי השסתומים קטן מהוראות השסתומים מרחפים ובסיבובים מהירים אינם נסגרים . המנוע מזייף וכוח המנוע יורד .

שאלה ג - 86

בתמונה מוצגים שני מנגנוני הנעה שונים של שסתומים . תאר את השפעת מבנים אלה פעולת המנוע ותכונתיו .

תשובה ג - 86

בתמונה 1 מראים מערכת שסתומים כפולה שסתום צד ושסתום בראש המנוע . שיטה ישנה בעלת מנגנון מסובך יחס דחיסה נמוך בגלל מיבנה תא השריפה מאורך שגם גורם לדיטונציה המנגנון אינו מאפשר הפעלה במהירות סיבובים גבוהה - מנוע איטי .

בתמונה 2 תא שריפה מתקדם בצורה גגון שמאפשר שסתומים גדולים , גל הזיזים מעל השסתומים מקטין כוח התמדה של המנגנון ומאפשר הפעלה בסיבובי מנוע מהירים . פיתחי השסתומים מישני צידי הראש מבטיח ניקוי טוב של תא השריפה וקבלת הספק גבוה .

שאלה ג -95

מדוע יש שסתומים המושחזים בזווית 45 מעלות וכאלה שבהם הזווית היא 30 מעלות . מהי הסיבה לכך שזווית השחזת השסתום שונה לעיתים מזו של התושבת ?

שאלה ג - 107

מה ידוע לך לגבי שטחי המגע בין השסתום לתושבת והזווית שבניהם ? התייחס למידות , לאטימה , הולכת חום , מעמס וכו' .

תשובה ג - 95 , ג - 107

שסתומי פליטה מושחזים בזוית 45 מעלות זוית זו משאירה שסתום עבה וחזק יותר . שסתומי יניקה אפשר להשחיז בזוית 30 מעלות זוית זו מחלישה את השסתום והוא נעשה דק יותר . אבל פתיחת השסתום מהירה יותר , ולצילנדר נכנס יותר תערובת ביניקה . הבדל בהשחזת הזויות בין שסתום לתושבת במעלה אחת עושים כדי ליצור אטימת לחץ שמשפרת מעבר חום והתאמת השסתום לתושבת במהירות . שטח המגע בין השסתום לתושבת לא יעלה על 1.25 עד 1.5 מ"מ מקבלים זו על ידי השחזת התושבת בצד מישטח הראש בזוית 15 מעלות ואם זה לא מספיק גם בתוך התושבת בזוית 75 מעלות ומתקבל שיפור בכניסת תערובת ויצאת גזים שרופים .

שאלה ג - 48

מאילו חומרים מייצרים שסתומים , אילו מהם מצופים בציפוי מגן , ואילו מאמצים פועלים עליהם ?

תשובה ג -48

שסתומים מיוצרים מפלדה כרום ניקל ותוספת וולף פארם וקובל . שסתום פליטה צריך לעמוד בפני מכות חום וחומצות שבתא השריפה . את ראש השסתום ואת קצה הקנה מצפים בחומר קשה כדי להקטין בלאי . כתוצאה מהוספת כמות גדולה של כרום וניקל השסתום מאבד את המגנטיות וזה מונע חומרים ברזליים להידבק לשסתום .

שאלה ג - 49

מדוע מקובל לצייד מנועים בשסתומי יניקה גדולים יותר משסתומי הפליטה , במה , היכן ומדוע ממלאים שסתומים , ומה יכול לגרום לתפיסת שסתום ?

תשובה ג - 49

שסתומי יניקה גדולים יותר היות והם מעבירים תערובת בהפרש לחצים קטן בו בזמן שגזי הפליטה יוצאים בלחץ לשסתום פליטה שפועל במקום חם במיוחד . מכנסים שסתום שיש לו קדח בקנה וראש השסתום והחלל ממולא בנטרן כדי לאפשר קירור טוב יותר של ראש השסתום כאשר הוא פתוח .

שסתום יכול להיתפס מחימום יתר , ליכלוך , פיח וחוסר שימון יעיל וקנה שסתום עקום .

שאלה ג - 77

אילו תוצאות יהיו למרווח שסתומים לא תקין ?

שאלה ג - 78

מה עלול לגרום להקטנת אורך חיי שסתום , ומהן מעלותיו של התקן מסובב שסתום ?

תשובה ג - 77 , ג -78

מרווח שסתום קטן ישאיר את השסתום פתוח כשנמנוע מתחמם והשסתום ישרף . מרווח שסתום גדול יקצר את הזמן שבו השסתומים ישארו פתוחים מילוי הצילנדר יקטן הספק ירד השסתומים ידפקו ויתבלו מהר .

שאריות פיח בין תושבת לשסתום תימנה ממנו להיסגר ולהתקרר והשסתום ישרף .

התקן מיוחד שיסובב את השסתום יגרום לניקוי שטח המגע ויבטיח התאמה מהירה .

שאלה ג - 47

מהו ההבדל בין נדנד דו -זרועי לחד - זרועי ועל מה יש להקפיד בזמן תיקון ראש בקשר לנדנדים ?

תשובה ג -47

נדנד חד זרועי נמצא בגל זיזים עילי הזיז שבגל הזיזים נמצא במרכז הנדנד בין נקודת המישען לקצה הפותח את השסתום . נדנד דו זרועי נמצא במנוע שגל הזיזים בגוף המנוע והזיז שלו מפעיל את הנדנד דרך מקל מצד אחד הציר במרכז וקצה הנדנד השני מפעיל את השסתום .

בתיקון ראש יש להקפיד על שטח מגע של נדנד בקנה השסתום הוא צריכך להיות מושחז ברדיוס הנכון .

שאלה ג -100

מהו המתקן שבתמונה ומהן מעלותיו ? הסבר את אופן פועלתו .

תשובה ג -100

מרים שסתומים הידראולי שומר על מרווח שסתומים 0 בכל מצבי פעולה . ומונע את הצורך בכיוון שסתומים תקופתי . אופן פעולה :

שמן בלחץ מנוע זורם לחלל הטיבלן . כאשר נוצר מירווח בין שסתום לנדנד קפיץ מתחת לטיבלן דוחף אותו למעלה ושמן חודר מתחתיו דרך שסתום חד כיווני כדורי והמרווח ניסגר .במידע והשסתום במנוע נישאר פתוח מהתארכות מחום של קנה השסתום . לחץ קפיצי השסתום במנוע לוחץ את הטיבלן כלפי מטה והשמן שמתחת לטיבלן יוצא ברווח קטן מבוקר שבין הטיבלן והגוף והשסתום ניסגר .

תגובה 1:

  1. אריה, תודה רבה על התשובות עזרת לי מאוד. כאחת שלמדה הרבה על שסתומים עשית לי את החיים ממש קלים, תודה.

    השבמחק

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש