שאלה ה - 38
למה משמשים שמנים המסומנים HD , מהי שיטת API ולמה מתאימים שמני מנוע המסומנים SE לפי שיטת API ?
תשובה ה - 38
D - havy duaty.H - שמן לעבודה בתנאים קשים . American Petrol Institute מחלקת את שמיני המנוע , בהתאם להנחיות מכון הנפט אמריקאי , לתנאי פעולה קלים או קשים ולפי סוג המנוע - בנזין או דלק . שמנים המסומנים API - SE מתאימים למנועי בנזין מהירים העובדים בתנאים קשים (מעמס גדול) .
שאלה ה- 65
מה אומרים לך הסימנים המפורטים להלן על מכילי השמן :
1. SAE10W/40SD
SAE30CB .2
SAE20/50SE .3
תשובה ה - 65
1. SAE זהו תקן אמירקאי והוא דומה API . הסימון 40/W10 מציין שמן רב דירגי שהוא קר הצמיגות 10 ושהוא חם הצמיגות 40 . הסימון S מציין שמן למנועי בנזין . הסימון D מציין שמן בדרגה רביעית .
W - מציין חורף .
2. SAE זהו תקן אמירקאי והוא דומה API . הסימון 30 צמיגות חד דירגי . C מציין שמן למנועי דיזל . הסימון B דרגה טיב שניה .
3. SAE זהו תקן אמירקאי והוא דומה API . הסימון 20/50 מציין שמן רב דירגי שהוא קר הצמיגות 20 ושהוא חם הצמיגות 50 . הסימון S מציין שמן למנועי בנזין . הסימון E מציין שמן בדרגה החמישית .
שאלה ה- 16
ממה מייצרים שמני מנוע ומהי משמעותו של המושג "צמיגות" ?
תשובה ה - 16
שמן מנוע מיצרים בתהליך גיקוק משמן אדמה .
צמיגות היא קנה מידה ליכולת הנזילות של השמן וזאת בתנאים תקניים .
שאלה ה - 34
מהן "תוספות" וכיצד מבחינים בין דרגות צמיגות SAE ?
תשובה ה- 34
התוספות שמשפרות את השמן הם :
1. תוספת ממיסה שמנקה בוץ ופיח ומשאירה אותו מרחף בשמן . כדישלא יסתום מעברים וישאר במסנן השמן .
2. תוספות משפרות עמידה בלחצי עבודה גבוהים .
3. תוספת המשפרת צמיגות .
4. תוספת שמשמרת שמן וזה מנטרל חומצות .
5. תוספת למניעת קצף .
6. תוספת למניעת חלודה .
מבחינים בדרגות צמיגות לשמן מנוע עד 50 ובדרגות צמיגות של שימון ממסרה 80 -90
כאשר 80 זהה ל-30 מנוע ו-90 ל-50 מנוע .
שאלה ה - 64
פרט את הסיבות לזיהום האוויר ממנועי הבנזין ובאילו מקומות הוא נפלט .
תשובה ה - 64
זהום אוויר נוצר משריפת הדלק בתא השריפה והזיהומים ניפלטים מצינור פליטה מבית ארכובה ממיכל הדלק ומהקרבורטור . ליקוי במערכת הצתה או ליקוי במערכת הדלק או ליקוי בעבודת המנוע מגדלים את הזיהומים .
סוגי הזיהומים :
1. חד תחמוצת הפחמן CO .
2. פחמימן זה נקרא הידרו כרבון C.H אידי דלק . זה נוצר מליקוי במערכת הצתה או חוסר דחיסה או תערובת עשירה מאוד .
3. חומצה חנקנית רעילה ומשרטנת קוראים לה NOx זה נוצר מחום שריפה גבוה .
שאלות ה - 57 , ה - 58 , ה - 59
מה תהיה השפעתו של מכסה משאבת שמן בלוי על הספקת השמן למנוע ?
מהן הנקודות שיש לבדוק , במשאבת שמן שיננית כדי לקבוע את תקינותה ?
אילו הן ארבע הנקודות הקובעות אם משאבת שמן רוטורית כשירה לפעולה או לא ?
תשובות ה - 57 , ה - 58 , ה - 59
כאשר המיכסה מחורץ מפעולת גלגלי השניים ונוצר מירווח גדול מ - 0.1 מ"מ לחץ השמן נופל .
מקומות ליקויים נוספים :
1. חופש בציר המשאבה מקסימום 0.1 מ"מ .
2. מירווח גדול בין גלגלי השיניים .
3. מירווח גדול בין גלגלי השיניים והגוף .
4. שסתום פורק לחץ או הקפיץ שלו פגום .
שאלה ה - 30
מדוע יש לקרר שמן מנוע , כיצד נעשה הדבר ומהי הטמפרטורה המירבית אליה מותר לשמן להגיע ? לפי אילו ניתונים קובע יצרן המנוע את כמות השמן שתמולא באגן ?
תשובה ה - 30
אחד מתפקידי השמן לקרר את המנוע במיוחד חלקיו הפנימיים הבוכנה ומיסבי גל ארכובה . חימום רב של השמן יגרום לקילקולו .
הקירור נעשה ב - 3 צורות עיקריות :
1. רדיאטור שמן שמקורר בנוזל הקירור של המנוע .
2. רדיאטור שמן שמקורר באוויר חיצוני .
3. צלעות קירור על אגן השמן .
כמות השמן באגן נקבע לפי גודל המנוע והספקו כך שגם בסיבובים מהירים ובעליות פית משאבת השמן תהיה טבולה בשמן . ושגובה השמן לא יעבור מעל גל ארכובה . כדי למנוע הקצפת השמן והגדלת התיצרוכת .
טמפרטורה מירבית של השמן 140 עד 150 מעלות .
שאלה ה - 36
אילו סוגי תוספות משפיעות במיוחד על פעולתו של השמן ?
תשובה ה - 36
סוגי תוספות שמשפיעות במיוחד על פעולתו של השמן הם :
1. תוספת המשפרת צמיגות .
2. תוספת למניעת קצף .
3. תוספת למניעת חלודה .
4. תוספת ממיסה שמנקה בוץ ופיח ומשאירה אותן מרחף בשמן .
5. תוספת המשפרת עמידה בלחצים גבוהים .
6. תוספת שמשמרת שמן וזה מנטרל חומצות .
שאלה ה - 37
מדוע מוסיפים לשמן הסיכה תוספות ללחץ גבוה במנועי שיתוך ?
מהם תפקידי התוספות לרחיפה ולמניעת התישנות ?
תשובה ה - 37
תוספות ללחץ גבוה מונעות קריעת שכבת השמן המפרידה בין החלקים כדי למנוע שחיקה מהירה של חלקים , במקומות שיש בהם לחץ גבוה .מערבת פתחית שסתומים והמגע בין הבוכנה וטבעות ודופן הצילנדר .
תוספות שמונעות חלודה צריכות לנטרל את החומצות הנוצרות בתהליך שריפה .
תוספות ממיסות כדי שהבוץ והפיח ירחפו בשמן ולא ישקעו ויסתמו מעברים .
שאלה ה - 35
מהו שמן סיכה רב דירגתי ומהן תכונותיו ומעלותיו ?
תשובה ה - 35
שמן רב דירגתי שומר על תחום צמיגות רחב בשינוי חום המנוע . כאשר השמן קר השמן נשאר דליל מספיק ומאפשר הנעה קלה ושימון טוב . כאשר המנוע מתחמם צמיגות השמן נשמרת והשמן לא נעשה דליל מידי וחלקי המתכת נשמרים ואינם מתבלים . ותצרוכת השמן קטנה .
שאלה ה - 50
הסבר מהו "מדד צמיגות " ואיך קובעים אותו ?
תשובה ה - 50
מדד צמיגות זה נתון המראה תכונת שמן רב דירגי שאינו משנה צמיגותו בשינוי טמפרטורה . שמן רגיל נעשה צמיג בטמפרטורה נמוכה ודליל בעלית הטמפרטורה .
שאלה ה - 39
מה יכול לגרום להתעבות של שמן , מה לדילולו ומהם משקעי רפש של טמפרטורה נמוכה ?
תשובה ה - 39
השמן נעישה סמיך כתוצאה מפיח , בוץ ושמן שרוף . השמן מתישן מחימצון ומחדירת מים וגזים חמים מתא השריפה ואבק שחודר דרך נש"מ , מסנן אויר ופתח מילוי שמן . השמן נעשה דליל מחדירת דלק לשמן בגלל חדירת דלק למשאבת דלק או קרברטור מציף אושימוש רב במשנק . כאשר המנוע קר מים וחומרי שריפה נשארים בתוך המנוע חודרים לבית ארכובה וגורמים לבוץ .
שאלה ה - 55
מיהו האויב הגדול ביותר של שמן המנוע , למה הוא גורם וכיצד ניתן למנוע תופעה זו ?
תשובה ה - 55
האויב הגדול ביותר הוא מוצרי השריפה שחודרים מתא השריפה לאגן השמן שהמנוע קר
ודלק שחודר לשמן כאשר נוסעים עם משנק מופעל . חומצות , מים ופיח עוברים לבית ארכובה ויחד עם אבק חיצוני מקלקלים את השמן . חשוב לחממם את המנוע במהירות כדי שהחומרים המיזיקים יפלטו החוצה . וזה נעשה בעזרת תרמוסטט ששומר חום עבודה מינמלי . כדי למנוע חדירת אבק צריך לבדוק מסננים ומערכת נש"מ .
שאלה ה - 67
מדוע יש צורך בשמן מנוע שונה למנוע בנזין מאשר למנוע דיזל , ולמנוע בנזין של שני מהלכים (בשלושה פתחים) ?
תשובה ה - 67
מנוע דיזל יוצר פיח רב ולכן יש להוסיף תוספות שממיסות את הפיח . במנועי בנזין 2 מהלכים מערבבים שמן בדלק וצריך להוסיף לשמן תוספות נגד חלודה וחומרים ממיסים למניעת תפיסת טבעות מפיח שנוצר בשריפת השמן .
שאלה ה - 28
מהם תפקידהם של "שסתום פורק לחץ" , "שסתום עוקף" ו "שסתום הביטחון" במעגל הסיכה של מנוע , ומהם הבדלים בניהם ? היכן הם מורכבים ?
תשובה ה - 28
1. שסתום פורק לחץ או שסתום ביטחון מונע לחץ יתר שעלול לגרום לנזק למשאבת שמן ולפיצוץ מסנן שמן ומעברים . השסתום נמצא במשאבה .
2. שסתום עוקף נמצא במסנן והוא ניפתח כאשר המסנן נסתם ומאפשר זרימת שמן לשימון גל ארכובה ומיסבים .
3. שסתום על חוזר נמצא במסנן ומונע התרקנות המסנן כאשר המנוע כבוי , ובמניעת התנעות יבשות .
שאלה ה - 22
מהם תפקידי מסנני השמן ובמה נבדל מסנן של מלוא הזרימה ממסנן של סינון חלקי ?
תשובה ה - 22
תפקיד המסנן להרחיק מהשמן ליכלוך חלקי מתכת , אבק , בוץ ופייח . במסנן זרימה מלאה כל השמן עובר סינון ולכן חייב להיות במסנן שסתום עקיפה . במסנן סינון חלקי רק חלק מהשמן עובר סינון והשמן במסנן חוזר לבית ארכובה שאר השמן זורם לשימון חלקי המנוע .
שאלה ה - 42
מהם הגורמים לצריכת השמן הנורמלית של מנוע ומדוע יש צורך בהחלפת השמן ?
תשובה ה - 42
חלק מהשמן מתאדה ויוצא דרך הנש"מ חלק קטן עובר דרך טבעות ונשרף בתא השריפה במיוחד בסיבובים מהירים , גם כאשר צמיגות השמן נמוכה הוא מחדירת דלק הצריכה גדולה , במשך הזמן שהמנוע פועל השמן מתקלקל מחומצות מים ופיח ומתלכלך מאבק חיצוני וחלקי מתכת שחוקים .
שאלה ה - 68
פרט לפחות חמישה גורמים על סימניהם החיצוניים לצריכת שמן מופרזת של מנוע .
תשובה ה - 68
1. צריכת שמן דרך טבעות רואים כעשן כחול בסיבובי מנוע מהירים .
2. צריכת שמן דרך מובילים רואים כאשר מאיצים את המנוע מימצב סרק ורואים עשן כחול בצינור הפליטה שנעלם מיד .
3. צבע שחור רטוב על מצתים .
4. נש"מ סתום .
5. נזילות שמן .
6. חימום יתר בסיבובים מהירים .
שאלה ה - 31 , ה - 76
מה יכול לגרום ללחץ שמן גבוה מדי ומה לצריכת שמן מוגברת . מה יהיו התוצאות של תקלות מסוג זה ?
מנה לפחות שלוש סיבות ללחץ שמן גבוה במד הלחץ .
תשובה ה -31 , ה - 76
לחץ שמן גבוה מידי יגרום לפיצוץ מסנן שמן והרס משאבת שמן וסדק במעברים .
גורמים ללחץ שמן גבוה הם :
1. שסתום פורק לחץ סגור .
2. קפיץ הפורק חזק מידי .
3. שמן צמיג מדי .
4. מד לחץ פגום .
5. מעבר שמן סתום .
צריכת שמן מוגברת תגרום לקצר במצתים כיסוי תא שריפה בפיח . תפיסת טבעות וזיהום אויר .
גורמים לצריכה :
1. טבעות שחוקות .
2. מובילי שסתומים שחוקים וגומיות בלויות .
3. נש"מ תפוס .
4. נזילות .
5. חימום יתר ופעולת מנוע בסיבובים מהירים .
שאלה ה - 49
אילו בעיות עלול לגרום שימוש בשמן בעל צמיגות גבוהה במנוע ומדוע טוב להשתמש בשמן כזה במנוע בלוי ?
תשובה ה - 49
שמן בעל צמיגות גבוהה אינו חודר טוב במעברים צרים של מיסבי גל ארכובה ולא יגיע מספיק שמן לשימון וקירור הלחץ יגדל והפורק יפרוק את מלוא השמן .
כאשר המנוע בלוי המירוחים גדולים שמן צמיג ימלא את הרווחים לחץ שמן יגדל ותצרוכת שמן תיקטן .
שאלה ה - 71
מה בין חיכוך יבש , חיכוך חצי יבש וחיכוך נוזלי במנוע ?
תשובה ה - 71
חיכוך יבש - זה מצב שבין חלקי המתכת אין שמן והם זזים אחד על גבי השני ללא סיכה
חיכוך חצי יבש - במצב זה שיכבת השמן בין החלקים דקה ביותר בגלל צמיגות נמוכה או לחץ יתר על החלקים .
חיכוך נוזלי -
זה מצב רצוי חלקי המתכת מופרדים בשיכבת שמן .
שאלה ה - 72
תאר באיזה אופן ובאילו מכשירים יש לבדוק את תקינות מערכת הסיכה אחרי שיפוץ מנוע ולפני התנעתו .
תשובה ה - 72
מחברים מיכל שמן חיצוני בעל לחץ של 2 בר בערך לתעלת שמן ראשית ועוקבים אחרי זרימת השמן ואם לא נוזל בצורה חזקה מהמיסבים ומגיע שמן לגל זיזים .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה