איך בונים מצגת

יום שבת, 9 ביולי 2011

שיטות הדרכה בנהיגה

1)שאלה הוראה יעילה :

הוראה מוגדרת כתהליך מונחה להשגת שינוי יציב בהתנהגות בהתאם למטרות מוגדרות .

תשובה הוראה יעילה :

הוראה יעילה היא זו הגורמת ליצירת השינוי בהתנהגות תוך ניצול יעיל של זמן ואמצעים ובהוצאות כספיות המועטות ביותר .

2)שאלה הוראה יעילה :

הוראה מוגדרת כתהליך מונחה להשגת שינוי יציב בהתנהגות בהתאם למטרות מוגדרות .

השיטה שבאמצעותה ניתן להשיג הוראה יעילה ?

תשובה הוראה יעילה :

על מנת לגרום לשינוי הרצוי בהתנהגות המשתלמים יש להפעילם ביעילות בתהליך ההוראה . התנסות היעילה ביותר היא זו שבמסגרתה המשתלמים מופעלים בדיון ובשאלות ובתשובות באמצעות המחשה ועשייה בפועל .

3)שאלה בהשיטה הפרונטאלית :

שיטת ההוראה ממוינת בהתאם לאופי הפעילות הלימודית ולשילוב הנוצר בין המדריך , המשתלם וחומר הלימוד .

השיטות העיקריות הן : השיטה הפרונטאלית , השיטה הפעלתנית .

מאפייני השיטה הפרונטאלית .

תשובה בהשיטה הפרונטאלית :

המשתלם מתאים עצמו לסביבת הלימודית , קצב הוראה אחיד מוכתב ע"י המדריך . רמת הלימוד מותאמת לממוצע המשתלמים ללא רגישות לקצוות .

4)שאלה בהשיטה הפרונטאלית :

שיטת ההוראה ממוינת בהתאם לאופי הפעילות הלימודית ולשילוב הנוצר בין המדריך , המשתלם וחומר הלימוד .

השיטות העיקריות הן : השיטה הפרונטאלית , השיטה הפעלתנית .

מאפייני השיטה הפרונטאלית .

תשובה בהשיטה הפרונטאלית :

המשתלם מתאים עצמו לסביבת הלימודית ,רמת הלימוד מותאמת לממוצע המשתלמים ללא רגישות לקצוות .ההישג הלימודי הנדרש קבוע ואחיד ונבדק בסיום התהליך .

5)שאלה בהשיטה הפעלתנית :

שיטת ההוראה ממוינת בהתאם לאופי הפעילות הלימודית ולשילוב הנוצר בין המדריך , המשתלם וחומר הלימוד .

השיטות העיקריות הן : השיטה הפרונטאלית , השיטה הפעלתנית .

מאפייני השיטה הפעלתנית .

תשובה בהשיטה הפעלתנית :

הסביבה הלימודית מותאמת למשתלם , קצב ההוראה נקבע על פי קצב קליטה אישי של כל משתלם , רמת הלימוד גמישה ומשתנה בהתאם למשתלם , הלימוד הוא ברמת ההבנה

6)שאלה בפתיחה בהרצאה :

הרצאה היא שיטת הדרכה שבה מתבצעת העברת התכנים בצורה חד סטרית מהמדריך למשתלם . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים פתיחה , גוף , סיום .

תפקיד הפתיחה ? .

תשובה בפתיחה בהרצאה :

הפתיחה מיועדת ליצור עניין והנעה ללמידה , לפיכך עליה לכלול מספר נקודות : מטרת הרצאה , הנמקת חשיבות הנושא , הגדרת התחומים שבהם תעסוק הרצאה .

7)שאלה בפתיחה בהרצאה :

הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים פתיחה , גוף , סיום .

הנושאים הנכללים בפתיחה ? .

תשובה בפתיחה בהרצאה :

הפתיחה מיועדת ליצור עניין והנעה ללמידה , לפיכך עליה לכלול מספר נקודות : מטרת הרצאה , הנמקת חשיבות הנושא , הגדרת התחומים שבהם תעסוק הרצאה .

8)שאלה להוראה בהרצאה :

הרצאה היא שיטת הדרכה שבה מתבצעת העברת התכנים בצורה חד סטרית מהמדריך למשתלם .

השימושים האפשריים להוראה בהרצאה ? .

תשובה להוראה בהרצאה :

הרצאה הינה כלי שימושי לצורך העברה חומר לימוד שאינו דורש רמה של הבנה או של יישום אלא מתאים יותר לרמה של זכירה .

9)שאלה בגוף הרצאה :

הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים פתיחה , גוף , סיום .

הנקודות עליהן מבוסס גוף ההרצאה .

תשובה לגוף ההרצאה :

גוף הרצאה מבוסס על ארגון החומר הלימודי בצורה הגיונית ופיתוח הרעיונות בשלבים מתן דוגמא מציאותית המתאימות לעולמם של המשתלמים .

10)שאלה בסיום הרצאה :

הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים פתיחה , גוף , סיום .

עקרונות עליהם מושתת סיום הרצאה ?

תשובה בסיום הרצאה :

סיום הרצאה חייב להיות מושתת על :

סיכום נקודות עיקריות .

קישור בין הנושא לפעילויות לימודית בהמשך .

הפניה למקורות לצורך הרחבה , הדגשת מטרות הרצאה .

11)שאלה למנחי הדיון :

הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך .

עצות שימושיות למנחי הדיון שמטרתן להביא להצלחת הדיון .

תשובה למנחי הדיון :

שכנע את המשתתפים בדיון שהנושא בעל חשיבות , שמור על דיון ענייני , היה מאזין טוב הקשב לחוות הדעת המשתתפים , הבטח שלכל משתתף תהיה אפשרות להשתתף באופן פעיל בדיון .

12)שאלה במאפייני הדיון :

הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך . מאפייני הדיון ?

תשובה במאפייני הדיון :

הדיון מאפשר מתן הזדמנות למשתלם להביע השקפות אישיות ולשמוע דעות של אחרים בנושא הדיון דורש מעורבות ערה של המשתלמים וע"י כך השגת תהליך למידה יעיל וארוך טווח ברמת הבנה .

13)שאלה במאפייני הדיון :

הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך . מאפייני הדיון ?

תשובה במאפייני הדיון :

הדיון דורש מעורבות ערה של המשתלמים כתוצאה מכך מושג תהליך של למידה יעיל ארוך טווח ברמת הבנה , מספר המשתתפים הפעילים מוגבל ומנת הלמידה קטנה .

14)שאלה בתנאים המקדימים לניהול דיון :

הדיון הוא שיטת הדרכה פעלתנית שמטרתה לעלות נושא תוך הצגת מגוון היבטים ודעות ע"י המשתתפים בהנחיית המדריך . התנאים המקדים לניהול דיון ?

תשובה בתנאים המקדימים לניהול דיון :

תנאי מוקדם לקידום דיון הוא ידע קודם מנמלי של המשתמשים בנושא הדיון ידע קודם מאפשר העלאת רעיונות מתן תשובות והעמקות בנושא , רצון ועניין מצד החניכים להשתתף בדיון .

15)שאלה בטכניקות העשויות לשבור את השגרה :

ידוע כי קיימת נטייה טבעית לירידה ברמת הקשב במהלך פעילות הדרכתית כדי לשבור את הירידה בקשב מומלץ לעשות תפנית מדי מספר דקות . התפנית נוצרת על ידי שבירה של שגרת ההדרכה .

הטכניקות העשויות לשבור את השגרה ?

תשובה בטכניקות העשויות לשבור את השגרה :

סיפור הקשור לעניין , שאלה למשתלמים , משחקי קול הרמת או הנמכת הקול , כיבוי מקרן השקפים ופנייה אל הקהל ללא אמצעי חוצץ , שינוי מקום העמידה , כתיבה על הלוח .

16)שאלה בגורמים הקשורים למדריך :

הגורמים המשפיעים על הצלחת ההוראה קשורים במשתלם , במדריך ובסביבת הלימוד . הגורמים הקשורים למדריך ?

תשובה בגורמים הקשורים למדריך :

תכנים מתאימים לרמת המשתלמים , שיטת הוראה מתאימות לחומר הנלמד ולרמת המשתלמים יכולת וניסיון בהדרכה .

17)שאלה בנושא שאלת מלכודת :

במהלך פעילות הדרכתית נשאלת שאלת "מלכודת" שאלה שבה מתכוון המשתלם להכשלתך בפני הכיתה . דרך טיפולך בשאלה ?

תשובה בשאלת מלכודת :

תן למשתלם חיזוק על כך שמצא לנכון להשתתף , שקף את דברי המשתלם כדי לוודא שהשאלה הובנה כהלכה נסה להפנות את השאלה לכיתה ולבקש מכלל המשתלמים לענות עליה ודא כי השואל מרוצה מהתשובה שניתנה .

18)שאלה בגורמים הקשורים למשתלם :

הגורמים המשפיעים על הצלחת ההוראה קשורים במשתלם , במדריך ובסביבת הלימוד . הגורמים הקשורים למשתלם ?

תשובה בגורמים הקשורים למשתלם :

מוטיבציה וצפיות מהפעולה הדרכתית , יכולת אישית , ידע קודם .

19)שאלה בהכשרת נהגים :

בהתאם לטוכסונומיה של בלום קיימות 6 רמות חשיבה והן : ידע , הבנה , יישום , אנליזה , סינתזה , מדידה והערכה . כקצין בטיחות בתעבורה באיזה רמת חשיבה תשאף להכשיר ולהדריך את הנהגים המקצועיים בחברתך ?

תשובה בהכשרת נהגים :

רמת החשיבה שאשאף להכשיר את הנהגים המקצועיים בחברתי היא רמת החשיבה הגבוהה ביותר והיא מדידה והערכה . ברמה זו הנהג מסוגל לנתח מצבים ולקבל החלטות ברמה הגבוהה ביותר .

20)שאלה לסביבת הלימוד :

הגורמים המשפעים על הצלחת ההוראה הקשורים במשתלם , במדריך ובסביבת הלימוד . הגורמים הקשורים לסביבת הלימוד ?

תשובה לסביבת הלימוד :

תנאים פיזיים , אקלים חברתי , גודל הקבוצה , אמצעי המחשה .

21)שאלה באמצעי המחשה :

ידוע כי כל אמצעי פיזי שבו משתמש המדריך על מנת להקל על תהליך הלמידה ולייעלו הוא אמצעי המחשה .

עיקר תפקידי אמצעי המחשה ?

תשובה באמצעי המחשה :

אמצעי הפעלה מפעילים למשתלמים חושים נוספים , מייעלים את תהליך הלמידה ומעלים את רמת הקשב . גיוון ההוראה גורם למשתלמים לליבון הסקרנות ליצירת מעורבות וכתוצאה מכך לקליטת המסר ברמת הבנה .

22)שאלה בפתיחה בהרצאה :

הרצאה היא שיטת הוראה יעילה להעברת מידע מסודר ומאורגן . הרצאה חייבת לכלול מספר חלקים פתיחה , גוף , סיום .

הנושאים הנכללים בפתיחה ? .

תשובה בפתיחה בהרצאה :

הפתיחה מיועדת ליצור עניין והנעה ללמידה , לפיכך עליה לכלול מספר נקודות : מטרת הרצאה , הנמקת חשיבות הנושא , חשיבות הרצאה למשתלמים , הגדרת התחומים שבהם תעסוק הרצאה .

23)שאלה בנושא שכנוע :

שכנוע היא פעולה שכוונתה לגרום לשנוי עמדות ואו התנהגות בקרב הקהל היעד , ידוע כי מאמצי המשכנע צריכים להיות מופנים כלפי 3 יעדים .

שינוי בדעה , שינוי בעמדה , שינוי בהתנהגות .

תשובה בנושא שכנוע :

דעה מה שהאדם חושב לנכון מבחינה עובדתית .

עמדה דעה שיש בה מרכיב הערכתי טוב , רע או רגשי אוהב , שונא .

התנהגות מה אנו עושים כפועל יוצא מעמדותינו ודעתנו או לעיתים ללא תלות בהן .

24)שאלה בדרך הטיפול בנושא :

בתחילת החורף אירעו במפעל שבו אתה משמש כקצין בטיחות בתעבורה מספר תאונות דרכים . מנהל המפעל פנה אליך בדרישה לטפל בנושא לשם מניעת תאונות דרכים .

דרך הטיפול הרצויה בנושא .

תשובה בדרך הטיפול בנושא :

אתחקר את הנהגים המעורבים בתאונה ואבקש שאחד מהם יתנדב לצורך הצגת התאונה שבה היה מעורב בפני כלל נהגי החברה , אאסוף את נהגי החברה ואנחה דיון וניתוח התאונה שמטרתו המוגדרת כללי התנהגות בנהיגה בחורף .

25)שאלה בתכנון קורס :

כקצין בטיחות בתעבורה עליך לתכנן ולהעביר קורס מלגזות לעובדי המפעל . את השלבים בתכנון הקורס .

תשובה בתכנון קורס :

הגדרות מטרות במונחי ביצוע לשלב העיוני והמעשי , בניית מבחן מסכם לשלב העיוני והמעשי , בחירת שיטות הוראה . הגדרת התרגילים המעשיים כהכנה למבחן . הגדרת האמצעים הדרושים לביצוע הקורס .

יום שבת, 18 ביוני 2011

הצמיג

תפקיד הצמיג

1 . בידוד תנודות .

2 . גלגול שקט .

3 . הפחתת לחץ השטח .

בכביש הגנה על הכביש .

בשטח שיפור עבירות .

בחקלאות הפחתת הידוק הקרקע .

4 . תאחיזה ( אחיזה בכביש ) .

תנאים הכרחיים לתאחיזה בחיכוך :

1 . מגע .

2 . החלקה צד או האצה / בילום .

ככל שלחץ האוויר יותר גבוה יש פחות רגישות בין הכביש לגלגל במים .

מבנה הצמיג

מבנה

דופן

סוליה

דיאגונלי

(אלכסוני)

קשוחה

גמישה

רדיאלי

(מעגלי)

דקה גמישה

קשוחה

גוף

חגורה

שימוש

סימון

טכסטיל

טכסטיל

טרקטור

RADIAL

טכסטיל

פלדה

רוב המכניות

(משא)

STEEL BELTED RADIAL

פלדה

פלדה

אוטובוסים משא כבד עבודות עפר

ALL STEEL RADIAL

סימון לפי התקן האירופי החדש - לכל סוגי הרכב :

R 13 84 S 70 / 185

S

84

13

R

/70

185

קוד הגבלת המהירות

קוד לעומס המותר

קוטר תושבת האופן באינצ'ים

מבנה רדיאלי

יחס החתך

רוחב

במ"מ

קוד מהירות נפוץ :

S – 180

T – 190

H – 210

יחס החתך :

יחס התך הוא היחס בין גובה החתך לרוחבו באחוזים .

אם לא כתוב שום דבר יחס החתך הוא 82% .

סימון לצמיגים רדיאליים :

צמיגי משא 22 R 11.00

צמיגי נוסעים 13 R 165/70 , 13 R 155

סימון לצמיגים דיאגונלים :

13 5.60 , S+M 13 5.60

השפעת לחץ הניפוח על עלות הנסיעה :

סטייה מלחץ הנפוח המומלץ , גוררת אחריה הפסד ניכר באורך חיי הצמיג , בעיקר בצמיגי משא .

1 .לחץ נפוח נמוך מדי לשחיקה מזורזת של שתי הכתפיים לחץ נפוח גבוה מדי גורם לשחיקה מופרזת של מרכז הסוליה .

2 . שינוי בלחצי הנפוח של צמיגי הצמד גורם לשחיקה בלתי אחידה של הצמיגים ומגדיל משמעותית את עלות הנסיעה .גם הצמדות דפנות הצמיגים בשל לחץ נפוח נמוך מידי , מסוכנת יותר בצמיגים רדיאליים מאשר בצמיגים דיאגונליים .

3 . לחץ ניפוח נמוך מידי גורם להגדלת צריכת הדלק בכביש . זאת בשל הגדלת המעוותים הגורמת חמום מופרז של הצמיגים .

4 . בכל מכונית משפיע עודף לחץ נפוח על הגברת התנודות . אלה עלולות לגרום לנזקים ברכב , אך בודאי שאינן רצויות לנהג .

5 . בעבודות עפר יש לבחור בצמיג המבצע את העבודה בלחץ הנפוח הנמוך ביותר ובעלי בסיס רחב .

סימון היעוד :

מאחר ובמקרים רבים משתמשים באותו גודל צמיג למטרות שונות קיימת סכנת תאונה בשל שימוש בצמיג לא מתאים . לשם כך נוצר סימון המורכב מאותיות שונות המופיע בצמוד לסימון הגודל ואשר תפקידו לספק מידע על תפקיד הצמיג .

איזון ורעידות :

מאזנים את הצמיג בשתי צורות איזון סטטי ואיזון דינמי .

אחרי כל פירוק והרכבה של הצמיג מהג'נט דרוש איזון דינמי .

תיקון צמיגים :

אסור לתקן צמיג באזור העקב .

מתקנים צמיגים בשיטה הנקראת תיקון פטרייה .

חידוש צמיגים :

קימות שתי שיטות חידוש חם נעשה בדרך כלל בצמיגים למכוניות פרטיות . חידוש קר שהוא הפוץ ביותר והוא נעשה בעיקר בצמיגי משאיות ואוטובוסים .

יום שבת, 11 ביוני 2011

שאלות ותשובות בנושא צמיגים

שאלה יד - 36

מהם תפקידם של הצמיגים ואיזה סוגים מקובלים ברכב ? איזה סוגים של חישוקים מקובלים בכלי רכב ומהם מאפייניהם של צמיגים בלי אבוב ?

תשובה יד - 36

תפקידם של הצמיגים :

1. לרכך ולספוג תנודות הכביש .

2. אחיזה בכביש לאפשר נסיעה במהירות גבוהה .

3. לשמור על שלמות המרכב ונוחות המטען והנוסעים .

4. להיצמד לכביש כדי להעביר כוחות בלימה ותאוצה .

סוגי צמיגים המקובלים ברכב :

1. צמיגים בעלי יחס חתך נמוכים ורחבים .

2. צמיגים דיאגונליים בעלי רבדים צולבים .

3. צמיגים רדיאליים בעלי רבדים בהיקף החיצוני מבנה חגורה .

4. צמיגים עם ובלי אבוב .

סוגי חישוקים המקובלים ברכב :

1. חישוקים ממתכת קלה מקטין את המסה הלא מוקפצת , פחות רעידות עוברות למרכז ומאפשר מהירות גבוהה וקירור טוב יותר .

2. חישוקים משני חצאים וחישוק משלושה קטעים (טרילקס) המורכבים יחד על כוכב משותף . ומשמש לצמיגי רכב כבד קל לפירוק הצמיג .

3. חישוקים עם גבנון משמשים לצמיגים בלי אבוב טיובלס . הגבנון מונע החלקת הצמיג פנימה .

4. חישוק מחולק למספר יחידות מקובל לצמיגים גדולים מקל על הפירוק .

צמיג בלי אבוב גל לטיפול (הרכבה , הסרה , ותיקון) , מפתח פחות חום בגלל העדר החיכוך באבוב ומשפר את בטיחות הנסיעה , כי רק לעתים רחוקות הוא מתפוצץ ואבדן הלחץ ממנו הדרגתית ולא פתאומית .

שאלה יד - 37

איזה הבדלים קיימים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים ומהן התוצאות של קוטר צמיגים קטן יותר ורוחב גדול יותר ?

תשובה יד - 37

ההבדלים בין צמיגי חגורה (רדיאלי) לצמיגים רגילים הם :

1. בצמיגים רגילים הדופן עבה וקשוחה בצמיגים רדיאלי הדופן גמישה ודקה .

2. בצמיגים רגלים מתפתח חום ורגישים לחום בצמיגים רדיאלי פיתוח חום נמוך ולא רגיש לחום .

3. צמיגים רגילים עמידים לפגיעות דופן בצמיג רדיאלי דופן רגיש לפגיעות .

4. צמיגים רגילים הסוליה גמישה בצמיג רדיאלי הסוליה קשוחה .

5. צמיגים רגילים יציבות רכב נמוכה לעומת צמיג רדיאלי .

6. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים .

7. ניקוז מים יותר טוב בצמיגי רדיאלי .

8. בצמיגים רגילים מונחים הרבדים השונים בהצלבה שיפועית אחד כלפי האחר לעומת צמיגי חגורה בהם הנחת הרבדים היא קוטרית או משולבת .

שאלה יד- 38

מהם המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) , על מה יש להקפיד כאשר מחליפים צמיגים רגילים בצמיגי חגורה (רדיאלי) ולמה שינו את סימון הצמיגים ?

תשובה יד - 38

המאפיינים של צמיגי חגורה (רדיאלי) הם :

1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .

2. בעלי אורך חיים גדול .

3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .

4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .

כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .במקרה של החלפת שני צמיגים בלבד יש להרכיבם על הסרן האחורי כי עם משאירים בציר אחורי צמיגים רגילים הרכב מקבל תכונות של על היגוי .

סימון הצמיגים שונה כדי להקל על זיהויו והשימוש בו ולכל העולם .

שאלה יד - 39

מה מסמל סימון הצמיגים החדש ואיך הוא מסמן את מהירות הנסיעה המרבית המותרת

הסבר את הסימון : S 1384 R 185/70

תשובה יד - 39

סימון הצמיגים החדש נותן מידע על רוחב הצמיג במ"מ , היחס בין הרוחב לגובה , צורת מבנהו , קוטר החישוק באינטשים , יכולת העמסה עליו ומהירות הנסיעה המרבית המותרת . ככל שהאות רחוקה יותר בסדר האלפבית המהירות גדולה יותר .

הסבר הסימון :

185 - צמיג ברוחב של 185 מ"מ .

70 - יחס גובה / רוחב הוא 70% .

R - מסמן צמיג רדיאלי .

13 - מתאים לחישוק של 13 אינץ .

84 - הצמיג יכול לשאת בהתאם ללוח העומסים עומס של 500 ק"ג .

S - לפי לוח המהירות מתאים לנסיעה במהירות עד 180 קמ"ש .

שאלה יד - 40

תאר את מבנה הצמיגים ותפקידי הסוליה ! למה יש להקפיד על לחץ אויר מדויק ?

תשובה יד - 40

צמיג עשוי בערך מ- 80% גומי , 15% בד והיתר חוטי פלדה . בצמיגים החדשים החליף בד כותנה בניילון ופרלון . חלקיו העיקריים של הצמיג הם : השלד, הסוליה והדופן .

תפקיד הסוליה להבטיח מגע טוב בין הצמיג לקרקע ולמנוע החלקה וסחרור .

צמיג מנופח מדי מאבד את גמישותו ונשחק במרכז . צמיג מנופח פחות נשחק בדפנות .

שאלה יד - 72

רשום מהם מעלותיו של חישוק ממתכת קלה , מה זה חישוק "טרילקס" ומהו חישוק עם גבנון ?

תשובה יד - 72

מעלותיו של חישוק ממתכת קלה הוא משקלו המועט המקטין את המסה הלא מוקפצת ומאפשר הגדלה מסוימת של מהירות הנסיעה .

חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .

חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .

שאלה יד - 75

מהו גוף הצמיג , מה מסמנות האותיות PR ומהי משמעות הסימון Q 86 13 R 185/70 ?

תשובה יד - 75

גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .

PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .

משמעות הסימון הוא : רוחב הצמיג 185 מ"מ , גובהו 70% מרוחבו ,זהו צמיג רדיאלי , חישוק בקוטר של 13 אינץ , המספר 86 קובע את המשקל שמותר להעמיס על אותו צמיג . Q קובע את מהירות הנסיעה המרבית לצמיג זה . שני הנתונים האחרונים נלקחים מטבלה מיוחדת .

שאלה יד - 136

מהם היתרונות והחסרונות של צמיגים רדיאליים וצמיגים דיאגונליים ועל מה יש להקפיד כאשר מרכיבים צמיגי חגורה על מכונית , שנועדה לצמיגים רגילים ?

תשובה יד - 136

היתרונות והחסרנות של צמיגים רדיאליים :

1. בעלי התנגדות קטנה לגלגול , ומאפשרים מהירויות גדולות יותר .

2. בעלי אורך חיים גדול .

3. מתאימים לכבישים רטובים וחמים כאחת .

4. גלגולם נוקשה יותר והם רועשים .

היתרונות והחסרונות של צמיגים דיאגונליים :

1. בצמיגים רגלים (דיאגונלי) מתפתח חום ורגישים לחום .

2. צמיגים רגילים (דיאגונלי) עמידים לפגיעות דופן .

3. צמיגים רגילים (דיאגונלי) יציבות רכב נמוכה .

4. שחיקה יותר גדולה בצמיגים רגילים (דיאגונלי).

כאשר מרכיבים צמיגי חגורה במקום צמיגים רגילים , יש לוודא התאמת החישוק לרכב המסוים .

שאלה יד - 137

למה הכוונה במושג רוחב החישוק ובאיזה יחידות הוא נמדד ? מה מוגדר כגוף הצמיג ומה זה PR ? באיזה מצב נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה ? באיזה צמיג שטח המגע בקרקע גדול יותר - בצמיג בלון או בצמיג ביחס גובה/חתך מופחת ?

תשובה יד - 137

רוחב החישוק נמדד ביחידות של אינטש מדופן לדופן .

גוף הצמיג מורכב משכבות הבד הפנמיות - זהו למעשה צמיג בלא סוליה .

PR - מסמנות את יכולת העמסה על הצמיג או את כושרו לשאת עומסים וזוהי פונקציה של מספר הרבדים .

פחות מ - 1 מ"מ נחשבים חריצי סוליית הצמיג כלא בטוחים לנסיעה .

שטח המגע בקרקע של צמיג בלון קטן יותר .

שאלה יד - 138

מה אומר לך סימון החישוק CH 14 J 5.5 ? מה זה חישוק עם גבנון או חישוק ביטוחתי

איך צריך להדק את בירגי החישוק מסוג "טרילקס" ?

תשובה יד - 138

סימון זה מצביע קודם כל על חישוק לא סימטרי . רוחב החישוק 5.5 אינטש וקוטרו 14 אינטש . הסימן J קוד מידע מראה על באר עמוקה . האות C מראה על צורת העוגן .האות H מראה חישוק עם גבנון .

חישוק עם גבנון הוא חישוק בטיחותי ודרוש לצמיגים בלי אבוב . הגבנון עצמו הוא הגבהה סביב חלקו הפנימי -ההיקפי של החישוק והוא שמונע החלקה הצמיג החוצה .

חישוק "טרילקס" עשוי משלושה חלקים , שניים קצרים ואחד ארוך ,שמורכבים יחד על כוכב משותף . הוא משמש בעיקר לצמיגים גדולים .חישוק טרילקס אסור לסגור בהצלבה . מתחילים מלמעלה וממשיכים לפי הסדר סביב סביב .

שאלה יד - 139

מה זה צמיג 70% ? ממה מורכב חוסר האיזון של צמיג ? באיזה כיוון פועל חוסר איזון סטטי ובאיזה כיוון חוסר איזון דינמי ? מה יש לבדוק לפני תהליך האיזון של הגלגל ?

תשובה יד - 139

צמיג 70% הוא צמיג שגובהו רק 70% מרוחבו . חוסר איזון של צמיג , מורכב מהחלק הדינמי והחלק הסטטי . חוסר האיזון הסטטי פועל בכיוון אנכי וחוסר האיזון הדינמי בכיוון אופקי .

לפני ביצוע איזון יש לבדוק לחץ האוויר בצמיג , ניקיון החישוק והצמיג ומצב מתלה הגלגל . רצוי לאזן את הצמיג לאחר נסיעת התחממות .

שאלה יד - 175

ציין את השפעת לחץ האוויר בצמיג על אורך חייו ועל נהיגת הרכב .

תשובה יד - 175

חשיבותו של לחץ ניפוח האוויר הוא כדי שהצמיג לא יוכשל בנסיעה , שיציבות הרכב תישמר , שתצרוכת הדלק לא תעלה , שבלאי הצמיג לא יעלה וכדי שהצמיג לא יחליק על כביש רטוב . לחץ אויר נמוך מידי מרכז הצמיג שוקע פנימה ונשחקים צידי סוליית הצמיג ויגרום להקטנת הספק ובטיחות הנסיעה . לחץ גדול מדי יגרום להתנפחות מרכז הסוליה והקטנת שטח המגע . הצמיג ישחק במרכז וכוח האחיזה ייחלש במיוחד בכביש רטוב . וכן להקטנת נוחות הנסיעה .

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש