איך בונים מצגת

יום שני, 16 בפברואר 2009

בטיחות בחקלאות - טרקטורים ומכונות חקלאיות :

הגדרת מכונה חקלאית :

מכונה חקלאית הינה טרקטור או מכונה אחרת שמשתמשים בה בחקלאות – כולל התקן מכני המשמש להנעה , גל מעביר כח , ממסרת ורצועת הנעה של התקן חשמלי , כימי או אחר .
המושג "חקלאות" כולל גם אריזה ושינוע של תוצרת חקלאית , יעור , הכשרת קרקע למטרות חקלאיות , ומטרות (חוץ מבניה) של ישוב חקלאי , קיבוצי , מוסד חינוכי חקלאי וכד' .

גידור לבטח של חלקים נעים במכונה חקלאית :

אסור להחזיק או להפעיל מכונה חקלאית שאיננה מגודרת לבטח כדלקמן :
א. במנועים וגנראטורים חשמליים ובממירים סיבוביים – כל חלק שלהם וכל גלגל תנופה המחובר אליהם.
ב. בכל מניע ראשי אחר – כל חלק נע שלו , וכל גלגל תנופה המחובר אליו .
ג. בממסרת – כל חלק שלה (המושג "ממסרת" כולל גם מערכת גלגלונים , גל , גלגל , תוף , מחבר , מצמד , וכל אמצעי אחר המוסר או מקבל תנועה ממניע ראשי למכונה) .

מיקום חלקים נעים במקום המונע פגיעה הינו כמו גידור :

הגידור חייב להיעשות "לבטח" כלומר , עליו למנוע באופן מוחלט , אפשרות של פגיעת החלק המסוכן בעובד , ולספק הגנה גם לעובד פזיז ורשלן . אם החלקים או המתקנים החייבים גידור שהוזכרו לעיל מוצבים במקום המונע לחלוטין אפשרות של פגיעה בעובדים – אפשר לראות גם בכך גידור לבטח של המכונה .

הגידור צריך להיות מותקן על המכונה החקלאית באופן קבוע :

הגידור או התקן הבטיחות צריכים להיות מותקנים באופן קבוע , ואפשר להסירם רק אם הדבר הכרחי לצורך ביצוע עבודות תחזוקה או תיקון המכונה .

נקיטת אמצעי זהירות במכונה לא מגודרת והגנה מעצמים המועפים מהמכונה :

אם מפעילים מכונה שחלק ממנה לא מגודר , יש לנקוט אמצעים נאותים כדי למנוע פגיעה במפעיל ובאחרים . יש לגדר באופן יעיל גם מכונה חקלאית העלולה להעיף עצמים כדי למנוע את מעוף העצמים ופגיעתם במפעיל ובאחרים .

גרירת מכונה חקלאית :

כאשר גוררים מכונה חקלאית יש לחבר אותה לגורר באופן שיבטיח שליטה בנגררת , ובאופן שיבטיח שהמכונה הנגררת לא תנותק מהגורר באופן בלתי מבוקר .

מקומות ישיבה ומדרגות למכונה חקלאית עליה עובדים אנשים :

במכונה חקלאית עליה עובדים אנשים לצורך הפעלתה יש להתקין מדרגות ומעקות לעליה בטוחה של העובדים ומקומות ישיבה לכל העובדים . אם המכונה נגררת , יש לדאוג שיאפשר קשר מיידי ויעיל בין המפעיל (נהג) הגורר ובין העובדים הנמצאים על המכונה .

אדם הנוסע על מכונה חקלאית חייב לשבת :

אדם הנוסע על מכונה חקלאית (המונח "מכונה חקלאית" כולל , כאמור , גם טרקטור) חייב לנסוע כשהוא יושב על מושב .

אסור להחזיק מתקן עולה ויורד במצב מורם אלא אם יש הכרח לכך :

מתקן המחובר למכונה חקלאית והניתן להרמה והורדה יהיה במצב מורם רק אם יש הכרח לכך . אם מתקנים או מטפלים במכונה שיש בה חלק מורם , יש להבטיח חלק זה באופן מכני מירידה בלתי מבוקרת .

איסור מכירה והשכרה של מכונה חקלאית שאיננה עונה על דרישות החוק :

אסור למכור , להשכיר או להשאיל מכונה חקלאית שאיננה עומדת בדרישות של חוקי הבטיחות . לפני שמוסרים מכונה חקלאית לאחר לשם הפעלתה , יש לבדוק את תקינותה מבחינה בטיחותית , לוודא כי קיימים בה המגינים ואמצעי הבטיחות הנדרשים .

רק בעל רישיון בר-תוקף יכול להפעיל מכונה חקלאית הדורשת רישיון :

אפ הפעלת המכונה החקלאית דורשת רישיון נהיגה או רישוי הפעלה אחר , יש למסור אותה להפעלה רק לאדם שיש לו רישיון בר-תוקף הדרוש להפעלתה .

מותר להניע ולהסיע מכונה חקלאית רק ממושב המפעיל :

מותר להניע מכונה חקלאית ניידת בעלת כושר תנועה עצמאי אך ורק במושב המפעיל , ואסור להפעיל לעזוב אותה כל עוד היא בתנועה . אסור גם לאפשר לאדם אחר לעלות או לרדת ממכונה חקלאית הנמצאת בתנועה
כל עוד פועל המנוע של מכונה חקלאית , אסור למפעיל לעזוב אותה ללא השגחה , ואסור לו להשאיר במכונה את מפתח ההתנעה כשאינו נמצא לידה .

חובת התקנה של מסגרת בטיחות לטרקטורים בחקלאות :

אסור להחזיק או להפעיל טרקטור למטרות חקלאיות אם לא מורכבת בו מסגרת בטיחות מתאימה מדגם מאושר על-ידי מפקח העבודה הראשי ובעלת מבנה המפורט בתקנות .את המסגרת יש לסמן בשם היצרן , סימן היצרן שמכר את המסגרת , שנת ייצור (או שנת יבוא) , מספר המסגרת מטעם היצרן או הסוכן , סימן הדגם , מספר אישור הדגם , ומספר השלדה של הטרקטור עליו מורכבת המסגרת . הסימון ייעשה בהטבעה במסגרת או על גבי טבלת מתכת המחוברת באופן קבוע למסגרת .

חובת השמירה על תקינות המסגרת של טרקטור :

יש לדאוג כי המסגרת תהיה מורכבת היטב לטרקטור , על-פי הוראות היצרן , בהתאם לתנאים וסייגי ההרכבה שנקבעו באישור הדגם , ועם אבזרי חיבור מתאימים . יש לשמור את המסגרת באופן תקין , ואסור להפעיל את הטרקטור אם המסגרת נפגעה כך שאיננה נותנת הגנה נאותה למפעיל , או שאיננה מאפשרת הפעלה בטוחה של הטרקטור . עובד מפעיל טרקטור שגילה פגמים במסגרת חייב לדווח על כך למעביד בהקדם האפשרי . תיקון יסודי במסגרת פגומה ייעשה רק על-ידי מומחה בר-סמכא ,ואם אפשר על-ידי יצרן המסגרת או מטעמו .

שלט אזהרה למקרה התהפכות בטרקטור עם מסגרת בטיחות :

בטרקטור עם מסגרת בטיחות יוצב לפני מושב המפעיל שלט אזהרה הנראה בנקל לעיניו בנוסח הבא :
"נהג ! בשעת סכנת התהפכות אל תקפוץ ממקומך ! החזק בהגה ואל תרפה , מסגרת/תא הבטיחות מגינה עליך !"

תכונות נדרשות מתא בטיחות בטרקטור :

אם קיים בטרקטור תא בטיחות , או שמסגרת הבטיחות בו הותקנה כתא יש לוודא כי :
א. תא הבטיחות מאפשר ראיה טובה של הדרך מלפנים ומהצדדים ואינו מגביל את שדה הראיה של המפעיל .
ב. בחלונות תא הבטיחות יותקנו שמשות מתאימות עשויות מזכוכית בטיחות או חומר דומה . המאפשרות ראיה ברורה דרכן (זכוכית בטיחות אינה מתנפצת לרסיסים חדים במקרה של שבירה) .
ג. בשמשה הקדמית יותקן מגב תקין שיופעל על-ידי חשמל או מנוע הרכב .
ד. בתא הבטיחות יותקן סך-שמש (מגן על עיני המפעיל מקרני השמש) .
ה. בתא יהיו שתי דלתות , או דלת אחת ופתח אחד ליציאת חרום .
ו. חלקים שבהם עלול להיפגע ראש המפעיל (כגון פנים גג התא) יהיו מרופדים .

מי אחראי לקיום ההוראות בדבר טרקטור בחקלאות :

יש לשים לב כי הוראות הקשורות להפעלת טרקטור בידי עובד חלות על המעביד של המפעיל , והוראות לעניין הטרקטור חלות על מחזיק הטרקטור . על עובד עצמאי חלות כל ההוראות והתקנות . מפקח עבודה ראשי רשאי לתת פטור מחלק של ההוראות בדבר התקנת מסגרת בטיחות לדגם מסויים או לטרקטור מסויים.

איסור מכירה והשכרה של טרקטור בחקלאות שאינו עומד על דרישות החוק :

אסור לקנות או למכור טרקטור המיועד לשימוש למטרות חקלאיות , או מסגרת בטיחות לטרקטור , שאינם עונים על ההוראות בתקנות הבטיחות לטרקטורים בחקלאות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש