איך בונים מצגת

יום שישי, 27 בפברואר 2009

בטיחות בבניה

הגדרת המושג "בניה" ו"בנין" :

המושג "בניה" מתייחס לעבודות הכנה והקמה של בנין (או חלק ממנו) , הריסתו או שינויו , תיקונו או תחזוקתו (קיומו) , ניקויו החיצוני , וכן עבודות להתקנת מערכות למים , לביוב , לחשמל , להסקה , לתקשורת וכד' המבוצעות תוך כדי הקמתו . הפירוש של המושג "בנין" רחב מאוד , ויכול להתייחס גם למקום ללא קירות ותקרה , ואפילו , במקרים מסויימים , למערכת של מכונות .

הגדרת "מבצע הבניה" :

"מבצע הבניה" הינו מזמין העבודה , או האדם העיקרי היוזם והמטפל בארגון העבודה והוצאתה לפועל , או הקבלן הראשי המבצע אותה (אם קיים קבלן ראשי) .
אם מצויים כמה קבלנים ראשיים , מזמין העבודה יחשב כמבצע הבניה , אלא אם אחד הקבלנים קיבל על עצמו (בכתב) אחריות כוללת לבטיחות בעבודת הבניה . מבצע הבניה חייב להציב שלט במקום עבודת הבניה בו צויינו שמו וכתובתו , שם מנהל העבודה וכתובתו , ומהות העבודה המתבצעת .

מינוי מנהל עבודה :

מבצע הבניה אחראי לכך , שכל עבודת בניה תתבצע בהנהלתו הישירה והמתמדת של מנהל עבודה שמונה על-ידו . מנהל העבודה הוא האחראי על הבטיחות בעבודת הבניה , אם כי קיימות חובות מסויימות החלות על מבצע הבניה (למשל : למנות מנהל עבודה , בדיקת מכונות הרמה וכד') .

כישוריו של מנהל עבודה :

אדם יכול להתמנות ולשמש כמנהל עבודה אם נתקיים בו אחד מאלה :
1. סיים בהצלחה קורס מנהלי עבודה מוסמכים לענף הבנין או לעבודות בצוע כבישים , תשתית ופיתוח לפי הענין .
2. הוא מהנדס אזרחי או הנדסאי אזרחי או טכנאי אזרחי עם ניסיון של 2 שנים לפחות בבנייה ועמד בהצלחה במבחן בטיחות בעבודות בניה בפני ועדה שמינה מפקח עבודה ארצי .
3. התמנה למנהל עבודה בעבודות בניה לפי תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה) לפני 01.07.1977 .
4. הוכיח כי לפני 01.04.1989 הוא שימש מנהל עבודה בעבודות בניה הנדסית , והוא בעל 7 שנות ניסיון (לעבודות בנייה הנדסית בלבד) .
5. נתמנה בפועל למנהל עבודה עד 15.12.1998 .
6. עמד בהצלחה במבחן בטיחות בעבודות בניה , עם ניסיון של 7 שנים לאחר הגיעו לגיל 18 , והתמנה למנהל עבודה עד 15.12.1999 .

בניה בתחומי מפעל על-ידי קבלן :

אם קבלן מבצע עבודה בניה בתחומי מפעל , רואים את מבצע הבניה כאחראי על קיום הוראות הבטיחות באתר בניה רק אם השטח שבו הוא עובד תחום ומגודר , ואין לעובדי המפעל גישה לשטח זה .
אם לעובדי המפעל יש גישה לשטח בו מבוצעת הבניה , קיום הוראות הבטיחות באתר הבניה חל על מנהל המפעל .

אחריות של חברת בניה עם קבלני משנה :

מפסקי דין עולה כי חברת הבניה הבונה באמצעות קבלני משנה אמורה לתאם בין כל העובדים , ומוטלת עליה חובת "פיקוח עליון" .

הודעה למפקח עבודה אזורי על מינוי מנהל עבודה :

יש להודיע למפקח עבודה אזורי , בהתחלת הבניה , את שם הממונה , גילו , כתובתו , השכלתו המקצועית וניסיונו בבניה של מנהל העבודה , ולשום את פרטיו גם בפנקס הכללי של המפעל . יש להודיע למפקח גם על סיום מינויו של מנהל העבודה , ולמסור את פרטי המחליף . ההודעה על מינוי מנהל עבודה בבניה נמסרת על-גבי טופס מיוחד המיועד לכך ושאפשר להשיגו בסניפי מחלקת הפיקוח על העבודה . את הטופס הממולא יש לשלוח למפקח העבודה בדואר רשום , לאחר שהוא נחתם הן בידי מבצע הבניה והן בידי מנהל העבודה שהתמנה לתפקיד זה . על-פי תקדים משפטי , גם אם לא נמסרה הודעה למפקח עבודה אזורי על מינוי מנהל עבודה , האדם המכהן בפועל כמנהל העבודה באתר אחראי על מילוי הוראות הבטיחות הרלוונטיות בבניה .

האחריות לאספקת ציוד מגן אישי בבניה חלה על מנהל העבודה והקבלן הראשי :

בענף הבניה , חובה מילוי ההוראות בדבר ציוד מגן אישי חלה על מנהל העבודה , ובאין מנהל עבודה חלה חובה זו על מבצע הבניה . כן נהוג לראות ב"קבלן הראשי" אחראי למילוי ההוראות בדבר ציוד מגן אישי .

חובת קיום גישה בטוחה וללא מכשולים , ומניעת התמוטטות ונפילה :

יש להבטיח גישה בטוחה לכל מקום שאדם צריך לעבוד בו , ולכל שטח שבו עובדים אנשים או המשמש להעברת חומרים או ציוד , גישה זו מכונה מדרכת מעבר . כל משטח עבודה ומדרכת מעבר צריכים להיות מותקנים באופן המונע התמוטטות או שבירה , ובאופן המונע נפילה של אנשים או חפצים מהם . למשטח עבודה ומדרכת מעבר אסור להיסמך על לבנים , "בלוקים" , חביות או צינורות שכובים , ועליהם להיות נקיים ממכשולים (כגון מסמרים בולטים , חוטי קשירה וכד') שאדם עלול להיתקל בהם .

גידור משטחי עבודה בהם ניתן ליפול לעומק העולה על שני מטרים :

משטח עבודה ומדרכת מעבר שמהם עלול אדם ליפול לעומק העולה על שני מטרים יגודרו על-ידי "אזן יד" (בגובה של 90-115 ס"מ) . "אזן תיכון" (בגובה של 45-50 ס"מ) , וכן על-ידי לוחות רגליים שייקבעו בצד הפנימי של המעקה לא יפחת מ – 15 ס"מ מעל רצפת המעבר או משטח העבודה . בתקנות מצויין אופן הבניה המדויק של המעקות והחומרים הנדרשים כדי להקימם . מותר לפרק את המעקה לזמן קצוב אם יש הכרח בכך לצורך העברת חומר , תוך נקיטת הפעולות הנחוצות למניעת נפילה .

אמצעי גידור מיוחדים :
מפקח עבודה ראשי רשאי לאשר גידור מיוחד עם איננו תואם את הדרישות לעיל .

המידות הדרושות למדרכת מעבר (רוכב , שיפוע וכדומה) :
הרוחב של מדרכת מעבר צריך להיות 60 ס"מ לכל הפחות , ושיפועה לא יעלה על היחס של 1 אנכי ל – 1.5 אופקי . בכל שיפוע העולה על היחס 1 אנכי ל – 4 אופקי , יותקנו שלבי דריכה לרוחב המדרכה ברווחים שווים של 30-35 ס"מ , עם אפשרות להשאיר חריץ של עד 10 ס"מ במרכז למעבר מריצת יד . התקנות מציינות מידות נוספות שונות , שנודעת להן חשיבות בעת בנייתה של מדרכת מעבר .

הכנת משטח עבודה לנשיאת עומס כבד :

אם מעמיסים על משטח עבודה עומס העולה על זה שתוכנן עבורו , חובה להתקין תמיכות נוספות למשטח העבודה כך שיוכל לשאת את העומס הנוסף .

חובת התקנתם של פיגומים אם אי אפשר לפצע עבודה ממשטח יציב :

חובת התקנתם של פיגומים אם אי אפשר לפצע העבודה בביטחון תוך עמידה על הקרקע או על משטח עבודה יציב ובטוח .

הצבה ופירוק פיגום ייעשו רק בהשגחת בונה פיגומים מקצועי :

פיגום יש להציב (ולפרק) אך ורק בהשגחתו ובהנהלתו הישירה של בונה מקצועי לפיגומים (בונה מקצועי שעבד שלוש שנים לפחות בהצבת פיגומים ועמד בהצלחה במבחן של מחלקת הפיקוח , או בעל הסוג הממשלתי הגבוה ביותר בטפסנות) .

איכות הפיגומים ובדיקתם על-ידי מנהל העבודה :

את הפיגומים יש לייצר מחומר טוב , ואם הפיגום עשוי מעץ , עליו להיות ללא קליפה , צבע ומסמרים בולטים , ומוגן מהתפקעות עקב מצב הסיבים . פיגומים ממתכת יהיו ללא חלודה מתקלפת . מנהל העבודה חייב לבדוק את יציבות הפיגום והתאמתו לפי המפורט בתקנות .

פיגום מפרקים מלמעלה למטה :

את פירוק הפיגום יש לבצע מלמעלה למטה , תוך הבטחת יציבות החלק הנותר , והרחקת האנשים הנמצאים בסביבה . את החלקים המורחקים יש להוריד בזהירות ואסור לזרוק אותם אל הקרקע .

אופן התקנת פיגומים :

תקנות הבניה מפרטות כיצד יש להתקין פיגומים , מהן המידות הנדרשות , ואילו סוגי פיגומים אפשר להתקין . מפקח עבודה ראשי רשאי לאשר חריגות מחלק מההנחיות בדבר חומר ומבנה הפיגום , ואישור כזה חייב להינתן בכתב .

פיגום זקפים :
מבצע הבניה אחראי לכך שפיגום זקפים מעץ שגובהו עולה על 18 מטר , וכן פיגום מיוחד , יוצבו לפי תכנון . יש להכין ולנקות מאת השטח עליו מוקם הפיגום , ולהציב את זקיפי הפיגום על אדני עץ כמפורט בתקנות . התקנות מפרטות את אופן השמירה על יציבות הפיגום , חיזוקו , וחיבורו לבנין או לגוף יציב אחר .

פיגום ממוכן :
אם עושים שימוש בפיגום ממוכן (המאפשר שינוי מיקום משטחי העבודה שלו בעזרת כח מכני , חשמלי או הידראולי) על מבצע הבניה לדאוג כי יהיה בידו אישור היצרן לגבי הדגם של הפיגום , ותעודה מאת מפקח העבודה הראשי המעידה כי הדגם רשום בפנקס דגמי הפיגומים הממוכנים . על תעודות אלו להימצא באתר שבו מוצב הפיגום .
פיגום ממוכן חייב בבדיקה תקופתית יסודית מדי ששה חודשים , על-ידי בודק מוסמך לפני השימוש בו , וכן מיד לאחר ביצוע תיקון במערכת ההרמה או התליה שלו . את תסקיר הבדיקה הנמסר למבצע הבניה יש לשמור באתר .
אסור להעביר פיגום ממוכן ממקום למקום באתר , אלא על-פי תכנית כתובה (או מפרט היצרן) הנשמרת באתר , ומנהל העבודה אחראי שהפיגום הממוכן יועתק ממקומו רק על-פי התכנית .

מתקן הרמה על פיגום :

אסור להתקין מתקן הרמה על פיגום , אלא אם הוא חוזק באופן מיוחד לכך , וננקטו אמצעים שימנעו פגיעה בפיגום או באדם שעליו על-ידי מתקן ההרמה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש