איך בונים מצגת

יום שני, 18 במאי 2009

מכונות הרמה :

מכונת הרמה הינה כל התקן המשמש להרמה , הורדה או החזקת מטען תלוי , כולל עגורן , קילון , תלת-רגל , התקן משיכה , מחפר עגורן , מחדיר כלונסאות , כננת (ווינץ') , מלגזה , גלגלת שרשרת , גלגלת כבלים , גלגילון (פולי) , מסוע עילי , מסילת כבל , חבל עילי וכדומה .
מכונות הרמה על כל חלקיה תהיה בנויה מחומר טוב וחזק ותקויים ללא פגמים .
יש לבדוק את המכונה ואת כל חלקיה על-ידי בודק מוסמך לפחות אחת לארבעה-עשר חודשים . אין להשתמש כלל במכונה בטרם נוסת ונבדקה בפעם הראשונה על-ידי בודק מוסמך אשר ערך לגביה תסקיר בדיקה בו מצויינים עומסי העבודה הבטוחים של מכונת ההרמה , את תסקיר הבדיקה יש לצרף לפנקס המפעל תוך 20 ימים ממועד ביצוע הבדיקה .
יש לסמן באופן ברור על-גבי מכונת ההרמה את עומסי העבודה הבטוחים שלה . במקרה של עגורן או זרוע שיש להם עומסי עבודה שונים ברדיוסי מטען שונים , ובהגבהות זרוע שונות , יש לחבר להם מחוון אוטומטי או לוח אשר יציין את עומסי עבודה הבטוחים לכל הטיה של הזרוע או לכל רדיוס של המטען .
אסור להטעין את מכונת ההרמה בעומס החורג מזה הרשום עבורה , אלא אם נעשה הדבר לצורך ניסוי על-ידי בודק מוסמך .
פסי מסילה שעליהם נוסע עגורן , ומסילה שעליה נע מרכב האונקל של גשר הרמה או של מסוע עילי יהיו במידה המתאימה , בחוזק מספיק , בעלי משטח נסיעה חלק , יונחו כראוי ויהיו נתמכים באופן בטוח .
אם אדם עובד ליד מסילה של עגורן עילי נע , והוא עשוי להיפגע על-ידי העגורן , יינקטו אמצעים יעילים כדי להבטיח שהעגורן לא יתקרב למרחק הקטן משישה מטרים מהמקום בו עובד האדם (אין די בשלט אזהרה בלבד , יש לנקוט אמצעים יעילים יותר) .
עגורן-צריח , עגורן-נייד , עגורן גשר עילי ועגורן שער , וכן עגורן להעמסה עצמית (המורכב על רכב והמשמש בעיקר לטעינה ופריקה או להרמת משטח עבודה לאדם) יופעלו רק על-ידי עגורנאי המוסמך לעגורן מאותו סוג ובעומס עבודה הבטוח המפורט בתעודת ההסמכה . תעודת הסמכה ניתנת על-ידי רשות הסמכה המאושרת על-ידי רשם מיוד הנדסי הפועל מכוח החוק , או מי שמפקח עבודה ראשי מינהו להסמיך עגורנאים (רשות הנמלים והרכבות רשאית להסמיך אף היא את עובדיה בלבד , וראש ענף ציוד ייעודי במפקדת קצין חימוש ראשי להסמיך עגורנאים לעבודה בצה"ל) . את טופס הבקשה להסמכה כעגורנאי אפשר להשיג בסנפי משרד העבודה .
מכונות הרמה המופעלות בכוח מכני , חשמלי , הידראולי או פניאומאטי (אך לא עגורנים שצוינו לעיל) יופעלו אך ורק על-ידי אדם שמונה למטרה זו בידי תופש המפעל , מבצע הבניה , מנהל המחצבה או בעליה של מכונת ההרמה – לפי הענין . האדם הממונה להפעיל את מכונת ההרמה יהיה בן 18 שנים לפחות , והוא יודרך קודם לכן בידי אדם בעל ניסיון של שנה לפחות בהפעלה ותחזוקה בטוחים של מכונת ההרמה , ובהגנה מפני הסיכונים האפשריים הכרוכים בהפעלתה .
מינוי אדם האחראי להפעלת מכונת הרמה ייעשה לפי טופס מיוחד המופיע בתוספת החמישית לתקנה בדבר עגורנאים ואתתים , יש לשמור את המינוי במקום בו מופעלת מכונת ההרמה .
איתות למפעיל עגורן בקשר להרמת המטען וכיוונונו יינתנו רק על-ידי אותת מוסמך או עגורנאי מוסמך שהוסמך על-ידי רשות הסמכה מאושרת .
הסמכה תינתן רק למבקשים מעל גיל 18 , בעלי ניסיון כמפורט בתקנות ושנבדקו בבדיקות רפואיות . עגורנאי חיב לעמוד בהצלחה במבחן עיוני ומעשי , ואתת חיב לסיים בהצלחה קורס להכשרת אתתים .
המבקש הסמכה כעגורנאי או כאתת חייב להיבדק על-ידי רופא מומחה ברפואה תעסוקתית של שירות רפואי מוסמך בבדיקות רפואיות שונות המפורטות בתקנות , וכן להיבדק בדיקות חוזרות כמפורט בתקנות .
מפקח עבודה אזורי רשאי לפסול עגורנאי או אתת אם הוא איננו ממלא את תפקידו , או שאינו ממלא את דרישות הבטיחות בעיסוקו .
רופא יכול לקבוע אי התאמה לעבודה כעגורנאי או כאתת אם נמצאו אצל העובד ליקויי ראיה או שמיעה כמפורט בתקנות , או אי התאמה אחרת לדעת הרופא המורשה הבודק .
אם התקבלה הודעה ממפקח עבודה אזורי על פסילה של עגורנאי או אתת , אסור לו להמשיך בהפעלת עגורן (או לאותת לו – לפי הענין) .
באתר בניה אסור להתקין מתקן הרמה על פיגום , אלא אם חוזק הפיגום באופן מיוחד לכך , וננקטו אמצעים שימנעו פגיעה בפיגום או באדם שעליו על-ידי מתקן ההרמה .
אסור להתקין במפעל , ואסור להשתמש ברצועת עליה . רצועת עליה היא רצועה אין-סופית המונעת בכח מכני , המשמשת להעלאה והורדה של בני-אדם , ושאין לה תא-נוסעים מחומר מוצק עם רצפה , תקרה ושלושה קירות
.

פקודת הבטיחות בעבודה (נוסח חדש), תש"ל – 1970

סימן ז': מכונות הרמה

79. הגדרות (תיקון: תשל"ד, תשמ"א)

בסימן זה -
"מכונת הרמה" - התקן הרמה, לרבות עגורן, קילון, תלת-רגל, התקן משיכה, מחפר עגורן, מחדיר כלונסאות, כננת, מלגזה, גלגלת, גלגלת שרשרת, גלגלת כבלים, גלגילון, מסוע עילי, מסילת כבל, חבל עילי וכל מכונה אחרת היכולה באמצעות אבזר הרמה להרים עומס, להורידו או להחזיקו תלוי;
"חלקים", במכונת הרמה - לרבות מנגנון הפעלתה ואבזריה, בין קבועים ובין נעים, והתקני עיגון וקביעה.

80. מבנה וקיום

מכונת הרמה על כל חלקיה תהיה ממבנה טוב, מחומר בריא, מחוזק מספיק וללא פגם גלוי, ותקויים כראוי.

81. בדיקה

מכונת הרמה על כל חלקיה תיבדק ביסודיות, לפחות אחת לארבעה עשר חדשים, על ידי בודק מוסמך.

82. (בוטל) (תיקון: תשל"ד)

83. מסילות

פסים שעליהם נוסע עגורן נע, ומסילה שעליה נע מרכב האונקל של גשר הרמה לטעינה והובלה או של מסוע עילי, יהיו בעלי מידה מתאימה, חוזק מספיק ומישטח נסיעה חלק, ויהיו מונחים כראוי, נתמכים או נאחזים במידה מספקת ומקויימים כראוי.

84. סימון עומס עבודה

על מכונת הרמה יסומנו ברורות עומסי העבודה הבטוחים שלה, אולם עגורן-זרוע הבנוי באופן שעומס העבודה הבטוח יכול להשתנות על ידי הגבהת הזרוע או הנמכתה, יחובר אליו מחוון אוטומטי של עומסי עבודה בטוחים או לוח בו רשומים עומסי העבודה הבטוחים לכל הטיה של הזרוע או לכל רדיוס של המטען.

85. עומס יתר

לא תוטען מכונת הרמה במטען שמשקלו עולה על עומס העבודה הבטוח כפי שסומן או נרשם בהתאם לסעיף 84, אלא לצורך ניסוי.

86. שימוש ראשון (תיקון: תשל"ד)

מכונת הרמה לא תוכנס לשימוש במפעל אלא אם נוסתה וכל חלקיה נבדקו ביסודיות על ידי בודק מוסמך, ונתקבל תסקיר, המפרש את עומסי העבודה הבטוחים של מכונת ההרמה והחתום על ידי הבודק המוסמך שעשה את הניסוי והבדיקה, והוא נתון לעיון.

87. עבודה במסילת עגורן עילי

היה אדם עובד או עסוק במסילה של עגורן עילי נע, או בסמוך למסילה כאמור, במקום שבו הוא עלול להיפגע על ידי העגורן, יינקטו אמצעים יעילים כדי להבטיח שהעגורן לא ייכנס לתחום של ששה מטרים מאותו מקום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש