איך בונים מצגת

יום שישי, 22 במאי 2009

קולטי קיטור :

הגדרת "קולט קיטור :

קולט קיטור הינו מיכל או מתקן המשמש להכיל קיטור בלחץ העולה על הלחץ האטמוספרי , ושהוא אינו דוד קיטור , מיכל קיטור , צינור או נחשון לקיטור וחלק ממניע ראשי .

הגנה על קולט קיטור :

קולט קיטור יהיה בנוי מחומר חזק וללא פגמים , ויתוחזק כראוי . אם קולט הקיטור לא יכול לעמוד בפני לחץ העבודה המותר שבדוד-הקיטור אליו הוא מחובר , או בפני הלחץ המקסימלי שניתן להשיג בצינור המחובר , יש לפעול כך :
א. להתקין "שסתום מצמצם" או התקן אוטומטי אחר שימנע לחץ העולה על לחץ העבודה והמותר בקולט הקיטור , ובנוסף לכך להתקין שסתום מפסיק נאות .
ב. להתקין מד-לחץ-קיטור המראה את לחץ הקיטור בקולט , וכן שסתום בטיחות שיאפשר או את פליטת קיטור או את הפסקת הספקת הקיטור כאשר הלחץ בקולט גדול מהמותר . את שני אלה יש להתקין בקולט עצמו , או בצינור ההספקה שבין הקולט והשסתום המצמצם .
ג. אם משתמשים ביותר מקולט קיטור אחד , יש לציין באופן ברור את מספר הקולט על-גבי לוח המותקן עליו . במקרה של מערכת קולטי קיטור בעלי צינור משותף ובו שסתום מצמצם , אפשר לראותם כקולט קיטור אחד אם כולם מהווים חלק של אותה מכונה (אך יש למספר כל אחד מהם באופן נפרד) .

הוראות להתקנת מד לחץ בקולט קיטור :

מד הלחץ יחובר אל החלק העליון של הקולט , או אל צינור הספקה שבין קולט קיטור והשסתום המצמצם , ויותקן כך שיראה בנקל לעיני המפעיל . כן יש להתקין בקולט אמצעי המאפשר להצמיד לו מד לחץ לניסוי . תחום המדידה של מד הלחץ יהיה כזה , שהוא יראה את נקודת הלחץ המרבי בכמחצית תחום המדידה שלו , כאשר לחץ העבודה המותר יסומן על לוח השנתות בצבע בולט לעין . יש לחבר את מד הלחץ לקולט באמצעות צינור סיפון שקוטרו הפנימי לא יפחת מ – 15 מילימטרים . בדודי קיטור המוסקים על-ידי גוף חימום חשמלי אין הגבלה על קוטר מד הלחץ , ויש לחבר אותו לדוד באמצעות צינור סיפון שקוטרו הפנימי לא יפחת מ – 10 מילימטרים .

הוראות להתקנת שסתום בטיחות בקולט קיטור :

יש להתקין את שסתום הבטיחות על גבי הקולט במקום המאפשר גישה נוחה ובטוחה לצורך בדיקה וכיוונון . אסור שיהיה אבזר סגירה (כגון ברז) בין השסתום לקולט הקיטור , אלא אם יש בקולט שני שסתומים משולבים לפחות , וניתוק אחד מהם על-ידי אבזר הסגירה יגרום לחיבור שסתום הבטיחות המשולב .
שטח המעבר הכולל ולחץ הפתיחה של שסתום בטיחות יהיו כאלה , שהקיטור ישוחרר מהקולט בהפעלה מלאה , בכמות מספקת למניעת עליית הלחץ במתקן ביותר מ – 10% מעל המותר , או פחות מכך בהתאם להוראות היצרן .
לשסתום בטיחות מדגם קפיצי יהיה התקן המאפשר בקרה ידנית של פעולת השסתום מבלי לגרום לשינויי כיוונון השסתום .
יש לכוון את יציאת הקיטור משסתום הבטיחות בצורה שלא תהווה סכנה לבני אדם .

חובת הבדיקה התקופתית של קולט קיטור על-ידי בודק מוסמך :

קולט קיטור וכל אביזריו חייבים להיבדק על-ידי בודק דוודים מוסמך לפחות אחת לעשרים ושישה חודשים , אם מבנה הקולט מאפשר את הבדיקה . את תסקיר הבדיקה יש לצרף לפנקס המפעל תוך 20 ימים ממועד ביצוע הבדיקה .

אסור להכניס לשימוש קולט קיטור אלא אם בוצעה בו בדיקה על-ידי בודק דוודים מוסמך וכן :

א. נתקבל תסקיר המציין את לחץ העבודה המותר של קולט הקיטור והמפרט את הניסויים שנעשו בקולט ובאביזריו .
ב. התסקיר נמצא וניתן לעיין בו .
ג. קולט הקיטור סומן באופן המאפשר את זיהויו כאותו אחד הרשום בתסקיר .
אסור להשתמש בבניה או בניה הנדסית בקולט קיטור משומש , אלא אם הוא נבדק תוך עשרים וששה החודשים שקדמו להפעלתו .

מקרים המחייבים ביצוע בדיקת לחץ הידרוסטטי בקולט קיטור :

החוק מחייב עריכת מבחן לעמידות כל קולט קיטור בלחץ הידרוסטטי במקרים הבאים :
א. בגמר ייצרו ולפני התקנת הבידוד .
ב. לאחר ביצוע תיקונים מהותיים המחייבים ריתוכים בחלקיו החשופים ללחץ .
ג. אם חסר תיעוד על לחץ תוכן או על בדיקות קודמות .
ד. כל 10 שנים משנת ייצורו אם לחץ התוכן שלו עולה על 9 בר . ומכפלת הלחץ בנפחו (בליטרים) עולה על 200 , ויש לבדוק אותו כל 6 שנים החל בשנה ה – 21 משנת ייצורו .
ה. לפי קביעת מפקח עבודה אזורי , או שיקול דעתו של בודק דוודים מוסמך .

מתן פטור מההוראות בדבר קולט קיטור :

מפקח עבודה ראשי רשאי לפטור קולטי-קיטור מחלק או מכל ההוראות הנ"ל אם הוא משוכנע שאי אפשר להחיל על קולטים אלו את ההוראות באופן סביר .
קיימים סוגים של קולטי קיטור הפטורים מקיום כל ההוראות שהוזכרו לגבי קולטים , ואלו הם : יקושי-קיטור , מפרדי-קיטור , מייבשי-קיטור , מכברי-יניקה של קיטור , מפיגי חימום-יתר של קיטור ומפרדי שמן . הפטור ניתן בתנאי שהציוד מתוחזק כיאות , ושאם קיימת סכנה של חריגה מלחץ העבודה המותר , יותקן בקולט שסתום-ביטחון המאפשר פליטת קיטור בעת לחץ-יתר .
קיים פטור מחובת התקנת שסתום מצמצם לקולטי קיטור הצמודים לדוד-קיטור , ואשר לחץ העבודה המקסימלי המורשה שלהם הינו גבוה יותר מתשע עשיריות של לחץ העבודה המקסימלי המורשה של דוד-הקיטור . פטור זה ניתן בתנאי שקולט הקיטור והצנרת שבו בנויים באופן שלחץ העבודה בהם לא יוכל לעלות מעל המותר , מבלי שיהיה צורך בברזי ויסות , שסתומים וכד' .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש