חשוב לדעת את סוג המטען משני טעמים :
1. לבחירת הרכב המתאים להובלתו .
2. להתאמת אמצעי האבטחה הדרושים .
מספר מאפיינים שקל לזהותם מייחדים כל מטען :
1. מטען אחיד או בלתי אחיד – מטען אחיד ניתן לסדרו ברכב ללא צורך לחשב שיקולי איזון .והאמצעים לאבטחתו אחידים .מטען בלתי אחיד מצריך תכנון לסידורו ברכב ומחייב אמצעי אבטחה מגוונים בהתאם לכל סוג מטען .
2. מטען יציב או בלתי יציב – מטען יציב הוא מטען שאינו זז ממקומו ברכב ,אלא אם כן מופעלים עליו כוח ולחץ גדולים . המטענים הבלתי יציבים נוטים לזוז ממקום למקום ברכב , להתגלגל , לעוף ולהתפזר
3. מטען קצר וארוך – מטען קצר ניתן להעמסה בכל רכב משא , אך למטען ארוך דרוש משטח טעינה ארוך והובלתו נעשית ע"י רכב מורכב (סמיטריילר).
4. מטען כבד וקל – אמצעי האבטחה למטען כבד אינם מתאימים למטען קל . לעיתים מסתפקים בכיסוי מטען קל בברזנט ותופסת חבל בלבד . למטען כבד דרושים אמצעי קשירה וקשירה חזקים יותר . יחידות מטען כבדות מחייבות גם התייחסות למיקומן ברכב בשל שיקולי איזון או עמידות שילדה .
5. מטען ארוז ותפזורת – למטען ארוז יתאים כמעט כל רכב אך לתפזורת נחוץ רכב מיוחד המאפשר את פריקתה מטען תפזורת מחייב לעיתים כיסוי , עמודי תמיכה נוספים לחיזוק הסולמות או צירי דלת מוגבהים והידרוליים במהפכים המובלים אבן .
6. מטען קשיח ורך – מטען קשיח או שאריזתו קשיחה נוכל לקשור ולהדק בכוח רב מבלי לגרום לו נזק אך לאריזה רכה נחוצים אמצעי הגנה כרפד מתחת לכבלים או זוויתנים לפיזור הלחץ .
7. מטענים בעלי תכונות מיוחדות – לכל מטען יש תכונות מיוחדות אותן יש להביא בחשבון בעת בחירת רכב מתאים להובלתו והם : לחץ , התפשטות , הידבקות , התנדפות , שינוי מצב צבירה .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה