איך בונים מצגת

יום שני, 22 במרץ 2010

בטיחות בהפעלת רכב - נוזלים ומכליות להובלתם

התכונות המשותפות לנוזלים הן : חוסר יציבות , נזילות , התפשטות . הובלת מיכל לא מלא תגרום מיד לטלטול הנוזל והרכב יאבד את יציבותו לכן מחלקים את המיכל לתאים .בניית מחיצות במכלית יכולה למנוע את תנודות הנוזלים והיא זולה מבנית מכלית בעלת תאים נפרדים שלכל אחד מהם מערכת ריקון משלו .לבניית תאים שני יתרונות נוספים : אפשרות להוביל כמויות מדודות לפי הזמנה והובלת סוגי חומר שונים באותה נסיעה .

סוגי המכליות הם :

מים יגרמו למכלית עשויה מברזל להחליד ונכון יהיה להובילם במכלית מנירוסטה .אולם בגלל העלות הגבוהה של נירוסטה מסתפקים בצביעת פנים המכלית בצבעי מגן .

חלב הוא מטען יקר ולכן הוא מובל במכלית מנירוסטה בגלל ריגשתו הוא מתקלקל בקלות כשהוא נשאר חם וכשהוא בא במגע עם חיידקים .למניעת הדבר מקררים את החלב עוד במכון החליבה והמכלית המובילה אותו היא למעשה תרמוס ענק .צינורות הפריקה עשויים גם הם מנירוסטה או פלסטיק לאפשר רחיצה יסודית לאחר הפריקה .

חומצות הן חומר מאכל (שורף ,מכלה) ולכן החומרים מהם עשויות מכליות המובילות חומצות צריכים לעמוד בפני איכול .כיוון שיש חומצות מסוגים שונים הדבר מחייב התייחסות מיוחדת לבחירת החומרים מהם יבנו את המכלית להובלתו .מכלית להובלת ברום המצופה מבפנים בעופרת עמידה בפני איכול סוג חומר זה .בגלל משקלה העצמי הגדול של מכלית הברום ומשקל הברום עצמו נבנית להובלתו מכלית קטנת ממדים וכך תומך גדול גורר מכלית קטנה .מכליות להובלת חומצות בנויות כגליל עגול .משום שחומצה כבדה מאד לחצה על דפנות המכל גדול משל דלק ,מים או חלב המובילים במכליות אליפטיות .

דלק המכל מחולק לתאים בנפחים שונים בין 2500 ליטר ל 6000 ליטר ויותר וכך מתאפשרת הובלת סוגי דלק שונים בהתאם לכמויות המוזמנות .בראש כל תא יש פתח מילוי גדול שקוטרו כ 10 אינטש ולו מכסה הנסגר ע"י מנופים לאחר מילוי הדלק . במכסה מורכב שסתום ביטחון כדורי לשני מטרות : כנשם לנידוף אדי התפשטות הדלק למניעת לחץ פנימי , אטימה בעת התהפכות .המיכל נטוי בשיפוע קל לאחור להקל על הפריקה כשהרכב מאוזן ולכן גם עודפי הדלק יצטברו בירכתיו וירדו לקרקע דרך צינור בזמן פתיחה ברז . לכל תא יש מדיד העשוי ממוט טבילה מכויל . תנודות הנוזל גורמות ליצירת חשמל סטטי וחשמל סטטי מצטבר ומחפש אפשרות להתפרק בצורת ניצוץ .ולכן עשויים אביזרי המכלית ממתכת שאיננה יוצרת ניצוצות . למניעת ניצוצות שעלולים לגרום התלקחות יינקטו האמצעים הבאים :

1. צינורות הפריקה עשויים מגומי סינטטי או פלסטיק

2. מחברי צינורות בשיטת החיבור המהיר עשויים מאלומיניום או מחברי הברגה מברונזה .

3. קולט גצים על מפלט תחתי של משאית המופנה שמאלה

4. פיטמות הארקה להתחברות אל כבל הארקה בעת העמסה או פריקה .

5. זנב הארקה מגוף המכל לקרקע ליצירת הארקה רצופה תוך כדי נסיעה .

הדלק למנועי רכב הוא בנזין לסוגיו נפט או סולר והוא ניפרק בנקל כי אינו נדבק לדפנות המיכל .דלק כבד יותר כמזוט מובל במכלית אחרת .היות שסולר שמנוני עלול להשאר דבוק לדפנות התא לאחר הפריקה רצוי להוביל בתא זה נפט לפני שנשתמש בו להובלת בנזין .

דלק מתפשט כשהוא מתחמם ואם תאי המכל ימולאו עד תומם הוא ינסה לפרוץ החוצה .לכן יש למלא את התא רק ב 97% - 98% מהקיבולת שלו .

כשהמכלית מיועדת לפריקת המטען במספר מקומות . עקרונות האיזון תקפים תמיד ויש להקפיד עליהם .

במשאית נתחיל מתא מס' 1 שהוא הקרוב ביותר לתא הנהג ונמשיך לכיוון הסרן האחורי .את התא הנמצא מעל הסרן האחורי נשאיר לסוף ולפניו נפרוק את התא שעל השלוחה האחורית .

בנתמך ובנגרר נתחיל את הפריקה מהתא האמצעי כשהשני יהיה הסמוך אליו בכיוון תא הנהג והשלישי הסמוך לראשון מעברו השני .וכך הלאה לסירוגין אחד מכל צד .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש