חילוצו ופינויו של כלי רכב שנפגע נעשה ע"י הפעלת כוח או כוחות כדי להניעו בכיוון הרצוי . אנשי צוות החילוץ חייבים לדעת את העקרונות הבסיסיים של המכניקה השימושית כולל כוח ותנועה לקבלת יעילות ובטיחות . כדי לנצל את התועלת המקסימלית אנשי צוות החילוץ צריכים להעריך את ההתנגדויות הקיימים של הרכב הניזוק ובמדויק .
התנגדויות אלה יכולות להיגרם ע"י גורם אחד או ע"י צירוף של כמה גורמים כגון :
1. משקל הרכב .
2. סוג הקרקע .
3. שיפוע הדרך .
4. הרכב הניזוק .
גלגליה
הגלגילות משמשות לשינוי כיוון המשיכה וליצירת יתרון מכני .
· כשהגלגילה קבועה על גוף נייח מטרתה לשנות את כיוון המשיכה אינה יוצרת כל יתרון מכני .
העומס על ציר הגלגילה והעוגן הוא במקרה זה : D+W=A .
הדרך שעובר הכוח P שווה לדרך שעובר המשא W .
· כשהיא מחוברת לרכב , היא משמשת ליצירת יתרון מכני . הכבל עובר דרך הגדולה פי שניים מזו שעובר המשא W .
יתרון מכני 1:6 זאת אומרת שמורכבים חמש גלגליות והכבל עובר דרך הגדולה פי חמש מזו שעובר הרכב W . וכוח המשיכה קטן פי 5 מהמשא W .
הסיבות להפסדי החיכוך במערכת הגלגלות :
1. החיכוך הפנימי בתוך הכבל .
2. חיכוך הכבל במסלול ועל הגלגילה .
3. החיכוך שבין הגלגילה ובין הציר שלה .
4. החיכוך של הכבלים ושל הגלגילות עם פני הקרקע .
ההפסד מורכב :
מספר גלגליות | יחס העברה | יעילות ב - % | יתרון מכני (כוח נטו) |
1 | 1:2 | 90 | 1:1.8 |
2 | 1:3 | 83.3 | 1:2.5 |
3 | 1:4 | 76.9 | 1:3.1 |
4 | 1:5 | 71.4 | 1:3.6 |
5 | 1:6 | 66.4 | 1:4 |
התנגדות הרכב הנפגע לחילוץ :
א. להתנגדות הכללית לחילוץ יש שני גורמים עיקריים :
1. התנגדות הקרקע לגרירה .
2. התנגדות השיפוע .
ב. בשעת חישוב הכוח הדרוש לחילוץ הרכב יש לחשב בנפרד כל התנגדות .
חישוב התנגדות הקרקע = משקל הרכב / מקדם הקרקע .
חישוב התנגדות השיפוע = (מעלות שיפוע * משקל הרכב) / 60 .
התנגדות המשוערת לתנועה של כלי רכב על סוגים שונים של קרקע הנוסחה לחישוב התנגדות הכללית :
התנגדות כללית = מקדם ביטחון + מעלות שיפוע * משקל הרכב / 60 + משקל הרכב / מקדם הקרקע
נוסחה זו תופסת עד שיפוע 45 מעלות .
התנגדות כללית = מקדם בטחון + משקל הרכב + משקל הרכב / מקדם הקרקע .
משקל הרכב/מקדם קרקע + מעלות השיפוע * משקל הרכב / 60 + התנגדות כללית + 25% מקדם ביטחון = התנגדות כללית
יתרון מכני = התנגדות כללית / כושר הרכב .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה