איך בונים מצגת

יום שישי, 17 באוקטובר 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא גל הינע ומפרקיהם

תאר את השינויים שחלים במהירות סיבוב גל הנע בעל מפרק אחד לפי הנתונים שבתמונה .

כאשר גל הינע בעל מפרק צלב (אונברסלי) נמצא בזוית של 30 מעלות בין הצד המניע לצד המונע . כאשר הצד המניע מסתובב במהירות קבועה של 1000 סל"ד הצד המונע משנה את מהירותו 4 פעמים בסיבוב ממהירות 850 סל"ד למהירות 1150 סל"ד.
כדי להתגבר על התופעה הזו יש להרכיב שני מפרקי צד כך שהמלגזים שלהם ימצאו במישור אחד .

תאר את המפרקים שבתמונה ואת השימוש בהם .

תמונה א' - מפרק רצפה מורכב מחלקים מחורצים שבהם כדורי פלדה . המפרק מעביר תנועה במהירות שווה מורכב בעיקר בהינע קידמי .
תמונה ב' - מפרק שבנוי מצלב פלדה שנמצא בתותבי גומי . הגומי סופק שינויים קטנים במהירות התנועה והתנועה עוברת במהירות שווה ללא רעידות . מסוגל לפעול יפה רק בזויות קטנות . המפרק חדש יחסית ובשימוש ברכב קל .
תמונה ג' - מפרק דגם טרקה . שני חלקים מרכזיים משלמים צורת כדור והם בנויים כך שיכלו לנוע אחד בתוך השני ולגרום להעברת מהירות קצובה .

תאר את המפרקים שבתמונה ואת השימוש בהם .

תמונה א' - מפרק אונברסלי מסוג צלב שנע בתוך מיסבי מחטים . המפרק חזק ומעביר כוחות גדולים מתיבת הילוכים לגלגלים . וכדי להעביר תנועה שוות מהירות ללא רעידות יש להרכיב את המפרקים בזוגות כאשר המלגזים הנגדים מקבלים .
תמונה ב' - מפרק רצפה מורכב מחלקים מחורצים שבהם כדורי פלדה . המפרק מעביר תנועה במהירות שווה מורכב בעיקר בהינע קידמי .
תמונה ג' - מפרק שבנוי מצלב פלדה שנמצא בתותבי גומי . הגומי סופק שינויים קטנים במהירות התנועה והתנועה עוברת במהירות שווה ללא רעידות . מסוגל לפעול יפה רק בזויות קטנות . המפרק חלש יחסית ומקובל לרכב קל .

איזה סוג מפרק מוצג בתמונה והיכן הוא משמש ? הסבר את פעולתו

המפרק מסוג טריפואיד הוא מורכב מחלק מרכזי בעל שלושה חריצים שלתוכם הוכנס חלק בעל 3 רגליים המורכב במיסבי מחטים . מסוגל להעביר כוחות גדולים במהירות שווה אינו דורש חריצי הזחה . ויכול להתארך או להתקצר . מורכב בגלי סרן לרכב בהנעה קדמית

מהם העומסים שפועלים על גל הנע , ממה הוא עשוי ומהי צורתו ?

גל הנע מעביר כוחות פיתול וצריך לעמוד בעומס מתחלף הגל עשוי מצינור פלדה כדי להקטין משקל .
מהו מפרק אוניברסלי מסוג "מחטים" ? איך סכים מפרק מסוג זה ? על מה יש להקפיד כאשר מורידים תיבת הילוכים ממשאית בעלת גל הנע עם תמיכה מרכזית ?

במפרק אוניברסלי צלב . הצלב מוסב במחטים דקים שמקבלים משחת סיכה דרך גריזר
לאחר פירוק תיבת הילוכים יש לתמוך את גל הינע כדי למנוע נזק למכלל התומך .

הסבר את האיזונים שיש לערוך בגל ההינע ומדוע .

לראשונה בודקים שגל הינע ישר מכנסים את הגל בין שני עוקצים נעזרים באינדקטור ומישרים אותו לאחר היישור מבצעים איזון דינמי .האיזון דרוש כדי למנוע רעידות ברכב .

תאר את המפרקים שמשמשים בסרן קדמי מניע .

תפקיד גל הינע בהינע קידמי לעביר את כוח המנוע לגלגלים במהירות שווה . בהינע קידמי נוצרת זווית חזקה במפרק כאשר מפנים את ההגה או נוסעים בכביש משובש ויש להשתמש בהינע קידמי במפרקים למהירות שונה מסוג רצפה , טריפ ואד או מפרקים אונברסלים כפולים .וכדי לאפשר תנועה צירית בגל הינע משתמשים במפרק היכול לנוע ולהתארך .

מתי יש לצייד גל הנע בשני קצותיו במפרק אוניברסלי ומדוע ? על מה יש להקפיד בעת פירוק והרכבה גל קרדני ?
איזו בעיה קיימת כאשר גל הנע מצויד במפרק אוניברסלי אחד בלבד ועל מה יש להקפיד כאשר מרכיבים גל בעל שני מפרקים מסוג זה ?

כדי לעביר תנועה שוות מהירות , כאשר יש זווית במפרק יש לצייד את הגל שבכל קצה נמצא מפרק צלב .
צלב יחיד אינו מעביר תנועה קצובה והמהירות בו משתנה 4 פעמים בסיבוב .
בהרכבה צריך להקפיד שהמלגזים בשני הקצוות יהיו מקבלים . כאשר המלגזנים אינם מקבלים נוצרים בגל רעידות חזקות שיגרמו לשבר .
בפירוק יש לסמן את החלקים .
כאשר זווית הפעולה של גל הנע גדולה מ - 7 מעלות יש להתקין בשני קצותיו של גל הנע מפרק קרדני .זאת כדי להבטיח פעולה אחידה תוך שמירת מהירות קצובה .

מהו מפרק למהירות קצובה ומהם הסוגים המקובלים ?
מהו מפרק למהירות קצובה , מדוע משתמשים בו , מהם שני הסוגים העיקריים של גלי הנע ואיך בודקים את הבלאי של המפרקים ?

מפרק למהירות קצובה שומר על מהירות שווה ללא רעידות בגל הנע בעברת הסיבובים כאשר נוצרת זווית במפרק .
הסוגים : רצפה , טריפואד , מפרק אונברסלי כפול , מפרק עשוי מגומי .
סוגי גלי הנע המקובלים הם : גל פתוח או סגור .
בלאי בודקים על ידי הזזת הגל למעטה ולמעלה ונשמעים דפיקות בפניה חזקה .

מדוע יש לצייד את גלי הנע במפרקים ומהם המפרקים המקובלים ברכב ?

מישור הסיבוב של הגלגלים שונה ממישור הסיבוב של תיבת הילוכים וגם המרחק שלהם משתנה . כאשר מעמיסים רכב השלדה שוקעת יחד עם תיבת הילוכים ואז המרחק להינע סופי מתקצר וזווית גל הנע משתנה . וכדי לשמור מהירות סיבוב קצובה מרכיבים מפרקים בעלי שיני הזחה השומרים על מהירות קצובה .
הסוגים :
1. מפרק קרדני כפול .
2. ובהינע קידמי מפרק בעל מהירות קבועה . רצפה , טרפיאוד או טרקה .

תאר את תנאי הפעולה של גל הנע ברכב בעל מנוע קידמי והנעה אחורית .

כאשר המנוע קדימה ואליו מוצמד תיבת הילוכים הם מחוברים לשלדה וגל הנע מעביר את התנועה לסבבת הנמצאת בסרן האחורי שהיא מחוברת מתחת לקפיצים בעומס או כאשר נוסעים בכביש משובש המרחק והזווית בין תיבת הילוכים והסבבת בהינע סופי משתנה ולכן דרוש להרכיב שני מפרקים קרדנים ולאחד מהם שיני הזחה

אילו שני פעולות מתרחשות בגל ההינע כאשר הקפיצים האחוריים מתכווצים ומתפשטים , ואילו התקנים מותקנים בגל לשמש תנועות אלה ? מהן פעולות התחזוקה הדרושות במערכת גלי ההינע ?

מישור הנע סופי שונה ממישור תיבת הילוכים וגם המרחק בניהם משתנה כאשר מעמיסים את הרכב השלדה שוקעת . השלדה עולה שאין עומס יחד עם תיבת הילוכים אז המרחק להינע סופי משתנה והזווית גם היא משתנה וכדי לשמור מהירות סיבוב קצובה מרכיבים מפרקים שלאחד מהם שני הזחה .הסיבה רדיוס קשת תנועה של הינע סופי תלוי באורך קפיצי עלים או מוט רדיוס שהוא קטן מרדיוס הקשת של גל הנע המחובר לתיבת הילוכים .
גלי הנע בעלי מפרקים אונברסלים ושני הזחה אטומים ומלאים במשחה סיכה ואין צורך בטיפול שיגרתי . גל שיצא מאיזון ניתן לאזן בעזרת חובקים מיוחדים .

מהו "הנע הוצ'קיס" , כמה מפרקים אוניברסליים דרושים בממסרת פיתול ומדוע ?

גל הנע "הוצ'קיס" עם מערכת פתוחה רגילה להנעת הינע סופית כוח הדחיפה והפיתול בזמן תאוצה ובלימה מעובר דרך קפיצי עלים . בממסרת צינור פיתול גל הינע נמצא בתוך צינור וכוח תאוצה ועצירה מעובר דרך הצינור ויש רק מפרק אחד ליד תיבת הילוכים וקצה צינור שיני מחובר להינע סופי .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש