תהליך השריפה של מנוע דיזל :
תהליך השריפה במנוע דיזל מתחלק לשלושה שלבים . ב-18 מעלות לנמ"ע מותז הדלק לתא השריפה הדלק מתערבב עם אוויר מתחמם השריפה משתהה . תהליך זה לוקח זמן שנקרא זמן פיגור השריפה הוא גורם שלילי שיוצר את הלחץ הגבוהה 100 בר ונקישת הדיזל . כל תכנון הדיזל הוא להקטין את זמן פיגור השריפה או את התוצאות השלילית שלו . בשלב השני מתחילה השריפה וכל הדלק שהותז לצילנדר נדלק מיד החום והלחץ עולים במהירות השריפה מתרחשת בנפח קבוע . בשלב השלישי ממשיך הדלק להיכנס לצילינדר והשרפה נמשכת תוך ירידת הבוכנה , הלחץ אינו נופל והשריפה נעשית תוך כדי ירידת הבוכנה יותר קרוב לשריפה בלחץ קבוע .
חסרונות פיגור שריפה ארוך :
1. מנוע צריך להיות חזק , כבד ומגושם .
2. שרפת דלק לא מושלמת בכול תהליך השריפה דורשת מקדם עודף אוויר שגם הוא בזבוז חום .
3. גורם למנוע בעל סיבובים איטיים יותר .
הדרכים להקטין את פיגור השריפה :
1. יחס דחיסה גבוהה ולחץ דחיסה גבוהה יוצרים חום רב ומקצרים את פיגור השריפה .
2. ריסוס דלק לגדלים הקטנים ביותר שאפשרים .
3. לחץ הזרקה גבוהה פיזור פרודות הדלק בלחצים של 300 עד 1500 בר . הדבר מייקר את מערכת הדלק .
4. ערבול חזקים דורשים מבנה חלל שריפה מסובך ויקר .
חללי שריפה להזרקה ישירה :
בשיטה זאת הדלק מוזרק ישיר לתוך החלל במספר רב של ניחרים , לחץ התזה בסביבות 200 בר . זמן הערבוב קצר לכן נדרש לחץ הזרקה גבוהה במיוחד ערבולים חזקים , דבר שמייקר את המערכת . המערכת מצטיינת בהתנעה קלה . אין צורך בגופי חימום (מצתי חימום) .
מנועים שנחשבים איטיים יותר ואחד הדרכים לשפר אותם זה להטביע תא פלדה במרכז הבוכנה .פעולת המנוע רעשנית .
מערכת הזרקה עקיפה :
תא שריפה מוקדם :
זה הוא תא שריפה מוברג בראש המנוע גודלו כ - 1/3 מגודל חלל השריפה ופתח הכניסה שלו צר יחסית . מיד אחרי הזרקה בלחץ נמוך מתופף הדלק בחלל ונפלט לחלל הראשי הגדול . קיבלנו בלימה של המכה ולחץ הזרקה נמוך .
חסרונות : בזבוז דלק בגלל שטח הפנים הגדול להקרנת חום .
תא שריפה (ערבול) :
תא ערבול גודלו כ - 2/3 מגודל החלל הכללי . בראש המנוע פתח כניסה רחב יחסית . אבל מבנה אגס יוצר ערבולים חזקים . מרסס בעל 2 ניחרים אחד בכיוון הערבול ושני נגד כיוון הערבול . בהתנעה מותז רוב הדלק לכיוון הערבול ובסל"ד גבוהה נגד זרם האוויר . בתא שריפה ערבול במרסס מסוג פינטוקס .
יתרונות :
1. מנוע שקט ומהיר יחסית .
2. התנעה קלה יחסית .
3. בלאי נמוך .
חסרונות :
צריכת דלק גבוהה ביחס להזרקה ישירה וחסכוני ביחס לכל תאי השריפה האחרים .
תא שריפה אחסון אנרגיה (לנובה) :
בשיטה זאת המרסס נמצא מול תא האחסון מאחר ובתא זה לחץ האוויר קטן יחסית חודר הדלק פנימה מתפוצץ נבלם ויוצא לחלל הראשי . קיבלנו פעולת מנוע רכה . מרסס פשוט וזול .
חסרונות :
נצילות תרמית גרועה בגלל שטח פנים גדול לכן תא זה לא מקובלת כיום .
הכל נכון! מזכיר לי את הפעם שהיה לי רכב דיזל, עשיתי לו פעם חישוב דלק ונחרדתי כשראיתי כמה דלק הוא שורף!
השבמחק