איך בונים מצגת

יום שבת, 4 באוקטובר 2008

תורת המקצוע - מערכת הדלק – שאלות תשובות

1 . רכב בעל הזרקת בנזין מגיע אליך לבצע עבודות שרות , בעל הרכב מתלונן על זיופים בסחיבה , אילו חלקים תבדוק ?

לפני ביצוע בדיקה ברכבים אלקטרונים יש לאמת אם המצבר תקין , מצב מערכת טעינה , מצב המכני של המנוע , קומפרסיה ולחץ הפוך החלקים לבדיקה :
1. מזרקים .
2. משאבת דלק .
3. ווסת לחץ .
4. ממיר קטלתי .
5. חיישן נקישות .
6. מסנן אוויר + דלק .
7. מד כמות אויר .
כמו כן לפני שקובעים שיש בעיה במחשב או בחיישנים יש לבדוק ניתקים במערכת אל המחשב או ממנו .

2. כיצד המערכת האלקטרונית שלפניך משנה את עוצמת הזרם במד הזרימה ולשם מה נועד שינוי הזרם .

המערכת הנ"ל הינה מד מסה אוויר עם חוט להט וחיישן טמפרטורה מסוג HOT WIRE החיישן מבקר את כמות האוויר הנכנסת לסעפת היניקה ונמצא בכניסה לסעפת לאחר מסנן אוויר . החיישן מורכב מחוט להט מחומם העשוי טונגסטן . שינוי חום התייל עקב זרימת כמויות גדולות של אוויר יגרום לשינוי ההתנגדות וע"י כך יקבל המחשב אותות מידע חשמליים אודות כמות האוויר שזרם למנוע .ברוב הדגמים הנ"ל המערכת פועלת ב – 5V אי לכך חוט U(+) ו-U(-) יקבלו 5V והיציאה S תהיה מעביר מידע למחשב , בסרק 1-2V במצב עומס מלא 5V . עיקרון הפעולה של מעגל אלקטרוני דומה לפוטונציומטר כאשר המתח משתנה בין 0-5V .


3 . מנה את היתרונות מערכת הזרקת הבנזין , על הקרבורטור .

1. הספק ומומנט גבוה יותר בין 10% ל - 20% .
2. תגובה מהירה יותר לשינויי עומס והאצה .
3. חסכון רב בדלק ורמת זיהום אויר נמוכה יותר .
4. התנעה מהירה יותר .
5. יחס הדחיסה משופר יותר בגלל חלוקת הדלק בין הצילנדרים בעומס מלא אחידה יותר .
6. ניקוי יעיל יותר של הגזים השרופים מחלל הצילנדר ושטיפתו באוויר נקי .
7. הפסקה מוחלטת של אספקת דלק בעת האטה ובעת ניתוק מתג ההצתה .

4. פרט את הליקוים האופיינים ואת דרכי בדיקתם במערכת הזרקת בנזין חד נקודתית .

· מיכל דלק – בדיקה ויזואלית , שלמות המיכל , אין נזילות והאם המיכל לא מכווץ .
· מסנן משאבת דלק – בדיקה אם לא סתום או מלוכלך . מנקים אותו או מחליפים .
· משאבת דלק – בדיקת לחצים של המשאבה על ידי חיבור שעון לחץ בטור לכניסה , סוגרים את צינור העודפים ומניעים , הלחץ צריך להיות יותר מ – 100% מהלחץ הרגיל למשל הלחץ במערכת חד-נקודתית 1 בר במצב בדיקה צריך להראות 2 בר . כמו כן ניתן לבדוק את הספיקה של המשאבה .
· ווסת לחץ – בדיקה לחץ במערכת האם זה לפי הוראות היצרן והאם ווסת פורק לחץ כאשר הלחץ עולה . תפקידו של ווסת הלחץ בסרק לשמור על לחץ 0.9 עד 1.2 בר (לחץ קו) .
· מסנן דלק – בדיקה ניקיון מסנן הדלק והחלפה לפי הוראות יצרן 20,000 ק"מ .
· מזרק סתום – מחבר שעון לחץ , בודק לחץ קו ומפעיל פולסר ובודק את נפילת הלחץ ומשווה להוראות יצרן . אם הלחץ לא יורד לפי הוראות יצרן סימן שהמזרק סתום .
· מזרק דולף – מחבר שעון לחץ בקו מכבה מנוע ובודק לחץ שיורי זאת אומרת שבמידה והלחץ יורד יותר מ – 50% מלחץ הקו וכל זה במשך מעל 10 דקות סימן שהמזרק דולף .
· סעפת יניקה – יש לבדוק אטימות בעזרת שעון ואקום ומכשיר 4 גזים .
· תא בעירה – בדיקה מסכמת בעזרת מכשיר 4 גזים על מנת לבדוק את הבעירה .


5. מהם התקלות האופייניות לממיר קטליטי , כיצד ניתן לאתרן ובאלו אמצעים , פרט את תשובתך .

1. על מנת לאבחן ממיר קטליטי יש לבדוק פליטת גזים לפני ממיר ואחרי ממיר .
2. יש לקרר ממיר תוך חיבור מכשיר 4 גזים ולראות שהגזים הרעילים בזמן הקירור עולים (למגבלות

המותרות) .
3. יש לחבר שעון לחץ במקום חיישן חמצן או לחבר שעון תת-לחץ לסעפת היניקה . לחץ עולה עד 10 PSI .


תקלות אופייניות :
1. עודף דלק הגורם לפיח .
2. סדק בממיר הגורם ליניקת חמצן וחימומו .
3. שבר חיצוני הגורם לסתימת מעבר הגזים .
4. שימוש בדלק לא מתאים .

6. פרט את פעולת הפיקוד והשליטה במערכת הזרקה LE ג'טרוניק .


1. מד כמות אוויר מודד את כמות האוויר הנכנס ומעביר מידע למחשב .
2. חיישן NTC במד כמות האוויר מודד את טמפרטורה האוויר ומדווח למחשב את טמפרטורת האוויר .
3. חיישן בבלוק המנוע מודד את טמפרטורת נוזל הקירור .
4. 50 מצבי הצתה , אות התנעת המנוע נותן למחשב איחור הצתה .
5. חיישן מהירות מנוע ונקודה מתה עליונה לתזמן את הזרקה ואת הצתה .
6. חיישן מצב מצערת המספק למחשב מידע אודות אחוזי פתיחת הדוושה מידע המאפשר למחשב לחשב

את עומס המנוע .


המחשב בחישוב נתוני הכניסה יודע להפעיל :
1. משאבת דלק חשמלית על ידי ממסר .
2. פיקוד מזרקים (בקרת כמות הדלק) .
3. עיצוב סיבובי סרק לצורך בקרת תהליך הסרק .

7. הסבר כיצד מטפלים במערכת הזרקת דלק .

הטיפול במערכת הזרקת בנזין חייב להיות על פי הוראות יצרן . בהוראות יצרן מגדירים את תדירות החלפת המסננים ודרך ניקוי המערכת .
ניקוי מזרקים יעשה לאחר מדידת לחץ דלק וספיקת מרססים .
הערה : נסיעה אם כמות דלק נמוכה במיכל הדלק תגרום לחימום יתר של המשאבה ושאיבת לכלוך למערכת הדלק .

8. איזה כלים צריך לטיפולים במערכת הזרקת דלק .

1. שעון לחץ – מדידת לחץ על פי הוראות יצרן .
2. תת-לחץ – מדידת יניקת אוויר + ווסת לחץ קו .
3. פולסר – מדידת ספיקת מרססים .
4. לד – בדיקה האם עובד הפקוד החשמלי מהמחשב .
5. רב מודד – מדידת אספקת מתח למזרק ומשאבת דלק .
6. מכשיר 4 גזים – מדידת תערובת .
7. סקופ – מדידת זמן הזרקה .
רב מודד דיגיטלי נועד לבדוק את המערכת בעת הופעת קוד תקלה מסוים .
שעון ומשאבת ואקום בודק את תקינות מערכת ההזרקה ואת צנרת הואקום הקשיחה והגמישה .
שעון ואקום לחץ 0-4 אינצ' כספית לבדיקת תקינות תת-לחץ במערכת ההזרקה , מחברים אותו לגוף המצערת מניחים למנוע לפעול בסרק ובודקים ששעון הואקום אינו מעיד על קיומו של ואקום .
מד לחץ דלק מוודא כי ווסת לחץ הדלק שומר על לחץ קבוע במזרקים .
פולסר , מכשיר אלקטרוני מייצר גל ריבועי להפעלת המרססים בתדירות שבין 1 - ל - 100 פולסים .בודקים את ספיקת המזרקים ואת טיב הזרקה.
מד התנגדות מחברים להדקי מזרק הדלק , ב - 20 מעלות צליוס התנגדות הנדרשת בכל מזרק היא 16 אום .
מד ואקום מחברים את מד תת הלחץ לסעפת היניקה במנוע בפעולת סרק צריך מד הלחץ להוראות על תת לחץ קבוע בין 18-22 אינץ כספית .

9. ההבדל בין מערכת הדיזל לבנזין .

הפריט המושווה דיזל בנזין
יחס דחיסה 22:1 – 24:1 8:1 – 11:1
תצרוכת דלק 3-4 ליטר ל100 ק"מ 6-8 ליטר ל100 ק"מ
סוג הצתה צתה עצמית מערכת הצתה אלקטרונית
זיהום אוויר המנוע מלכלך לא מזהם רמת הזיהום מבוקרת באמצעות מחשב
לחצים 300-500 bar הזרקה ישירה 2-3 bar לחץ קן ממוחשב


ישנם עדין מערכות שאינם ממוחשבות ובהם מערכת תיזמון אלקטרונית
ממוחשב מלא ומבוקר עם חיישן חמצן .


10. המזרק – מהם התקלות האופייניות .

1. מזרק דולף .
2. מזרק סתום .
3. מזרק מנותק – פיקוד חשמלי לקוי כגון נתק בסליל .
4. מזרק תפוס מכנית .
5. חיבורים רופפים .


בדיקת המזרקים :
בודקים את המזרק לפני ואחרי הניקוי בדיקת דליפה של מזרק . בדיקה ויזואלית , ריסוס אחיד ובדיקת ספיקת כמות נוזל הזרקה
מסירים את המכסה מעל המזרק ומוציאים את מסנן הדלק הזעיר . מרכיבים את המזרק לצינור חלוקת המכשיר ואת המחברים החשמליים לכל מזרק . מעלים את הלחץ במערכת ומשחררים אויר לוחצים על מתג בדיקת דליפה למשך חצי דקה מבלי להפעיל את המזרקים חשמלית אסור למזרק לטפטף וללחץ להשתחרר .
בודקים את ספיקת המזרקים ואת טיב ההזרקה באמצעות מכשיר המדמה במספר פולסים לשניה את פעולתו האמיתית של המנוע במהלך הבדיקה יש לבדוק את טיב הריסוס לאחר 30 שניות להשוות את הכמויות השונות . לאחר מכן מנקים את המזרקים מנוזל הבדיקה תוך הכנסת לחץ אויר חלש מכניסים את המזרקים לתוך אמבט יחד עם החיבורים החשמליים . המכשיר מפעיל גלים אולטרסוניק למשך 10 דקות לאחר מכן יש לנקות את המזרקים .

11. מנוע לא סוחב טוב איזה תקלות יכולות להיות כאשר המנוע תקין .

1. מערכת הצתה לא תקינה .
2. חיישן זרימת אוויר , חיישן זווית ארכובה , חיישן מצערת , חיישן חמצן , חיישן לחץ אטמוספרי .
3. מזרק לא תקין .
4. מסנן אוויר .
5. מסנן דלק .
6. משאבת דלק + ווסת .
7. ממיר קטליטי סתום .
8. בלמים תפוסים .
9. תיבת הילוכים לא תקינה .
10. מחשב לא תקין .
11. מצבר לא תקין ,
12. אלטנטור לא תקין .
13. EGR תפוס/פתוח תערובת עניה .

12. כיצד תבדוק מערכת דלק בהזרקה רב נקודתית .

בדיקת המשאבה :
בדיקת לחץ - מחברים שעון לחץ .
מצב מנוע - מדומם .
סוגר את קו העודפים / הוצאת מזרקים .
הפעלת מתג הצתה ON .
הפעלת סטרטר .
המשואה עובדת 3 שניות .
תוצאת בדיקת לחץ מקסימלי של המשאבה הלחץ יהיה ב - 50% יותר מהלחץ הנתון .
חור בצינור ואקום יגרום לצריכת דלק גדולה .
מנוע פועל :
בהפרש לחצים 2.5 בר .
בסרק - 1.8 בר .
בעומס - 2.3 בר .
הערה : משחרר את העודפים .

מזרק :
על מנת לבדוק יעילות המזרקים לוקחים פולסר משחררים את צומת החוטים מהמזרקים מחברים שעון לחץ ופותחים מתג הצתה .
לחץ במערכת רב נקודתית יהיה כ- 40PSI כאשר הפולסר יעבוד הלחץ ירד בין 10% ל - 15% . כאשר חוזרים על הפעולה בכל המזרקים . נפילת לחץ צריכה להיות שווה .
במידה ומזרק אחד לא פועל (סתום) לא יהיה נפילת לחץ .
כדי לבדוק את תקינות החשמל מחברים נורת ביקורת ניאון לכל חוט וחוט במידה והמנורה מהבהבת בסטרטר אז מערכת חשמל תקינה והמחשב תקין .
חיבור סקופ כדי לבדוק זמן הזרקה .
בעזרת מכשיר 4 גזים בדיקת תקינות הממיר .


מערכות מתקדמות :

במערכות מתקדמות ניהול המנוע יתבצע ע"י החיישנים הבאים :
1. חיישן עומס מנוע M.A.P. .
2. חיישן מתג מצערת T.P.S. .
3. חיישן סל"ד R.P.M. .
4. חיישן טמפ' מים C.T.S. .
5. חיישן אוויר יניקה M.A.T. .
כל חיישן נוסף שנמצא במעגל גורם לשיפורים נוספים שיגרמו לניהול תקין של המערכות ולביצועים טובים יותר .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש