איך בונים מצגת

יום שבת, 18 באוקטובר 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא סרנים מניעים

הסבר את ההבדל בין סרן חצי צף וסרן צף מלא . האם אפשר לשלוף גל סרן שבור בלי לפרק את כל המערכת ? איך ניתן להסיר את תופי הבלמים מסרן חצי צף ?

*. סרן חצי צף תמונה ב' - הסרן מעביר כוח פיתול ומופעל עליו כוח כפיפה כתוצאה ממשקל הרכב . מיבנה פשוט וזול אבל חלש מתאים לרכב קל . במידה והסרן נשבר הגלגל נופל . ניתן להסיר את הגלגל בעזרת מחלץ .
*. סרן צף ¾ תמונה א' - הסרן מעביר כוח פיתול בלבד . כאשר משקל הרכב עובר דרך צינור בית הסרן במידה והסרן נישבר אין עברת תנועה הגלגל נשאר במקומו . מתאים במשקל בינוני . את הגלגל חולצים במחלף .
*. סרן צף מלא תמונה ג' - הסרן מעביר רק כוחות פיתול הגלגל יושב על מיסבים חזקים הסרן חזק ומתאים לרכב כבד . כאשר הסרן נשבר אין העברת תנועה ניתן להוציא את הסרן ללא פירוק הגלגל

הסבר את העיקרון ואת אופן פעולת הדיפרנציאל בסרן המניע .

תפקיד הדיפרנציאל לאפשר העברת תנועה לכל גלגל בנפרד כאשר נוסעים בסיבוב או כאשר הדרך משובשת וגם כאשר קיים הבדל בקוטר הגלגלים מחוסר אויר או שחיקה . בנסיעה ישרה הכוח מועבר מהמנוע לתיבת הילוכים דרך סבבת ועטרה לבית הדיפרנציאל . ודרך ציר הפלנטרי והדיפרנציאל לגלגלים . בנסיעה בסיבוב הגלגל החיצוני עובר יותר דרך מאשר הפנימי והסטליטים מסתובבים סביב צירם ואז גלגל אחד מסתובב פחות מהשני .

מהו תפקיד ההינע הסופי במערכת הסרן ואיך הוא בנוי ? איך פועל הדיפרנציאל בעת גרירת הרכב ?

הנע סופי שנמצא בתוך הסרן מאפשר עברת מומנט קטן במהירות גדולה כך ניתן להקטין את מערכת העברת הכוח ורק בתוך הסרן קרוב לגלגלים מקטינים את מהירות הסיבוב ומקבלים ההינע מורכב ממערכת פלנטרית השמש מניע את הגלגלים
בגרירה הגלגלים מניעים את המערכת הפלנטרית והם מניעים בבית הדיפרנציאל את עטרה וסבבת .

תאר את מבנה הנע הסרן .

הנעת הסרן נעשית בעזרת סבבת ועטרה שמעבירה את התנועה בזוית 90 מעלות ומפחיתה את המהירות כדי להגביר את המומנט היוצא מתיבת הילוכים בערך פי 4 - 5 . בסרן נוצרים כוחות גדולים . מיצרים את הסבבת ועטרה מפלדות משבחות .
למבנה עטרה וסבבת צורות שונות :
*. מיבנה קוני .
*. היפואידי .
*. חלזוני .
*. גלילי .

באילו מקרים בנסיעה מהווה הדיפרנציאל חסרון ואילו סוגי דיפרנציאל מבוקר או סגר דיפרנציאלי מוכרים לך ?

כאשר אחד הגלגלים על אדמה בוצית או שלג הגלגל מסתחרר בהחלקה במהירות כפולה ולא מעביר את כוח המנוע והגלגל מתחפר . בגוררים מיוחדים או בכלי עבודה יש נעילת דיפרנציאל מכנית שמופעלת ידנית . במכוניות נוסעים מתקינים דיפרנציאל בעל החלקה מוגבלת שמופעלת אוטומטית על ידי דסקיות חיכוך מיוחדות כאשר אחד הגלגלים מסתחרר.

תאר את סוגי מערכות ההינע שבתמונה .

תמונה א' - ממסרה קונית חלזונית שיני הממסרה בנויים בקשת או בסיס השן גדול יחסית ומשלבות יותר משני שיניים .ולכן ניתן להעביר כוחות גדולים בצורה שקטה .
תמונה ב' - ממסרה בעלת שיניים ישרות ומעבירה את התנועה באותו המישור . מתאים לרכבים שהמנוע נימצא לרוחב . ואז אין צורך להעביר את התנועה ב - 90 מעלות
השיניים הישרות אינם מקובלות בגלל חסרונם שזה רעש , שן חלשה יותר והכוח מועבר תמיד רק דרך שן אחת .
תמונה ג' - ממסרת חלזונית מצטיינת ביחס מסרה גדול והעברת כוחות גדולים בשקט מאפשר להנמיך את הרכב ולהוריד מרכז הכובד . עטרה עשויה מברונזה והסבבת מפלדה . דרוש שימון מיוחד בגלל החיכוך הרב .
תמונה ד ' - ממסרה קונית עם שינים ישרות .
תמונה ה' - ממסרה קונית חלזונית שיניים לא ישרות .
תמונה ו' - ממסרה קונית היפואידי ציר הסבבת נמוך מציר עטרה וזה מקשה על כיוון המערכת מרכז הכובד נמוך יותר ופחות הפרעה בתא הנוסעים השיניים מעוקמות ולכן ארוכות יותר , חזקות ושקטות . אבל נוצר חיכוך שגורם לחימום ודרוש שמן מיוחד בשם היפואידי שמכיל הרבה זרחן וגופרית .

מהו סוג השינן בהינע היפואידי ומהי צורתו של שינן זה ?
במה נבדל הנע הסרן הרגיל מן הנע ההיפואידי ?
מהו הבדל בין הנע סרן רגיל להינע היפואידי , מהן מעלותיו של הנע ההיפואידי ומדוע דרוש שמן סיכה מיוחד להינע מסוג זה ?

בהינע רגיל הסבבת נמצאת בקו ישר ממרכז העטרה . בהינע היפואידי ציר הסבבת נמצא נמוך יותר .צורת השן בסבבת ספירלית ובעטרה השן מעוגלת בקשת . וזה מאפשר פעולה שקטה והעברת כוחות גדולים . השן ארוכה וחזקה והכוחות עוברים דרך יותר מישני שיניים . גל הינע נמוך יותר ומפריע פחות אבל החיכוך חזק . דרוש שמן מיוחד שיעמוד בלחץ גבוה ובחום .

תאר באופן עקרוני את הדיפרנציאלים בעלי החלקה מוגבלת .

מערכת בעלת דיפרנציאל רגיל שבתוכו דסקיות חיכוך מחציתם מחוברות לבית הדיפרנציאל ומחציתם לדיפרנציאל כאשר אחד הגלגלים מחליק ומסתחרר כתוצאה מבוץ או חול . דסקיות החיכוך נלחצות מכוח הדחיה של הדיפרנציאל והכוח מהמנוע עובר דרך עטרה לבית הדיפרנציאל וממנו עובר לגלגלים והרכב יכול לנוע .

מהי צורת המבנה של דיפרנציאל מבוקר בעל חיכוך פנימי ?

המערכת מסוג דיפרנציאל בעל החלקה מוגבלת שמונע הסתחררות גלגל כאשר הוא נמצא בחול או בכביש רטוב . הדיפרנציאל מבוקר בעזרת דסקיות חיכוך שמחציתם בעלות שיניים פנימיות ומחוברות לדיפרנציאל ומחציתם בעלות שיניים חיצוניות המחוברות לבית הסרן בזמן סחרור של אחד הגלגלים הדסקיות שנצמדות בעזרת 4 קפיצים ובעזרת כוח הדחיה הנוסף של הסטיליטים שואפים להרחיק את הדיפרנציאל והתנועה עוברת לגלגל הנגדי דרך הדיפרנציאל .

תאר בדיקת פעולתו של הדיפרנציאל הננעל של "איטון" .

1. מרימים גלגל אחד באוויר עוצרים את הרכב בעזרת "סדה עצירה" משלבים הילוך ומתחילים לשחרר מצמד באם הרכב מתחיל לנסוע הדיפרנציאל תקין .
2. מרימים גלגל אחד באוויר ומנסים לסובב אותו בעזרת ידית מומנט הוא צריך לזוז רק במומנט גבוה .

הדיפרנציאל לנעילה עמית תוצרת "ZF" מיוצר עם טבעת זיזים קוטרית , כפי שנראה בתמונה השמאלית , ועם טבעת צירית כמו בתמונה מימין . תאר את עקרונות אופן פעולתו .

זו מערכת המונעת התחפרות הגלגל כאשר הוא נמצא בחול או בוץ למערכת זוג טבעות אחת בעלת זיזים פנימיים והשניה בעלת זיזים חיצונים המחליפים את הפלנטרי (דיפרנציאלים) כלוב עם זחלנים נמצא בניהם . בנסיעה ישרה מסתובב בית הדיפרנציאל עם הכלוב והפלנטרי . בפניות הגלגל החיצוני מסתובב יותר מהר מהפנימי וכאשר נוצרת החלקה של אחת הגלגלים וההפרש בסיבובים בניהם גדול נוצרת חסימה על ידי זחלני הכלוב והגלגל הנגדי מונע .

איזה דיפרנציאל מבוקר מתואר בתמונה ואיך הוא פועל ?

זה דיפרנציאל מבוקר שמונע סחרור הגלגל . בנסיעה ישרה גלגל הצלב מעביר את התנועה בעזרת שיניים שעליו ודרך שיני טבעת הפיקות המשולבות לגלגל הצלב בעזרת קפיצים . בין שני טבעות הפיקות המשולבות לצלב נמצא גלגל פיקות מרכזי שבנסיעה ישרה מסתובב יחד עם הצלב . בסיבוב כאשר הגלגל החיצוני מסתובב יותר מהר טבעת הפיקות המרכזית גורמת לניתוק הגלגל החיצוני על ידי הרחקת שיני הטבעת מגלגל הצלב . כאשר אחד הגלגלים מסתחרר ונוצר הפרש סיבובים גדול נוצרת חסימה והגלגל הנגדי מונע .

תאר בקצרה כל אחד מארבעת הדיפרנציאלים המבוקרים שבתמונה .

תמונה א' - נעילת דיפרנציאל באמצעות מצבת חופשי שעושה שימוש בגלגלים שנמצאים בתוך כלוב ונצמדים לטבעת בעלת בליטות שמעבירה את התנועה רק בכיוון אחד .
תמונה ב' - נעילה באמצעות זוג טבעות אחת בעלת זיזים פנימיים והשניה בעלת זיזים חיצונים וכלוב עם זחלנים נמצא בניהם . בנסיעה ישרה מסתובב בית הדיפרנציאל עם הכלוב והפלנטרים . בפניות הגלגל החיצוני מסתובב יותר מהר מהפנימי וכאשר נוצרת החלקה והפרש הסיבובים גדול בין הגלגלים נוצרת חסימה והגלגל הנגדי מונע .
תמונה ג' - נעילה באמצעות דיפרנציאל חיצוני כאשר התנועה עוברת מכיוון אחד לגלגלים . בסיבוב הגלגל החיצוני מסוגל להסתובב מהר יותר מהפנימי ובהחלקת אחד הגלגלים החילזון שלו מעביר את התנועה לגלגל הנגדי .
תמונה ד' - נעילה מוגבלת בעזרת דסקיות הצמדה חצי ממספר הדסקיות מחוברים לבית הסרן וחצים לדיפרנציאל הדסקיות נלחצות על ידי דיסקה בעלת בליטות בנסיעה ישרה שני הגלגלים מונעים . בסיבוב הגלגל החיצוני מסתובב יותר מהפנימי . בסחרור אחד הגלגלים הדיסקה של הגלגל המסתחרר מצמיד את הדסקיות שלו והתנועה עוברת דרך בית הסרן לגלגל הנגדי .

מנה לפחות שלוש סיבות לרעש מהסרן המניע בפניות בלבד ושלוש סיבות לרעש מתמיד ממנו .

רעש בפניות יגרם מחופש רב בין הסטיליטים לדיפרנציאל , ודסקיות חיכוך של הסטיליטים שחוקים או צירי הסטיליטים שחוקים או שן שבורה .
רעש קבוע יגרם ממסבים שחוקים , חופש רב מהסבבת לעטרה או לחץ בין הסבבת לעטרה או שמן לא מתאים או חוסר שמן .

מה יכול לגרום לרעשים לא קבועים מהסרן המניע ומה יכולה להיות הסיבה בסרן המניע שתמנע את תנועת הרכב ?

הגורמים לרעשים לא קבועים מהסרן המניע הם :
1. זריקה חזקה של גלגל עטרה .
2. חוסר שמן .
3. מיסבים בלויים .

הגורמים בסרן המניע שתמנע תנועת הרכב הם :

1. שבר בגלגלי שיניים או של סטיליטים ופלנטרים .
2. מיסבים שבורים .
3. סרן שבור .

מדוע יש להחליף את מערכת הנע הסרן תמיד כיחידה אחת לא מפוצלת , ומהם הנתונים שחקוקים בסבבת ובעטרה ואילו כיוונונים יש לבצע בעת הרכבת מערכת הנע הסרן ?

את הסבבת ועטרה יש להחליף כזוג היות והם מחברים ועובדים ביחד . כדי שיפעלו בשקט וביעילות . על הסבבת ועטרה מופיע מספר זיהוי כזוג ומספרים נוספים שמתייחסים ליחס עברה ולמידות הדרושות כדי לכוון את הסבבת ועטרה . עטרה והסבבת עשויים מפלדה משובחת .
תהליך ביצוע הרכבה וכיוון :
1. מידת עומק הכנסת הסבבת .
2. מידת עומס מוקדם על מיסבי הסבבת .
3. מידת הרווח בין שיני הסבבת לעטרה .
4. עומס מוקדם על מיסבי עטרה .
5. בדיקת מידת הזריקה של עטרה .
6. צורת השילוב בעזרת סימון צבע על שיני עטרה ושני הסבבת .

מהו התנאי לפעולתה התקינה של מערכת הנע הסרן ומה יכולה להיות הסיבה ליללת המערכת ?

כדי שסבבת ועטרה תמלא תפקידה ללא תקלות ובצורה שקטה מיצרים את המערכת בזוגות . יש צורך לכוונם ולהרכיבם במדויק.
הסיבות ליללה במערכת :
1. שילוב חופשי מידי בין השיניים .
2. שילוב מהודק מידי בין השיניים .
3. מיסבים שחוקים .
4. חוסר שמן .
5. גל הנע אינו מורכב נכון .

איך בודקים את מצב מערכת ההינע ואיך יש לנהוג כאשר מתברר שהסבבת התבלתה ?

בודקים את החופש בין הסבבת לעטרה נעזרים באינדקטור המוצמד לעטרה כאשר הסבבת קבועה החופש בערך 0.1 עד 0.2 מ"מ . יש לבדוק את החופש בין שיני הדיפרנציאל . בפירוק כאשר מתברר שהסבבת שחוקה יש להחליף גם את עטרה .

איך צריך להיות המגע בין הסבבת לעטרה ואיך מוודאים מגע זה ? איך מכוונים את המגע הזה ?

המגע צריך להיות במרכז השן ולכל אורכה . הבדיקה נעשית בעזרת צבע כחול מיוחד ונעזרים באינדקטור הבודק את החופש בין שיני הסבבת ועטרה שצריך להיות בערך 0.1 עד 0.2 מ"מ . הכיוון נעשה על ידי הכנסה או הרחקה של עטרה מהסבבת על ידי שינוי באום הסוגר את מיסבי עטרה .
כיוון הסבבת נעשה בדסקיות מרווח המרחיקות או מצמידות את הסבבת מעטרה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש