איך בונים מצגת

יום ראשון, 14 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מערכת הצתה

מערכת הצתה

סוגי סליל הצתה :

1. כויל רגיל .
2. כויל 2 צילינדרים .
3. כויל 4 צילינדרים .
4. כויל 6 צילינדרים .
5. כויל לכל צילנדר D.I.S .

יתרונות של סוגי הכויל אחרים לעומת הרגיל הם :

1. אין רוטור .
2. אין מכסה .
3. אין ציר .
4. חוטים קצרים .
5. אין רעשים .
6. אמינות .

סוגי מפלג :

1. השארתי חיתוך קווי כוח .
2. הול .
3. אופטי .

בדיקות המפלג :
1. בעזרת אום מטר בודק התנגדות לקטן 100 - 200 אום .
2. חבר וולטמטר AC וסובב את המפלג וקבל מתח לפי מהירות .
3. חבר לאד לקצוות הלקט וסובב מפלג הלאד צריך להבהב .
4. בעזרת אוסילסקופ חבר חוטי האוסילסקופ לקצוות הלקטן סובב את המפלג וקבל גל סינוס .
יתרון מפלג השארתי :

1. אין רעש .
2. בלאי קטן .
3. לא צריך כיוונים .
4. לא צריך טיפולים .
5. תגובות טובות מאוד בכל סיבובי המנוע גם בסל"ד גבוה .

הצתה עם מחשב - השארתי - סוגי החיישנים .

המערכת עובדת על עיקרון השארתי , חיתוך קווי כוח .
מערכת 1 - חיישן יחוס וחיישן מהירות נפרדים נקבל את האותות למחשב .
מערכת 2 - חיישן סל"ד ומיקום ביחד נקבל את האות למחשב .
במחשב יש מתמר אשר הופך את האות האנלוגי לאות דיגיטלי .

טיפול במערכת :

1. ניקיון אוויר דחוס בלחץ נמוך .
2. להיזהר מפגיעה מכנית ב"זר" .

יתרונות המערכת עם חיישנים :

1. אין רעש .
2. אין כיוונים מכנים.
3. דיוק .
4. אמינות .
5. תזמון אלקטרוני , קידום ההצתה מותאם לדרישות המנוע .
6. המפלג משמש רק לחלוקת הניצוץ .
7. אין קבל .
8. תכונות התנעה משופרות והצתה קלה .
9. חיסכון בדלק ושיפור פעולת הסרק .
10. אפשרות לשלב בקרת נקישות למניעת צלצולים .

מערכת הצתה ישירה D.I.S .
עקרונות עליהם מבוססת מערכת הצתה הישירה :

1. מערכת הצתה אמינה ומדויקת דבר המבטיח זרם הצתה במתח גבוה בלי אובדנים .
2. המערכת ממחושבת ואין בה מפלג , חלקים נעים או כבלי הצתה
3. מערכת ההצתה סגורה בתוך תיבה מתכת מיוחדת .
4. כל מצת מצויד בסליל הצתה נפרד משלו קומפקטי ובהספק גבוה
5. המצת מייצר מספר גדול של ניצוצות למען התנעה אמינה יותר
6. מהלכי ההצתה נשלטים על ידי חיישן המותקן על גל הארכובה .
7. יחידת הבקרה הממוחשבת מפקחת על תהליך ההצתה ומכוונת לפעולה אופטימלית בתנאים משתנים .
8. הבעירה בתוך כל צילנדר נשלטת בצורה רציפה ונפרדת .

יתרונות המערכת :

1. הספק גבוה יותר .
2. צריכת דלק נמוכה .
3. הסתגלות טובה לסוגי דלק שונים .
4. מרווחי טיפולים ארוכים יותר .
5. רמת אמינות גבוהה .

מערכת הצתה עיקרון "הול" :
ההול זאת פחית מיוחדת שאם מזרימים לה זרם בצד המאוזן (חוט אדום) ונקרב לפחית מגנט אז נקבל מתח בצד אנכי (חוט ירוק) .
ככל שהמרחק בין המגנט וההול יהיה קטן יותר נקבל בחוט הירוק מתח גבוה יותר .
ברכב המרחק בין ההול למגנט קבוע .

אופן פעולה :

ממפלג הול יוצאים שלושה חוטים : אדום(+),ירוק(O),שחור(-) .
בתוך המפלג ישנה פחית שמספר החריצים כמספר הצילינדרים .
כאשר הפחית חוסמת ההול לא מייצר מתח (זווית ההשהיה) .
כאשר הפחית חולפת ההול עומד מול המגנט באותו זמן בחוט הירוק נוצר מתח בין 10 - 12 וולט .
לסיכום בחוט הירוק נוצר מתח רק שהחלון מתגלה .
המתח שנוצר בחוט הירוק יהיה מסוג גל ריבועי .
ככל שהמהירות עולה מתח הגל הריבועי נשאר קבוע ורק התדר עולה
שלשת החוטים במפלג מחוברים למודל .

בדיקות מערכת הצתה מסוג "הול" :

1. חבר וולטמטר בין אדום(+) ל-שחור(-) . צריך לקבל מתח בין 10 - 12 וולט .
2. חבר וולטמטר בין השחור(-) לירוק(O) והפעל סטרטר וקבל קריעות עולות וירודות .
3. הבדיקה המקצועית יותר בעזרת אוסילסקופ ואז נקבל גל ריבועי .
4. אם אין על הצג גל ריבועי אז המפלג לא תקין .

מערכת הצתה אלקטרונית ממחושבת :
תיזמון הצתה אלקטרוני בחוג פתוח ובחוג סגור :

עקב הדרישות המחמירות של חוקי זיהום האוויר , דרישות חיסכון בדלק וחוסר רצון לשנות הרגלי נהיגה ואיכות נסיעה , החלו להשתמש במחשבים לבקרת קידום ההצתה .
מערכת הצתת מפלג מול הצתה ללא מפלג :

הבדל בין שני הסוגים הוא :

חלוקת הניצוץ לצילינדר המתאים מבוצעת אלקטרונית על ידי יחידת בקרת המנוע , בעוד חלוקת הניצוץ לצילינדר המתאים -בהצתה אלקטרונית עם מפלג-הינה מכנית , באמצעות מפלג מתח גבוה על גל הזיזים .

בתכונות הבאות אין הבדלים ביו שני הסוגים והם :

1. קביעת זווית הצתה - נקבעת בשניהם אלקטרונית .
2. פונקציות עומס המנוע , מהירות המנוע , וטמפרטורה נוזל הקירור והאוויר מועברות ע"י חיישנים .
3. יחידת בקרה אלקטרונית מגבילה את מהירות המנוע .
4. מיתוג זרם המרכזי מועבר באמצעות דרגת מוצא ההצתה , המשולבת ביחידת הבקרה או מורכבת על
סליל הצתה .
על מה יש להקפיד כאשר מטפלים ברכב המצויד באלטרנטור ?

כאשר מטפלים ברכב המצויד באלטרנטור יש להקפיד בקירור נאות של האלטרנטור והוסת שלו . אין לנתק את האלטרנטור המועמס מן הרשת , לא להפעילו בלי וסת ובלי מצבר . בעת טעינה של המצבר רצוי לנתק את האלטרנטור מן הרשת .

הסבר למה אסור לנתק את כבל המצבר כל עוד האלטרנטור מספק זרם .

אסור לנתק את כבל המצבר כל עוד האלטרנטור מספק זרם כי בגלל הניתוק הפתאומי של הזרם עלול להופיע פיק מתח גבוה מאוד שיהרוס את הדיודות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש