איך בונים מצגת

יום רביעי, 3 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - הצתות ממוחשבות – שאלות סיכום

מדוע תיזמון הצתה נכון , היינו חשוב לצורך קבלת ביצועים מרביים מהמנוע ?

בסל"ד גבוה הניצוץ צריך להופיע מוקדם יותר על מנת לשמור על לחץ מקסימלי במספר מעלות אחרי נקודה מתה עליונה . קידום לא מספיק גורם : לאובדן כוח המנוע , חימום יתר וחוסר יעילות . קידום מוגזם גורם להופעת דטונציה , הצתה עצמית ונזק מכני .

מנה את הבדלים שבין הצתת מפלג , לעומת הצתה ללא מפלג , במנועים החדשים .

חלוקת הניצוץ לצילינדר המתאים במערכת הצתה אלקטרונית ללא מפלג מבוצעת אלקטרונית על ידי יחידת בקרת המנוע , בעוד חלוקת הניצוץ לצילינדר המתאים – בהצתה אלקטרונית עם מפלג – הינה מכנית , באמצעות מפלג מתח גבוה על גל הזיזים .

ציין את השוני , בתזמון הצתה אלקטרונית , שבין חוג פתוח לבין חוג סגור .

בחלק ממערכות קידום ההצתה בחוג פתוח עדיין נעשה שימוש ביחידת קידום ואקום אשר "מתערבת" ומאחרת את הצתה כל אימת שלחץ הסעפת עולה , וזאת על מנת להקטין דטונציה בהאצה או בעזיבת דוושה .
במערכת תיזמון ההצתה בחוג סגור נמצאים אותם החיישנים כמו במערכת בחוג פתוח . התוספת הבולטת למערכת זו הינה "חיישן נקישות" , אשר "מרגיש" את תחילת תופעת הדטונציה , בדיוק כפי שחיישן החמצן סוגר את המשוב למערכת ההזרקה .

הסבר את פעולת המודול האלקטרוני , במערכת הצתה , המחובר למפלג השראתי .

המודל האלקטרוני במערכת הצתה , מחובר אל מפלג השארתי , המספק אות כניסה של מתח חילופין . דרגת המוצא מחברת ומנתקת את הזרם בסליל הראשוני .

נתח את שניתן ללמוד , מצורת הגל , במעגל המשני , בהצתה אלקטרונית .

1. גובה מתח הניצוץ בודק את המרווח של אלקטרודות המצתים , מצב הרוטור , מרווח האוויר
במכסה המפלג , מצב כבלי הצתה , תערובת הדלק ומצב הדחיסה בצילינדרים .
2. מתח הבעירה-זמן הבעירה האופטימלי משתנה בהתאם למרווח אלקטרודות המצתים , מצב
כבלי הדלק , הדחיסה בצילינדרים , מצב הרוטור ומכסה המפלג .
3. תנודות ביניים דועכות המציינות את תקינות סליל הצתה . כשסליל ההצתה מקוצר יש
פחות אוסילציות .
4. סגירת ופתיחה של טרנזיסטור המיתוג במודול . לפי צורת הגל ניתן להבחין בסוג המודול .
ישנם מודולים שבהם זווית השהייה קבועה ואינה משתנה , וישנם מודולים בעלי זווית
שבייה משתנה .

פרט את ההבדלים בין סוגי המחוללים הקיימים בתוך מפלג ההצתה האלקטרונית ?
אילו נתונים ניתן לקבל , מתבנית מפת קידום ההצתה הממוחשבת במנוע ?
מפת קידום ההצתה נותנת מידע מתוכנת על כל נקודות ההצתה בפעולת המנוע .
מהו יתרונו של מבנה יחידת הבקרה במחולל דפקים השארתי במערכת הצתה ?

מבנה יחידת הבקרה קומפקטי , משקלו נמוך ואמינותו גבוהה . ניתן להרכיב את יחידת הבקרה על גוף מפלג ההצתה . אפשר לשלב את יחידת הבקרה עם סליל ההצתה , ולהפחית את מספר הרכיבים ואת החיבורים שביניהם .

תאר את צורת השטף המגנטי , במחולל "הול" , בעת חיבור מקור מתח חשמלי .

בזרימת זרם חשמלי ישיר דרך פלח של חומר מוליך למחצה , לא מתחולל מתח בכיוון האנכי של זרם החשמל .
אם שדה חשמלי עובר דרך מוליך למחצה , נוצר מתח קטן , הנקראת מתח "הול" בכיוון האנכי של זרם החשמל ושל השדה המגנטי גם יחד .

מנה את שמות החיישנים השונים , המעבירים אותות כניסה ליחידת הבקרה .

חיישן מהירות המנוע .
חיישן טמפרטורה חום מנוע .
חיישן טמפרטורה אוויר בכניסה .
חיישן לחץ בסעפת היניקה .
חיישן מתג מצערת .

הצג בשלבים את נוהל בדיקת מערכת ההצתה האלקטרונית ללא מפלג

· כשהמנוע אינו מתניע – יש להסיר את כבל המתח מאחד המצתים , להחזיקו קרוב לגוף , ולגרום שהניצוץ יפרוץ בין אלקטרודות המצת . אין לנתק את כבל המתח בזמן פעולת המנוע , למניעת נזק למגבר .
· באם אין ניצוץ מהמצת , נדרש לבדוק את אספקת המתח לסלילי ההצתה , ולבדוק את רציפות החיבורים ממתג ההצתה . אין לקצר את כבל מתח הגבוה לגוף , למניעת קצר בסליל הראשוני , דבר שיזיק למגבר או לסליל ההצתה .
· במידה ומגיע מתח אולם אין ניצוץ , יש לחבר מנורת בדיקה מהבהבת לבדיקת סלילי ההצתה והמגבר האלקטרוני .
· במקרה שאין ניצוץ בודקים את מגבר הטרנזיסטור , בסיוע וולטמטר בין הגוף לבין שקע סליל ההצתה .
· במידה ומתעורר חשש לתקינות חיישן מהירות המנוע , יש לנתק את שקע החיבור למנוע לוודא באמצעות וולטמטר כי מופיעה קריאה בעת ההתנעה , וכן לוודא שחוטי החיישן לא מקוצרים לגוף .
· את חיישן סימן הייחוס בודקים בדרך זהה : ניתוק השקע וחיבורו לוולטמטר , ולוודא קריאה בעת ההתנעה , וכן לבדוק באמצעות אוהמטר את בידוד גוף חוטי החיישן .

ציין את הפתרונות ההולמים , המתקבלים , מסוג הצתה אלקטרונית ישירה .

· הספק גבוה יותר .
· צריכת דלק נמוכה יותר .
· הסתגלות טובה לסוגי דלק שונים .
· מרווחי טיפולים ארוכים יותר .
· רמת אמינות גבוהה .
· אפשרות להשתמש במגוון רחב של מצתים .
· התנעה קלה אפילו שהמצתים רטובים .

מדוע מושקעת אנרגיה , כה רבה , בתכנון מערכות הצתה לתערובת בנזין דלה ?

כדי להגיע לרמות פליטה נמוכות יותר , כדי להגיע לעבודת מנוע בעומס מלא בתחום הזה , מבלי לחשוש לדטונציה הרסנית וזיוף בגלל תערובת דלה . תערובת דלה הנדלקת בקושי , מטילה עומס נוסף על מערכת ההצתה בסל"ד גבוה , בשל מקדם הזמן הקטן והולך , ובגין חזית להבה המתקדמת באיטיות בשעת שרפת התערובת .

לשם מה משתמשים , במנועים מסוימים , במצתים כפולים לכל צלינדר ?

מצתים כפולים לצילנדר פועלים ברצף מהיר ואחיד , ומבטיחים הצתה במתח גבוה , במיוחד בשלב ההתחממות הקריטית .

מה הגורם המשפיע ביותר , על הבלאי באלקטרודה המרכזית של המצת ?

הצתה עצמית , קידום הצתה מוגזם , משקעי שריפה , שסתומים פגומים , מפלג הצתה פגום ודלק באיכות לא מספקת .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש