איך בונים מצגת

יום שבת, 20 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - חיישנים ומדידים לבקרת מנוע - שאלות סיכום

תאר את פעולת הבקרה האלקטרונית , המחליפה את התאוצה המכנית .

מערכת בקרה כוח מנוע אלקטרונית כוללת חיישן תאוצה ,יחידת בקרה ומנוע סרבו .
תנועת דוושת התאוצה בעת האצה או האטה נקלטות ע"י חיישן התאוצה ומומרות לאותות חשמליים . סדרת ערכים כאלה מועברת באמצעות כבל חשמלי ליחידת הבקרה ושם מעובדת יחד עם מספר נתונים נוספים כגון : סיבובי מנוע וטמפרטורה .
מנוע חשמלי מניע את מנוף הבקרה של משאבת הזרקה , בהתאם לאות מיחידת הבקרה , ומדווח אליה חזרה על מצבו .
לפני התנעת המכונית בודקת המערכת את עצמה ומדווחת נתונים לנהג .

יתרונות המערכת :
1. רגישות רבה של פעולת דוושת התאוצה .
2. הגדלת סיבובי המנוע המכסימליים לשמירה על המנוע .
3. הגדלת סיבובי הסרק , על מנת לסייע בשלוב הילוכים והקטנת תצרוכת הדלק .
4. פיצוי על נפילת כוח המנוע .

מידע על ספיקת הדלק למנוע .

קיימות שתי שיטות לקבלת מידע על ספיקת הדלק :
1. מזרק דלק עם מגבלות ספיקה אופייניות ומדידת ספיקה ישירה
2. מזרקי דלק אלקטרוניים , המתאפיינים בזמן תגובה מהיר לפתיחה וסגירה , גודל צינורית מדויק ולחץ הספקה מבוקר , ולכן גודל הספיקה ניתן לחישוב לפי אורך זמן הפעלת המזרק

חיישן מהירות המנוע

חיישן מהירות המנוע וסימן ההתייחסות , הוא משדר אלקטרומגנטי , המשדר אותות חשמליים בתלות סיבובי המנוע , ופיק מתח , המסמן את רגע הופעת הניצוץ החשמלי .

חיישן מהירות מנוע בדיזל ממחושב

חיישן מהירות המנוע הוא חיישן השראתי המותקן בסמוך לגלגל התנופה . החיישן מחובר ל - DCU ומשדר לו אות בכל פעם שהוא מאבחן מעבר של "סימן יחוס" המותקן על גלגל התנופה .

מד מסת האוויר :

קיימים שני סוגי מד מסת האוויר :
1. מד הפועל באמצעות חוט להט .
2. מד הפועל באמצעות השכבה החמה .
לסוג הפועל באמצעות חוט להט יש יחידת הסקה ולסוג הפועל באמצעות שכבה חמה יש שכבה פלטינה עבה בעלת התנגדות חשמלית .
השכבה היא בעלת טמפרטורה קבועה ומוצבת בתוך זרם האוויר שנינק ומעליו . כאשר מסת האוויר גדלה , רכיב ההסקה הולך ומתקרר . נפילת טמפרטורה זאת מאובחנת על ידי מנגנון בקרה אשר מוסיף זרם לרכיב ההסקה כדי לקיים בו את הטמפרטורה הקבועה . יחידת הערכה הופכת את ערך הזרם המתווסף לאות מתח ומעבירה אותו אל מכשיר הבקרה שעל המנוע .
אצל הסוג הפועל באמצעות חוט להט עלולים להיווצר משקעים על גבי חוט הלהט ולהשפיע על אות העומס .כדי למנוע תופעה זו , מחממים למשך שניות את חוט הלהט אחרי הדממת המנוע ובכך שורפים את המשקעים .
אצל מד המסה הפועל באמצעות השכבה החמה , הלוחית הקרמית עם ההתנגדויות מונחת לאורך זרם האוויר , כך שאין נוצרים משקעים על גבי ההתנגדויות המודדות , ובשל כך אין צורך בשרפת המשקעים .
לשם בדיקה מהירה של אות יציאה-אות בעלת מתח משתנה- אפשר להשתמש במד מתח . בסיבובי סרק מתח האות נמוך ובעומס גבוה מתח האות גבוה יותר .

בדיקת חיישן מד כמות האוויר :

מד כמות האוויר הוא רכיב מכני בחלקו , בעל חלקים נעים , הנשחקים עם הזמן .
במהלך הבדיקה החזותית צריך לבדוק האם הדש המערים נע בקלות לאורך כל דרכו ואם מיסבי הדש פגומים . תקלה באחד מהנקודות האלה מחליפים את כל המד .
בודקים את ההתנגדות האומים של סליל ההתנגדות בפוטנציומטר .
מודדים את ההתנגדות הנלקחת מחוגת הפוטנציומטר : עם התרוממות הדש המערים ההתנגדות צריכה לעלות ושליש האחרון של התרוממות הדש , ההתנגדות צריכה לקטון מעט .
בדיקה כי סליל ההתנגדות אינו מנותק .
הבדיקה נעשה בעזרת רב מודד אנלוגי , כי חוגה ברב מודד זה מראה טוב יותר נתק אפשרי .

חיישן לחץ אוויר היניקה :

חיישן לחץ אוויר היניקה התנגדות יורדת כשהטמפרטורה עולה.
חיישני לחץ מכילים דיאפרגמת סיליקון המתכופפת תחת לחץ או ואקום , ותוך כדי כך משתנה התנגדותה החשמלית (עולה עם עליית הכפיפה) . קיימים שני סוגי חיישנים : אבסולוטי ודיפרנציאלי בראשון , פועלת הדיאפרגמה כנגד לחץ ידוע , ובשני , צד אחד של הדיאפרגמה פתוח לואקום של סעפת והשני לאטמוספירה .
חיישן ה - BARO מדווח על הלחץ האטמוספירי , כפונקציה של הגבוה ושל מזג האוויר .

בדיקה חיישן לחץ אוויר היניקה :

בעזרת משאבת יד מפעילים ואקום בכניסה לחיישן ומשווים את מתח היציאה לנתוני היצרן .
בדיקה דינמית - בה קוראים את רוחב הפולס תוך הפעלת ואקום על החיישן - רוחב הפולס יורד כאשר הואקום עולה .
בדרך כלל ואקום יתר במצב סרק יגרום לסגירת המזרקים ע"י המחשב המתרגם מצב זה להאטה , וקיימת אז סכנה של כיבוי מנוע

חיישן חום אוויר ביניקה :

צפיפות האוויר שזורם למנוע תלויה במידת חום האוויר .
כדי לקזז את השפעה הזאת משתמשים בחיישן חום מסוג N.T.C .

שיטות למדידת לחץ סעפת היניקה במנוע :

אף אחד מחיישני לחץ סעפת היניקה אינו מודד את הלחץ הזה ישירות כי אם את הנפח המתפנה על ידי דיאפרגמה שנעה בשל השפעת הלחץ בסעפת היניקה .
שיטות למדידת לחץ סעפת היניקה במנוע הם :
1. חיישן לחץ סעפת יניקה ברומטרי (MAP) .
2. חיישן לחץ סעפת יניקה המבוסס על מד מאמץ .
3. חיישן לחץ סעפת יניקה המבוסס על תא קבל .

חיישן חום מנוע :

חיישן חום מנוע - מורכב במחזור הקירור של גוף המנוע . מעביר אות של מתח משתנה בהתאם לחום , ומשפיע על צריכת הדלק .
אם חיישן טמפרטורת נוזל הקירור שולח איתות שגוי . התנגדות גדולה מידי בחיישן עם מקדם טמפרטורה שלילי , עלול למנוע מן המערכת את המעבר למצב של חוג סגור או שהיא עלולה לגרום לתערובת עשירה , אם המחשב "יאמין" שהמנוע קר יותר מכפי שהוא באמת . התנגדות קטנה מדי עלולה לגרום לתפקוד לקוי של המנוע

חיישן/רגש מיקום/מצב הדוושה(מצערת) :

חיישן מצב המצערת , המשתייך לקטגוריית הפוטנציומטר , מודיע ליחידת הבקרה האלקטרונית מה עושה הנהג בדוושת הדלק .
אם חיישן מצב המצערת נכשל עלולות להתעורר בעיות בתפקודי נהיגה במיוחד בכניסה לפעולה של מנגנונים . במקרה שחיישן נתקע , הוא יכול לגרום לסיבובי סרק מהירים , כי בחוט להיזון חוזר אל יחידת הבקרה יתקיים מתח יותר גבוה מן המתכונן .

מערך חיישני הבקרה :

חיישנים משני מתח :
המחשב שולח להם אות ייחוס בן 5 וולט ובודק את המתח המוחזר . במילים אחרות : חיישנים אלו הם נגדים משתנים המאפשרים לרוב המתח לחזור כאשר התנגדותם קטנה , ולחלק גדול יותר להיבלע כאשר התנגדותם גדלה .
קיימים 3 סוגים של חיישנים כנ"ל : פוטנציומטרים , תרמיסטורים וחיישני לחץ .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש