איך בונים מצגת

יום שבת, 27 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - מחזור גזי פליטה

מחזור גזי פליטה

מחזור גז הפליטה גורם לצימצום פליטת תחמוצת החנקן Nox , כידוע גז הפליטה לא ניתן לשריפה על כן עירבוב הגז הנפלט עם תערובת טריה יפחית את טמפ' השריפה וכמו כן את פליטת תחמוצת החנקן .

מיחזור פנימי :

המיחזור מתרחש ע"י חפיפת השסתומים ז"א שסתום היניקה נפתח ושסתום הפליטה לא נסגר .
כמות התערובת הלא שרופה תלויה במידת חפיפת השסתומים וע"י כך תהיה ירידה בפליטת תחמוצת החנקן .
אין להאריך את החפיפה לזמנים ממושכים , היות ופעולת המנוע לא תהיה תקינה ופליטת הפחמימנים תהיה גבוהה .

מיחזור חיצוני :

בתהליך מוחזר חלק מגזי הפליטה לתערובת הטרייה וע"י כך מקטינים במידה רבה את הגזים הרעילים .
תצרוכת הדלק לא עולה כאשר המיחזור נעשה בגבולות 15 - 10 אחוז . לשמירת שריפה נכונה יש לגרום לעיתוי הצתה מדויק .
בסיבובי סרק ועומס מלא פליטת Nox לא גדולה על כן אין צורך למחזר את גזי הפליטה .
מיחזור גזי הפליטה נעשה ע"י מערכות מכניות או פנאומטיות ומערכות בקרה אלקטרוניות , על מנת לבקר את כמויות גזי הפליטה .

מערכת למחזור גזי פליטה - E.G.R - EXHAUST GAS RECIRCULATION
השסתום האלקטרומגנטי מקבל פקודה להיפתח מהמחשב ואז הגזים בפליטה עוברים חזרה ליניקה ומתהרבבים עם התערובת הטרייה . גזים אלה מפחיתים משמעותית את טמפ' המנוע ומייצבת אותה סביב 95 מעלות צלזיוס טמפ' בעירה אופטימלית .
בזמן סרק ובעומס מלא האלקטרומגנטי נשאר סגור ואין מעבר של גזי הפליטה .

פעולת E.G.R :

א. סרק - מצערת סגורה לחלוטין - לא פועל - מעבר סגור (תערובת עשירה) .
ב. שיוט - מצערת פתוחה חלקית - עובד - מעבר פתוח (תערובת אידיאלית) טמפ' גבוהה .
ג. עומס - מצערת פתוחה במלואה - לא פועל - מעבר סגור (תערובת עשירה) .

כדי לבדוק את פעולת השסתום E.G.R יש לעלות את סיבובי המנוע ל - 2000 סל"ד ולשים לב לפעולת השסתום . השסתום צריך להיפתח ניתן לבדוק את השסתום במערכת פנאומטית ע"י משאבת ואקום , שבאם נגרום לתת-לחץ בשסתום בסיבובי סרק ישתנו סיבובי הסרק .


ממיר קטליטי

הממיר בנוי מגוף קרמי המחורר באלפי תעלות שמסוגלות להעביר דרכם את גזי הפליטה . הכיסוי המתכתי עשוי מפלדת אל חלד בצינור פליטה בעל ממיר קטילתי נעשית שריפה מאוחרת בתוך הממיר בעזרת החום הגבוה של הממיר ובתהליך כימי נהפכים גזים רעילים כמו חד תחמוצת הפחמן CO וחומצה חנקנית NOX ואידי דלק HC למים ולדו תחמוצת הפחמן , הממיר עשוי מחומר קרמי מיוחד שנמצא במיכל חיצוני מפלדה על חלד . כאשר מפעילים מנוע בעל ממיר קטילתי דלק עם עופרת הממיר מתפורר ונסתם .
יעילות הממיר תלויה ביחס התערובת דלק אויר 1:14.7 או ערך 1 למדה , לכן יש צורך להתקין חיישן חמצן בכניסה לצינור הפליטה שמדווח למחשב המרכזי .
הממיר מתחיל לפעול רק בטמפ' של 300 מעלות צלסיוס .
בטמפ' הנעות בין 1000 - 800 מעלות צלסיוס יהיה בלאי מואץ של הממיר . בטמפ' הנעות מעל 1000 מעלות צלסיוס הממיר נהרס מיידית .
את הממיר יש להחליף כל 100,000 ק"מ וכל זאת בתנאי עבודה נכונים של המנוע כל ליקוי בהצתה , שימוש בדלק לא מתאים יגרום לבלאי מואץ של הממיר .
ממיר חד-ערכי :
ממיר דו-ערכי :
ממיר תלת-ערכי :

משכך תנודות למערכת EGR :

תפקידו לרסן את תנודות תת הלחץ על מנת לפתוח את שסתום EGR המכני בהדרגה כדי למנוע הפרעה בנוחיות הנסיעה (כניסה ויציאה של EGR גורמת לשינוי בתערובת) .
עקרון פעולה :
ליחידת המשכך 3 חיבורים :
(1) כניסה משסתום חשמלי .
(2) יציאה משסתום EGR מכני .
(3) פתח תחתון של גזים שרופים מסעפת הפליטה .
במהירות שיוט לחץ הגזים גדל הדיאפרגמה במשכך עולה כנגד קפיץ ומאפשרת מעבר של תת לחץ לצורך פתיחת הברז המכני של EGR ץ החיבור התחתון ביחידת המשכך הוא צינור גמיש שתפקידו להיות נתיך לברת ממיר סתום .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש