איך בונים מצגת

יום שבת, 6 בספטמבר 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא מצבר

מהם תפקידי המצבר ?

תפקידי המצבר הם :
1.לצבור ולאחסן אנרגיה אלקטרוכמית ולמסור אותה בעת הצורך לצרכנים .
2. לספק בעת ההתנעה את האנרגיה הדרושה למתנע ולהצתה .
3.לספק זרם חשמלי לצרכנים כאשר המנוע דומם .

מהם תפקידי הגנרטור ?

הגנרטור נכנס לעבודה בזמן פעולת המנוע ותפקידו :
1. לספק אנרגיה חשמלית לכל צרכני החשמל ברכב כגון :מערכת הצתה , תאורה , מאווררים .
2. להטעין את המצבר .

מהם שינויי האנרגיה החשמלית בעת טעינת מצבר ובזמן פריקתו ?

בעת הטעינה נהפכת האנרגיה החשמלית לאנרגיה כימית .
בזמן הפריקה נהפכת האנרגיה הכימית שוב לאנרגיה חשמלית .

מהי הצפיפות האלקטרוליט של מצבר טעון ומה של מצבר פרוק ואיך משפיע החום על מצב האלקטרוליט ?

כאשר המצבר טעון הצפיפות האלקטרוליט בטמפרטורה 20 מעלות צלסיוס היא 1250 מילגרם/סמ"ק .
כאשר המצבר פרוק הצפיפות האלקטרוליט בטמפרטורה 20 מעלות צלסיוס היא 1150 מילגרם/סמ"ק . כאשר הטמפרטורה עולה הנפח עולה המשקל הסגולי יורד והתנגדות החומצה עולה .

איך קובעים את קיבולת הנומינלית (CAPACITV )של מצבר עופרת ?

מחברים למצבר טעון צרכן שיפרק את המצבר ומד זרם בטור לצרכן ובמקביל למצבר מד מתח .מפרקים את המצבר בטמפרטורה של 27 מעלות צלסיוס במשך 20 שעות עד אשר נקרא במד המתח מתח של 10.5 וולט ובודקים את הזרם .

במה תלויה הקיבולת (CAPACITV) של מצבר עופרת ומה זה זרם פריקה קר.

הקיבולת של המצבר תלויה בשטח הלוחות ,מצפיפות האלקטרוליט ,בטמפרטורה ,ממצב החומצה וגיל המצבר.
זרם פריקה קר הוא אינדקטור ליכולת ההנעה של המצבר . הבדיקה שנעשית למצבר בטמפרטורה נמוכה של 0 מעלות פרנהייט או מינוס 18 מעלות צלסיוס . מעמיסים את המצבר בהתאם לקיבול ובבדיקה אסור שמתח התא ירד פחות מ- 1.2וולט.

מצבר מסומן A 120 ,AH 44 , V 12 . מה אתה מבין מכך ?

V 12 - מתח המצבר .
AH 44 - קיבולת המצבר .
A 120 - היכולת של המצבר לפרק זרם בהתנעה .

מה יכול לגרום להתפרקות עצמית של מצבר ?

הסיבות להתפרקות עצמית של מצבר התהליכים כימיים שמתחוללים בתוך המצבר שמושפעים משינוי טמפרטורה וכן מציאת חומר זר מתכתי בתוך החומצה . וזרמי זליגה על גבי המצבר .
מהי עוצמת הטעינה הרגילה ומהי עוצמת הטעינה המהירה של מצבר
עוצמת טעינה רגילה היא זרם טעינה שערכו בערך 10% מערך קיבולת המצבר וטעינה
מהירה היא טעינה בזרם שעוצמתו בערך 100% - 50% מערך קיבולת של המצבר .

מהם אמצעי הבטיחות בהם יש לנקוט בעת הטיפול במצבר ?

אמצעי הבטיחות שבהם יש לנקוט בעת טיפול במצבר הם :
1. אין להדליק אש או לגרום לניצוצות או לעשן בסביבת המצברים בגלל סכנת התפוצצות.
2. יש ללבוש בגדי מגן בגלל החומצות .
3. אין להניח כלי מתכת על גבי המצבר בגלל סכנת גרימת קצר .
4. אין למלא מים לתוך חומצה מרוכזת , אלא להפך .

תאר את מבנהו של מצבר העופרת !

מבנה מצבר עופרת :
1. תיבה - תיבה עשויה מפלסטיק מחולקת לתאים כל תא מיועד ל - V 2 בקרקעית התיבה ישנם תאי משקע
למניעת קצר פנימי מהמשקעים .
2. לוחות - לוחות במצבר עשויות מסריג שמורכב מעופרת + אנטימון תפקיד אנטימון להקשות את הסריג .
לאחר יצירת הסריג מצפים אותו בחומר הפעיל בלוח חיובי דו תחמוצת עופרת . ובלוח שלילי
עופרת . מספר הלוחות השלילים גדול תמיד באחד .
3. החיץ - החיץ הוא חומר מבדד עם בליטות אנכיות המופנות כלפי הלוח החיובי למען הורדת המשקעים
לקרקעית התיבה .
4. חומצה - החומצה שבתוך המצמד מהולה ב - 2/3 מים ו - 1/3 חומצה על מנת להגיע למשקל סגולי של
1250 מילגרם/סמ"ק שבו התנגדות הפנימית הנמוכה ביותר .
5. גשרים - הגשרים מחברים את התאים בעבר היו חיצוניים דבר זה גרם למפלי מתח כיום הגשרים הם
פנימיים שמקטינים את מפלי המתח .
6. פקקים - תפקיד הפקקים א'. למילוי נוזל . ב'. לאפשר לאידים והגזים להשתחרר מהמצבר .

איך ניתן לדעת בעת טעינה רגילה של מצבר , שהוא אומנם טעון לגמרי ?

כאשר על מד המתח שמחובר במקביל למצבר המתח לא עולה יותר וגם במכשיר הידרומטר המשקל הסגולי לא עולה יותר סימן שהמצבר לא נטען יותר .

באיזה צורה ניתן לקבוע שמצבר עופרת לא שמיש יותר ? מהם הסימנים החיצוניים ?

מצברים ניתן לבדוק באמצעות כמה מכשירים :
1. מד מתח שבודק את המתח בין הקטבים מתח פחות מ- V 10.5 המצבר לא תקין .
2. ההידרומטר שבודק את המשקל הסגולי של החומצה . משקל סגולי פחות מ - 1150 מילגרם / סמ"ק המצבר
פרוק .
3. בדיקת עומס ובדיקה קבולת מחברים מכשיר לבדיקה בעומס המכיל וולט מטר ונגד שווה ערך לצריכת
המתנע בשעה שמחברים את המכשיר יראה מתח המצבר ללא עומס V 12 - V 12.5 כאשר לוחצים על
הלחצן סוגרים מעגל ואז המצבר מזרים זרם ואם המתח בוולט מטר מראה שהמתח ירד מתחת ל - V 10.5
המצבר לא תקין .
4. הסימנים החיצוניים כאשר מכסה המצבר בצד החיובי מתנפח .

מצבר אינו מסובב את המנוע כראוי . איך אפשר לדעת שהאשם אומנם במצבר ?

כאשר מדליקים את אורות המכונית בעת הפעלת המתנע ואורות אלה נחלשים אז בצורה ניכרת אז ניתן לדעת שהמצבר חלש והוא אשם באי יכולת המנוע להסתובב .

תאר את בדיקת המצבר באמצעות מכשיר לבדיקת מצבר תחת עומס !

מחברים מכשיר לבדיקה בעומס המכיל וולט מטר ונגד שווה ערך לצריכת המתנע בשעה שמחברים את המכשיר יראה מתח המצבר ללא עומס V 12 - V 12.5 כאשר לוחצים על הלחצן סוגרים מעגל ואז המצבר מזרים זרם ממתנים לפחות 15 שניות ומסתכלים על וולטמטר התוצאה צריכה להיות במצב תקין שמתח המצבר לא ירד מתחת ל - V 10.5 .

איך יש לחבר מצברים למטען , מה תהיה עוצמת הטעינה הרגילה , מהי טמפרטורת הטעינה המרבית ומה מסמן את הופעת גזים מתאי המצבר בזמן הטעינה ?

מחברים מצבר למטען כך שאת הקוטב החיובי של המצבר מחברים להדק החיובי של המטען ואת הקוטב השלילי של המצבר להדק השלילי של המטען .
זרם הטעינה צריך להיות בערך % 10 מן הקבולת של המצבר לדוגמא מצבר של 40 שעות אמפר טוענים בזרם של בערך 4 אמפר .
טמפרטורה הטעינה המרבית היא :
כאשר מופעים גזים רבים בזמן הטעינה סימן הוא שהמצבר מלא וזה קורא במתח תא של 2,4 וולט .

כאשר מטעינים מצבר טעינה רגילה מקפידים על הכללים הבאים :

1. הטענת המצבר רק במתח ישר .
2. יש לחבר את הדק החיובי מהמטען לקוטב החיובי של המצבר . ואת הדק השלילי של המטען לקוטב השלילי
של המצבר .
3. לשמור על זרם הטעינה שלא יהיה מעל % 10 מקיבולת המצבר .
4. יש לפתוח את הפקקים לפני תחילת הטעינה .
5. לפני הטעינה ואחריה יש לבדוק את רמת ריכוז האלקטרוליט .

על איזה כללים יש להקפיד כדי להבטיח למצבר אורך חיים גדול ?

הכללים שיש להקפיד כדי להבטיח למצבר אורך חיים גדול הם :
1. מצבר שלא בשימוש יש להטעין אחד ל- 6 שבועות .
2. אין לאחסן מצבר פרוק .
3. יש לבדוק לעיתים קרובות את מתח המצבר ואת ריכוז החומצה
4. אם חסר נוזל יש להוסיף רק מים מזוקקים .
5. אין לשים כלים או גופי מתכת על המצבר .
6. לנקות היטב את הקוטובים ולשמנם .
7. להבטיח שנקבי האוורור של המצבר יהיו תמיד פתוחים .


האם בדיקת המצבר ע"י מד מתח מספקת , ואמינה כדי לקבוע את מצבו והאם חידוש האלקטרוליט יכול לגרום להחייאתו של המצבר ?

תיקנתו של המצבר תלוי במצב הלוחות והאלקטרוליט ולכן אין להסתפק בבדיקת מצבר באמצעות מד מתח אלא יש לבדוק את ריכוז האלקטרוליט בעזרת הידרומטר .
אם בזמן הטעינה נוצרים הרבה גזים וריכוז האלקטרוליט כמעט לא גובר , אפשר לנסות להחליף את הנוזל ואפשר להשיג עוד כמה חודשי עבודה עם המצבר .

הסבר איך טעינת יתר משפיעה על המצבר ומהם סימניה החיצוניים ?

טעינת יתר גורמת ליצירת גזים מוגברת ולרתיחת האלקרוליט . המצבר אינו מסוגל לקלוט חשמל נוסף . והנוזל מתחמם ומתאדה החוצה . הסימנים החיצונים הם לחות מתמדת וירוקת על הקטבים .

הסבר איך קובעים את קיבולו של המצבר ובמה זה תלוי !

מחברים למצבר טעון צרכן שיפרק את המצבר ומד זרם בטור לצרכן ובמקביל למצבר מד מתח .מפרקים את המצבר בטמפרטורה של 27 מעלות צלסיוס במשך 20 שעות עד אשר נקרא במד המתח מתח של 10.5 וולט ובודקים את הזרם .
הקבולת תלויה בעוצמת זרם הפריקה , כמות הפריקות , במשקלו הסגולי של הנוזל ובטמפרטורה שלו , מרמת האלקטרוליט ובגיל המצבר .

מהם הטיפולים הדרושים למצבר ואיך יש לנהוג בקשר לאחסון מצבר ?

הטיפולים הדרושים למצבר הם :
1. יש לשמור על ניקיונו החיצוני של המצבר .
2. לבדוק מידי פעם את רמת האלקטרוליט ואם חסר לשים מים מזוקקים .
3. יש להדק ולנקות את הדקי הכבל המחובר למצבר .
אין לאחסן מצבר למעט חדש ללא פעילות יש לפרק ולהטעין אותו מידי פעם וכן לבדוק את רמת האלקטרוליט .

מה יכול לגרום לתופעות הבאות במצבר ?
רמת נוזל נמוכה מדי .
ריכוז הנוזל נמוך מדי .
הנוזל פורץ מן המגופות , אם בצורת טיפות ואם כאדים .

הגורמים לתופעות הבאות במצבר :
רמת נוזל נמוכה מידי - טעינת יתר ואידוי .
ריכוז הנוזל נמוך מידי - מצבר פרוק ,חומצה מדוללת בגלל טיפול שגוי .
הנוזל פורץ מן המגופות - זרם טעינה גדול מידי , רמת נוזל גבוהה מידי .

מה יכול לגרום לכך שהמצבר אינו מספק את המתח הדרוש ?

הסיבות שהמצבר אינו מספק את המתח הדרוש הם :
1. מצבר פרוק .
2. רמת נוזל נמוכה מדי .
3. הדקי חיבור רופפים (מפלי מתח) .
4. קבולת המצבר קטנה מדי לגבי צריכה .
5. מצבר ישן .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש