איך בונים מצגת

יום שני, 19 בינואר 2009

מינהל - שאלות בדיני תעבורה ונוהלי משרד התחבורה .

מהי חקיקה ראשית ולשם מה קיים הצורך בחקיקה משנית .

חקיקה ראשית :

הכנסת היא הגוף המחוקק ולחקיקתה קוראים "חקיקה ראשית" .
הצעת חוק , בין שזאת יוזמה של הממשלה או של חבר כנסת , נקראת בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ומועברת לוועדה המתאימה בכנסת . בוועדה יכול כל חבר להביע הסתייגות שלו להצעת החוק . כל חבר כנסת ,לרבות אלה שאינם חברים בועדה האמורה , מותר להם להכניס הסתייגות . לאחר מכן מובאת הצעת החוק למליאת הכנסת לקריאה שנייה שבו הדיון על כל סעיף וסעיף , ולאחר הצבעה בקריאה השניה נערכת הצבעה נוספת שנחשבת לקריאה השלישית .

חקיקה משנית :

הכנסת כדי להקל מעליה את נטל החקיקה , היא מעבירה לגופים ממשלתיים , לשרים ראשי המשרדים הממשלתיים , חלק ממעמסה זו של החקיקה . בדרך של התקנת תקנות ביצוע לחוק לחקיקה זו נקראת "חקיקת מישנה" .
ביחס לחקיקת מישנה קיימים הכללים הבאים :
1 . אין חקיקת מישנה יכולה לסתור כל חוק .
2 . חקיקת מישנה חייבת להסתמך על חוק המסמיך , וצריכה להיות תואמת את מטרותיה .
3 . חקיקת מישנה חייבת להיות סבירה .
בחקיקת מישנה מתעוררת בכל חומרתה בעיית החריגה מסמכות . ובית המשפט לא יהסס לבטל תקנה הנגועה בחוסר סמכות .

פקודת התעבורה מהווה את החקיקה הראשית ותקנות התעבורה מהוות את החקיקה המשנית .

מיהו שמאי רכב והסבר את חובותיו לגבי רכב באובדן גמור , רכב משוקם . באיזה מקרים יסרב לעשות שומה ולא יאשר את תיקונו למרות שהרכב נמצא במוסך .

שמאי רכב הוא – מי שעמד בתנאים לרישום בפנקס השמאים וקבל תעודה :
1 . תושב ישראל ומקום מגוריו הקבוע הוא ישראל .
2 . בעל רשיון לנהיגת רכב מדרגה 2 לפחות .
3 . מלאו לו 23 שנים .
4 . בעל השכלה של שתים עשרה שנות לימוד לפחות או בוגר בית ספר מקצועי תלת שנתי מוכר במגמת מכונאות רכב , או בעל אחד עשרה שנות לימוד ותעודת הסמכה במכונאות רכב או של קצין בטיחות רכב .
5 . בעל תעודת סוג 2 במכונאות רכב מאת משרד עבודה או בעל הדרוג הגבוה ביותר במקצוע פחחות רכב .
6 . התמחה בענייני שמאות רכב במשרדו של שמאי בתקופה של שנה אחת לפחות .
7 . עבר בהצלחה קורס .
8 . עמד בהצלחה בבחינות בפני ועדת בחינות שמינתה הרשות .
9 . יש לו תעודת יושר .

רכב באובדן גמור (TOTAL LOSS)

רכב באובדן גמור זה רכב ששמאי רכב קבע לגביו אחד התנאים :
1 . הרכב יצא מכלל שימוש והנזק הישיר שלו הוא מעל 60% משווי הרכב .
2 . הנזק הישיר בו מעל 55% משווי הרכב ולא ניתן לתיקון ונועד לפירוק חלקים .

שמאי הרכב צריך לפעול ברגע שקבע שהרכב מוגדר כרכב אובדן גמור :
1 . למלות טופס 587 כחול בשלושה עותקים .
2 . יצרף לטופס המקורי את רשיון הרכב וישלח את הטפסים לאגוד חברות הביטוח .
3 . עותק שני ישלח לחברת הביטוח המבטחת .
4 . עותק שלישי ימסור לבעל הרכב .

רכב משוקם
רכב משוקם זה רכב שנגרם לו נזק ישיר בשיעור שבין 55% לבין 75% משווי הרכב ושמאי רכב קבע כי ניתן לשקמו .

שמאי הרכב צריך לפעול ברגע שקבע שהרכב מוגדר כרכב שניתן לשקמו :
1 . ימלא טופס 585 אדום .
2 . יצרף לטופס המקורי המופנה אל משרד הרישוי העתק הערכת נזקים ותצלום של הרכב הניזוק .
3 . העתק השני של הטופס ישלח לחברת הביטוח .
4 . העתק השלישי יימסר לבעל הרכב .
5 . ימלא טופס 586 ירוק בשלושה עותקים .
6 . יצרף לטופס המקורי את רשיון הרכב וישלח את הטפסים לאגוד חברות הביטוח .
7 . עותק שני ישלח לחברת הביטוח המבטחת .
8 . עותק שלישי ימסור לבעל הרכב .
ברכב שהנזק הישיר פחות מ – 75% וניזוקו המכללים אלה , כולם או חלקם : המנוע , המצמד , תיבת הילוכים או סרן אחורי , יהיה השמאי פטור ממסירת הודעה אי שימוש , מהודעה לרשות הרישוי והעברת רשיון הרכב לרשות הרישוי .
אישור תיקון
שמאי לא יעשה שומה ולא ייתן חוות דעת על רכב הנמצא במוסך ולא יאשר את תיקונו של רכב כאמור , אלא אם כן הרכב נמצא במוסך בעל רשיון תקף לפי סעיף 5 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים .

פרט את עיקרי פקודת העבודה , וכן של החוק לפיקוח על מוצרים ושירותים .

פקודת התעבורה

פקודת התעבורה נחקקה עוד בשנת 1929 . בהתאם לפקודת סדרי שלטון ומשפט אומצה עם הכרזת המדינה . וניתן לה תוקף חוקי מדינה . בסוף שנת 1961 ניתן לה גם נוסח עברי חדש מחייב .
פקודת התעבורה מהווה את החקיקה הראשית בנושא התנועה בדרכים ובטיחות בתנועה . הפקודה מתחלקת לתשעה פרקים עיקריים , הכוללים שמונים וארבע סעיפים , וכוללת שבע תוספות .
הפרקים דנים : בדברי פרשנות והגדרות , ברישוי ורישום , בפטורים , שפיטה וסדרי דין , בברירת קנס ומעצר , בפסילת רשיון ואיסור שימוש ברכב , בעבירות ועונשין , בתקנות וחוקי עזר ופרק האחרון שונות .

חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים
חוק זה מאפשר לממשלה לכוון ולפקח את פעולת האזרח בתחומים שנראים בעיניה כחיוניים להתערבותה ובדרך של צווים .
החוק מסמיך את שרי ממשלה להכריז על שירותים או מצרכים כברי פיקוח .
לפי חוק זה , בנושא דיני התעבורה , פורסמו צווים רבים ולהלן דוגמאות מספר , הנוגעות לשירותים חיוניים בשטח התעבורה והתחבורה : צו בדבר ייצור רכב והרכבתו , צו בדבר ייצור וסחר במוצרי תעבורה , צו בדבר הרכבת מנועי דיזל ברכב , צו בדבר איסור העלאת מחירי מצרכים ושירותים בתעבורה , צו בדבר מוסכים ומפעלים לכלי רכב , צו בדבר שירותי גרירת רכב וחילוצו , צו בדבר הגבלת העברתו של רכב .

פרט את התנאים למתן הסמכה למנהל מקצועי של מוסך .

התנאים למתן הסמכה למנהל מקצועי של מוסך הם :

1 . בעל תעודה המעידה כי הוא בעל הדירוג המקצועי הגבוה ביותר באותו מקצוע .
2 . יש לו ניסיון מעשי של שנתיים לפחות בביצוע עבודות באותו מקצוע בהיותו בדירוג המקצועי הגבוה ביותר .
3 . עבר בהצלחה קורס מקצועי שבו הוא מבקש את הסמכה אשר תוכנית הקורס אושרה על ידי הרשות .
4 . עמד בהצלחה בבחינות בפני ועדת הסמכה או בפני גוף אחר שאישרה הרשות .
5 . יש למעומד תעודת יושר .
6 . בעל רשיון נהיגה מתאים .
7 . תושב ישראל ומקום מגוריו הקבוע בישראל .

מה תפקידי אגף הרכב – אגף הרישוי , מחלקת מוסכים ושמאי רכב .

אגף רישוי :

אגף רישוי מטפל בכמה תחומים :
בקשות לרשיון נהיגה , כפלי רשיון נהיגה , תוספת סוג לרשיון נהיגה , בדיקות רפואיות לנהגים , שיטת ניקוד , הפניה לקורסים נהיגה מונעת , פסילת רשיונות נהיגה , מבחן נהיגה עיוני , מבחן נהיגה מעשי , מעקב אחרי נהגים .
שינוי רישום בעלות , רשיון רכב , הגבלות ברשיון רכב , שעיבודים ועיקולים על כלי רכב .
מתן רשיון לבית ספר נהיגה , מועמדים למורים לנהיגה , מנהלים מקצועים לנהיגה , פיקוח על השתלמות וקורסים מנהלים מקצועים לנהיגה .

אגף הרכב שירותי תחזוקה :

מחלקת תקינה תבדוק רכב שעלה פעם ראשונה לכבישי ישראל ושינויים של רכב.
ייצור וסחר במוצרי תעבורה (אביזרים לכלי רכב) ,
יבוא כלי רכב ביבוא אישי .
מחלקת נידות ואכיפה (בדיקה רכבים בכבישים) .
מנהל גף מוסכים גרירה וחילוץ (מתן רשיון למוסכים וביקורת במוסכים).
מחלקת צמ"ה (כלים הנדסיים).
גף הדרכה פיתוח ושמאים .

תפקיד שמאי הרכב :

1 . בחינת התביעה בשטח :
1 . מבחינה טכנית .
2 . מבחינת התאמה לתנאי הפוליסה .
2 . הסדר תיקון .
3 . אומדנה כספית .

פרט את התנאים לשם מתן רשיון למוסך למכונאות רכב .
1 . בעל הרשיון לא יבצע עבודה במוסך אלה בהתאם למפורט ברשיון .

2 . לא תבוצע עבודה במוסך אלה עם :
1. מועסק במוסך מנהל מקצועי מוסמך .
2. העבודה תבוצע בהתאם להוראות היצרן .
3. המנהל המקצועי יועסק אך ורק במוסך וימצא בו בכל שעות העבודה .

3 . בעל הרשיון לא יעביר את המוסך למקום אחר אלה בהסכמה מראש ובכתב מהרשות .

4 . רשיון זה לא ניתן להעברה לאחר .

5 . רשיון זה לא יבוא במקום רשיון או דרישה אחרת מרשות מקומית למשל .

6 . בעל הרשיון יציג במקום בולט לעין במוסך את הרשיון , ההסמכה ואת מחיר שעות עבודה בשלט שאת מידותיו קבעה הרשות .

7 . על בעל הרשיון לספק ללקוח חשבונית שעליה מופיעים בן היתר : פרטי המוסך , פרטי הלקוח , תאריך , הפרדה בן מחירי החלקים למחירי העבודה .

8 . במקרה של מוסך שרות חייב המוסך באישור מיוחד .

9 . בעל הרשיון ימלא לכל רכב שיקבל שרות במוסך הזמנת תיקון .בהזמנה יפורטו השירותים שינתנו לרכב ויחתים את הלקוח על הזמנת התיקון . בתום ביצוע העבודה ימסרו ללקוח ע"פ דרישתו החלקים שהוחלפו ברכב .


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש