הגדרה :
כל הפעולות המבוצעות במערכת , ציוד , רכב במטרה לגרום לכך שאורך החיים המתוכנן יקוים .
מטרת אחזקה :
להבטיח תקינות הציוד , הרכב בכל אורך החיים המתוכנן .
אורך חיים ניתן לקבוע :
* בק"מ – כאשר מדובר ברכב .
* בשעות מנוע – כאשר מדובר במנועים .
* בשנים – דודי שמש .
* בפעולות – מפסקי חשמל .
אורך חיים נקבע :
· סטטיסטית (בלמים , צמיגים) – כל מספר ק"מ לפי הצורך .
· בטיחותית (מטוסים , חלקים בטיחותיים מאוד) – כל X זמן .
· חוקי מס (ציוד משרדי) – החלפה בגלל ניצול חוקי מס .
· אפנה (ביגוד) – החלפה לפי צוו האופנה .
"בלאי" (אמורטיזציה) :
זהו תהליך הפחתה ביעילות או בכושר פעילות של ציוד / רכב עד למצב שבו התפקוד נפגע ונפגם .
סוגי בלאי :
1. בלאי סביר – נורמלי ומתמשך .
2. בלאי בלתי סביר – מקצר את אורך החיים המתכונן (שימוש לא נכון ברכב , שימוש בחלקי רכב לא מתאימים , חוסר טיפול מתאים , ניצול הרכב בתנאים קשים ) .
3. בלאי מואץ – מקצר את אורך החיים (שגיאות תכנון , שגיאות הרכבה) .
שיטות אחזקה :
(1) אחזקה מונעת – זוהי מדיניות אחזקה הקובעת החלפה פריטים או מערכות לפי תוכנית שנקבעה מראש כאשר הם טובים . בדרך כלל ברכיבים הוראות היצרן קובעות את הטיפולים הדרושים .
(2) אחזקת שבר – מדיניות אחזקה שבה ממתינים עד שפריט או חלק יצא מכלל שימוש ועצר את הפעילות הרגילה ואז מחליפים ומתקנים את המערכת .
(3) אחזקה מתוכננת – שיטת אחזקה משולבת : קובעים תקופות לבחינת הציוד / הרכב ומבצעים פעילות אחזקה לפי ליקויים שנמצאו .
הטיפולים התקופתיים – נשארים באופן בסיסי : טיפול שבועי , חודשי וכד' .
במוסך יש מספר מתקנים וציוד בהם יש חובה לבצע בדיקה וטיפול :
כל הפעולות המבוצעות במערכת , ציוד , רכב במטרה לגרום לכך שאורך החיים המתוכנן יקוים .
מטרת אחזקה :
להבטיח תקינות הציוד , הרכב בכל אורך החיים המתוכנן .
אורך חיים ניתן לקבוע :
* בק"מ – כאשר מדובר ברכב .
* בשעות מנוע – כאשר מדובר במנועים .
* בשנים – דודי שמש .
* בפעולות – מפסקי חשמל .
אורך חיים נקבע :
· סטטיסטית (בלמים , צמיגים) – כל מספר ק"מ לפי הצורך .
· בטיחותית (מטוסים , חלקים בטיחותיים מאוד) – כל X זמן .
· חוקי מס (ציוד משרדי) – החלפה בגלל ניצול חוקי מס .
· אפנה (ביגוד) – החלפה לפי צוו האופנה .
"בלאי" (אמורטיזציה) :
זהו תהליך הפחתה ביעילות או בכושר פעילות של ציוד / רכב עד למצב שבו התפקוד נפגע ונפגם .
סוגי בלאי :
1. בלאי סביר – נורמלי ומתמשך .
2. בלאי בלתי סביר – מקצר את אורך החיים המתכונן (שימוש לא נכון ברכב , שימוש בחלקי רכב לא מתאימים , חוסר טיפול מתאים , ניצול הרכב בתנאים קשים ) .
3. בלאי מואץ – מקצר את אורך החיים (שגיאות תכנון , שגיאות הרכבה) .
שיטות אחזקה :
(1) אחזקה מונעת – זוהי מדיניות אחזקה הקובעת החלפה פריטים או מערכות לפי תוכנית שנקבעה מראש כאשר הם טובים . בדרך כלל ברכיבים הוראות היצרן קובעות את הטיפולים הדרושים .
(2) אחזקת שבר – מדיניות אחזקה שבה ממתינים עד שפריט או חלק יצא מכלל שימוש ועצר את הפעילות הרגילה ואז מחליפים ומתקנים את המערכת .
(3) אחזקה מתוכננת – שיטת אחזקה משולבת : קובעים תקופות לבחינת הציוד / הרכב ומבצעים פעילות אחזקה לפי ליקויים שנמצאו .
הטיפולים התקופתיים – נשארים באופן בסיסי : טיפול שבועי , חודשי וכד' .
במוסך יש מספר מתקנים וציוד בהם יש חובה לבצע בדיקה וטיפול :
1. מדחס (קומפרסור) – בכל 26 חודש תיערך בדיקה וטיפול כולל אישור של בודק מוסמך .
2. מגבה (ליפט) ומתקני הרמה – בכל 14 חודש תיערך בדיקה וטיפול כולל אישור של בודק מוסמך .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה