איך בונים מצגת

יום שישי, 22 באוגוסט 2008

תורת המקצוע - שאלות ותשובות בנושא הגה

תאר את מבנה ממסרת ההגה שבתמונה ואת מאפייניה . היכן משמש התקן זה בדרך כלל ואיך מכונים את המרוחים השונים בממסרה זו ?

זוהי ממסרה בעלת חילזון גולבואידי וארכובה עם גלילון מבנה חזק מתאים לרכב כבד. את החילזון מכוונים בדסקיות מרוח אחרי המיסבים (2),(3). את המרווח בין הגלילון והחילזון מכוונים ומבטיחים בעזרת בורג (1).

תאר את מבנה ממסרת ההגה שבתמונה . התייחס במיוחד לחלקים(14) ו - (16) ולדרכי הכוונון .

הגה מסוג סבבת ופס שיניים(מסרק) גוף תומך(15) לוחץ את פס השיניים(3)לסבבת (21)בעזרת קפיץ(14)שאת כוח הלחיצה שלו מכוונים באום(16)ויוצרים את מרווח הספיגה (s) מבנה זה מונע חופש בין שיני הסבבת לשני פס השיניים ובולם תנודות, רעידות ומכות המעוברות מהכביש לסבבת מיסב כדורי מ"ס(20) ומיסב מחטי(23) את הסבבת מכוונים בעזרת אום(43) .

מאיזה חלקים עיקריים מורכבת מערכת היגוי ואיזה סוגים של ממסרת מקובלים ? מהם התקני הבטיחות בגלגל ההגה ?

סוגי ממסרות הגה הם :

1. בורג ואום עם כדורים .
2. בורג וארכובה דגם ריס .
3. חילזון וגזרה .
4. הגה מסרק מקובל במיוחד בהינע קידמי .

חלקי מערכת ההגה :

1. גלגל הגה .
2. צינור הגה .
3. ממסרת הגה .
4. זרוע הגה .
5. מוט קישור .
6. מפרקים כדוריים .
בתאונה כדי למנוע פגיעה בנהג מוט ההגה יחד עם גלגל הגה יורד למטה או מתקצר כיום משתמשים בהגנה נוספת בכריות אויר .

מהם תפקידי טרפצית ההגה וממה היא מורכבת ? איזה חלקים לוקחים חלק בהפניית האופנים ואיזה סוגים של מוטות קישור מקובלים ברכב ?

תפקיד טרפצית ההגה לגרום לכך שבזמן שמפנים את הגה לכל גלגל יהיה מרכז פניה משותף עם הגלגלים אחרים כדי שהגלגלים יתגלגלו בחופשיות ללא חריקות וליצור יציבות בפניות .בהתבדרות לא נכונה תיצור שחיקת צמיגים חזקה וחוסר יציבות בפניות הטרפציה נמדדת מהמרחק שבין צירי הפניה של הגלגל לבין המרחק שבין מפרקי התפוחים שעל זרועות היגוי של כל גלגל המחוברות במוט קישור וזה בהגה לא מחולק .
החלקים המשתתפים בפניה :
1. גלגל הגה .
2. ממסרת הגה .
3. זרועות הגה .
4. מוט קישור לגלגלים .
5. תפוחי קצות הגה .
מוטות קישור מקובלים : מוט שלם ומוטות מחולקים של שניים או יותר חלקים .

תאר את ההבדלים שבין ממסרת הגה מדגם "רוס" לבין ממסרת הגה חלזונית ! מהם יתרונותיה של ממסרת הגה מדגם "רוס" ואיך מכוונים את המרוח בין הבורג לארכובה

תיבת הגה "רוס" מורכבת משני חלקים :
1. בורג בעל תבריג טרפזי שפסיעתו גדלה מהמרכז לקצוות .
2. ארכובה עם פין קוני הנכנס לחיץ תבריגי .
הגה קל יותר וחוזר מהר למרכז בגלל חיכוך קטן .
את המידות מכוונים בעזרת בורג חיצוני שלוחץ את הארכובה לחילזון .
הגה חילזון גלובאידי קוטרו קטן יותר במרכז וגדל לקצוות , מעל נמצא ארכובה עם גלילון . יתרונו בחוזק רב ושמירה על יציבות הנהיגה .
בכיוון מכונים לראשונה את החופש בחילזון שיסתובב קל ולא חופשי ואחר כך מכוונים את הגזירה שתנוע חופשי ללא רווח .

תאר את מבנה ודרך הפעולה של ממסרת הגה סבבת ומוט משונן , וכן את סדר כוונון ממסרות ההיגוי , מלבד ממסרת של סבבת ומוט משונן .

סבבת בעלת 7 עד 9 שיניים ישרות או מפותלות משתלבות במסרק שיניים הצמדה ביניהם נעשית על ידי תמיכה אחורית רפידות של חומר סינטטי . בקצות המסרק מותקנים מוטות ותפוחי הגה המתחברים לגלגלים דרך זרועות .
בהגה מסרק מכוונים את חופש הציר של הסבבת ואת הלחץ של המסרק על הסבבת.
בתיבת הגה מכונים לראשונה את הסבבת ולאחר מכוונים את המגע בין שני הסבבת לשני הגזירה .

מה יכולות להיות הסיבות להיגוי קשה ומה להעברת הלמות הדרך לגלגל הגה ? איזה תקלות עלולות להיגרם בתיבת הגה חלזונית ?

היגוי קשה :
1. חוסר שימון .
2. צירים או תפוחים תפוסים .
3. זויות היגוי אינם מכוונים .
4. לחץ אויר נמוך בצמיגים .

הלמות הכביש :
1. בולמי זעזועים פגומים .
2. לחץ אויר גבוה מדי בצמיגים .
3. מיסבים חופשיים .
4. חיבורי הגה חופשיים .

תקלות בתיבה הגה חלזונית :
1. חופש בין החילזון לגזירת ההגה .
2. חילזון חופשי .
3. הגזרה חופשית .
4. תותבים שחוקים .

רשום את דרך פעולת ההגה שבתמונה בפניה לימין ולשמאל , ובשעת שמערכת ההגברה מאכזבת .

ההגה הוא מסוג הגה כוח מסרק כאשר מסובבים גלגל ההגה ימינה נפתח שסתום בקרה על ידי פיתול מוט תגובה שמתפתל בגלל התנגדות לסיבוב של הגלגלים אז שמן בלחץ ממשאבת השמן זורם לצד שמאלי של בוכנת המסרק והגלגלים מופנים ימינה . השמן מהצד הימני של הבוכנה חוזר למיכל דרך שסתום בקרה .
בנסיעה ישרה שסתום הבקרה ממורכז והשמן זורם מהמשאבה לשסתום בקרה וחזרה למיכל .
בנסיעה בסיבוב מתמשך השמן זורם מהמשאבה לשסתום בקרה וממנו לאחד מצדי הבוכנה שמעל המסרק כדי לעזור בסיבוב . בגמר תהליך סיבוב ההגה חוזר השסתום בקרה למרכז . אותו דבר קורה אבל בצורה הפוכה כאשר מסובבים את ההגה שמאלה .
כאשר מערכת ההגברה הידראולית אינה פועלת גלגל ההגה מסובב את הסבבת שמזיזה את פס השיניים באופן מכני הגה נעשה קשה ויש חופש רב בגלגל הגה .

תאר את פעולת ההגה שבתמונה בפניה לימין .

כאשר מסובבים גלגל ההגה לימין נדחף האום חילזון ההגה(12)במקצת נגד קפיצי תגובה וזה גורם להפעלת שסתום הפעלה(11)ואז נפתח מעבר שמן בלחץ המשאבה לצד שמאלי של בוכנה(2)הלחץ פועל על הבוכנה לעזרה בסיבוב ההגה . השמן מהצד השני של הבוכנה חוזר דרך שסתום הבקרה בחזרה למיכל השמן .

תאר את תהליך הבדיקה של משאבת הגה כח לפני פירוקה עקב תקלה כלשהי .

מחברים מד לחץ המצויד בברז בקו הלחץ של המשאבה להגה כוח ומחברים גם מד ספיקה לקו החזרה של השמן מהגה למיכל . מניעים מנוע מוצאים אויר מחממים את השמן לטמפרטורה עבודה בערך 75 מעלות צלסיוס תוך כדי פעולה זאת מתנקז אויר . כאשר המנוע בסרק סוגרים את ברז מד הלחץ למספר שניות (בזמן הזה השמן מתחמם חזק ועלול להיגרם נזק למשאבה). קוראים את מד הלחץ הוא צריך לראות לחץ כפי שרשום בסביבות 60 עד 90 בר .פותחים את הברז ובודקים חופשים ונזילות במכלל ההגה .

תאר איזה בדיקות רצוי לערוך במערכת הגה כח , לפני שניגשים לפירוקה עקב תקלה כלשהי .

יש לבדוק את הגורמים הבאים :
1. חוסר שמן .
2. שלמות רצועה והמתיחות שלה .
3. נזילות שמן או חדירת אויר מהחיבורים .
4. בדיקת משאבת הלחץ .
5. בדיקת מרכוז גלגל הגה .
6. בדיקת שלמות וחופשים במוטות מערכת.
7. לבדוק שלמות הצמיגים ולחץ אויר בצמיגים .
8. מהירות סיבובי מנוע בסרק .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

טרומפלדור בגליל-משנת 1913

סרט על אולטרה-סאונד תלת ממדי

ליקוי חמה 2009

טלסקופ החלל האבל

סגננות חשיבה ולמידה

הסכנה הגדולה הטמונה בעובש